Universitat Internacional de Catalunya

Pràctica Professional

Pràctica Professional
6
14973
1
Segon semestre
PR
Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català, anglès

Professorat


Mitjançant cita prèvia amb Reyes Alcón (Coordinació de Pràctiques)

ralcon@uic.es

Presentació

El Màster Universitari en Advocacia i Procura té una forta orientació professional, cosa que fa que sigui molt important el període de pràctiques. Dels 90 ECTS totals del programa, se'n preveuen 30 ECTS de pràctiques tutelades. Aquestes pràctiques es duen a terme principalment en despatxos d'advocats i firmes de serveis professionals.

Les Pràctiques externes (30 crèdits, que equivalen a 750h) es fan quan l'alumne ja disposa de les bases metodològiques necessàries per desenvolupar un programa complet de pràctica de la professió d'advocat o procurador, i persegueixen l'objectiu de brindar referències de suport per mitjà estudi de casos reals. Per tant, és requisit per poder començar-les haver superat el primer semestre. Durant el segon semestre es fan 6 crèdits de pràctiques. Al tercer semestre es realitzaran els 24 crèdits restants.

Les pràctiques externes introdueixen l'alumne en l'anàlisi in situ detallada d'una experiència rellevant d'assessorament legal mitjançant el contacte directe amb un despatx d'advocats, procuradors o institució amb activitat jurídica. Un cop finalitzades les pràctiques, els estudiants han de lliurar a la Coordinació del programa de Màster una memòria escrita i gràfica sobre el treball desenvolupat.

L'objectiu de les pràctiques esmentades és la inserció de l'estudiant al món laboral, permetent la integració i l'aplicació dels coneixements teòrics, així com la potenciació del desenvolupament de les diferents habilitats, competències, actituds i aptituds.

Les pràctiques s'enfoquen com una eina més de formació de l'alumne i és l'inici a la reflexió sobre on es vol desenvolupar professionalment. El seguiment es fa a través del tutor de la universitat i del tutor del despatx, de manera continuada. Aquest seguiment persegueix revisar les funcions realitzades per l'alumne, així com supervisar el desenvolupament de competències i habilitats de l'alumne al despatx: actitud positiva, responsabilitat, compromís, puntualitat, etc.

Requisits previs

Les Pràctiques externes (30 crèdits, que equivalen a 750h) es fan quan l'alumne ja disposa de les bases metodològiques necessàries per desenvolupar un programa complet de pràctica de la professió. Per tant, és requisit per poder començar-les haver superat el primer semestre.

Durant el segon semestre es fan 6 crèdits de pràctiques. Al tercer semestre es realitzaran els 24 crèdits restants.

Les pràctiques curriculars són les pràctiques obligatòries del programa de MUAP i es duen a terme entre juny i desembre en jornada completa (veure dates concretes al calendari). Tot i això, es treballa per a la seva consecució amb la Coordinació de Pràctiques des de principi de curs.

L'alumnat treballa en la recerca de les pràctiques juntament amb la Coordinadora, per a la consecució d'aquestes pràctiques. S'estableix al llarg del curs una sèrie de reunions o entrevistes personals per treballar la candidatura de cada alumne/a de forma individual.

La totalitat d'hores de pràctiques es duran a terme per cada alumne a UNA única entitat o despatx.

El programa acadèmic compta amb un seminari d'orientació professional especialment dissenyat per ajudar en la consecució de les pràctiques i els primers passos del desenvolupament professional. Per això, l'assistència a les sessions i al Career Forum és obligatòria.

L'alumne haurà de completar el CV actualitzat i la manifestació de preferències, en els terminis que se li indiquin.

Un cop iniciades les pràctiques, entre el juliol i el setembre, l'alumne haurà de realitzar, almenys, una tutoria de seguiment amb la Coordinadora de pràctiques. S'indicarà oportunament la data i l'hora.

Objectius

L'objectiu d'aquestes pràctiques és la inserció de l'alumnat al món laboral, permetent la integració i l'aplicació dels coneixements teòrics, així com la potenciació del desenvolupament de les diferents habilitats, competències, actituds i aptituds.

Les pràctiques s'enfoquen com una eina més de formació de l'alumnat i és l'inici a la reflexió sobre on es vol desenvolupar professionalment. El seguiment es fa a través de la tutoria de la universitat i de la tutoria del despatx, de manera continuada. Aquest seguiment persegueix revisar les funcions realitzades per l'alumnat, així com supervisar el desenvolupament de competències i habilitats de l'alumnat al despatx: actitud positiva, responsabilitat, compromís, puntualitat, etc.


Hi ha una normativa interna i específica per a les pràctiques del programa de Màster per la seva importància a nivell de càrrega acadèmica i de crèdits, per tal de tenir un marge comú dactuació que sigui conegut per lalumnat, entitats, etc. Així, per exemple: hi ha un període de pràctiques fix i concret, comú a tot l'estudiantat, que permet comptar amb la seguretat d'una programació ja establerta per endavant.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CN02 - L’alumnat és capaç de reformular els requeriments de prestació i organització determinants per a l’assessorament jurídic i la representació processal.
  • CN03 - L’alumnat és capaç de determinar la instància administrativa o jurisdiccional i l’acció o actuació procedents per a la defensa dels drets de la clientela.
  • CN04 - L’alumnat és capaç de determinar l’instrument jurídic procedent per representar els interessats davant tercers, davant les administracions públiques i davant els òrgans jurisdiccionals.
  • CN05 - L’alumnat és capaç d’identificar els actes jurídics que requereixen, per a la seva eficàcia, de la intervenció notarial i els qui necessiten inscripció registral.
  • CP01 - L’alumnat és capaç de guardar el secret professional i la confidencialitat en relació amb els assumptes que té encomanats.
  • CP02 - L’alumnat és capaç de desenvolupar treballs professionals en equips especialitzats i interdisciplinaris.
  • CP03 - L’alumnat és capaç d’interactuar de forma apropiada amb la ciutadania, les institucions i altres persones professionals.
  • CP04 - L’alumnat respecta els drets fonamentals d’igualtat entre homes i dones, i la promoció dels drets humans i els valors propis d’una cultura de pau i de valors democràtics; utilitzant un llenguatge que eviti l’androcentrisme i els estereotips.
  • HB09 - L’alumnat és capaç de descriure les diferents responsabilitats vinculades a l’exercici de l’activitat professional, incloent el funcionament bàsic de l’assistència jurídica gratuïta i la promoció de la responsabilitat social de la persona que exerceix l’advocacia o la procura.
  • HB10 - L’alumnat és capaç d’utilitzar les tècniques més pertinents en cada cas dirigides a la identificació i liquidació de drets aranzelaris, obligacions tributàries, de constitució de dipòsits judicials i d’atenció de les despeses i costes que siguin necessàries per garantir la tutela judicial efectiva dels drets de les seves persones representades.
  • HB11 - L’alumnat és capaç de reconèixer les situacions de conflicte d’interessos que es poden produir en la pràctica professional.
  • HB12 - L’alumnat és capaç d’emprar adequadament i amb independència de criteri les tècniques de resolució de conflictes més pertinents a cada situació i context.
  • HB13 - L’alumnat és capaç de planificar l’estructura organitzativa del despatx professional en funció dels recursos humans que l’integren i del tipus de clients a què es dirigeix.
  • HB14 - L’alumnat és capaç d’establir un protocol de gestió econòmica i fiscal per al despatx professional, de compliance i de protecció de riscos laborals i de dades de caràcter personal.
  • HB15 - L’alumnat és capaç d’utilitzar els procediments, protocols, sistemes, i aplicacions judicials que requereixin els actes de comunicació i cooperació amb l’Administració de Justícia amb especial atenció als de naturalesa electrònica, informàtica i telemàtica.
  • HB16 - L’alumnat és capaç d’implementar tècniques de treball en equip dirigides a assolir més eficiència mitjançant l’accés a fonts d’informació, el coneixement d’idiomes, la gestió del coneixement i el maneig de tècniques i eines aplicades.
  • HB17 - L’alumnat és capaç de planificar l’estructura organitzativa del despatx professional en funció dels recursos humans que l’integren i del tipus de clients a què es dirigeix.
  • HB18 - L’alumnat és capaç d’expressar-se oralment i per escrit de manera adequada al context i a les necessitats o característiques especials de cada destinatari.
  • HB19 - L’alumnat és capaç d’extreure dels fets conseqüències jurídiques de forma argumentada, en tots els àmbits procedimentals.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

L’alumnat és capaç de:

  1. Descriure el funcionament intern ordinari d’un despatx professional.

  2. Elaborar els escrits processals necessaris per a la defensa d’un client.

  3. Aplicar els principis bàsics del dret substantiu i processal.

  4. Identificar els principals problemes que poden sorgir tant en la consultoria com en el curs d’un procés.

  5. Resoldre problemes deontològics professionals.

  6. Descriure el funcionament i la problemàtica d’institucions relacionades amb l’exercici de la professió d’advocat i de la procura.

  7. Identificar l’activitat d’altres operadors jurídics, així com de professionals relacionats amb l’exercici de les professions d’advocacia i procura.

  8. Relacionar informació actualitzada sobre el desenvolupament de la carrera professional i les possibles línies d’activitat, així com sobre els instruments per gestionar-la.

  9. Desenvolupar les competències i habilitats necessàries per a l’exercici de les professions d’advocacia i procura.

Continguts

• Enfrontar-se a problemes deontològics professionals.
• Familiaritzar-se amb el funcionament i la problemàtica d‟institucions relacionades amb l‟exercici de les professions d‟advocat i procurador.
• Conèixer l‟activitat d‟altres operadors jurídics, així com de professionals relacionats amb l‟exercici de la seva professió.
• Rebre informació actualitzada sobre el desenvolupament de la carrera professional i les possibles línies d'activitat, així com sobre els instruments per gestionar-los.
• En general, desenvolupar les competències i les habilitats necessàries per a l'exercici de les professions d'advocat i procurador dels tribunals.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



Les activitats formatives que es realitzaran per a les pràctiques acadèmiques externes són:

  • Pràctiques externes (PE): Es pretén que l’alumnat observi i reconegui els coneixements i habilitats adquirits; que vegi en la pràctica l’aplicació de tot el que s’ha après i comprovi, entre d’altres, els aspectes rellevants següents: l’enfocament dels problemes, la discussió i treball en grup, les propostes de resolució dels problemes jurídics, la discussió i priorització de les propostes i la presa de decisions.

  • Tutoria de pràctiques (TP): Consisteix en el fet que a les pràctiques externes l’alumne tindrà un equip de tutors, que serà qui farà el seu seguiment i supervisió per mitjà d’un acompanyament i relació personalitzada durant les pràctiques. Inicialment aquesta acció és molt dirigida, i a mesura que avança la pràctica, l’alumne ha de ser més autònom, i demostrar integració i iniciativa, tenint l’equip de tutors únicament com a referent.

Les metodologies docents que s’utilitzen en les pràctiques acadèmiques externes són les següents:

  • Treball individual o en grup (TIG): El treball individual, a través de l’estudi, la recerca d’informació, el processament de dades i la interiorització dels coneixements permeten a l’alumne consolidar el seu aprenentatge. El tutor de l’entitat col·laboradora i el tutor acadèmic ofereixen informació objectiva a l’alumne per ajudar-lo en el seu progrés personal, al coneixement de la pròpia actuació, prenent consciència dels efectes de l’actuació sobre un mateix o sobre els altres, potenciant l’autoestima i la millora de l’aprenentatge.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



Els sistemes d’avaluació que s’utilitzen en les pràctiques acadèmiques externes són:

  • Informe dels tutors de pràctiques (ITP): Les persones designades com a tutores de les pràctiques elaboren un informe sobre el grau d’aprofitament i l’adquisició de competències vinculades de l’alumnat.

  • Memòria final de pràctiques (MFP): L’alumnat ha de realitzar una memòria explicativa de la seva experiència en les pràctiques professionals externes, argumentant l’aprofitament que n’ha fet, així com de les competències treballades.