Assignatura

Practicum de Síntesi I

  • codi 09834
  • curs 4
  • període Semestre 1
  • tipus PR
  • credits 9

Mòdul: Mòdul Síntesi de coneixements

Matèria: Pràcticum de síntesi

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat

Presentació

L'assignatura de Practicum de Síntesi, és una assignatura de nova creació adreçada a estudiants de 4 º de Grau. Està dissenyada per ajudar l'estudiant a omplir el seu currículum pràctic i assolir els nivells de competència final per optar al títol de Grau en Infermeria. Es pot desenvolupar tant en l'àmbit hospitalari, i sociosanitari, com en el comunitari. Consta de dos períodes diferenciats en els quals, l'estudiant no només tindrà l'oportunitat d'emplenar el seu currículum pràctic tradicional, sinó que a més, com a innovació educativa, tindrà accés als nous rols que està exercint la infermera en el nostre context, actualment. Així, es formarà l'alumne en el lideratge que està protagonitzant la infermeria com a professional referent en la gestió de casos, seguretat del pacient, docència, pacient diabètic, gestora de cures, ect. Es desenvolupa en el 2 º semestre de 4 º curs i té una durada de 12 setmanes. En diferents moments del període, es durà a terme rotacions perquè l'alumne pugui diversificar el seu aprenentatge en diferents contextos.

Requisits previs

  • No es requereixen

Objectius

  1. Aprofundir en els coneixements, habilitats i actituds de l'estudiant en àmbits específics de la pràctica professional
  2. Posar en contacte l'estudiant amb els nous rols de lideratge que estan desenvolupant els professionals d'infermeria en l'actualitat
  3. Desenvolupar les competències al nivell exigit, segons els criteris de resultats definits en 4 º curs

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 11. E - Establir una comunicació eficaç amb pacients, família, grups socials i companys, i fomentar l'educació per a la salut.
  • 12. B - Conèixer i complir el codi ètic i deontològic de la infermeria espanyola i comprendre les implicacions ètiques de la salut en un context mundial de transformació.
  • 15. B - Treballar amb l'equip de professionals com una unitat bàsica en la qual s'estructuren de manera uni o multidisciplinari i interdisciplinari els professionals i la resta de personal de les organitzacions assistencials.
  • 1. G - Ser capaç de donar una atenció sanitària, tècnica i professional adequada a les necessitats de salut, amb plena autonomia tècnica i científica, de les persones que s'atenen, d'acord amb l'estat de desenvolupament dels coneixements científics de cada moment i amb els nivells de qualitat i seguretat que s'estableixen amb la normativa legal i deontològiques aplicables.
  • 20. B - Treball en equip multidisciplinari
  • 22. G - Ús i gestió de la informació i la recerca.
  • 23. B - Capacitat d'anàlisi i de síntesi.
  • 24. G - Habilitat per treballar de manera autònoma.
  • 26. G - Generació de coneixement a partir de la pràctica.
  • 27. G - Capacitat d'adaptació a noves situacions.
  • 28. E - Lideratge de les cures infermeres i d'equips d'infermeria per a la qualitat de l'atenció a les persones, la participació en les polítiques de salut i el desenvolupament professional.
  • 4. B - Comprendre el comportament interactiu de la persona en funció del gènere, grup o comunitat, dins del seu context social o multicultural.
  • 7. B - Entendre sense prejudicis les persones, tenint en compte els seus aspectes físics, psicològics i socials, com individus autònoms i independents, assegurant el respecte a les seves opinions, creences o valors, i garantint el dret a la intimitat a través de la confidencialitat i el secret professional.
  • 9. E - Fomentar estils de vida saludables i l'autocura, i el manteniment de conductes preventives i terapèutiques.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  • Pren decisions, supervisades, en l'equip interdisciplinari
  • Valora les conseqüències de les seves decisions
  • Utilitza, amb supervisió, habilitats comunicatives pertinents, en la seva pràctica diària
  • Planteja possibles problemes d'investigació infermera
  • Proposa alternatives de solució als problemes plantejats
  • Proposa alternatives, supervisades, de solució als conflictes ètics detectats.
  • Articula propostes concretes d'aprenentatge i desenvolupament professional al llarg de la vida (LLL)
  • Decideix com aplicar els plans de cures, amb supervisió
  • Reflexiona sobre l'acció i identifica situacions de millora
  • Estableix objectius de desenvolupament personal i professional
  • Formula estratègies concretes per assolir els seus objectius
  • Afronta, assertivament, els canvis que es produeixen en la pràctica assistencial.
  • Proporciona cures pertinents al pacient, comunitat i grups de risc, amb supervisió, a través de la utilització crítica del Procés d'Atenció d'Infermeria
  • Transfereix, de manera crítica, els resultats de les ciències en la pràctica professional.
  • Planteja plans de cures, incorporant elements del marc cultural de l'usuari i en el context del codi deontològic d'Infermeria.
  • Desenvolupa, amb supervisió, plans de cures dirigides a la promoció de la salut i la prevenció de la malaltia, adequats a la població de referència.
  • Proposa estratègies per desenvolupar l'empowerment de la comunitat

Continguts

  • Pràctiques en el context hospitalari, sociosanitari, comunitari i escolar, atenent a pacients en estat crític i agut, pacient crònic, persones sanes i grups de risc.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

  • Tutoria clínica: se centra en l'acompanyament de l'estudiant, per part de la infermera que té assignada al centre de pràctiques, i en el seguiment del procés d'aprenentatge que protagonitza l'alumne.
  • Tutoria acadèmica: és una activitat d'aprenentatge i avaluació desenvolupada per una professora de la Universitat, individualment i / o en petits grups, en el context on els estudiants realitzen les pràctiques. Està basada en l'Aprenentatge Reflexiu i es realitza cada setmana a la Universitat, amb una dedicació mitjana per estudiant de 30-45 minuts per sessió.
  • Memòria de pràctiques: En finalitzar el pràcticum, l'estudiant ha de lliurar un treball on exposi els seus objectius d'aprenentatge, l'aprenentatge obtingut, la seva experiència en les pràctiques professionals i la seva reflexió sobre les pràctiques realitzades. Mètode del Cas.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

  • Tutoria Clínica (25%)
  • Tutoria Acadèmica (20%)
  • Memòria del practicum (50%)
  • Autoavaluació (5%)

Els documents d'avaluació, on s'especifiquen els resultats d'aprenentatge esperats per a l'alumne, es troben a la seva disposició a la Intranet, al dossier del Pràcticum, en l'apartat de "Material didàctic" de la Guia docent de l'assignatura. El document a través del qual, avaluarà la tutora acadèmica, es mostrarà l'alumne en la primera tutoria del practicum

Els documents d'avaluació del dossier de pràctiques han de lliurar signats i segellats. La presentació sense aquest requisit, suposarà la retirada de 1 punt de la nota final de pràctiques.

No es concediran Matrícules d'Honor en 2ª convocatòria.

Tots aquells alumnes que suspenguin un pràcticum en 1ª convocatòria per no superar el portfolio, si es troben a 4rt curs, no podràn tramitar el títol fins el tancament d’actes de segona convocatòria.


Bibliografia i recursos

  • Elkin MK, Potter AG, Perry PA. (1996). Nursing interventions and skills. St. Louis: Mosby
  • Kozier B, Erb G, Blais K, Wilkinson J. (1998). Fundamentals of nursing: concepts, process, and practice. (5ª ed.). Redwood City, CA: Addison-Wesley
  • Kozier B, Erb G, Blais K. (2005). Conceptos y temas en la práctica de enfermería. (7ª ed.). Nueva York: Interamericana, McGraw-Hill
  • Iyer P. W., Taptich B. J., Bernocchi-Losey D. (1997). Proceso y diagnóstico de enfermería (3ª ed) México: Interamericana, McGraw-Hill
  • Marrier-Toney A. (1994). Nursing theorists and their work. (3ª de.). St. Louis: Mosby
  • Orem, D.(1983) Normas prácticas en enfermería. Madrid, Pirámide
  • Cavanagh, S.(1993) Modelo de Orem: aplicación práctica. Barcelona, Masson-Salvat
  • Roy, C. and Andrews, H. (1999). The Roy Adaptation model. Stamford, Appleton & Lange.
  • Henderson, V. (1971). Principios básicos de los cuidados de enfermería. Ginebra, S.Karger
  • Henderson, V. (1998). La naturaleza de la Enfermería. Madrid, McGraw-Hill
  • Fernández, C. y Novel, G. (1993). El proceso de atención de enfermería: Marco conceptual de Virginia Henderson. Barcelona: Masson-Salvat
  • Luis Rodrigo, Mª Teresa (2007). Los diagnósticos enfermeros. Revisión crítica y guía práctica. Barcelona, Masson.
  • Marriner, a. (2007 )Teorías y modelos de enfermería
  • Hernández Conesa, J. (1995). Historia de la Enfermería: Análisis histórico de los cuidados de enfermería. Madrid, interamericana - McGraw-Hill.
  • Dossier de Laboratorio de Simulación

Material didàctic

      Materials
            Guía de pràctiques guiadepracticascastellano17-18.pdf 
            Memòria de Pràctiques memoriapracticas.pdf 
            Reglament Intern UIC pràctiques ri_regulador_practiques_externes.pdf 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00