Universitat Internacional de Catalunya
Farmacologia
Altres llengües d'impartició: català, anglès
Professorat
Cal concertar cita a través del correu electrònic.
Dra. Rosalía Rodríguez (coordinació assignatura): rrodriguez@uic.es
Presentació
Després d’adquirir conceptes bàsics en bioquímica, biologia, fisiologia i patologia, l’assignatura de Farmacologia se centra en les interaccions entre els fàrmacs i el cos humà. L’alumnat estudiarà els principis de la farmacocinètica i els mecanismes d’acció dels fàrmacs, però també els possibles efectes adversos i les interaccions que puguin aparèixer com a conseqüència de l’administració de fàrmacs.
Requisits previs
Coneixements bàsics de bioquímica, genètica, biologia cel·lular i molecular, fisiologia i patologia.
Objectius
- Donar a conèixer els principis de la farmacodinàmia.
- Donar a conèixer les principals vies d’administració dels fàrmacs i els processos d’absorció, metabolisme, distribució i eliminació, així com les eines existents per al seu estudi.
- Evidenciar els principals tipus d’interaccions farmacològiques.
- Donar a conèixer els principals grups de fàrmacs i els medicaments representatius de cada grup, el seu mecanisme d’acció, les reaccions adverses i les indicacions. Mostrar la utilitat i el maneig de les principals bases de dades farmacològiques.
- Familiaritzar l’alumnat en la lectura, la comprensió i la crítica dels articles científics en farmacologia.
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
- CB01 - Que els estudiants hagin demostrat que posseeixen i comprenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i s’acostuma a trobar en un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
- CB03 - Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
- CB04 - Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
- CE14 - Reconèixer la forma d'acció dels principals fàrmacs i la seva capacitat per modificar l'activitat biològica.
- CG02 - Reconèixer els aspectes que regeixen l'estat patològic i les seves implicacions en l’àmbit clínic i diagnòstic.
- CG11 - Reconèixer conceptes bàsics de diferents àmbits vinculats a les ciències biomèdiques.
- CT01 - Desenvolupar la capacitat d'organització i planificació adequades al moment.
- CT02 - Desenvolupar la capacitat per a la resolució de problemes.
- CT03 - Desenvolupar la capacitat d'anàlisi i síntesi.
- CT04 - Interpretar resultats experimentals i identificar elements consistents i inconsistents.
- CT05 - Fer servir internet com a mitjà de comunicació i com a font d'informació.
- CT06 - Saber comunicar, fer presentacions i redactar treballs científics.
- CT07 - Ser capaç de treballar en equip.
- CT08 - Raonar i avaluar les situacions i resultats des d'un punt de vista crític i constructiu.
- CT09 - Tenir la capacitat de desenvolupar habilitats en les relacions interpersonals.
- CT10 - Ser capaç de dur a terme un aprenentatge autònom.
- CT11 - Aplicar els coneixements teòrics a la pràctica.
- CT12 - Aplicar el mètode científic.
- CT13 - Reconèixer els aspectes generals i específics relacionats amb el camp de la nutrició i envelliment.
- CT14 - Respectar els drets fonamentals d'igualtat entre homes i dones, i la promoció dels drets humans i els valors propis d'una cultura de pau i de valors democràtics.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
En acabar el curs, l’alumnat ha de:
- Conèixer els mecanismes d’acció dels principals fàrmacs i el seu efecte en la fisiologia humana.
- Reconèixer els factors intrínsecs que poden influir en l’acció dels fàrmacs (absorció, metabolisme, genètica...).
- Identificar les indicacions, els efectes adversos, les contraindicacions i les principals característiques farmacocinètiques del grup farmacològic.
- Identificar potencials interaccions entre fàrmacs.
- Conèixer el procés de desenvolupament de fàrmacs.
- Utilitzar amb agilitat les fonts d’informació fiables sobre medicaments.
Continguts
1. Principis farmacològics generals
- Definicions
- Farmacodinàmia
- Farmacocinètica
- Toxicitat i reaccions adverses
- Variabilitat interindividual (situacions especials, farmacogenòmica)
- Interaccions farmacològiques
- El desenvolupament de fàrmacs
2. Neurofarmacologia I: El sistema nerviós autònom
- Transmissió adrenèrgica
- Transmissió colinèrgica
- Altres mediadors
3. Neurofarmacologia II: El sistema nerviós central
- Sistema noradrenèrgic i serotoninèrgic
- Sistema dopaminèrgic
- Sistema GABAèrgic
- Opioides
4. Inflamació i immunomodulació
- Analgèsics, antipirètics i antiinflamatoris
- Resposta immune i immunomodulació
- Bloqueig farmacològic d’altres mediadors d’inflamació
- Farmacologia pulmonar
5. Farmacologia antiinfecciosa
- Conceptes generals
- Mecanismes d’acció
- Resistència a antibiòtics
- Antibacterians
- Antivirals
6. Farmacologia del sistema endocrí
- Introducció
- Fàrmacs tiroidals i antitiroidals
- Farmacologia de la diabetis
- Fàrmacs reguladors del recanvi ossi
- Farmacologia de la reproducció
7. Modulació de la funció cardiovascular
- Regulació de la funció renal
- Farmacologia cardíaca
- Antianginosos i vasodilatadors
- Farmacologia de l’hemostàsia i trombosi
- Fàrmacs per al tractament de les dislipidèmies
8. Farmacologia del sistema digestiu
- Mecanismes neurofarmacològics del vòmit
- Modulació farmacològica de la secreció gàstrica
- Farmacologia de la motilitat i secreció intestinal
9. Farmacologia del càncer
- Conceptes generals
- Mecanismes d’acció i reaccions adverses a citotòxics
- Teràpies dirigides
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
Modalitat totalment presencial a l'aula
Els continguts s’impartiran utilitzant tres metodologies o activitats formatives diferents:
1. Classes magistrals - 36 hores: el professorat transmet el coneixement en una aula a tot el grup d’alumnes durant 120 minuts.
2. Mètode del cas (MC) - 18 hores: l’alumnat, en grup, resol casos clínics que li seran proporcionats el mateix dia pel professorat. A l’aula, l’alumnat exposa les seves conclusions amb la participació activa del professorat, que pot introduir nous conceptes sempre que sigui necessari.
3. Pràctiques - 6 hores: demostració experimental al laboratori sobre conceptes estudiats a les classes teòriques sota la supervisió del professorat.
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
Primera convocatòria:
• Informe pràctiques: 10 %
• Examen parcial: 20 %
• Mètodes del cas: 20 %
• Examen final: 50 %
Els estudiants que aportin idees interessants o facin preguntes pertinents que millorin la qualitat de la classe, ja siguin classes magistrals, mètodes del cas o sessions pràctiques, poden obtenir un 5% d’excel·lència. Només els estudiants que participen activament en l'assignatura poden obtenir aquesta bonificació.
Segona convocatòria: la nota de les pràctiques i dels mètodes del cas es guardarà; l’examen final representarà el 70 % de la nota final.
Altres convocatòries: no és obligatori assistir a l’examen parcial, les pràctiques o els mètodes del cas; en aquest escenari l’examen final representa el 100 %. D’altra banda, sempre que ho vulgui l’alumnat podrà repetir l’assistència a classe i obtenir una nova nota; en aquest cas, la nota final es calcula com es defineix per a la primera convocatòria.
Aspectes generals que cal tenir en compte respecte al sistema d’avaluació:
1) A l’examen final s’haurà d’obtenir un 5 de nota mínima per poder fer mitjana amb les notes d’avaluació contínua (mètodes del cas, pràctiques i parcial), i la mitjana final ha de ser superior a 5.
2) Els exàmens seran de tipus test, on comptarà +1 els encerts i -0,25 els errors.
3) Els exàmens (parcial i final) tindran preguntes relacionades amb els temes discutits a les classes magistrals i als mètodes del cas.
4) Assistència a classe:
• L’assistència a les classes magistrals no és obligatòria, però els assistents s’hauran de regir per les normes que indiqui el professorat.
• Per poder ser avaluat en els mètodes del cas és obligatori assistir a un mínim de vuit sessions (l’alumnat pot faltar a una classe sense penalització).
• L’assistència a pràctiques és obligatòria i l’alumnat ha d’assistir als grups assignats. L’expulsió d’un alumne de l’aula de laboratori significarà el suspens automàtic de l’assignatura.
5) L’ús indegut d’aparells electrònics (com a ús indegut s’entén l’enregistrament i la difusió tant de l’alumnat com del professorat durant les diferents lliçons, així com l’ús d’aquests aparells amb finalitats lúdiques i no educatives) pot comportar l’expulsió de classe.
Bibliografia i recursos
Llibres
Brunton L, Lazo JS, Parker KL. “Goodman and Gilman's. The Pharmacological Basis of Therapeutics”. 13th edition. McGraw-Hill Professional, 2017.
Flórez J, Armijo JA, Mediavilla A. “Farmacología Humana”. 5a edición. Elsevier-Masson, 2008.
Lorenzo P, Moreno A, Lizasoain I, Leza JC, Moro MA, Portolés A. “Velázquez. Farmacología Básica y Clínica”. 19a edición. Editorial Médica Panamericana, 2012.
Rang HP, Ritter JM, Flower RJ, Henderson G. “Rang y Dale Farmacología”. 8a edición. Elsevier España, 2016.
Pàgines web
Pubmed (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/)
European Medicine’s Agency (http://www.ema.europa.eu/ema/)
U.S. Food & Drug Administration (https://www.fda.gov/)
National Institute for Health and Care Excellence (https://www.nice.org.uk/)
Spanish Agency of Medicines (https://www.aemps.gob.es/)
Vademecum (https://www.vademecum.es/)
Període d'avaluació
- E1 16/05/2025 A01 14:00h
- E1 16/05/2025 A02 14:00h
- E2 02/07/2025 A08 09:00h