Universitat Internacional de Catalunya

Introducció a la Bioinformàtica

Introducció a la Bioinformàtica
6
13489
2
Segon semestre
OB
EINES INFORMÀTIQUES BÀSIQUES EN SALUT
Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català, anglès

Professorat


Les preguntes es respondran en persona abans o després de la classe, o bé per correu electrònic.

Professorat:

  • Dr. CHOROSTECKI, Uciel Pablo (upchorostecki@uic.es)

 
  • Dra. OZKAN, Selen (sozkan@uic.es)

  • Dr. FERNÁNDEZ TORRAS, Adrià (afernandezto@uic.es)

  • Dra. MANCINI, Estefania 

  • AIRA, Nicolas (naira@uic.es)

Presentació

Diàriament es generen grans quantitats de dades biomèdiques, ja sigui des de laboratoris de recerca, laboratoris clínics o empreses privades. És necessari millorar la nostra capacitat d'entendre i analitzar aquest tipus de dades per aprofitar al màxim la seva capacitat de generar nous avenços científics i millorar l'atenció a pacients. Per a aquells que no són bioinformàtics, el maneig de grans quantitats de dades continua sent una tasca descoratjadora.

Aquest curs introdueix l'alumnat en els conceptes i les eines fonamentals de la bioinformàtica, enfocant-se en les seves aplicacions per comprendre i resoldre problemes biològics. L'estudiantat explorarà la bioinformàtica estructural, les òmiques, les bases de dades i el paper de la intel·ligència artificial en la recerca biomèdica.

Requisits previs

Per seguir aquesta classe, calen coneixements previs en genètica, biomolècules i biologia molecular. 

Es recomana tenir experiència addicional en l'ús d'ordinadors, navegadors web i Internet i en l'ús de programes de fulls de càlcul.

Objectius

  • Explicar els principis i les aplicacions de la bioinformàtica en la biomedicina. 
  • Fomentar el desenvolupament d'habilitats en l'ús d'eines de bioinformàtica per a l'anàlisi de seqüències, el modelatge d'estructures proteiques i la gestió de bases de dades. 
  • Introduir les tècniques de seqüenciació de nova generació (NGS) i òmiques en entorns clínics i de recerca. 
  • Ensenyar a l'alumnat la integració de la intel·ligència artificial en l'anàlisi de dades biomèdiques.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CB01 - Que els estudiants hagin demostrat que posseeixen i comprenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i s’acostuma a trobar en un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
  • CB03 - Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  • CB04 - Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • CE17 - Identificar i saber utilitzar les eines bàsiques de l'àmbit de la bioinformàtica i saber analitzar l'estructura i interacció de les principals biomolècules.
  • CG04 - Utilitzar les eines bioinformàtiques pròpies de l'àmbit de la investigació biomèdica.
  • CT01 - Desenvolupar la capacitat d'organització i planificació adequades al moment.
  • CT02 - Desenvolupar la capacitat per a la resolució de problemes.
  • CT03 - Desenvolupar la capacitat d'anàlisi i síntesi.
  • CT04 - Interpretar resultats experimentals i identificar elements consistents i inconsistents.
  • CT05 - Fer servir internet com a mitjà de comunicació i com a font d'informació.
  • CT06 - Saber comunicar, fer presentacions i redactar treballs científics.
  • CT07 - Ser capaç de treballar en equip.
  • CT08 - Raonar i avaluar les situacions i resultats des d'un punt de vista crític i constructiu.
  • CT09 - Tenir la capacitat de desenvolupar habilitats en les relacions interpersonals.
  • CT10 - Ser capaç de dur a terme un aprenentatge autònom.
  • CT11 - Aplicar els coneixements teòrics a la pràctica.
  • CT12 - Aplicar el mètode científic.
  • CT13 - Reconèixer els aspectes generals i específics relacionats amb el camp de la nutrició i envelliment.
  • CT14 - Respectar els drets fonamentals d'igualtat entre homes i dones, i la promoció dels drets humans i els valors propis d'una cultura de pau i de valors democràtics.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

En acabar el curs, l'alumnat ha de:

  • Descriure la transició des de les primeres eines computacionals fins a les tecnologies modernes de bioinformàtica, així com identificar els equips i requisits de programari necessaris per a aquesta disciplina.
  • Aplicar eines i tècniques clau per a l'anàlisi de dades biològiques en l'àrea de la salut humana i la biomedicina mitjançant l'exploració, el maneig i la interpretació de dades i algoritmes bioinformàtics, i de bases de dades de seqüències i proteïnes.
  • Analitzar i aplicar tecnologies de seqüenciació i òmiques en l'àmbit clínic i en la recerca, implementant estratègies d'anàlisi com NGS i RNA-Seq.
  • Utilitzar eines de visualització estructural i bases de dades per analitzar estructures proteiques i les seves implicacions en el disseny de teràpies biomèdiques.
  • Identificar i explicar els models d'aprenentatge automàtic, el flux de treball de la IA i les seves aplicacions en l'anàlisi de dades biològiques, el descobriment de fàrmacs i eines innovadores com AlphaFold i ChatGPT.

Continguts

  1. Introducció a la Bioinformàtica

    1. Història de la informàtica en biologia: de les primeres eines a la bioinformàtica moderna.

    2. Equips i requisits de programari en bioinformàtica.

    3. Mineria de dades en bioinformàtica.

    4. Algoritmes clau en bioinformàtica.

    5. Principals aplicacions de la bioinformàtica en la salut humana.

    6. Història i evolució de les tecnologies de seqüenciació.

    7. Estratègies de seqüenciació.

    8. Bases de dades de seqüències.

    9. Aplicacions de la seqüenciació d'alt rendiment en genètica humana.

  2. Bioinformàtica Estructural

    1. Introducció: Per què és important l'estructura de les proteïnes.

    2. Relació seqüència-estructura-funció de proteïnes.

    3. Tècniques de visualització d'estructures proteiques.

    4. Rol a la biomedicina.

    5. Futur de la bioinformàtica estructural en la biomedicina.

    6. Exploració de seqüències i relacions funcionals de proteïnes amb UniProt.

    7. Bases de dades estructurals i visualització de proteïnes.

  3. Òmiques

    1. Seqüenciació de nova generació (NGS).

    2. Descripció històrica i tècniques.

    3. Aplicacions clíniques: des de panells gènics fins a seqüenciació del genoma complet.

    4. RNA-Seq: Fonaments de l'expressió gènica i les seves implicacions per a la salut.

    5. Fluxos de treball i interpretació de dades de RNA-Seq.

    6. Experiments de cèl·lula única, epigenòmica i multi-òmics.

    7. Tècniques i aplicacions en la recerca biomèdica.

  4. Bases de dades

    1. Descripció general de bases de dades essencials en bioinformàtica.

    2. Sessions pràctiques: navegació, recuperació i anàlisi de dades.

  5. Introducció a la Intel·ligència Artificial

    1. Exploració de modalitats de dades biològiques avançades.

    2. Ampliant l'abast de la biomedicina.

    3. Introducció amigable a la intel·ligència artificial.

    4. Descripció general de models d'aprenentatge automàtic.

    5. El pipeline de l'aprenentatge automàtic: des de la preparació de dades fins a l'avaluació de models.

    6. Aplicacions de la IA en biomedicina i descobriment de fàrmacs (AlphaFold, ADMETlab i ChatGPT).

 

Pràctiques:

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



Modalitat totalment presencial a l'aula

1. Classes magistrals - 20 hores: exposició d'un tema teòric per part del professorat..

2. Mètodes de casos (MC) - 28 hores: presentació d'una situació real o hipotètica en grups petits. L'alumnat treballa juntament amb el professorat per resoldre qüestions pràctiques. El professorat intervé activament i, si és necessari, aporta nous coneixements.

3. Classes pràctiques - 12 hores: demostració experimental al laboratori sobre conceptes estudiats a les classes teòriques sota la supervisió del professorat.

4. Educació Virtual (EV): material en línia que l'alumnat pot consultar des de qualsevol ordinador, en qualsevol moment, i que contribuirà a l'aprenentatge de conceptes relacionats amb l'assignatura.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



Modalitat totalment presencial a l'aula


1) Alumnat en primera convocatòria: 
  • Examen final: 40%
  • Resolució de mètodes del cas: 30%
  • Resolució pràctiques: 30%
    El professorat es reserva un 10% extra de la nota per concedir-la per arguments subjectius com ara: la implicació, la participació, el respecte a les normes bàsiques, etc.

2) Alumnat en segona convocatòria o posterior: els mateixos criteris que a la primera convocatòria. Es guardarà la nota de qualsevol de les parts aprovades.

3) Los/as estudiantes repetidores/as que deseen repetir el examen parcial en la tercera o quinta convocatoria deben notificarlo al profesorado con antelación.

 

 Punts generals que cal tenir en compte sobre el sistema d’avaluació: 

  • Es requereix una qualificació mínima de 5 a l'examen final per a promediar la nota global.
  • A més, per aprovar, és necessari obtenir una mitjana general de 5 o superior en totes les avaluacions.
  • A causa del caràcter continu de l'avaluació, no és possible aprovar el curs sense assistir almenys al 75% de les sessions programades.
  • L'ús inadequat de dispositius electrònics (com ara gravar i compartir contingut d'estudiants o professorat durant les sessions, o utilitzar els dispositius per a finalitats no educatives) pot resultar en l'expulsió de la classe.
  • El professorat es reserva fins a un 10% de la qualificació total per ser atorgada amb base en criteris subjectius, com el compromís, la participació, el compliment de normes bàsiques, etc.

Bibliografia i recursos

  1. Applied Bioinformatics, 2nd Edition. Springer (2018). ISBN: 978-3-319-68299-0
  2. Biomedical Informatics, 4th Edition. Springer (2014). ISBN:  978-1-4471-4473-1
  3. Fundations of Programming Languages. 2nd Edition. Springer (2017). ISBN: 978-3-319-70789-1
  4. Bioinformatics with Python cookbook, 2nd Edition ISBN-10: 1789344697
  5. H. Wickham. R packages. O'Reailly, Sebastopol, 2015.

Període d'avaluació

E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria:
  • E1 27/05/2025 A09 16:00h
  • E1 27/05/2025 A08 16:00h
  • E2 01/07/2025 A04 11:00h