Assignatura

Practicum de Perfil en Cures Clíniques Avançades I

  • codi 09830
  • curs 4
  • període Semestre 1
  • tipus op
  • credits 6

Mòdul: Mòdul Itineraris (escollir un IT)

Matèria: Cures clíniques avançades

Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català,

Professorat

Responsable

Dra. Cristina ALFONSO - calfonso@uic.es

Horari d'atenció

  • Els Alumnes en pràctiques, poden adreçar-se un la seva tutora Acadèmica a través del correu electrònic, sempre que tinguin necessitat.
  • També poden contactar amb la coordinadora del pràcticum, prèvia citació (si no és urgent), via correu electrònic.

Presentació

L'assignatura de Practicum de Perfil, és una assignatura de nova creació adreçada a estudiants de 4 º de Grau que pot ser cursada per l'alumnat de qualsevol de les mencions de 4 º curs. Està dissenyada per ajudar l'estudiant a omplir el seu currículum pràctic i aprofundir en aquelles àrees afins a la menció escollida per l'alumne en el seu últim any de carrera. Es pot desenvolupar tant en l'àmbit hospitalari, i sociosanitari, com en el comunitari o en àmbit de projectes de solidaritat, segons la menció escollida. Es desenvolupa en el 1 º semestre de 4 º curs i té una durada de 8 setmanes. A la meitat del període, es durà a terme una rotació perquè l'alumne pugui diversificar el seu aprenentatge en diferents contextos.

Requisits previs

  • No es requereixen

Objectius

  1. Aprofundir en els coneixements, habilitats i actituds de l'estudiant en àmbits específics de la pràctica professional
  2. Desenvolupar les competències al nivell exigit, segons els criteris de resultats definits en 4 º curs

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 11. E - Establir una comunicació eficaç amb pacients, família, grups socials i companys, i fomentar l'educació per a la salut.
  • 12. B - Conèixer i complir el codi ètic i deontològic de la infermeria espanyola i comprendre les implicacions ètiques de la salut en un context mundial de transformació.
  • 15. B - Treballar amb l'equip de professionals com una unitat bàsica en la qual s'estructuren de manera uni o multidisciplinari i interdisciplinari els professionals i la resta de personal de les organitzacions assistencials.
  • 1. G - Ser capaç de donar una atenció sanitària, tècnica i professional adequada a les necessitats de salut, amb plena autonomia tècnica i científica, de les persones que s'atenen, d'acord amb l'estat de desenvolupament dels coneixements científics de cada moment i amb els nivells de qualitat i seguretat que s'estableixen amb la normativa legal i deontològiques aplicables.
  • 20. B - Treball en equip multidisciplinari
  • 22. G - Ús i gestió de la informació i la recerca.
  • 23. B - Capacitat d'anàlisi i de síntesi.
  • 24. G - Habilitat per treballar de manera autònoma.
  • 26. G - Generació de coneixement a partir de la pràctica.
  • 27. G - Capacitat d'adaptació a noves situacions.
  • 28. E - Lideratge de les cures infermeres i d'equips d'infermeria per a la qualitat de l'atenció a les persones, la participació en les polítiques de salut i el desenvolupament professional.
  • 4. B - Comprendre el comportament interactiu de la persona en funció del gènere, grup o comunitat, dins del seu context social o multicultural.
  • 7. B - Entendre sense prejudicis les persones, tenint en compte els seus aspectes físics, psicològics i socials, com individus autònoms i independents, assegurant el respecte a les seves opinions, creences o valors, i garantint el dret a la intimitat a través de la confidencialitat i el secret professional.
  • 9. E - Fomentar estils de vida saludables i l'autocura, i el manteniment de conductes preventives i terapèutiques.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  • Pren decisions, supervisades, en l'equip interdisciplinari
  • Valora les conseqüències de les seves decisions
  • Utilitza, amb supervisió, habilitats comunicatives pertinents, en la seva pràctica diària
  • Planteja possibles problemes d'investigació infermera
  • Proposa alternatives de solució als problemes plantejats
  • Proposa alternatives, supervisades, de solució als conflictes ètics detectats.
  • Articula propostes concretes d'aprenentatge i desenvolupament professional al llarg de la vida (LLL)
  • Decideix com aplicar els plans de cures, amb supervisió
  • Reflexiona sobre l'acció i identifica situacions de millora
  • Estableix objectius de desenvolupament personal i professional
  • Formula estratègies concretes per assolir els seus objectius
  • Afronta, assertivament, els canvis que es produeixen en la pràctica assistencial.
  • Proporciona cures pertinents al pacient, comunitat i grups de risc, amb supervisió, a través de la utilització crítica del Procés d'Atenció d'Infermeria
  • Transfereix, de manera crítica, els resultats de les ciències en la pràctica professional.
  • Planteja plans de cures, incorporant elements del marc cultural de l'usuari i en el context del codi deontològic d'Infermeria.
  • Desenvolupa, amb supervisió, plans de cures dirigides a la promoció de la salut i la prevenció de la malaltia, adequats a la població de referència.
  • Proposa estratègies per desenvolupar l'empowerment de la comunitat

Continguts

Pràctiques en el context hospitalari, sociosanitari, comunitaris o de Salut i Cooperació, atenent a pacients en estat crític, pacient crònic, persones sanes i grups de risc.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

  • Tutoria clínica: es centra en l'acompanyament de l'estudiant, per part de la infermera que té assignada al centre de pràctiques, i en el seguiment del procés d'aprenentatge que protagonitza l'alumne.
  • Tutoria acadèmica: és una activitat d'aprenentatge i avaluació desenvolupada per una professora de la Universitat, individualment i / o en petits grups, en el context on els estudiants realitzen les pràctiques. Està basada en l'Aprenentatge Reflexiu i es realitza cada setmana a l'entorn de pràctiques, amb una dedicació mitjana per estudiant de 30-45 minuts per sessió.
  • Memòria de pràctiques: En finalitzar el practicum, l'estudiant ha de lliurar un treball on exposi els seus objectius d'aprenentatge, l'aprenentatge obtingut, la seva experiència en les pràctiques professionals i la seva reflexió sobre les pràctiques realitzades. Mètode del Cas.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

  • Tutoria Clínica (25%)
  • Tutoria Acadèmica (20%)
  • Memòria de practicum (50%)
  • Autoavaluació (5%)

Els documents d'avaluació, on s'especifiquen els resultats d'aprenentatge esperats per a l'alumne, es troben a la seva disposició a la Intranet, al dossier del Practicum, en l'apartat de "Material didàctic" de la Guia docent de l'assignatura. El document a través del qual, avaluarà la tutora acadèmica, es mostrarà l'alumne en la primera tutoria del practicum
Els documents d'avaluació del dossier de pràctiques han de lliurar signats i segellats. La presentació sense aquest requisit, suposarà la retirada de 1 punt de la nota final de pràctiques.

El primer dia de pràctiques l'alumne deurà presentar al tutor clínic el dossier de pràctiques així com entregar el conveni de pràctiques el centre, es requisit indispensable per iniciar les pràctiques.

 La absència injustificada a la sessió introductòria de l’assignatura penalitza amb una baixada de 0,5 punts a la nota global de l’assignatura.

 Es consideren causes justificades (s'han de recuperar): 

  • Malaltia
  • Accident
  • Defunció d’un familiar
  • Actes lúdics familiars de primera línia (noces, comunions, batejos...)
  • Competició en equips federats de la Universitat.

 

No hi haurà opció de recuperar les absències (pràctiques al centre o tutoria) per causes no justificades.Aquestes quedaran reflectides en la nota de l’estudiant de la manera següent: 

  • = 1 DIA: Baixada d' 1 punt de la nota global
  • = 2 DIES: baixada de 2 punts de la nota global
  • > 2 DIES: suspens del Pràcticum i recuperació en la segona convocatòria.

 En els tres casos la decisió final sobre la nota de l’estudiant correspondrà a la junta d’avaluació de les pràctiques.

La matrícula d'Honor es una menció especial a més de la nota numèrica, l' atorgament d'aquesta es decisió de la junta avaluació de la assignatura, d'acord als mèrits del alumne. No es concediran Matrícules d'Honor en 2ª convocatòria.


 

Bibliografia i recursos

  • Elkin MK, Potter AG, Perry PA. (1996). Nursing interventions and skills. St. Louis: Mosby
  • Kozier B, Erb G, Blais K, Wilkinson J. (1998). Fundamentals of nursing: concepts, process, and practice. (5ª ed.). Redwood City, CA: Addison-Wesley
  • Kozier B, Erb G, Blais K. (2005). Conceptos y temas en la práctica de enfermería. (7ª ed.). Nueva York: Interamericana, McGraw-Hill
  • Iyer P. W., Taptich B. J., Bernocchi-Losey D. (1997). Proceso y diagnóstico de enfermería (3ª ed) México: Interamericana, McGraw-Hill
  • Marrier-Toney A. (1994). Nursing theorists and their work. (3ª de.). St. Louis: Mosby
  • Orem, D.(1983) Normas prácticas en enfermería. Madrid, Pirámide
  • Cavanagh, S.(1993) Modelo de Orem: aplicación práctica. Barcelona, Masson-Salvat
  • Roy, C. and Andrews, H. (1999). The Roy Adaptation model. Stamford, Appleton & Lange.
  • Henderson, V. (1971). Principios básicos de los cuidados de enfermería. Ginebra, S.Karger
  • Henderson, V. (1998). La naturaleza de la Enfermería. Madrid, McGraw-Hill
  • Fernández, C. y Novel, G. (1993). El proceso de atención de enfermería: Marco conceptual de Virginia Henderson. Barcelona: Masson-Salvat
  • Luis Rodrigo, Mª Teresa (2007). Los diagnósticos enfermeros. Revisión crítica y guía práctica. Barcelona, Masson.
  • Marriner, a. (2007 )Teorías y modelos de enfermería
  • Hernández Conesa, J. (1995). Historia de la Enfermería: Análisis histórico de los cuidados de enfermería. Madrid, interamericana - McGraw-Hill.
  • Dossier de Laboratorio de Simulación

Material didàctic

      Materials
            Guia de Pràctiques guiadepracticas.pdf 
            Memòria de Pràctiques memoriapracticas.pdf 
            Reglament Intern UIC pràctiques ri_regulador_practiques_externes.pdf 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00