Universitat Internacional de Catalunya

Direcció de Producció i Operacions

Direcció de Producció i Operacions
6
11238
1
Primer semestre
op
Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català

Professorat


Preguntes i sol·licituds individuals

  • a l'aula: al principi i/o a les pauses de les classes
  • fora de l'aula: prèvia confirmació per correu electrònic (rcolombari@uic.es)

Presentació

La direcció d'operacions és una de les tres funcions principals d'una empresa, juntament amb el màrqueting i les finances, i consisteix a utilitzar els recursos (capital, materials, informació, persones, màquines...) per fabricar béns i serveis de la forma més eficient possible. Es refereix a qualsevol aspecte d'una organització que requereix recursos i processos per funcionar, i crea valor per als clients mitjançant la fabricació, la logística o la prestació de serveis. Per tant, les persones que treballen en fabricació, planificació, logística, qualitat o compres són les que solen estar associades a operacions. Tot i això, altres departaments també han de gestionar les operacions diàriament. El concepte no només és aplicable a empreses, sinó també a departaments, comerços, ONG, fins i tot a les nostres llars.

Aquest curs té com a objectiu proporcionar una introducció general a la gestió d'operacions i el paper que exerceix dins d'una organització, oferint una comprensió general i pràctica del que un mànager necessita saber per comprendre i administrar les operacions per tal de fer que la empresa sigui més eficient i competitiva. Per això, s'introduiran els problemes operatius tradicionals a què s'enfronten els directius i es proporcionarà als alumnes el llenguatge, els conceptes, les idees i les eines per resoldre'ls de manera eficaç.

Ja sigui que estigui interessat en els processos comercials o en la gestió de les interfícies entre les operacions i altres funcions comercials, aquest curs proporciona coneixements relacionats amb una àmplia varietat de trajectòries professionals, que inclouen fabricació, gestió de la cadena de subministrament, productes, consultoria, serveis financers, gestió empresarial, sostenibilitat, capital privat, ONG i salut.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CB10 - Tenir les habilitats d’aprenentatge que permetin continuar estudiant d’una manera que haurà de ser bàsicament autònoma.
  • CB8 - Ser capaços d’integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d’una informació que, sent incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l’aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • CE1 - Identificar i aplicar els mètodes i aspectes operatius del disseny i la gestió dels processos de producció per resoldre problemes de manera eficaç.
  • CE2 - Distingir les principals tècniques i metodologies per gestionar les àrees productiva i logística de les organitzacions i la seva aplicació a la direcció estratègica d’aquestes.
  • CE3 - Identificar els principals conceptes i metodologies desenvolupats per gestionar la innovació i introduir-los amb èxit dins de l’empresa.
  • CG1 - Tenir la capacitat d’organització i planificació del treball, tenint en compte possibles adversitats que requereixin l’adaptació a noves situacions.
  • CG2 - Tenir la capacitat de treball i integració en equips humans de treball multidisciplinaris i multiculturals i, si escau, assumir el lideratge.
  • CG3 - Tenir la capacitat de generar noves idees i avaluar de manera crítica les alternatives en presència de múltiples criteris i actors.
  • CT1 - Tenir la capacitat de comunicar de manera efectiva en un context professional, tant verbalment com per escrit, en la pròpia llengua i almenys en una llengua estrangera (anglès, francès...).
  • CT3 - Aplicar de manera solvent els recursos d’informació i la capacitat d’anàlisi i síntesi d’aquests.
  • CT4 - Aplicar els coneixements adquirits per resoldre problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos multidisciplinaris relacionats amb l’àrea d’estudi.
  • CT5 - Manifestar sensibilitat pels valors ètics, personals i socials, en la relació amb els altres i en les decisions pròpies.

Continguts

Dirección de producción y operaciones 

  • Introducción a la dirección de operaciones
    • Procesos de transformación
    • Operaciones de manufactura y de servicios
    • Evolución histórica y objetivos
  • Planificación y control de la producción 
    • Principios e indicadores básicos
    • Sistemas informativos de gestión
    • Previsión de la demanda

Lean Management para la gestión de operaciones

  • Contexto, principios y filosofía
  • Indicadores de productividad, pérdidas, capacidad
  • Análisis de la cadena del valor
  • Herramientas lean de calidad y mejora continua
  • Herramientas de visual management
  • Análisis de datos y redacción de informes
  • Estandarización
  • Logística lean

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



Atès el caràcter pràctic d'aquest curs i d'acord amb la perspectiva empresarial, el mètode d'ensenyament combina lectures teòriques i pràctiques, exercicis de simulació i estudis de casos. D'aquesta manera, el curs s'esforça per proporcionar un equilibri entre un enfocament qualitatiu i un d'orientat a l'anàlisi.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



En la primera convocatoria, los puntos se asignarán a varias actividades de la siguiente manera:

1) 40% Examen final 

  • Contenido 
    • teoría (preguntas abiertas y multirespuestas) 
    • Ejercicios (cuantitativos y cualitativos) 
  • Evaluación 
    • 1ª convocatoria necesario aprobar este apartado (5/10) para aprobar la asignatura 
    • 2ª convocatoria nota máxima = 7.0 (reglamento UIC) 
      • nota máxima examen = 5.0 
      • nota entrega trabajos adicionales = 2.0

2) 35% Evaluación continua 

  • Trabajo en equipo: 30% (3.0/10.0) 
    • Actividades con entrega en horario de clase 
    • Trabajo en casa y entregas 
      • Seguimiento de la actividad hecha en clase (ej. redacción y presentación de informes) 
      • Proyecto de grupo y presentaciones 
  • Nota individual: 5% (0.5/10.0) 
    • Contribución individual en el proyecto 
    • Ejercicios / tests individuales en clase 
    • Entregas individuales

3) 25% Asistencia y participación en clase 

  • Asistencia: 20% (2.0/10.0) 
    • Se califican 10 asistencias (excluidas la 1ª y la última) 
      • cada asistencia suma +0.2 (hasta un máximo de 2.0) 
      • las ausencias justificadas no suman puntos 
    • Ausencias no justificadas 
      • 1ª ausencia no justificada → – 0.5 (máx. 1.5/2.0) 
      • 2ª ausencia no justificada → – 1.0 (máx. 0.5/2.0) 
      • 3 ausencias no justificadas → no examen, 2ª convocatoria 
  • Participación: 5% (0.5/10.0) 
    • Involucración en las actividades en grupo 
    • Proactividad en preguntas y respuestas

Si la nota final es insuficiente, los alumnos pueden presentarse a la segunda convocatoria. 

Normas:

  • Si un estudiante no puede asistir a una sesión por causa de fuerza mayor (emergencia médica y/o familiar), debe informar al profesor con la debida anticipación (24 horas). 
  • Abandonar el aula antes de que finalice la clase es perturbador. Si un estudiante absolutamente necesita hacerlo, debe obtener permiso antes o al comienzo de la clase.
  • Todas las actividades serán evaluadas por su contenido y por su presentación. Se espera que tengan un adecuado nivel de calidad en ambos sentidos. En el caso en el que se detecte plagio, la nota de la evaluación sera de 0 puntos
  • Los días de retraso en la entrega de una actividad suponen la pérdida de nota
  • La ausencia justificada a una sesión no implica que se exima de la entrega de las asignaciones previstas en esa fecha.
  • Los teléfonos móviles están estrictamente prohibidos en actividades de evaluación. Si un alumno utiliza un móvil o dispositivo similar en una evaluación (a menos que el profesor lo permita explícitamente) será expulsado de la misma y tendrá como nota 0 puntos. 
  • No esta previsto la realización de evaluaciones adciionales para recuperar y/o subir la nota. Los estudiantes se deben esforzar por cumplir con sus obligaciones en el tiempo previsto.

Bibliografia i recursos

Womack, J. P., Jones, D. T., & Roos, D. (1990). The machine that changed the world: The story of lean production--Toyota's secret weapon in the global car wars that is revolutionizing world industry. 

Womack, J. P., & Jones, D. T. (1997). Lean thinking—banish waste and create wealth in your corporation. Journal of the Operational Research Society, 48(11), 1148-1148.