Programa Alumne Mentor d’Odontologia

Des de 2015, el Programa Alumne Mentor està dissenyat per facilitar la incorporació dels alumnes de tercer curs del grau en Odontologia a les pràctiques a la Clínica Universitària d’Odontologia. Amb el suport d’alumnes de cinquè curs, que actuen com a mentors, els participants reben formació en diverses competències com l’autogestió, la gestió de la feina, les habilitats del treball en equip, la comunicació i la intel·ligència emocional en el tracte amb els companys i amb els pacients, així com la gestió de l’estrès en l’entorn clínic, molt habitual a l’inici de les pràctiques.

 

alumne mentor

Esquema de les competències de la tutoria:

Concretament, el programa vol formar en habilitats i conductes als mentors perquè puguin solucionar problemes de manera efectiva i fonamentada i transmetre els coneixements als alumnes de tercer en els àmbits següents:

  • Habilitats d’autogestió: recollida d’informació, autonomia, anàlisi, pensament sintètic, judici lògic, fiabilitat, resistència mental, autoconfiança i perseverança.
  • Gestió de la feina: resolució de problemes, precisió, planificació i organització i orientació als objectius.
  • Interacció: empatia, maneig de conflictes, assertivitat, escolta activa, credibilitat i comunicació.

L’objectiu principal del programa és ajudar a realitzar una entrada en l’entorn clínic més fluida i amb menys estrès per als alumnes de 3r, proporcionar-los tota una sèrie d’habilitats emocionals i temes més tècnics de funcionament del dia a dia en una clínica dental, mitjançant la mediació i l’ajuda d’alumnes de 5è, amb els quals tenen més confiança per preguntar i consultar dubtes.

La coordinadora del programa, la professora María Arregui, comenta que els alumnes acaben el curs amb més confiança i afronten el curs següent amb més tranquil·litat i seguretat en si mateixos.

Una alumna, que va ser mentora fa uns anys, explica que el Programa Alumne Mentor li ha aportat moltíssimes coses més de les que s’imaginava. “És una de les millors experiències que he tingut durant la carrera, i que he pogut compartir amb companys de promoció, alumnes de tercer i doctors.”

Per als alumnes mentors suposa fer una formació bàsica prèvia en habilitats emocionals i treball en equip, quatre hores de feina setmanal directa a la clínica amb els alumnes de 3r i els professors responsables del torn i una reunió mensual de seguiment, és a dir, unes 140 hores.

Els resultats obtinguts fins ara s’han presentat en congressos nacionals i internacionals i l’èxit del programa s’ha vist confirmat amb la concessió d’una beca de 3.000 € de l’Association for Dental Education in Europe (ADEE) l’any 2017.