Universitat Internacional de Catalunya
Introducció a la Epidemiologia
Professorat
Us animem a posar-vos en contacte amb el professor sobre qualsevol inquietud que tingueu sobre l'evolució de l'assignatura. Per a això, es demanarà una tutoria a:
Coordinador: Adrián González Marrón (agonzalezm@uic.es)
Jorge Piqueras Marqués (jpiqueras@uic.es)
Presentació
L’epidemiologia és l’estudi de la distribució i els determinants d’estats o esdeveniments (en particular de malalties) relacionats amb la salut i l’aplicació d’aquests estudis al control de malalties i altres problemes de salut.
En aquesta assignatura, els estudiants coneixeran els mètodes epidemiològics bàsics i la seva aplicació en la Salut Pública. La matèria servirà per comprendre com aplicar i interpretar els mètodes epidemiològics per a la promoció de la salut, la prevenció i la pràctica clínica.
Requisits previs
Es requereix haver cursat l'assignatura de Bioestadística.
Objectius
1) Descriure les causes identificables de la malaltia mitjançant l'anàlisi de patrons en la població, la comparació de grups i el seguiment d'individus, com mètodes nuclears de l'epidemiologia.
2) Entendre la salut i la malaltia com a fenòmens que no es distribueixen aleatòriament, sinó que segueixen patrons detectables mitjançant la vigilància i recerca de patrons de persones, llocs i temps.
3) Dissenyar hipòtesis per determinar l'associació entre exposició i un resultat de salut mitjançant la comparació de freqüències de malaltia en funció d'una exposició.
4) Escollir les condicions en què l'associació entre exposició i resultat és causal, i valorar els factors que poden oferir explicacions alternatives, com l'atzar i el biaix.
5) Seleccionar el tipus d'estudi relacionat amb una pregunta concreta, i distingir quan es requereix un assaig aleatoritzat per donar evidència d'eficàcia i efectivitat.
6) Diferenciar els condicionants ètics de dany i benefici que condicionen la realització d'un en assaig clínic.
7) Aplicar indicadors en la presa de decisió diagnòstica i de cribratge, i relacionar-la amb les seves aplicacions en l'àmbit de la seguretat, el control de qualitat, i les intervencions.
8) Valorar com el raonament epidemiològic pot aplicar fora de l'àmbit de la salut per identificar patrons en les poblacions i formular hipòtesis causals que puguin contrastar-se amb comparacions transversals i longitudinals.
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
- 06 - Desenvolupar la pràctica professional amb relació a altres professionals de la salut i adquirir habilitats de treball en equip.
- 12 - Comprendre els fonaments d'acció, indicacions i eficàcia de les intervencions terapèutiques, d'acord amb l'evidència científica disponible.
- 28 - Obtenir i utilitzar dades epidemiològiques i valorar tendències i riscos per a la presa de decisions sobre salut.
- 36 - Ser capaç de formular hipòtesis, recollir i valorar de forma crítica la informació per a la resolució de problemes seguint el mètode científic.
- 37 - Adquirir la formació bàsica per a l'activitat investigadora.
- CB-2 - Saber aplicar i integrar els seus coneixements, la comprensió d'aquests, la seva fonamentació científica i les seves capacitats de resolució de problemes en entorns nous i definits de forma imprecisa, incloent contextos de caràcter multidisciplinari tant investigadors com professionals altament especialitzats.
- CB-3 - Saber avaluar i seleccionar la teoria científica adequada i la metodologia precisa dels seus camps d'estudi per formular judicis a partir d'informació incompleta o limitada incloent, quan sigui necessari i pertinent, una reflexió sobre la responsabilitat social o ètica lligada a la solució que es proposi en cada cas.
- CB-6 - Haver desenvolupat l'autonomia suficient per participar en projectes d'investigació i col·laboracions científiques o tecnològiques dins el seu àmbit temàtic, en contextos interdisciplinaris i, si escau, amb una alta component de transferència del coneixement.
- CTP-3 - Desenvolupar el pensament i raonament crític i autocrític (Autoavaluació).
- CTS-2 - Mostrar i actuar amb sensibilitat vers temes mediambientals.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
A l'acabar l'assignatura, l'estudiant ha de ser capaç de:
1) Definir l'Epidemiologia i el seu ús en el raonament epidemiològic
2) Explicar com afecten els principis ètics a la investigació epidemiològica
3) Calcular freqüències i taxes per quantificar i descriure la distribució de resultats de salut
4) Explicar els conceptes bàsics d'anàlisi epidemiològic: exposició, desenlace, risc, biaix i confusió
5) Identificar i descriure els dissenys epidemiològics bàsics
6) Aplicar els principis de causalitat a la distribució d'un resultat de salut en diferents grups per fer hipòtesis sobre els seus mecanismes
7) Fer servir l'evidència d'associació per valorar si una relació és causal
8) Entendre els conceptes de rendiment d'una prova per aplicar els conceptes de validesa diagnòstica i cribratge
9) Aplicar els conceptes de benefici, dany i cost a la decisió en salut
10) Descriure l'aplicabilitat dels mètodes epidemiològics en Salut Pública, investigació clínica i bàsica i la decisió en polítiques de salut
Continguts
Tema 1. Introducció a l'epidemiologia i mesures epidemiològiques
Tema 2. Tipus d’estudis epidemiològics
Tema 3. Proves diagnòstiques
Tema 4. Biaixos i confusió
Tema 5. Epidemiologia i salut pública
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
1. Lliçó Magistral - Mètode expositiu (LM)
2. Plantejament i resolució de casos (PRC)
3. Tutoria acadèmica individual (TAP)
4. Autoaprenentatge i treball personal (ATP)
1. Classes teorico-pràctiques (LM): Sessions de el grup complet. L'equip docent explicarà els conceptes teòrics de cada tema i plantejarà exercicis de qüestionari a resoldre en classe sobre els conceptes teòrics explicats a l'aula.
2. Classes pràctiques de resolució de problemes (PRC): Classes de grup dividit en aula convencional. A cada sessió es realitzaran exercicis de repàs al voltant de problemes que es donaran als alumnes amb antelació.
Els exercicis estaran dissenyats per oferir oportunitats de pràctica INDIVIDUAL amb conceptes bàsics abans dels qüestionaris i l'examen final. Les tasques pretenen ser una oportunitat d'aprenentatge.
El dia de la sesion de PRc, els estudiants que desitgin que els exercicis contin per la qualificació, els huran de dir IMPRESOS i corregir-los en un altre color. El exercicis corregits es tornaran en paper al final de la sessió al professor, que els validarà. Les classes pràctiques ténen un contingut avaluable extra de fins a 2.5 punts (veure sistemes i criteris d'avaluaciò)
L'assignatura contarà amb dos fòrums:
Foro de avisos: Fòrum on el professorat es comunicarà amb els alumnes respecte a aspectes de l'assignatura sobre aspectes de procedimient o contingut que siguin d'interès general.
Foro de consultas: Fòrum de comunicació de preguntas i consultas dels alumnes, de participació compartida.
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
CONVOCATÒRIA ORDINÀRIA
Examen final
Examen final teòric-pràctic. L'examen consta de dos parts:
a) Preguntes d'elecció múltiple: 30 preguntes d'elecció múltiple (i tres preguntes de reserva) amb penalització per errors (60% de la qualificació).
b) Exercicis pràctics (40% de la qualificació): La part pràctica tracta d'avaluar les competències relacionades amb l'elecció, aplicació i interpretació dels dissenys i mesures que formen part de el programa amb dos exercicis pràctics semblants als realitzats durant el mètodes de cas.
Activitats d'Avaluació Continuada
Cap de les activitats de l'avaluació contínua serà obligatòria. No obstant això, poden suposar fins a 2.5 punts en la qualificació de l'assignatura, sempre que la nota de l'examen final sigui d'un mínim de 5.
1. Portafoli individual d'aprenentatge de Resolució de problemes (2.5 punts): consisteix en un compendi de tasques d'activitats pràctiques de les sessions de mètodes de cas. Per obtenir la qualificació de la activitat, a cada sessio s'hauran de fer dos lliuraments:
a) Intent: Abans de la sessió de cas, cada alumne pujarà en una tasca de Moodle el nombre d'exercicis resolts individualment que deistigin fer.
b) Correcció: A la sessió de mètode de cas, els alumnes han de dur IMPRÈS la tasca realitzada. Durant la sessio cada alumne corregirà i autoavaluarà en un altre color TOTS els exercicis intentats, indicant clarament la correcció feta. Al final de la sessió lliurarà en paper aquesta correcció al professor, que la validarà.
La qualificació es basarà en el nombre d'exercicis lliurats i autoavaluats de l'alumne. Si l'alumne intenta i corregeix tots els apartats de l'activitat obtindrà la qualificació màxima en aquesta activitat. La nota del portafolis se sumarà a l'examen sempre que aquest s'aprovi
2. Actitivitats de puntuació extra (fins a 0.5 punts): Durant l'asignatura es podran fer petites aportacions a l'aula o als fòrums. La participació rellevant serà avaluada amb fins 0.5 punts per matiçar la qualificació, que es podrán sumar a qualificació final.
Només l'activitat d'intent, que ha de ser lliurada abans de final de curs, és obligatoria en l'avaluació continuada. La resta d'activitats no són obligatòries.
QUALIFICACIÓ DE LA CONVOCATORIA ORDINÀRIALa qualificació de la convocatòria ordinària es calcularà de dues formes:
a) Qualificació Examen Final: Examen (100%)
b) Qualificació d'avaluació Continuada + Examen: Examen (75%) + Qualificació Portafoli (25%)
Per a aprovar l'assignatura, la nota mínima de l'examen final ha de ser de 5. La qualificació final serà la màxima de A o B.
SEGONA CONVOCATÒRIA
La qualificació de la segona convocatòria es basarà només a la qualificació de l'examen. L'aprovat de la segona convocatoria requerirà una puntuació de 5 punts a l'examen final
Bibliografia i recursos
Referències recomanades
- Lash TT, et al. Modern Epidemiology, 4th Edition. Philadelphia: Wolters Kluwer, 2021.
- Fernández-Crehuet Navajas J, y cols. Piédrola Gil. Medicina preventiva y salud pública, 12.ª edición. Barcelona: Elsevier España, 2016.