Universitat Internacional de Catalunya

Assessorament en Dret Mercantil

Assessorament en Dret Mercantil
2
14958
1
Primer semestre
OB
Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català,

Professorat


Reyes Alcón: ralcon@uic.es

Horari d’atenció: de dilluns a divendres de 9.30 h a 13.30 h. En tot cas, s’ha d’enviar un missatge electrònic prèviament per concertar l’hora.

Qualsevol qüestió relativa a la marxa de la lliçó, al seu contingut o a l’avaluació, s’ha d’adreçar al coordinador d’aquesta, el prof. Salvador Durany, sdurany@uic.es.

Presentació

Aquesta assignatura està dirigida a tractar les principals matèries d’assessorament en dret mercantil a través de la metodologia del cas. S’analitzaran els assumptes mercantils més rellevants des del punt de vista de la praxi habitual dels despatxos a través de casos pràctics ideats i desenvolupats per juristes professionals.

Requisits previs

No escau

Objectius

L’objectiu fonamental és adquirir la capacitat d’integrar els coneixements adquirits durant el grau i aplicar-los a problemes reals i concrets de la pràctica de l’advocacia en el camp del dret mercantil. Aquesta assignatura té una clara orientació professional, que tendeix a l’exercici de l’advocacia.

També té com a objectiu aportar les bases metodològiques per intervenir amb criteri i visió integral en l’assessorament jurídic als ciutadans, i el coneixement dels components bàsics de la consultoria jurídica. Per a això, disposa de l’utillatge necessari per analitzar àmbits d’intervenció professional en les diferents matèries, que inclou sistemes alternatius als jurisdiccionals en la solució de conflictes.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CN03 - L’alumnat és capaç de determinar la instància administrativa o jurisdiccional i l’acció o actuació procedents per a la defensa dels drets de la clientela.
  • CN04 - L’alumnat és capaç de determinar l’instrument jurídic procedent per representar els interessats davant tercers, davant les administracions públiques i davant els òrgans jurisdiccionals.
  • CN05 - L’alumnat és capaç d’identificar els actes jurídics que requereixen, per a la seva eficàcia, de la intervenció notarial i els qui necessiten inscripció registral.
  • CP03 - L’alumnat és capaç d’interactuar de forma apropiada amb la ciutadania, les institucions i altres persones professionals.
  • CP04 - L’alumnat respecta els drets fonamentals d’igualtat entre homes i dones, i la promoció dels drets humans i els valors propis d’una cultura de pau i de valors democràtics; utilitzant un llenguatge que eviti l’androcentrisme i els estereotips.
  • HB01 - L’alumnat és capaç d’aplicar correctament i adequadament els coneixements especialitzats adquirits en la llicenciatura o el grau en l’exercici professional davant tribunals o autoritats públiques, així com en les funcions d’assessorament pel que fa als principis d’igualtat de tracte i de no-discriminació.
  • HB02 - L’alumnat és capaç d’utilitzar les tècniques dirigides a l’esbrinament i establiment dels fets en els diferents tipus de procediment en l’elaboració de documents processals, en els interrogatoris i en les proves pericials, amb especial atenció a la perspectiva de gènere.
  • HB03 - L’alumnat és capaç d’integrar correctament el dret a la defensa i la postulació processal dels clients en el marc dels sistemes de tutela jurisdiccionals nacionals i internacionals.
  • HB07 - L’alumnat és capaç de diferenciar, de manera clara i precisa, els interessos privats que representen els professionals del Dret amb els de caràcter públic l’execució dels quals li encomanen la llei i els tribunals, en l’àmbit de la col·laboració amb els tribunals en l’execució de les resolucions judicials.
  • HB08 - L’alumnat és capaç d’incorporar els drets i deures deontològics de la persona que exerceix l’advocacia o la procura en les relacions amb clients, altres parts, tribunals, autoritats públiques i altres professionals.
  • HB10 - L’alumnat és capaç d’utilitzar les tècniques més pertinents en cada cas dirigides a la identificació i liquidació de drets aranzelaris, obligacions tributàries, de constitució de dipòsits judicials i d’atenció de les despeses i costes que siguin necessàries per garantir la tutela judicial efectiva dels drets de les seves persones representades.
  • HB12 - L’alumnat és capaç d’emprar adequadament i amb independència de criteri les tècniques de resolució de conflictes més pertinents a cada situació i context.
  • HB19 - L’alumnat és capaç d’extreure dels fets conseqüències jurídiques de forma argumentada, en tots els àmbits procedimentals.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

L’alumnat és capaç de:

  1. Reconèixer les principals matèries d’assessorament legal mercantill.

  2. Aplicar els principis bàsics de la consultoria en dret mercantil.

  3. Identificar els principals casos exemplars de diferents branques del dret.

  4. Generar amb solvència els principals documents jurídics (contractuals i d’un altre tipus, en tot cas extrajudicials) dels àmbits del dret mercantil.

  5. Redactar informes i dictàmens en interès de clients o de l’Administració pública en aspectes estrictament substantius de l’àmbit del dret mercantil.

Continguts

• Dret mercantil i dret societari: constitució, modificació estructural i estatutària, funcionament dels òrgans societaris; dissolució i liquidació.

• Dret mercantil: contractació mercantil.

• Dret concursal.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



Les activitats formatives que es fan per a les matèries obligatòries són:

  • Classe magistral (CM): El professorat exposa la teoria més rellevant de la matèria per reforçar coneixements del grau i garantir un correcte acompliment en les altres activitats formatives.

  • Anàlisi de casos pràctics (ACP): Anàlisi i discussió de la qualificació jurídica dels fets, alternatives processals que permet, altres alternatives de composició d’interessos en conflicte i elaboració d’escrits processals vinculats a l’assumpte.

  • Simulació d’escenaris professionals (SEP): Recreació, supervisada, de tota classe d’actuacions professionals d’advocacia i procura, escrites i orals, tant en l’àmbit de l’assessorament legal, com en el de l’activitat forense. L’alumnat ha de preparar-les amb antelació, sobre supòsits i materials extrets de casos reals.

  • Preparacióde casos o simulacions (PCS): Treball previ a la classe presencial. Es pot fer individualment o en grup. Permet participar en la discussió del supòsit o en la realització de la simulació, amb un rendiment adequat.

  • Treball autònom (TA): L’alumnat analitza, busca informació o resol problemes per si sol, ajudant-se del material que se li facilita, bases de dades, bibliografia i informació que reculli en classes presencials o durant el període de pràctiques. Treball necessari en tots els mòduls, dirigit a aprofundir i consolidar els coneixements rebuts i a un rendiment més alt de les sessions de mètode del cas o de simulació d’escenaris professionals.

  • Estudi individual dirigit (EID): Treball d’adquisició individual de coneixements jurídics sota guia, acompanyament i supervisió del professor-tutor que resol dubtes i inquietuds i verifica els avenços realitzats per l’alumnat.


Les metodologies docents que s’utilitzaran en les matèries obligatòries són les següents:

  • Classe teòrica (CT): Mètode amb el qual el professorat exposa els aspectes teòrics més substancials de la matèria amb el propòsit de reforçar els coneixements adquirits en el grau i garantir un correcte acompliment en les altres activitats formatives.

  • Mètode del cas (MC):  Permet la deliberació de l’alumnat sota la guia i participació del professorat. Es tracta de presentar un supòsit pràctic a classe per tal d’analitzar-lo i resoldre’l. En algunes activitats la presentació del cas i la resolució es realitzen en la mateixa unitat d’aprenentatge. No obstant això, és habitual que l’alumnat treballi el cas prèviament de forma individual o en grup per tal d’aprofitar el rendiment de les sessions presencials de forma adequada. L’activitat sempre està guiada pel professorat. Es promou que l’alumnat posi en pràctica els coneixements adquirits, que tingui l’ocasió d’integrar els nous coneixements i fer front a la complexitat de les situacions reals.

  • Mètode de simulació d’escenaris professionals (MSEP): Permet recrear tota classe de situacions possibles —extretes de casos reals— d’acompliment professional, en assessorament legal o en pràctica forense, i requereix que l’alumne, amb una preparació i supervisió adequada prèvia, les realitzi per si mateix, individualment o col·lectivament, davant d’un professor que acompanyi l’estudiant durant la seva actuació i l’avaluï.

  • Sessions d’estudi dirigit (SED): Mètode pel qual l’alumnat adquireix coneixements jurídics, de forma individual, mitjançant l’estudi, dirigit per un professor/a-tutor/a, que resol dubtes i inquietuds dels estudiants i que verifica els avenços realitzats per l’alumnat.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



Els sistemes d’avaluació són:

  • Resolució de casos pràctics (RCP): L’alumnat ha de demostrar la seva capacitat resolutiva respecte als casos pràctics presentats i se l’avalua atenent a la qualificació jurídica dels fets, les alternatives processals de defensa, l’elaboració d’escrits processals vinculats al cas, tant en l’aspecte formal com en els de fons i l’expressió escrita, especialment pel que fa a la utilització del llenguatge jurídic.

  • Realització de simulacions d’escenaris professionals (RSEP): L’alumnat ha de demostrar la seva capacitat per a la realització d’actuacions professionals pròpies de l’advocat, escrites i orals, tant en l’àmbit de l’assessorament legal, com en el propi de l’activitat forense, i se l’avaluarà atenent a la qualitat de la forma i del fons de la seva intervenció professional simulada i el rigor tècnic jurídic.

  • Prova escrita (PE): Prova objectiva de respostes o respostes múltiples, o de desenvolupament, sobre qüestions d’ordre teòric o sobre supòsits pràctics, sobre els quals hagin de dictaminar o resoldre justificadament.

  • Prova oral (PO): Prova objectiva d’exposició oral de temes i qüestions de temàtica jurídica




L'avaluació és continuada, amb una ponderació de 60% de participació/casos pràctics/treball a l'aula i 40% a l'examen.

Bibliografia i recursos

Bibliografia bàsica:

Manuals actualitzats de les assignatures de Dret mercantil.

Es recomana l'ús de les principals bases de dades jurídiques.

Bibliografia complementària:

En la major part dels casos que es treballen a l'aula s'han incorporat fonts bibliogràfiques específiques per a la seva preparació. S'adjunten amb el material que es lliura als alumnes.