Universitat Internacional de Catalunya

Farmacologia

Farmacologia
6
13501
3
Segon semestre
OB
FARMACOLOGIA I DIAGNÒSTIC
Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català, anglès

Professorat


Cal concertar cita a través del correu electrònic.

Dra. Rosalía Rodríguez (coordinació assignatura): rrodriguez@uic.es

 

Presentació

Després d’adquirir conceptes bàsics en bioquímica, biologia, fisiologia i patologia, l’assignatura de Farmacologia se centra en les interaccions entre els fàrmacs i el cos humà. L’alumnat estudiarà els principis de la farmacocinètica i els mecanismes d’acció dels fàrmacs, però també els possibles efectes adversos i les interaccions que puguin aparèixer com a conseqüència de l’administració de fàrmacs.

Requisits previs

Coneixements bàsics de bioquímica, genètica, biologia cel·lular i molecular, fisiologia i patologia.

Objectius

  • Donar a conèixer els principis de la farmacodinàmia.
  • Donar a conèixer les principals vies d’administració dels fàrmacs i els processos d’absorció, metabolisme, distribució i eliminació, així com les eines existents per al seu estudi.
  • Evidenciar els principals tipus d’interaccions farmacològiques.
  • Donar a conèixer els principals grups de fàrmacs i els medicaments representatius de cada grup, el seu mecanisme d’acció, les reaccions adverses i les indicacions. Mostrar la utilitat i el maneig de les principals bases de dades farmacològiques.
  • Familiaritzar l’alumnat en la lectura, la comprensió i la crítica dels articles científics en farmacologia.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CB01 - Que els estudiants hagin demostrat que posseeixen i comprenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i s’acostuma a trobar en un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
  • CB03 - Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  • CB04 - Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • CE14 - Reconèixer la forma d'acció dels principals fàrmacs i la seva capacitat per modificar l'activitat biològica.
  • CG02 - Reconèixer els aspectes que regeixen l'estat patològic i les seves implicacions en l’àmbit clínic i diagnòstic.
  • CG11 - Reconèixer conceptes bàsics de diferents àmbits vinculats a les ciències biomèdiques.
  • CT01 - Desenvolupar la capacitat d'organització i planificació adequades al moment.
  • CT02 - Desenvolupar la capacitat per a la resolució de problemes.
  • CT03 - Desenvolupar la capacitat d'anàlisi i síntesi.
  • CT04 - Interpretar resultats experimentals i identificar elements consistents i inconsistents.
  • CT05 - Fer servir internet com a mitjà de comunicació i com a font d'informació.
  • CT06 - Saber comunicar, fer presentacions i redactar treballs científics.
  • CT07 - Ser capaç de treballar en equip.
  • CT08 - Raonar i avaluar les situacions i resultats des d'un punt de vista crític i constructiu.
  • CT09 - Tenir la capacitat de desenvolupar habilitats en les relacions interpersonals.
  • CT10 - Ser capaç de dur a terme un aprenentatge autònom.
  • CT11 - Aplicar els coneixements teòrics a la pràctica.
  • CT12 - Aplicar el mètode científic.
  • CT13 - Reconèixer els aspectes generals i específics relacionats amb el camp de la nutrició i envelliment.
  • CT14 - Respectar els drets fonamentals d'igualtat entre homes i dones, i la promoció dels drets humans i els valors propis d'una cultura de pau i de valors democràtics.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

En acabar el curs, l’alumnat ha de:

  • Conèixer els mecanismes d’acció dels principals fàrmacs i el seu efecte en la fisiologia humana.
  • Reconèixer els factors intrínsecs que poden influir en l’acció dels fàrmacs (absorció, metabolisme, genètica...).
  • Identificar les indicacions, els efectes adversos, les contraindicacions i les principals característiques farmacocinètiques del grup farmacològic.
  • Identificar potencials interaccions entre fàrmacs.
  • Conèixer el procés de desenvolupament de fàrmacs.
  • Utilitzar amb agilitat les fonts d’informació fiables sobre medicaments.

Continguts

1. Principis farmacològics generals

  • Definicions 
  • Farmacodinàmia
  • Farmacocinètica
  • Toxicitat i reaccions adverses
  • Variabilitat interindividual (situacions especials, farmacogenòmica)
  • Interaccions farmacològiques
  • El desenvolupament de fàrmacs

2. Neurofarmacologia I: El sistema nerviós autònom

  • Transmissió adrenèrgica
  • Transmissió colinèrgica
  • Altres mediadors 

3. Neurofarmacologia II: El sistema nerviós central 

  • Sistema noradrenèrgic i serotoninèrgic
  • Sistema dopaminèrgic
  • Sistema GABAèrgic
  • Opioides 

4. Inflamació i immunomodulació 

  • Analgèsics, antipirètics i antiinflamatoris
  • Resposta immune i immunomodulació
  • Bloqueig farmacològic d’altres mediadors d’inflamació
  • Farmacologia pulmonar 

5. Farmacologia antiinfecciosa 

  • Conceptes generals
  • Mecanismes d’acció
  • Resistència a antibiòtics
  • Antibacterians
  • Antivirals 

6. Farmacologia del sistema endocrí 

  • Introducció
  • Fàrmacs tiroidals i antitiroidals
  • Farmacologia de la diabetis
  • Fàrmacs reguladors del recanvi ossi
  • Farmacologia de la reproducció 

7. Modulació de la funció cardiovascular 

  • Regulació de la funció renal
  • Farmacologia cardíaca
  • Antianginosos i vasodilatadors
  • Farmacologia de l’hemostàsia i trombosi
  • Fàrmacs per al tractament de les dislipidèmies

8. Farmacologia del sistema digestiu

  • Mecanismes neurofarmacològics del vòmit
  • Modulació farmacològica de la secreció gàstrica
  • Farmacologia de la motilitat i secreció intestinal

9. Farmacologia del càncer 

  • Conceptes generals
  • Mecanismes d’acció i reaccions adverses a citotòxics
  • Teràpies dirigides

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



 

Modalitat totalment presencial a l'aula

 

Els continguts s’impartiran utilitzant tres metodologies o activitats formatives diferents:

1. Classes magistrals - 36 hores: el professorat transmet el coneixement en una aula a tot el grup d’alumnes durant 120 minuts.

2. Mètode del cas (MC) - 18 hores: l’alumnat, en grup, resol casos clínics que li seran proporcionats el mateix dia pel professorat. A l’aula, l’alumnat exposa les seves conclusions amb la participació activa del professorat, que pot introduir nous conceptes sempre que sigui necessari.

3. Pràctiques - 6 hores: demostració experimental al laboratori sobre conceptes estudiats a les classes teòriques sota la supervisió del professorat.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



Primera convocatòria:

• Informe pràctiques: 10 %

• Examen parcial: 20 %

• Mètodes del cas: 20 %

• Examen final: 50 %

Els estudiants que aportin idees interessants o facin preguntes pertinents que millorin la qualitat de la classe, ja siguin classes magistrals, mètodes del cas o sessions pràctiques, poden obtenir un 5% d’excel·lència. Només els estudiants que participen activament en l'assignatura poden obtenir aquesta bonificació.


Segona convocatòria: la nota de les pràctiques i dels mètodes del cas es guardarà; l’examen final representarà el 70 % de la nota final.

Altres convocatòries: no és obligatori assistir a l’examen parcial, les pràctiques o els mètodes del cas; en aquest escenari l’examen final representa el 100 %. D’altra banda, sempre que ho vulgui l’alumnat podrà repetir l’assistència a classe i obtenir una nova nota; en aquest cas, la nota final es calcula com es defineix per a la primera convocatòria.   

 

Aspectes generals que cal tenir en compte respecte al sistema d’avaluació: 

1) A l’examen final s’haurà d’obtenir un 5 de nota mínima per poder fer mitjana amb les notes d’avaluació contínua (mètodes del cas, pràctiques i parcial), i la mitjana final ha de ser superior a 5.

 

2) Els exàmens seran de tipus test, on comptarà +1 els encerts i -0,25 els errors.

3) Els exàmens (parcial i final) tindran preguntes relacionades amb els temes discutits a les classes magistrals i als mètodes del cas.

4) Assistència a classe:

• L’assistència a les classes magistrals no és obligatòria, però els assistents s’hauran de regir per les normes que indiqui el professorat.

• Per poder ser avaluat en els mètodes del cas és obligatori assistir a un mínim de vuit sessions (l’alumnat pot faltar a una classe sense penalització).

• L’assistència a pràctiques és obligatòria i l’alumnat ha d’assistir als grups assignats. L’expulsió d’un alumne de l’aula de laboratori significarà el suspens automàtic de l’assignatura.

5) L’ús indegut d’aparells electrònics (com a ús indegut s’entén l’enregistrament i la difusió tant de l’alumnat com del professorat durant les diferents lliçons, així com l’ús d’aquests aparells amb finalitats lúdiques i no educatives) pot comportar l’expulsió de classe.

Bibliografia i recursos

Llibres

Brunton L, Lazo JS, Parker KL. “Goodman and Gilman's. The Pharmacological Basis of Therapeutics”. 13th edition. McGraw-Hill Professional, 2017.

Flórez J, Armijo JA, Mediavilla A. “Farmacología Humana”. 5a edición. Elsevier-Masson, 2008.

Lorenzo P, Moreno A, Lizasoain I, Leza JC, Moro MA, Portolés A. “Velázquez. Farmacología Básica y Clínica”. 19a edición. Editorial Médica Panamericana, 2012. 

Rang HP, Ritter JM, Flower RJ, Henderson G. “Rang y Dale Farmacología”. 8a edición. Elsevier España, 2016.

 

Pàgines web

Pubmed (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/)

European Medicine’s Agency (http://www.ema.europa.eu/ema/)

U.S. Food & Drug Administration (https://www.fda.gov/)

National Institute for Health and Care Excellence (https://www.nice.org.uk/)

Spanish Agency of Medicines (https://www.aemps.gob.es/)

Vademecum (https://www.vademecum.es/)

Període d'avaluació

E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria:
  • E1 16/05/2025 A01 14:00h
  • E1 16/05/2025 A02 14:00h
  • E2 02/07/2025 A08 09:00h