Universitat Internacional de Catalunya
Especialitat Professionalitzant: Intervenció Terapèutica Específica
Altres llengües d'impartició: anglès, castellà,
Professorat
El professorat atendrà en horari concertat a tots els alumnes que ho sol·licitin via mail.
Presentació
La intervenció terapèutica avançada suposa l’adquisició d’un conjunt de coneixements més específics dirigits a patologies més complexes. Aquesta assignatura implica la capacitat de poder defensar la intervenció en fisioteràpia pediàtrica amb arguments i justificacions de manera clara i apropiada al context. Para això és necessari identificar els factors del comportament que influeixen al desenvolupament social i emocional del nen i dissenyar les estratègies d’intervenció més apropiades. El coneixement dels recursos socials, comunitaris, d’educació i serveis sanitaris que ofereixen a la població infantil amb discapacitat són essencials per planificar els processos de comunicació i interacció que permetin al nen la participació als seus entorns naturals, sigui en activitats físiques per la promoció de la salut del nen o en l’adaptació de les diferents activitats esportives adaptades a les diferents patologies.
Requisits previs
No s'estableixen
Objectius
- Executar, dirigir i coordinar el pla d’Intervenció de fisioteràpia en patologies cardiopulmonars, cardiovasculars, hematològiques i oncològiques atenent al principi de la individualitat de l’usuari, utilitzant les eines terapèutiques pròpies de la fisioteràpia.
- Adquirir habilitat a la identificació dels factors de risc que afecten el desenvolupament i control postural del nen.
- Dissenyar programes de tractament atenent als últims avenços científics.
- Conèixer aspectes propis d’altres competències professionals que poden ajudar a aconseguir millors resultats al treball fisioterapèutic.
- Adquirir els coneixements, habilitats, tècniques i procediments necessaris per aconseguir millorar la resistència física i cardiopulmonar que implica l’activitat física.
- Avaluar l’evolució dels resultats obtinguts amb el tractament, en relació amb els objectius marcats i amb els criteris de resultats establerts, i si és el cas, redissenyar els objectius i adequar el pla d’intervenció o tractament.
- Demostrar capacitat de treballar en equip, de col·laborar amb altres professionals, i al mateix temps, capacitat de treballar de manera autònoma i amb iniciativa.
- Conèixer els diferents comportaments de les famílies davant el diagnòstic del seu fill.
- Conèixer els diferents tipus d’inclinació emocional entre pares-fill, així com les capacitats parentals.
- Conèixer els diferents models d’atenció centrada en la família.
- Adquirir formació als diferents tipus d’esport adaptat més adequats per a cada patologia en particular.
- Adquirir formació en el tractament de la fisioteràpia respiratòria en malalties neuromusculars i segons l’estadi de la seva evolució.
- Adquirir formació sobre la fibrosi quística i la particularitat en el tractament de la fisioteràpia respiratòria.
- Conèixer les condicions cardio-respiratòries dels nens greument afectats i amb pluridiscapacitat i les opcions terapèutiques per millorar la seva capacitat respiratòria.
- Adquirir habilitat al plantejament terapèutic global i integral en casos clínics específics amb alteracions i deficiències múltiples.
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
Competències bàsiques i generals
CB7 - Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d’estudi.
CB8 - Que els estudiants siguin capaços d’integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d’una informació que, sent incompleta o limitada, incloïa reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l’aplicació dels seus coneixements i judicis.
CB10 - Que els estudiants posseeixin les habilitats d’aprenentatge que els permeti continuar estudiant de manera que haurà de ser en gran mesura autodirigida o autònoma.
CG1 - Capacitat de treballar en un equip multidisciplinari alhora que de forma autònoma i amb iniciativa per la resolució de conflictes o problemes entre les diferents perspectives professionals.
CG2 - Executar l’exercici professional atenent a criteris humanístics i de dignitat de la persona.
CG3 - Actuar amb equitat, assegurant la igualtat d’oportunitats i accés universal dels nens que precisen atenció fisioterapèutica, promocionant el respecte als drets humans i facilitant la convivència social i sostenible.
CG4 - Habilitat per planejar i gestionar eficaçment el temps propi i les activitats amb la finalitat d’assegurar una organització eficient i una capacitat d’adaptació òptima enfront dels imprevistos.
Competències transversals
CT1 - Assegurar la confidencialitat a la intervenció i al tractament de la documentació relativa al pacient, complint els aspectes ètics, legals i tècnics.
CT2 - Mostrar habilitats de comunicació a les relacions interpersonals que derivin en potenciar el desenvolupament físic del nen, la participació familiar i la col·laboració de l’equip multidisciplinari.
CT3 - Comunicar tant de forma oral com escrita amb terminologia científica correcta dins de cadascuna de les especialitzacions de la fisioteràpia i ciències de la salut, en un context nacional i internacional.
CT4 - Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació de forma eficaç per assegurar una actualització professional permanent i una actuació basada en l’evidència científica.
CT5 - Gestionar la informació de forma òptima per transformar-la en coneixement aplicable a l’exercici professional, sigui a l’atenció al nen o als seus familiars.
CT6 - Identificar les normatives i organització dels sistemes institucionals sanitaris, de serveis socials i/o educatiu als que s’hi hagi subjecte el centre assistencial on treballa, i adequar el seu exercici professional a aquestes normes alhora que planificar propostes de millora de la qualitat de l’esmentat sistema sanitari.
Competencias específicas
CE1 - Ser capaç d’aplicar els coneixements sobre la resposta de l’organisme a estímuls externs i interns, sobre com es converteixen en mecanismes lesius, de resposta i/o reparació.
CE3 - Dissenyar, planificar i aplicar la intervenció en fisioteràpia pediàtrica més eficient; controlar i avaluar les respostes, utilitzant l’evidència científica.
CE4 - Adquirir habilitat manual a l’aplicació de les diferents estratègies fisioterapèutiques aplicades al nen.
CE5 - Dirigir, coordinar i executar el Pla d’Intervenció en Fisioteràpia atenent al principi d’individualitat de l’usuari, utilitzant les eines terapèutiques específiques de la Fisioteràpia Pediàtrica.
CE6 - Redissenyar i adequar el tractament de fisioteràpia a partir de l’anàlisi de l’evolució dels resultats obtinguts amb la teràpia en relació als objectius marcats i els criteris de resultats establerts.
CE7 - Tenir la capacitat d’ampliar i posar al dia els coneixements sobre desenvolupament, aprenentatge i control de moviment del nen, així com de les patologies, processos diagnòstics i estratègies terapèutiques, exposats per la comunitat científica.
CE8 - Ser capaç de defensar la intervenció en fisioteràpia pediàtrica amb arguments i justificacions de forma clara, precisa i apropiada al context i valorar les aportacions d’altres persones.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
L’alumne:
- Coneix les principals alteracions cardiopulmonars, cardiovasculars, hematològiques i oncològiques que afecten el nen.
- Identifica els principals factors de risc que afecten el desenvolupament psicomotor del nen.
- Descriu i classifica els diferents mètodes de fisioteràpia respiratòria, així com analitza la seva idoneïtat al tractament de les diferents afeccions.
- Identifica els factors del comportament que influeixen al desenvolupament social i emocional del nen, dissenya les estratègies d’intervenció apropiades.
- Coneix els recursos comunitaris d’educació i serveis sanitaris que ofereix la població o districte on viu el nen i planifica processos de comunicació entre el nen i la família i la resta de personal multidisciplinari.
- Comprendre el paper de l’activitat física en la promoció de la salut del nen.
- Determina els criteris d’adaptació de les diferents activitats esportives i/o recreatives a les diferents capacitats i limitacions funcionals del nen.
- Dissenya programes d’exercici físic adaptats a les diferents afeccions patològiques.
Continguts
Fisioteràpia respiratòria
- Eficàcia de les tècniques de maneig de cura respiratòria
- Patologies cardio–respiratòries més freqüents durant l’edat pediàtrica: factors que influeixen a la seva evolució; canvis estructurals i funcionals que aquestes poden comportar.
- Paràmetres de la valoració funcional respiratòria del nen.
- Mètodes de Fisioteràpia Respiratòria Pediàtrica: descripció i classificació
- Relació entre mètodes i tècniques de fisioteràpia respiratòria amb els processos patològics de l’aparell respiratori del nen. Canvis obtinguts a l’infant després del tractament.
Maneig del comportament
- Estratègies de promoció del comportament constructiu i de la interacció: reforçament positiu, motivació, redirecció, joc.
- Influència potència de les intervencions terapèutiques al desenvolupament social i emocional a les diferents edats.
Família, salut, educació i serveis
- Família/Diversitat Cultural
- Recursos comunitaris Nen-Família
- Prestació de serveis
Prescripció d’exercici físic per la salut
- Directriu de la prescripció d’exercici físic a la infància.
- Paper de l’activitat física al tractament, prevenció primària i secundària de les afeccions patològiques a la infància
- Criteris d’adequació de les activitats esportives i/o recreatives les diferents afectacions pediàtriques: neuromotrius, cardiorespiratòries, oncològiques.
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
Metodologia docent
- LM - Mètode expositiu/liçó magistral
- MC - Mètode de cas
- CA - Contracte d’aprenentatge
Activitats formatives
|
Hores |
Presencialitat (%) |
CT - Classes teòriques |
60 |
100% |
CP - Classes pràctiques |
40 |
100% |
AAP - Activitats d’autoaprenentatge |
50 |
0% |
EI - Estudi independent de l’alumne |
100 |
0% |
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
El caràcter teòric-pràctic de l’assignatura implica que s’hagi establert una assistència mínima del 80% de les classes per optar a superar-la. En aquest cas l’avaluació escrita constarà de:
- El desenvolupament d'una prova escrita, examen tipus test, en la qual s'avaluarà si l'alumne ha adquirit tots els coneixements i competències que s'han exposat al llarg del desenvolupament de les classes teòriques i pràctiques. Aquesta prova suposarà un 70% de l'avaluació final, sempre que la nota d'aquest sigui superior a 5.0
- El professorat d'aquesta assignatura registrarà una qualificació de cada un dels seminaris que s'imparteixen en funció de com l'alumne participa i desenvolupa les activitats que es duen a terme a l'aula. Aquest registre suposarà el 30% de l'avaluació final.
Bibliografia i recursos
- Fisioterapia en pediatría. Maria Lourdes Macias melo, Joaquin Faoaga Mata.. Editoria Médica panamericana. 2018. 2ª Edición. ISBN: 9788491102120
- Physical Therapy for Children. Campbell S, Palisano R. Elsevier 2011. Fourth Edition.
- The Identification and Treatment of Gait Problems in Cerebral Palsy. 2nd Edition, 180-181. James R. Gage, Michael H. Schwartz , Steven E. Koop ,Tom F. Novacheck. Hardcover. July 2009
- Cerebral palsy. from diagnosis to adult life. Ronsenbaum, P. Rosenbloom, L. 2012. WILEY
- Management of the Motor Disorders of Children with Cerebral Palsy, 2nd Edition. David Scrutton, Diane Damiano, Margaret Mayston. Hardcover. February 2007
- Postural Control: A Key Issue in Developmental Disorders. Mijna Hadders-Algra, Eva Brogen Carlberg. Paperback. October 2008, Wiley-Blackwell
- Physiotherapy and Occupational Therapy for People with Cerebral Palsy: A Problem-Based Approach to Assessment and Management. Karen Dodd, Christine Imms , Nicholas F. Taylor.Paperback. January 2010, Wiley-Blackwell
- Physical Rehabilitation 6th Edition. by Susan B. O'Sullivan, Thomas J. Schmitz T , George Fulk . ISBN-13: 978-0803625792
- Positioning for Play: Interactive Activities to Enhance Movement and Sensory Exploration. Rachel B Diamant. ISBN-13: 9781416404316
- Therapeutic Exercise in Developmental Disabilities. Barbara H Connolly. ISBN-13: 9781556426247
- -The Clinical Practice of Pediatric Physical Therapy: From the NICU to Independent Living. by Mark Drnach. ISBN-13: 9780781790635
Links de interès relacionats amb la fisioteràpia pediàrica i la discapacitat
- https://pathways.org/
- https://www.canchild.ca/
- https://www.cerebralpalsy.org.au/
- https://www.cerebralpalsyguide.com/cerebral-palsy/causes/
- https://cerebralpalsygroup.com/
- https://www.aacpdm.org/
- https://www.eacd.org/
- http://www.daru.org.au/organisation/association-for-children-with-a-disability
- http://spinabifidaassociation.org/?lang=es
- http://www.sindromedown.net/
- http://www.fcsd.org/es
- http://www.autismo.org.es/
- http://www.fundame.net/sobre-ame/que-es-la-ame.html
- https://www.adayo-pbo.es/
- http://www.hemiweb.org/
- https://aspace.org/
- https://www.enfermedades-raras.org/index.php/actualidad/actualidad-movimiento-asociativo/4372-nace-en-espa%C3%B1a-la-asociaci%C3%B3n-de-artrogriposis-m%C3%BAltiple-cong%C3%A9nita
- http://espinabifida.cat/espina/
- http://www.aprem-e.org/
- http://www.prematura.info/