Universitat Internacional de Catalunya

Estètica I

Estètica I
3
12301
3
Primer semestre
OB
Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català

Professorat

Presentació

L'aparició de l'estètica com a disciplina filosòfica ha de situar-se, estrictament parlant, al segle XVIII, quan Alexander Gottlieb Baumbarten publica el seu tractat Aesthetica. No obstant això, la reflexió filosòfica sobre la bellesa i sobre l'art està present a la filosofia des dels seus mateixos inicis. A la present assignatura, es presentaran els antecedents de l'estètica com a disciplina filosòfica; s'estudiarà, molt especialment, la metafísica de la bellesa de sant Tomàs d'Aquino i, des d'aquí, es dialogarà amb altres autors del món clàssic i medieval. El fil conductor d'aquest curs serà un clàssic fragment de Sant Tomàs sobre la bellesa: Summa Teològica, I, q.39, a.8. L'estudi de la doctrina de Baumgarten i la seva repercussió sobre el pensament modern i contemporani es reservarà per la segona part d'aquesta assignatura, Estètica II. 

Objectius

— Estudiar les aproximacions clàssiques medievals a la metafísica de la bellesa, prestant una atenció especial al pensament filosòfic de Sant Tomàs d’Aquino.

— Oferir les eines conceptuals necessàries per tal que l'estudiant, després d'aquest curs, pugui llegir per ell mateix textos clàssics i medievals sobre l'art i la bellesa.

 

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • E01 - Coneixement i habilitat per donar una visió cultural/humanística a d'altres ciències o als seus mètodes
  • E02 - Coneixement i habilitat per fer servir mètodes i tècniques propis de les ciències humanes
  • G02 - Capacitat d'anàlisi i de síntesi.
  • G03 - Capacitat de crítica i autocrítica.
  • G04 - Capacitat per prendre decisions, resoldre problemes i elaborar judicis argumentats
  • G05 - Capacitat de treball autònom, d'organització i planificació

Continguts

 

Introducció. lL'estètica com a disciplina científica

1. La bellesa en la síntesi filosòfica de Sant Tomàs.

2. Persona i Bellesa.

3. Els principis constitutius de la bellesa: la integritat, la proporció i la «claritas».

4. La transcendentalitat de la bellesa.

5. El poeta relatiu i el Poeta absolut.

6. El misteri de la inspiració poètica.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



— Lectura, comentari i discussió dels grans textos medievals i clàssics sobre la bellesa.

— Orientació bibliogràfica per aprofundir en les qüestions exposades.

— Presentacions orals. 

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



— Assistència i apunts: 20 % de la nota.
— Entrega i presentació oral d'un treball sobre un tema vinculat amb l'Estètica (el tema i l'estructura del treball s'acordarà directament amb el professor. El treball serà realitzat en grups de dues o tres persones): 20%
— Examen final: 60 % de la nota. 

Avaluació única

L’avaluació única consistirà en un examen final, amb un valor del 100 % de la qualificació final.


Bibliografia i recursos

BIBLIOGRAFIA BÀSICA

 

Llibres

LIRA, Osvaldo, El misterio de la poesia I. El poeta, Ediciones Nueva Universidad, Santiago de Chile, 1974.

LOBATO, Abelardo, Ser y Belleza, Unión Editorial, Madrid, 2005.

MIRÓ, Abel, Les arrels tomistes i agustinianes de l’estètica de Josep Torras i Bages, Publicacions de l’Abadia de Montserrat, Barcelona, 2018. 

MONACHESE, Angela, Tommaso d’Aquino e la Belleza, Armando Editore, Roma, 2016.

TORRAS I BAGES, Josep, Estètiques, Editorial Balmes, Barcelona, 1936.  

 

 

Articles

FORMENT, Eudald, «La transcendentalidad de la belleza», a: Thémata. Revista de Filosofía, n. 9, 1992, pp. 165-82.

MIRÓ, Abel, "El cant sagrat com a plenitud del llenguatge en Sant Tomàs d’Aquino", dins de: Espíritu, LXVI, nº153, Barcelona, 2017.