Universitat Internacional de Catalunya
Estructura i Funció: Sistema Digestiu i Reproductor
Altres llengües d'impartició: català, anglès
Professorat
Els dubtes es resoldran abans o després de classe.
En cas necessari, contactar amb el coordinador de l'assignatura:
Dr. Jacobo Rodríguez Sanz (jrodriguezs@uic.es)
Presentació
Requisits previs
Coneixements bàsics sobre bioquímica, biologia cel·lular i biologia molecular.
Objectius
Entendre l’anatomia, la histologia i la fisiologia dels sistemes reproductor i digestiu.
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
Reconèixer l'anatomia, fisiologia i histologia dels òrgans i sistemes del cos humà en les diferents etapes de la vida i en els dos sexes, donant especial èmfasi a la comprensió integral de l'envelliment.
Desenvolupar la capacitat d'organització i planificació adequada al moment.
Desenvolupar la capacitat per a la resolució de problemes.
Desenvolupar la capacitat d'anàlisi i síntesi.
Saber comunicar, fer presentacions i redactar treballs científics.
Ser capaç de dur a terme un aprenentatge autònom.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
En acabar el curs, l’alumnat hauria de:
- Reconèixer microscòpicament els principals teixits implicats en la funció digestiva i reproductiva.
- Conèixer la forma, l’estructura i les funcions dels aparells digestiu i reproductor del cos humà.
Continguts
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
- Classes magistrals: exposició durant 50 minuts d’un tema teòric per part del professorat.
- Casos clinicocientífics o mètodes del cas (MC): plantejament d’una situació real o imaginària. L’alumnat treballa les preguntes formulades en grups reduïts o en interacció activa amb el professorat i es discuteixen les respostes. El professorat hi intervé activament i, si cal, aporta nous coneixements.
- Laboratoris d’anatomia i histologia: estudi de l’anatomia micro- i macroscòpica a través de làmines de mostra histològica dels diferents teixits i models virtuals o simulats. El professorat reparteix material visual i se n’exposen l’estructura i les relacions.
- Educació virtual (EV): material en línia que l’alumnat pot consultar des de qualsevol ordinador, a qualsevol hora, i que contribuirà a l’autoaprenentatge de conceptes relacionats amb l’assignatura.
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
1a, 3a i 5a convocatòria consisteix en: 15% prova parcial reproductor, 15% prova parcial digestiu, 60% prova final teòrica, 10% avaluació continuada.
Proves parcials. 27/10/2023 i 21/12/2023
- Dia: Per determinar
- Tipus de prova: 15-30 preguntes tipus test (4 opcions de resposta).
- Aquesta prova inclourà tot el temari (reproductor o digestiu) impartit fins al dia d'abans de l'examen (en les classes magistrals, pràctiques de laboratoris i mètodes del cas), així com els continguts inclosos en les bibliografies recomanades. En el cas del segon parcial en el qual ja s'han impartit les matèries de digestiu i de reproductor, només entrarà el contendio relacionat amb la segona part. Per exemple, si ja s'ha realitzat l'examen parcial de reproductor, en el segon examen parcial, només entrarà el contingut de digestiu.
- La pregunta incorrecta resta 0,25. La pregunta no contestada no resta.
Prova final. 17/01/2024
- Dia: mirar planificació de l'assignatura.
- Tipus de prova: 40-60 preguntes tipus test (4 opcions de resposta).
- Entra tota la matèria explicada en les classes (teòriques, pràctiques i mètodes del cas), així com els continguts inclosos en la bibliografia recomanada.
- És imprescindible superar aquest examen per a poder aprovar l'assignatura.
- La pregunta incorrecta resta 0,25. La pregunta no contestada no resta.
Avaluació continuada:
- Preguntes, treballs i proves realitzades durant les classes (tant oral com per escrit). S'inclouen els qüestionaris en moodle que poden ser avisats o poden ser sorpresa (sense previ avís en la mateixa classe) i la valoració d'actitud per part del professor.
- Resolució de casos clínics / aplicació científica: Es realitzaran activitats avaluatives al final o durant les classes, podent ser en format tipus test, comunicació oral, treballs escrits o el que el docent consideri apropiat per a cada cas clínic.
OBSERVACIONS:
- S'ha de superar l'examen final per a superar la matèria amb una nota igual o superior a 5.
- Per a aprovar l'assignatura s'ha de tenir una nota global igual o superior a 5 (a més de complir l'anterior punt).
- La persona que ha aprovat l'examen final teòric, però la mitjana no supera el 5, haurà de presentar-se a la recuperació de l'examen final i aconseguir un resultat igual o superior a 5.
2a, 4a 6 ª convocatòries consisteix en: 100% prova final.
- La prova final tindrà les mateixes característiques que les convocatòries anteriors.
Altres punts a tenir en compte:
1) Assistència a classe:
Es recomana l'assistència regular a les classes de teoria, pràctiques i mètodes del cas.
L'assistència a les classes magistrals no és obligatòria, però els assistents s'hauran de regir per les normes que indiquin els professors. L'expulsió d'un alumne de classe magistral, classe pràctica o mètode del cas, repercutirà negativament en les avaluacions continuades.
L'assistència a mètodes del cas és opcional, no obstant això una miqueta per cent de les preguntes de l'examen final seran sobre el contingut d'aquests mètodes del cas.
L'assistència a pràctiques és obligatòria.
Si un alumne assisteix a la classe més de 5 minuts tard, el professor podrà negar-li l'entrada.
2) L'ús indegut d'aparells electrònics com a mòbils, tauletes o ordinadors portàtils pot comportar l'expulsió de classe. Com a ús indegut s'entén l'enregistrament i difusió tant dels alumnes o professors durant les diferents lliçons així com l'ús d'aquests aparells amb finalitats lúdics i no educatius. En el cas d'accedir als laboratoris amb el telèfon, el professor tindrà la potestat de suspendre-li l'assignatura.
Bibliografia i recursos
G. Tortora. Principios de Anatomía y fisiología, 11a ed. Panamericana (2006).
Drake, R.L. et a. Gray Anatomía para estudiantes, 2a ed. Elsevier (2010).
A. Stevens. Histología humana, 3a ed. Elsevier (2006).
A.L. Kierszenbaum. Histología y Biología celular, 2a ed. Elsevier (2008).
Mezquita. Fisiología médica, 1a ed. Panamericana (2011).
Guyton y Hall. Tratado de fisiología médica, 13a ed. Elsevier (2016).
Període d'avaluació
- E1 17/01/2024 A09 16:00h
- R1 25/01/2024 A09 16:00h