VILLANUEVA BENITO, Isabel

Dra.
Isabel
VILLANUEVA
BENITO
Facultat de Ciències de la Comunicació
Departament de Ciències de la Comunicació
Contractada Doctora
Extensió: 
4780
ivillanueva@uic.es
Fotografia del professor

Presentació

Isabel Villanueva is graduated on Media and Film and also on Public Relations and Advertising at the University of Navarra. She has also a degree on Music, being specialized on opera studies at Liceo´s Conservatory of Barcelona. At present, Isabel has finished her PhD dissertation, that deals with “Opera, Film and Media Technologies”.She currently works as Vice-Dean of the Faculty of Communication Sciencies, at the Universitat Internacional de Catalunya (UIC). Her teaching areas deal with “Sound, Music and Cinema” and “Media and Film Production”. As a professional she has been working as a producer, scriptwriter and musical supervisor in different national TV stations like Telecinco or Antena3.

Formació Acadèmica de la Dra. VILLANUEVA BENITO, Isabel

  • Ciencias de la Comunicación
    Universitat Internacional de Catalunya (2014)
  • Comunicación Audiovisual
    Universidad de Navarra (2004)
  • Grado medio de música. Especialidad Canto.
    Conservatorio Superior de Música Pablo Sarasate (2005)
  • Publicidad y Relaciones Públicas
    Universidad de Navarra (2005)
  • Grado Superior de Música. Especialidad Canto.
    Conservatorio Superior de Música Liceo de Barcelona (2009)
  • MBA in Social, Human and Legal Sciences
    Universitat Internacional de Catalunya (2010)
  • Especialización en Interpretación: Canto Lirico
    Conservatorio Superior Liceo de Barcelona (2010)
  • Composición de Bandas Sonoras para Cine y Televisión
    Conservatorio Superior de Música Liceo de Barcelona (2011)
  • Certificate in International Music Business
    University of California, Los Angeles (2017)

Publicacions de la Dra. VILLANUEVA BENITO, Isabel

Articles

  • Villanueva Benito, I; Lacasa-Mas, I; Radigales, J., 2018, "Los divos de la ópera en el cine: las retransmisiones "live in hd" transforman el star system lírico", Secuencias, 47, 57-74.
  • Villanueva Benito, I, 2017, "Óperas filmadas: estudio comparativo de don Giovanni de Joseph Losey y Juan de Kasper Holten", FONSECA, Journal of Communication, 15, 185-198.
  • Villanueva Benito, I, 2017, "La publicidad y el márquetin en la ópera del siglo XXI: creación de marca audiovisual", Revista Mediterránea de la Comunicación, 2, 51-66.
  • Villanueva Benito, I; Lacasa-Mas, I; Radigales, J., 2017, "Los divos de ópera en el cine: las retransmisiones live in HD transforman el star system lírico", Secuencias, 47.
  • Villanueva Benito, I; Lacasa-Mas, I, 2017, "El uso del lenguaje audiovisual en la expansión de las artes escénicas fuera del teatro: el caso de Don Giovanni, de Mozart", Revista Latina de Comunicación Social, 72, 1238-1260.
  • Villanueva Benito, I; Lacasa-Mas, I, 2017, "Las industrias convergentes y la ópera en los cines: de espectáculo tecnológico a evento mediático", Icono 14, 14, 1-20.
  • Villanueva Benito, I, 2016, "Estratègia audiovisual de l’òpera a internet: a la recerca de nous públics mediàtics", Quaderns del CAC, 42, 53-64.
  • Villanueva Benito, I, 2014, "How new media are changing opera: the opera singers’ social image transformed audio-visual media", Sphera Pública: Revista de Ciencias Sociales y de la Comunicación, 14, 3-22.
  • Lacasa-Mas, I; Villanueva Benito, I, 2013, "Retos comunicativos y educativos de las artes en los nuevos medios: el caso de la ópera", Arte Individuo Y Sociedad, 25, 219-232.
  • Lacasa-Mas, I; Villanueva Benito, I, 2012, "Actualización de la ópera y sus nuevos modelos de comunicación digital", El profesional de la información, 21, 413-418.
  • Lacasa-Mas, I; Villanueva Benito, I, 2011, "El cine exhibe ópera: el público y el futuro mediático de las artes.", Icono 14, 10, 109-119.
  • Lacasa-Mas, I; Villanueva Benito, I, 2011, "La digitalización audiovisual de la ópera: nuevos medios, nuevos usos, nuevos públicos.", Telos, 65-74.

Capítols de llibre

  • Villanueva Benito, I; Radigales, J., 01/08/2015, "El rol de la Ópera en el cine español", Relaciones música e imagen en los medios audiovisuales. Ediciones de la Universidad de Oviedo, 121-132.
  • Villanueva Benito, I, 25/04/2014, "Las industrias convergentes y la ópera en los cines: de un modelo de negocio a un nuevo consumo social", Miscelánea sobre el entorno audiovisual en 2014. Fragua, 55-74.
  • Villanueva Benito, I, 2012, "Carmen jones: between opera and musical", From Stage To Screen / Dal Palco Allo Schermo: Musical Films in Europe and United States (1927-1961).. Luiggi Boccerini, 213-221.
  • Villanueva Benito, I, 2011, "La “audiovisualización” de la ópera en el nuevo cine español. Estudio de casos.", El cine español. Arte, industria y patrimonio cultural.. Universidad de Málaga.
  • Villanueva Benito, I; Lacasa-Mas, I, 2011, "La audiovisualización de los productos culturales como estrategia de comunicación con los públicos: el caso de la Ópera", Investigaciones Educomunicativas en la sociedad multipantalla.. Fragua, 505-528.