Universitat Internacional de Catalunya
Metodologies de Recerca Anglès
Altres llengües d'impartició: anglès, castellà,
Professorat
Yolanda Scott, Especialitat Anglès: yscott@uic.es
Presentació
L'assignatura de Metodologies de la Recerca pretén introduir a l'estudiant en els conceptes fonamentals de la recerca educativa, com ara les característiques i paradigmes. Així mateix, l'estudiant aprofundirà en el procés de la recerca educativa com a eina de formació professional i millora en la pràctica educativa.
Requisits previs
Nivell C1, segons el MCERL, en la llengua de l'especialitat.
Objectius
- Conèixer els conceptes fonamentals de la investigació educativa.
- Aplicar metodologies i tècniques bàsiques de recerca i avaluació educatives.
- Dissenyar i desenvolupar projectes de recerca i avaluació en l'àrea de l'especialitat.
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
- CE15.- Aplicar metodologies i tècniques bàsiques de recerca i avaluació educatives i ser capaç de dissenyar i desenvolupar projectes de recerca, innovació i avaluació.
- CT1.- Analitzar críticament el treball personal i utilitzar els recursos i estratègies adequats per a la millora professional.
- CT2.- Treballar en equip i desenvolupar actituds de participació i col·laboració com a membre actiu de la societat.
- CT4.- Desenvolupar la capacitat d'avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere, per a dissenyar mecanismes per a l'assoliment de la igualtat real, eludint interpretacions parcials i discriminatòries.
- CG3.- Integrar-se i col·laborar de manera activa en la consecució d'objectius comuns amb altres persones, àrees i organitzacions.
- CG6.- Integrar i utilitzar les Tecnologies de la Informació i la Comunicació en diversos camps de manera eficaç i responsable.
- CG7.- Expressar-se en públic i fer presentacions amb suport digital adaptades als diferents grups d'interès del context escolar (docents, famílies, estudiants, etc.).
- CB10.- Que els estudiants sàpiguen aplicar les habilitats d'aprenentatge que permetin continuar estudiant d'una manera en gran manera autodirigida o autònom.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
RA2.- Actua conforme a la necessitat que té la funció docent de perfeccionar-se i adaptar-se als canvis científics, pedagògics i socials.
RA3.- Analitza la pròpia activitat docent des de l'enfocament comunicatiu de la recerca-acció.
RA4.- Reflexiona sobre les pràctiques de l'aula per a innovar i millorar la pròpia pràctica docent utilitzant indicadors de qualitat.
Continguts
- Bones pràctiques d'ensenyament-aprenentatge.
- Introducció a la recerca educativa per a docents. Evolució, concepte i característiques. Paradigmes: quantitatiu, qualitatiu i soci crític.
- El procés general de la recerca educativa com a eina de formació del professorat i de millora en la pràctica educativa.
- El procés de recerca educativa en els centres educatius. Criteris de selecció d'un problema i plantejament.
- Els instruments per a recollir informació. Validesa i fiabilitat.
- Estratègies i tècniques per al desenvolupament de la pràctica investigadora en el procés de l'ensenyament i l'aprenentatge de la materia. Propostes i activitats.
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment online
Metodologies docents:
- Classes pràctiques en línea
- Resolució de exercisis i qüestions
Activitats formatives:
- Classe magistral en línia
- Classe pràctica en línia
- Fòrums i debats virtuals
- Estudi i treball individual
- Treball grupal
- Tutoria en línia
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment online
L'avaluació d'aquesta assignatura és continuada i les activitats es realitzen en petits grups durant les sessions. Per tant, será necessari l'assistència a classe per a poder superar amb èxit l'avaluació.
Especialitat en anglès:
- Presentació de treballs - 35%
- Fòrum de debat - 35%
- Examen tipus test - 15%
- Examen preguntes obertes - 15%
És necessari aprovar cadascuna de les activitats que formen part de l'avaluació per a superar l'assignatura.
Les tasques avaluades s'hauran de presentar en anglès. No s’acceptaran treballs lliurats fora de termini. Les tasques avaluades amb errors greus de llengua es consideraran No Corregides; es podran tornar a presentar a 2ª convocatòria però la nota màxima serà un aprovat (5).
L'examen es realitza amb un software de proctoring que s'ha de descarregar abans de la prova. A l'aula trobareu l'informació pertinent i la professora ho explicará el primer dia de classe.
Data límit 1ª convocatòria: 22 de març
Data límit 2ª convocatòria: 1 de juliol
Altres consideracions:
La qualitat lingüística suposarà un 20% de la nota de les tasques avaluades.
Els errors de llengua descomptaran punts: 1 punt per falta greu i 0'25 per falta lleu. En els exàmens, 0'5 per falta greu i 0'2 per falta lleu.
Bibliografia i recursos
Bisquerra, R. (2004). Metodología de la investigación educativa. La Muralla.
Burns, A. (2009). Doing Action Research in English Language Teaching: A Guide for Practitioners. Taylor & Francis Group.
Cohen, L., Manion, L. and Morrison, K. (2011). Research Methods in Education. Routledge.
Creswell, J. Research Design (2009). SAGE Publications, Inc.
Denscombe, M. (2010). The good research guide for small-scale social research projects. Open University Press.
Gorard, S. and Taylor, C. (2004). Combining methods in educational and social research. McGraw-Hill Education.
Hernández, R., Fernández, C. Baptista, M. (2014). Metodología de la Investigación. McGrawHill Education
Justo, A., del Rincón, D., Latorre, A. (1994). Investigación educativa. Fundamentos y metodología.
Labor
Lodico, M. et al. (2006). Methods in educational research: from theory to practice. Jossey-Bass.
Pérez Juste, R., Galán González, A., & Quintanal Díaz, J. (2012). Métodos y diseños de investigación en educación. UNED.
Román-González, M. (2021). Elección de técnicas e instrumentos para la recogida de información. En Ortega Navas, M.ª C., García-Castilla, F. J., De-Juanas Oliva, Á. (coords.). Guía para la elaboración de trabajos fin de máster de investigación educativa (pp. 147-159). Octaedro.
Wisniewska, D. (2011). Mixed Methods and Action Research: similar or different? Glottodidactica, 37, 59-72.
Winn, W. (2003). Research Methods and Types of Evidence for Research in Educational Technology. Educational Psychological Review, 15(4), 367-373.
Yates, L. (2004). What does good educational research look like? Conducting Educational Research. Open University Press, McGraw-Hill International.