Universitat Internacional de Catalunya

Litigació Penal

Litigació Penal
5
14964
1
Primer semestre
OB
Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català

Professorat


Pilar Rey: mprey@uic.es

En tot cas, s’ha d’enviar un missatge electrònic prèviament per concertar l’hora.

Presentació

L’assignatura sobre Litigació Penal es basa en l’estudi dels principis bàsics dels processos judicials penals.

Requisits previs

No escau

Objectius

L’objectiu fonamental d’aquesta assignatura és que l’alumne apliqui els principis bàsics dels processos judicials penals i elabori els escrits processals necessaris per a la defensa judicial penal a través de la metodologia del cas.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CN01 - L’alumnat és capaç de descriure detalladament les diferents tècniques de composició d’interessos.
  • CP03 - L’alumnat és capaç d’interactuar de forma apropiada amb la ciutadania, les institucions i altres persones professionals.
  • CP04 - L’alumnat respecta els drets fonamentals d’igualtat entre homes i dones, i la promoció dels drets humans i els valors propis d’una cultura de pau i de valors democràtics; utilitzant un llenguatge que eviti l’androcentrisme i els estereotips.
  • HB04 - L’alumnat és capaç d’emprar convenientment els mètodes alternatius a la via jurisdiccional per a la solució de conflictes jurídics.
  • HB05 - L’alumnat és capaç d’aplicar adequadament les tècniques processals en l’execució dels actes que tenen lloc en els diferents ordres jurisdiccionals, amb especial atenció als terminis, actes de comunicació, execució i vies de constrenyiment.
  • HB06 - L’alumnat és capaç de realitzar eficaçment i correctament els actes de comunicació de les parts en el procés.
  • HB08 - L’alumnat és capaç d’incorporar els drets i deures deontològics de la persona que exerceix l’advocacia o la procura en les relacions amb clients, altres parts, tribunals, autoritats públiques i altres professionals.
  • HB10 - L’alumnat és capaç d’utilitzar les tècniques més pertinents en cada cas dirigides a la identificació i liquidació de drets aranzelaris, obligacions tributàries, de constitució de dipòsits judicials i d’atenció de les despeses i costes que siguin necessàries per garantir la tutela judicial efectiva dels drets de les seves persones representades.
  • HB12 - L’alumnat és capaç d’emprar adequadament i amb independència de criteri les tècniques de resolució de conflictes més pertinents a cada situació i context.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

L’alumnat és capaç de:

  1. Reconèixer els arguments de base dels processos judicials penals i les referències emblemàtiques per a cada cas.
  2. Generar els escrits processals precisos per a la defensa judicial penal d’un client.
  3. Identificar els principals problemes que poden sorgir en el curs d’un procés legal.
  4. Aplicar els principis bàsics del dret processal penal.
  5. Aplicar les regles de la prova en el procés penal.

Continguts


A través de casos reals, s'abordaran des d'una perspectiva aplicada les principals qüestions relacionades amb l'exercici professional dins de la jurisdicció Penal. En concret, es tractarà:

  1. Infraccions penals: delictes greus, delictes menys greus i delictes lleus.
  2. Causes d'exempció o atenuació de la imputabilitat. Circumstàncies d'exempció o atenuació de la culpabilitat. Supòsits d'exclusió de la punibilitat.
  3. Les penes i les mesures de seguretat. La seva aplicació. Les conseqüències accessòries.
  4. La responsabilitat penal i la responsabilitat civil derivada dels delictes.
  5. La responsabilitat penal dels menors.
  6. La incoació del procediment.
  7. Jurisdicció i competència en l'ordre jurisdiccional penal.
  8. Les parts en el procediment penal. Capacitat, legitimació, representació i defensa.
  9. El sumari.
  10. El procediment abreviat. El procediment per delictes lleus. El procediment per a l'enjudiciament ràpid de determinats delictes. El procediment davant el tribunal del jurat.
  11. Els processos penals especials.
  12. La intervenció del professional de l'Advocacia en centres policials i oficines judicials.
  13. L'actuació del professional de l'Advocacia en les diferents fases del procés penal i en el jutjat de guàrdia.
  14. La presó i la llibertat provisional.
  15. El judici oral en els diferents processos penals.
  16. La prova en els processos penals.
  17. Les resolucions processals. Recursos.
  18. L'execució de les penes i les alternatives a l'ingrés a presó.
  19. El compliment de les condemnes.
  20. Responsabilitat penal de les persones jurídiques. Penes i criteris de determinació. Responsabilitat civil.
  21. La tutela judicial davant dels Jutjats de Violència sobre la dona. Pèrdua de la competència objectiva dels jutjats civils quan es produeixin actes de violència sobre la dona. Mesures judicials de protecció i de seguretat de les víctimes: l'ordre de protecció.

 

 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



Les activitats formatives són:

  • Classe magistral (CM): El professorat exposa la teoria més rellevant de la matèria per reforçar coneixements del grau i garantir un correcte acompliment en les altres activitats formatives.
  • Anàlisi de casos pràctics (ACP): Anàlisi i discussió de la qualificació jurídica dels fets, alternatives processals que permet, altres alternatives de composició d’interessos en conflicte i elaboració d’escrits processals vinculats a l’assumpte.
  • Simulació d’escenaris professionals (SEP): Recreació, supervisada, de tota classe d’actuacions professionals d’advocacia i procura, escrites i orals, tant en l’àmbit de l’assessorament legal, com en el de l’activitat forense. L’alumnat ha de preparar-les amb antelació, sobre supòsits i materials extrets de casos reals.
  • Preparació de casos o simulacions (PCS): Treball previ a la classe presencial. Es pot fer individualment o en grup. Permet participar en la discussió del supòsit o en la realització de la simulació, amb un rendiment adequat.
  • Treball autònom (TA): L’alumnat analitza, busca informació o resol problemes per si sol, ajudant-se del material que se li facilita, bases de dades, bibliografia i informació que reculli en classes presencials o durant el període de pràctiques. Treball necessari en tots els mòduls, dirigit a aprofundir i consolidar els coneixements rebuts i a un rendiment més alt de les sessions de mètode del cas o de simulació d’escenaris professionals.
  • Estudi individual dirigit (EID): Treball d’adquisició individual de coneixements jurídics sota guia, acompanyament i supervisió del professor-tutor que resol dubtes i inquietuds i verifica els avenços realitzats per l’alumnat.

 

Les metodologies docents que s’utilitzaran són les següents:

  • Classe teòrica (CT): Mètode amb el qual el professorat exposa els aspectes teòrics més substancials de la matèria amb el propòsit de reforçar els coneixements adquirits en el grau i garantir un correcte acompliment en les altres activitats formatives.
  • Mètode del cas (MC):  Permet la deliberació de l’alumnat sota la guia i participació del professorat. Es tracta de presentar un supòsit pràctic a classe per tal d’analitzar-lo i resoldre’l. En algunes activitats la presentació del cas i la resolució es realitzen en la mateixa unitat d’aprenentatge. No obstant això, és habitual que l’alumnat treballi el cas prèviament de forma individual o en grup per tal d’aprofitar el rendiment de les sessions presencials de forma adequada. L’activitat sempre està guiada pel professorat. Es promou que l’alumnat posi en pràctica els coneixements adquirits, que tingui l’ocasió d’integrar els nous coneixements i fer front a la complexitat de les situacions reals.
  • Mètode de simulació d’escenaris professionals (MSEP): Permet recrear tota classe de situacions possibles —extretes de casos reals— d’acompliment professional, en assessorament legal o en pràctica forense, i requereix que l’alumne, amb una preparació i supervisió adequada prèvia, les realitzi per si mateix, individualment o col·lectivament, davant d’un professor que acompanyi l’estudiant durant la seva actuació i l’avaluï.
  • Sessions d’estudi dirigit (SED): Mètode pel qual l’alumnat adquireix coneixements jurídics, de forma individual, mitjançant l’estudi, dirigit per un professor/a-tutor/a, que resol dubtes i inquietuds dels estudiants i que verifica els avenços realitzats per l’alumnat.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



Els sistemes d’avaluació són:

  • Resolució de casos pràctics (RCP): L’alumnat ha de demostrar la seva capacitat resolutiva respecte als casos pràctics presentats i se l’avalua atenent a la qualificació jurídica dels fets, les alternatives processals de defensa, l’elaboració d’escrits processals vinculats al cas, tant en l’aspecte formal com en els de fons i l’expressió escrita, especialment pel que fa a la utilització del llenguatge jurídic.
  • Realització de simulacions d’escenaris professionals (RSEP): L’alumnat ha de demostrar la seva capacitat per a la realització d’actuacions professionals pròpies de l’advocat, escrites i orals, tant en l’àmbit de l’assessorament legal, com en el propi de l’activitat forense, i se l’avaluarà atenent a la qualitat de la forma i del fons de la seva intervenció professional simulada i el rigor tècnic jurídic.
  • Prova escrita (PE): Prova objectiva de respostes o respostes múltiples, o de desenvolupament, sobre qüestions d’ordre teòric o sobre supòsits pràctics, sobre els quals hagin de dictaminar o resoldre justificadament.
  • Prova oral (PO): Prova objectiva d’exposició oral de temes i qüestions de temàtica jurídica.
  L'avaluació és continuada, amb una ponderació de 60% de participació/casos pràctics/treball a l'aula i 40% a l'examen.

Bibliografia i recursos

Escrihuela Chumilla, Francisco J.: TODO Penal 2011, 1ª ed., La Ley, 2011.

Mir Puig, S., Derecho Penal. Parte general. Reppertor, Barcelona, 2011 (9ª ed.).

Muños Conde, F., García Arán, M., Derecho Penal. Parte General. Tirant lo Blanch, Valencia, 2010 (8ª ed.).

Muñoz Conde, Francisco (et. al): Derecho Penal, Parte Especial, 18ª Ed. Tirant lo Blanch 2010.

Quintero Olivares, Gonzalo (et.al): Comentarios a la Parte Especial del Derecho Penal, 9ª Ed. Aranzadi 2011.

Silva Sánchez, Jesús Mª Aproximación al Derecho penal contemporáneo. J.M. Bosch, Boix Reig, Javier: Derecho Penal, Parte Especial. Ed. Iustel, 2010.

Silva Sánchez, Jesús Mª (et. al): Lecciones de Derecho Penal, Parte Especial, 3ª Ed. Atelier 2011.

Silva Sánchez, Jesús Mª y Miró Llinares, Fernando (dir.): La teoría del delito en la práctica penal económica, La Ley, 2013. 

Vives Antón, Tomás S. (et-al): Derecho Penal, Parte Especial, 3ª Ed. Tirant lo Blanch 2010.

VV.AA., Memento Penal. Francis Lefebvre, Madrid,

VV.AA., Memenro Procesal Penal. Francis Lefebvre, Madrid

VV.AA. Memento práctico Penal Económico y de la Empresa