22/04/2021

Aprenentatge i creixement, principal valoració dels estudiants d’Infermeria que van treballar durant la primera onada de la pandèmia

És una de les conclusions obtingudes en l’estudi impulsat pel Departament d’Infermeria, amb la voluntat de conèixer l’impacte viscut pels alumnes de l’últim curs del Grau en Infermeria que es van incorporar al món laboral a causa de la COVID-19

Malgrat l’escassetat d’equips de protecció individual, del risc de contagi personal i dels seus familiars, i de l’impacte negatiu que va suposar la pandèmia en la salut mental de tothom, els estudiants d’Infermeria de quart curs van aconseguir fer front a l’adversitat i van obtenir creixement personal, més identificació amb la professió i un canvi en la seva escala de valors. Així ho mostra l’estudi liderat per investigadores i professores del Departament d’Infermeria, i que ha estat publicat en la revista Journal of Professional Nursing.

Amb el títol “Nursing students on the frontline: Impact and personal and professional gains of joining the health care workforce during the COVID-19 pandemic in Spain”, aquest estudi explora les experiències dels estudiants d’últim curs d’Infermeria a Catalunya que es van oferir com a voluntaris i van treballar al costat del personal de primera línia durant la primera onada de la pandèmia de COVID-19 (març-maig de 2020). L’anàlisi qualitativa dels diaris reflexius de més de 40 estudiants va revelar quatre temes principals que descrivien les seves experiències durant aquest període: impacte per la situació viscuda, desig i deure moral d’ajudar, oportunitat d’aprenentatge, identificació professional, i creixement personal. “Els resultats d’aquest estudi són de gran rellevància, ja que ens permeten entendre com afronten els alumnes d’últim curs aquest tipus de situacions, de gran impacte emocional, i ens ajuden així a formar de manera més completa i integral els futurs sanitaris”, expliquen les autores principals.

Aquest treball se suma als dos estudis publicats anteriorment pel Departament d’Infermeria: “Coronials: Nurses who graduated during the COVID-19 pandemic. Will they be better nurses?”, en el qual es reflexiona sobre els efectes de la pandèmia en els estudiants d’últim curs i es descriu el sistema de suport emocional que el Departament d’Infermeria va desplegar per donar suport i acompanyar els estudiants que van treballar durant la primera onada de la pandèmia, i “Experiences and needs of nursing students during pandemic outbreaks: A systematic overview of the literature”, en què les investigadores mostren la importància de crear una estratègia de formació perquè els estudiants d’Infermeria vulguin i puguin afrontar més bé futures pandèmies, perquè es va observar com, a mesura que estan més ben formats, la voluntat de voler ajudar també augmenta.

Els tres estudis formen part d’una línia de recerca que té com a objectiu principal analitzar la millor manera de formar els estudiants d’Infermeria perquè puguin fer front a aquesta mena de situacions. “A més a més, continuem treballant en un nou estudi que ens permeti entendre per què els estudiants són capaços d’afrontar amb èxit un impacte tan negatiu, mentre aquest afecta seriosament la salut mental d’infermers i infermeres professionals”, afirmen les investigadores.