Universitat Internacional de Catalunya

Biologia Cel·lular

Biologia Cel·lular
8
7607
2
Primer semestre
FB
Morfologia, estructura i funció del cos humà
Estructura i funció de la cèl·lula: Biologia
Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: anglès

Professorat


• Coordinador: Dra Rut Fadó Andrés rfado@uic.es

• Professors de magistrals (CM): Dr. Martí Aldea i Dra Rut Fadó

• Professors de grups dividits: per determinar

• Professor del Projecte Congrés: per determinar

• Professor d'autoaprenentatge online: Dra. Rut Fadó

Sol·licitar cita per correu electrònic

Presentació

L’assignatura de Biologia Cel·lular es cursa el primer semestre de segon curs de Medicina, corresponent a un període pre-clínic, on l’alumne ja ha assolit uns coneixement bàsics sobre la composició i l’estructura de macromolècules, l’organització estructural i funcional general de les cèl·lules en assignatures de primer curs com Bioquímica i Biologia Molecular.

En aquest punt, l’assignatura pretén ampliar els coneixements de l’alumne sobre la fisiologia cel·lular, especialment en relació a la regulació de: la comunicació extra i intracel·lular, el cicle cel·lular, la biologia del càncer, la biologia del desenvolupament, la mort cel·lular i les funcions específiques de determinats tipus cel·lulars; que, en conjunt, proporcionaran a l’estudiant una bona comprensió de l’organització estructural i funcional de l’organisme humà en estat normal i en estat patològic.

A més, els coneixement teòrics adquirits en l’assignatura de Biologia Cel·lular es complementen amb una formació més pràctica, en format de seminaris i presentacions d’articles, que permeten introduir a l’alumne en les tècniques, la terminologia i els abordatges terapèutics propis de la investigació científica de primer nivell.

El coordinador de la assignatura és la Dra Rut Fadó

Les llengües vehiculars majoritàries: català, castellà i anglès

Requisits previs

Al tractar-se d’una assignatura de primer semestre de segon curs, cal haver cursat prèviament les assignatures de Bioquímica, Biologia Molecular i Introducció a la genètica mèdica de primer curs de Medicina. Per tant, per garantir un bon seguiment i assoliment dels objectius d’aprenentatge plantejats és recomanable que l’alumnat hagi assolits els coneixements de:

-        Bioquímica: Estructura i propietats de molècules i macromolècules (àcids nucleics, proteïnes, glúcids i lípids)

-        Anatomia cel·lular: estructura i funcions dels orgànuls cel·lulars

-        Biologia molecular: expressió gènica

-        Transport a través de la membrana plasmàtica

-        Metabolisme energètic: respiració cel·lular

-        Genètica

-        Tècniques de biologia molecular i cel·lular

A més, és convenient que els estudiants tinguin un bon coneixement d'anglès degut a que moltes de les fonts d'informació d'aquesta matèria es troben en aquest idioma.

Objectius

Mostrar i oferir les eines necessàries perquè l’alumne comprengui i pugui emprar en el futur els continguts teòrics sobre: la comunicació extra i intracel·lular, el cicle cel·lular, el càncer, el processos de mitosi, meiosi, fecundació i gametogènesis; les primeres etapes del desenvolupament embrionari a nivell cel·lular, la mort cel·lular i la neurodegeneració.

Mostrar i oferir les eines necessàries perquè l’alumne, mitjançant el treball en grup i els seminaris, cerqui, comprengui i comuniqui de manera efectiva informació estructural i funcional de les cèl·lules en relació a malalties, patologies i/o estratègies terapèutiques.

Oferir les eines necessàries perquè l’alumne, mitjançant el treball en grup i les sessions tutoritzades, comprengui, interpreti i comuniqui de manera efectiva els coneixements i avenços científics d'articles de primer nivell de Biologia Cel·lular, obtingui conclusions pròpies i formuli raonaments crítics.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 05 - Reconèixer les pròpies limitacions i la necessitat de mantenir i actualitzar la competència professional, posant un especial interès en l'aprenentatge de manera autònoma de nous coneixements i tècniques i a la motivació per la qualitat.
  • 07 - Comprendre i reconèixer l'estructura i funció normal del cos humà, des del punt de vista molecular, cel·lular, tissular, orgànic i de sistemes, en les diferents etapes de la vida i en els dos sexes.
  • 09 - Comprendre i reconèixer els efectes, mecanismes i manifestacions de la malaltia sobre l'estructura i funció del cos humà.
  • 11 - Comprendre i reconèixer els efectes del creixement, el desenvolupament i l'envelliment sobre l'individu i el seu entorn social.
  • 12 - Comprendre els fonaments d'acció, indicacions i eficàcia de les intervencions terapèutiques, d'acord amb l'evidència científica disponible.
  • 23 - Comunicar-se de manera efectiva i clara, tant de forma oral com escrita, amb els pacients, els familiars, els mitjans de comunicació i altres professionals.
  • 37 - Adquirir la formació bàsica per a l'activitat investigadora.
  • CB-1 - Haver adquirit coneixements avançats i demostrat, en un context d'investigació científica i tecnològica o altament especialitzat, una comprensió detallada i fonamentada dels aspectes teòrics i pràctics i de la metodologia de treball en un o més camps d'estudi.
  • CB-2 - Saber aplicar i integrar els seus coneixements, la comprensió d'aquests, la seva fonamentació científica i les seves capacitats de resolució de problemes en entorns nous i definits de forma imprecisa, incloent contextos de caràcter multidisciplinari tant investigadors com professionals altament especialitzats.
  • CB-5 - Saber transmetre d'una manera clara i sense ambigüitats a un públic especialitzat o no, resultats procedents de la investigació científica i tecnològica o de l'àmbit de la innovació més avançada, així com els fonaments més rellevants sobre els quals se sustenten.
  • CTP-3 - Desenvolupar el pensament i raonament crític i autocrític (Autoavaluació).

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Al finalitzar l'assignatura, l’alumne ha de ser capaç de:

·     Explicar els processos generals de comunicació extra i intracel·lulars.

·     Identificar les molècules que participen els processos de senyalització intracel·lular i les seves interrelacions.

·     Identificar les molècules que participen en el control de la regulació del cicle cel·lular i la seva relació amb els processos cancerosos.

·     Explicar el procés de formació de l'embrió i les primeres fases del desenvolupament embrionari humà a nivell cel·lular i molecular.

·     Descriure els mecanismes implicats en la mort cel·lular per necrosi, estrès reticular, autofàgia i apoptosi.

·     Comprendre i utilitzar adequadament la terminologia científica emprada en el camp de la Bioquímica, la Biologia Cel·lular i Molecular.

·     Cercar, organitzar i comunicar efectivament informació científica i sanitària. 

Continguts

L’assignatura de Biologia Cel·lular està dividida en 5 blocs distributius:

Presentació. Tècniques de biologia cel·lular.

Bloc 1: Senyalització intracel·lular i extracel·lular

Comunicació entre cèl·lules.

Lligand-Receptor.

Vies activades per GPCR

Vies activades per TRK o associades a TRK

Altres vies de transducció de senyals

Bloc 2. Biologia del desenvolupament embrionari primerenc

Característiques generals

Gametogènesis

Del zigot a la gàstrula

De la gàstrula al fetus

Bloc 3. Mort cel·lular i degeneració

Mort cel·lular

Apoptosi

Neurodegeneració i Alzheimer

Bloc 4: Cicle cel·lular i biologia del càncer

Entrada al cicle cel·lular: de Michaelis-Menten als interruptors moleculars

Mitosis, sortida del cicle cel·lular i destins cel·lulars

Biologia del càncer I

Biologia del càncer II

Biologia del càncer III

Projecte congrés de Biología Cel·lular

La influència de la dieta en el tractament del càncer

Sessió de pósters, Comunicacions orals i Conferència plenària

Casos en grups dividits

Alimentant el cervell. Síndrome X-fràgil.  Retinitis pigmentosa. EDCs. Prions. FIV. Alteracions en BRCA1. Envelliment. Càncer i immunoteràpia. Regeneració. Biomarcadors de malalties neurodegeneratives. Edició amb CRISPR. Drug delivery and bio-conjugation. Obesitat. The last of us. Rare genetic diseases. 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



1)      Classes magistrals (CM): 40 hores presencials + 80 hores no presencials

Els continguts són de tipus teòric.

Es complementen amb exercisis i material d'autoaprenentatge penjat a l'espai Moodle. 

S'imparteixen a tot el curs formant un sol grup.

2)      Casos en grups dividits (GD): 32 hores presencials + 20 hores no presencials

Els continguts són de tipus pràctic i relacionen processos cel·lulars explicats en les classes magistrals amb patologies i/o estratègies terapèutiques.

Consisteix en treballar un cas pràctic proposat pel professor (disponible a l'espai Moodle). En les flipped-classrooms, l'alumne exposa en grups reduïts en forma de seminari el tema proposat pel professor (amb l'ajuda de la bibliografia recomanda disponible a l'espai Moodle) i discuteix amb la resta de companys els resultats d’aquesta activitat. Al final es ponen en comú els aprenentatges més significatius. 

3)      Congrés de Biologia Celular: 8 hores presencials + 12 hores no presencials

Consisteix en treballar un tema d'actualitat de biología cel·lular en format de congrés, amb articles científics, sessions tutoritzades, sessió de pòsters, comunicacions orals i la conferència plenària d'un expert.

Es proposa a l'alumne un article d’investigació (disponible al Moodle) per presentar-lo en format pòster (tots els grups) i en format de comunicació oral (3 grups). 

El material docent s’entregarà majoritàriament en llengua anglesa.

4) Auto-aprenentatge online: 8 hores no presencials

Problemes i exercicis per cada sessió (avaluació formativa; no forma part dels sistemes d'avaluació).

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



 

20% Avaluació continuada 

40% Examen final 

20% Congrés

20% Casos

+ 10% extra (nota extra del congrés i exercicis presencials)

Els examens consisteixen en, al menys, 2 preguntes per classe magistral, cas o tema del Congrés; dividit en una part tipus test amb 4 opcions de resposta i només una correcta (la correcta suma + 1 i les fallades resten -0.33) i una altra amb altres tipus de preguntes (aparallement, pregunta curta, arrossegaments, etc). Fins a un 10% de les qüestions poden ser conceptes no explicats a classe però presents en el material disponible al Moodle.

L'assistència a les sessions de tutoria dels pòsters és obligatòria. Fins a un màxim de 0.5 punts sobre la nota del Congrés es podran afegir als estudiants que facin preguntes durant la sessió plenària. Fins a un màxim de 0.5 punts sobre la nota final de l'assignatura es podran afegir a tots els estudiants dels 3 millors grups de pòsters.

Per fer mitjana en la nota final cal tenir almenys un 5 en totes les activitats formativa avaluades, excepte en l'avaluació continuada. 

2a convocatòria:

60% Examen final 

20% Congrés

20% Casos

Les notes dels Casos i del Congrés, un cop superats, es poden aplicar en futures convocatòries.

 

Bibliografia i recursos

  • Alberts B, et al. Molecular Biology of the cell. Garland Science
  • Lodish H, et al. Molecular Cell Biology. Macmillan Learning
  • Nelson DL, Cox MM. Lehninger Principles of Biochemistry. Macmillan Learning
  • Sadler TW, Langman, embriología médica. Wolters Kluwer
  • Carlson BM, Human Embryology and Developmental Biology. Elsevier/Saunders

Període d'avaluació

E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria:
  • E1 16/01/2024 I3 12:00h
  • E1 16/01/2024 I1 12:00h
  • E1 16/01/2024 I2 12:00h