Universitat Internacional de Catalunya

Desenvolupament Normal i Patològic en la Primera Infància

Desenvolupament Normal i Patològic en la Primera Infància
4
12147
1
Anual
OB
Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català, anglès

Professorat


El professorat atendrà en horari concertat a tots els alumnes que ho sol·licitin via mail.

Presentació

Aquesta assignatura engloba diferents aspectes, des de com l’ésser humà es desenvolupa a nivell intrauterí, amb èmfasi al desenvolupament psicomotriu típic, en el desenvolupament del sistema múscul-esquelètic en creixement i quins aspectes poden bloquejar aquest desenvolupament, sigui per una disrupció o malformació, així com per algunes patologies derivades d’aquestes alteracions. El coneixement de la neurofisiologia de com el cervell es desenvolupa i l'organització del SNC és fonamental per entendre i detectar els signes d’alerta davant una lesió que comprometi el control postural i el desenvolupament psicomotor. Aquests coneixements són la base per conèixer com el nen durant el creixement aprèn a controlar la seva postura i els moviments funcionals i quins subsistemes interfereixen en aquest aprenentatge.

Tenitn en compte que el desenvolupament psicomotriu engloba totes las habilitats que el nen adquireix al llarg de la seva infància, juntament amb un entorn que el rodeja, també és bàsic conèixer com el nen avanza en el seu desenvolupament integral incluint el joc, la cognició, els sistemes sensorials i socioafectius.

Requisits previs

No s’estableixen.

Objectius

  1. Adquirir formació bàsica sobre embriologia del sistema múscul-esquelètic normal.
  2. Conèixer les causes i principals patologies derivades d’un desenvolupament embriològic anormal i com influeixen al desenvolupament motor.
  3. Conèixer els principis fonamentals de la psicología de la dinàmica familiar: compendre el sistema familiar, les seves peculiaritats culturals, econòmiques, organitzatives, els cicles vitals, etc
  4. Entendre els principis bàsics de psicopedagogía de l'aprenentatge  i de la motivació, aplicats a l'etapa infantil.
  5. Conèixer els ítems del desenvolupament psicomotor en les diferents etapes del desenvolupament primerenc, els principis de remodelació musculoesquelètica que es produeixen en les diferents etapes del creixement i com l'activitat o inactivitat motriu influeix en aquest desenvolupament
  6. Entendre com Influeix la família en la creació d'un ambient adequat que propiciï el desenvolupament saludable del nen.
  7. Demostrar coneixements bàsics de neurofisiologia sobre el control del moviment.
  8. Conèixer l’organització anatòmica i funcional dels diferents nivells del SNC implicats al control motor, en la maduració dels sistemes sensorials i en la cognició
  9. Conèixer les manifestacions clíniques que es produeixen en el nen quan existeix una possible lesió en algun nivell del SNC.
  10. Influència de l'entorn, la família i formes de criança en el desenvolupament psicomotor en la primera infància i les etapes del desenvolupament típic.
  11. Conèixer les etapes del procés del joc, la seva significança i el seu efecte en l'aprenentatge, en les interaccions, en les funcions del llenguatge, etc.
  12. Conèixer les condicions que afavoreixen o dificulten el desenvolupament, aspectes emocionals i de l'entorn que influeixen en el desenvolupament integral del nen.
  13. Adquirir formació en les principals alteracions del control postural durant la infància segons la lesió o patologia primària.
  14. Adquirir formació bàsica sobre els signes d'alerta que puguin detectar un possible retard psicomotor.
  15. Conèixer com l'ésser humà aprèn el moviment controlat, així com els mecanismes neurològics, motrius i cognitius que influeixen en l'aprenentatge del moviment funcional en la infància.
  16. Adquirir formació sobre com els diferents sistemes sensorials influeixen en el control de la postura i de l'equilibri.
  17. Conèixer paràmetres i test de valoració per a detectar i tractar alteracions posturals i de l'equilibri.
  18. Conèixer l'anatomia i la fisiologia del sistema cardio-respiratori del beu i el nen.
  19. Adquirir formació dels sorolls respiratoris i detectar patologia respiratòria.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

Competències bàsiques i generals

CB8 - Que els estudiants siguin capaços d’integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d’una informació que, sent incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l’aplicació dels seus coneixements i judicis.

CB10 - Que els estudiants posseeixin les habilitats d’aprenentatge que els permetin continuar estudiant d’una manera que haurà de ser en gran mesura autodirigida o autònoma.

Competències transversals

CT3 - Comunicar tant de forma oral com escrita amb terminologia científica correcta dins de cadascuna de les especialitzacions de la fisioteràpia i ciències de la salut, en un context nacional i internacional.

Competències específiques

CE1 - Ser capaç d’aplicar els coneixements sobre la resposta de l’organisme a estímuls externs i interns, sobre com es converteixen en mecanismes lesius, de resposta i/o reparació.

CE6 - Redissenyar i adequar el tractament de fisioteràpia a partir de l’anàlisi de l’evolució dels resultats obtinguts amb la teràpia en relació amb els objectius marcats i els criteris de resultats establerts.

CE7 - Tenir la capacitat d’ampliar i posar al dia els  coneixements sobre desenvolupament, aprenentatge i control de moviment del nen, així com de les patologies, processos diagnòstics i estratègies terapèutiques, exposats per la comunitat científica.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

L’alumne:

  • Coneix la fisiologia i la fisiopatologia del desenvolupament del sistema nerviós i del sistema múscul-esquelètic a les diferents etapes de maduració.
  • Identifica les influències del desenvolupament del sistema neuromuculesquelètic en l’adquisició de l’equilibri i al control de la postura i el moviment del nen.
  • Relaciona els factors de l’entorn físic i afectiu, familiar i social amb el desenvolupament psicomotor del nen.
  • Analitza les possibilitats d’intervenció al desenvolupament del nen a partir del seu entorn individual.

Continguts

Desenvolupament normal

  • Desenvolupament fetal-infantil
    • Mecanismes de malformació, disrupció i deformació prenatal
    • Malformacions congènites i deformitats
  • Desenvolupament del SNC i plasticitat neuromotora
    • L’experiència, la pàctica de les habilitats i desenvolupament del cervell
    • Manifestacions clíniques de la lesió de la motoneurona superior
    • Efectes funcionals d’alteracions neuronals i adaptacions posteriors del SNC
  • Desenvolupament psicomotor i detecció precoç
    • Tècniques per la valoració clínica del sistema nerviós neonatal
    • Etapes del desenvolupament psicomotriu i predicció del deteriorament neuromotor
    • Subsistemes que influeixen al desenvolupament i mètodes de detecció i pronòstic
    • Perspectiva integral de l’activitat motora i el funcionament psicològic-emocional.

Desenvolupament del control i equilibri a la infància

  • Factors musculars, neuromusculars, músculoesquelètics i sensorials que influeixen al desenvolupament del control postural i l’equilibri a la infància
  • Avanços en neurociència aplicats al control i aprenentatge del moviment
  • Influència del sistema visual, vestibular i somatosensorial al control postural
  • Mecanismes neurals i no neurals que influeixen en el moviment controlat

 Àrees relacionades amb el desenvolupament a la primera infància

  • Equips interdisciplinaris i transdisciplinaris en Atenció precoç i d'atenció a la infància.
  • Coordinació amb les diferents àrees assistencials: sanitat, educació, serveis socials
  • Efectes de la interacció del nen als diferents entorns
  • Creixement i desenvolupament dels sistemes corporals necessaris per al moviment
  • Efecte de la criança a les diferents cultures al desenvolupament psicomotor, llenguatge, comunicació, cognició i personal.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



Metodologia docent

▪          LM - Mètode expositiu/lliçó magistral

▪          MC - Mètode de cas

▪          REP - Resolució d’exercicis i problemes

▪          CA - Contracte d’aprenentatge

Activitats formatives

 

Hores

Presencialitat (%)

CT - Classes teòriques

30

100%

CP - Classes pràctiques

10

100%

AAP - Activitats d’autoaprenentatge

20

0%

EI - Estudi independient de l’alumne

40

0%

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



El caràcter teòric-pràctic de l’assignatura implica que s’hagi establert una assistència mínima del 80% de les classes per optar a superar-la.  En aquest cas l’avaluació constarà del registre narratiu sobre un tema escollit, per part de l’alumne, que el permetrà elaborar una me

L’activitat d’avaluació consistirà en

  1. El desenvolupament d’un cas clínic de lliure elecció per l’alumne i que ha d’emmarcar els continguts propis d’aquesta assignatura.  Pot tractar-se d’un cas clínic real (respectant la confidencialitat de les dades) o bé pot ser un suposat cas elaborat íntegrament per l’alumne. Per l’elaboració d’aquest treball l’alumne disposa d’una guia d’orientacions i requisits a la plataforma moodle. Aquest treball suposarà un 70% de l’avaluació final, sempre que la nota sigui superior a 5.0
  2. El professorat d’aquesta assignatura registrarà una qualificació de cada un dels seminaris que s’imparteixen en funció de com l’alumne participa i desenvolupa les activitats que es fan a l’aula. Aquest registre suposarà un 30% de l’avaluació final.

Bibliografia i recursos

  • Fisioterapia en pediatría.  Maria Lourdes Macias Merlo[JF1] , Joaquin Fagoaga[JF2]  Mata. Editorial Médica panamericana. 2018. 2ª Edición. ISBN: 9788491102120
  • Prácticas de atención temprana centradas en la familia y en entornos naturales. Autor: Escorcia Mora, Caludia Tatiana; Rodríguez García, Lidia. UNED 2019. ISBN: 9788436275483
  • Physical Therapy for Children. Campbell S, Robert Palisano, Margo Orlin, Joseph Schreiber . Elsevier 2023. 6th  Edition. ISBN: 9780323797962
  • Control motor: de la investigación a la práctica clínica. Anne Shumway-Cook, Marjorie Woollacott. Wolters Kluwer, 2019.  Edición: 5ª ed.ISBN: 9788417370855
  • Early Detection and Early Intervention in Developmental Motor Disorders: From Neuroscience to Participation. Mijna Hadders-Algra. London: Mac Keith Press, 2021. Hardback. ISBN: 9781911612438
  • The Identification and Treatment of Gait Problems in Cerebral Palsy. 2nd Edition, 180-181. James R. GageMichael H. Schwartz , Steven E. Koop ,Tom F. Novacheck. Hardcover. July 2009
  • Cerebral palsy. from diagnosis to adult life. Ronsenbaum, P.  Rosenbloom, L. 2012. WILEY
  • Management of the Motor Disorders of Children with Cerebral Palsy, 2nd Edition. David ScruttonDiane DamianoMargaret Mayston. Hardcover. February 2007
  • Postural Control: A Key Issue in Developmental Disorders. Mijna Hadders-AlgraEva Brogen Carlberg. Paperback. October 2008, Wiley-Blackwell
  • Physiotherapy and Occupational Therapy for People with Cerebral Palsy: A Problem-Based Approach to Assessment and Management. Karen DoddChristine Imms , Nicholas F. Taylor.Paperback. January 2010, Wiley-Blackwell
  • Physical Rehabilitation 6th Edition. by Susan B. O'SullivanThomas J. Schmitz T , George Fulk . ISBN-13: 978-0803625792
  • Positioning for Play: Interactive Activities to Enhance Movement and Sensory Exploration.  Rachel B Diamant. ISBN-13: 9781416404316
  • Therapeutic Exercise in Developmental Disabilities.  Barbara H Connolly. ISBN-13: 9781556426247
  • -The Clinical Practice of Pediatric Physical Therapy: From the NICU to Independent Living. by Mark Drnach. ISBN-13: 9780781790635

 

Links de interès relacionados con la fisioterapia en pediatría y discapacidad