Universitat Internacional de Catalunya

Escriptura d'entreteniment

Escriptura d'entreteniment
4
12035
3
Segon semestre
op
Llengua d'impartició principal: anglès

Professorat


Concertar cita previa amb igaravis@uic.es

Presentació

Escriptura d'entreteniment és una assignatura optativa de 4 crèdits ECTS que s'imparteix durant el segon semestre, al tercer curs del Grau de Comunicació Audiovisual.

Aquesta assignatura abordarà lestudi dels formats dentreteniment presents en el panorama televisiu actual, des de la perspectiva del seu desenvolupament creatiu i narratiu. En primer lloc, es revisaran, des d'un punt de vista analític i reflexiu, els diferents gèneres que es poden trobar dins del macrogènere de l'entreteniment televisiu. Després, s'estudiarà el procés creatiu que implica el desenvolupament de qualsevol format d'entreteniment. A més, els alumnes descobriran les pautes, les pràctiques i les eines pròpies de l'escriptura d'aquest tipus de continguts. Com que es tracta d'una assignatura de caràcter eminentment pràctic, els coneixements adquirits s'aplicaran al desenvolupament del projecte final: la creació d'un format d'entreteniment.

Objectius

-Els alumnes comprendran les claus narratives dels formats dentreteniment. A més, desenvoluparan capacitats d'anàlisi crítica per reflexionar sobre aquest tipus de continguts televisius, així com sobre el paper social i cultural que tenen.

- Els alumnes es familiaritzaran amb diferents gèneres i formats d'entreteniment, i seran capaços de reconèixer les principals característiques narratives de cadascun.

- Els alumnes coneixeran les funcions bàsiques exercides pels professionals que participen en el desenvolupament i l'escriptura de formats d'entreteniment: analistes de R+D, formatadors, guionistes i redactors.

- Els alumnes adquiriran coneixements sobre els processos creatius de desenvolupament de formats dentreteniment. Això culminarà en el treball final de lassignatura, que implicarà la creació dun format original.

- Els alumnes comprendran les claus per adaptar formats globals dentreteniment i analitzaran casos destudi provinents de diversos territoris geolingüístics.

- Els alumnes seran capaços didentificar noves tendències (hibridació de gèneres i formats, convergència mediàtica) que influeixen sobre el desenvolupament de continguts dentreteniment en lactualitat.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 01 - Capacitat d'adaptació a circumstàncies variables
  • 06 - Capacitat de desenvolupar rigor acadèmic, responsabilitat, ètica i professionalitat
  • 07 - Capacitat per aplicar la deontologia i el respecte pel gremi audiovisual
  • 08 - Capacitat d'anàlisi crítica, síntesi, concreció i abstracció
  • 11 - Capacitat per generar debat i reflexió
  • 13 - Capacitat de crear comunicació oral i escrita
  • 14 - Coneixement i domini de la retòrica i oratòria per comunicar idees pròpies
  • 16 - Capacitat de fer servir, analitzar i reflexionar sobre continguts
  • 19 - Capacitat de documentació informativa
  • 20 - Coneixement i domini bibliogràfic mediàtic
  • 22 - Coneixement i domini de la distinció entre opinió i informació/ registres col·loquials i cultes.
  • 25 - Capacitat de potenciar al màxim el desenvolupament creatiu
  • 26 - Capacitat de desenvolupar sentit del gust i la perfecció en l'acabat final i estètica dels projectes
  • 27 - Capacitat d'adaptació als diferents públics i mercats audiovisuals
  • 30 - Capacitat d'estudi de la viabilitat d'un producte audiovisual
  • 31 - Capacitat de comprendre els sistemes de finançament dels grups i empreses de comunicació
  • 37 - Capacitat per contextualitzar i analitzar críticament l'estructura orgànica de la comunicació global
  • 38 - Capacitat per entendre i aplicar l'estructura del sistema audiovisual
  • 39 - Capacitat per entendre i aplicar la dimensió legal d'un producte audiovisual
  • 41 - Capacitat de coneixement i funcionament dels diferents elements agents del sector audiovisual
  • 42 - Capacitat de distingir, analitzar, i dominar els diferents gèneres i formats televisius, cinematogràfics, i radiofònics
  • 50 - Capacitat per adaptar-se, entendre i aplicar les possibilitats expressives de les noves tecnologies i els seus canvis futurs
  • 51 - Coneixement i domini del funcionament de la Comunicació Corporativa i Institucional
  • 53 - Capacitat lingüística en català, castellà i anglès
  • 54 - Capacitat de fer us amb habilitat la bibliografia, terminologia i estructures lingüístiques de la llengua anglesa relacionades amb l'àmbit de la Comunicació.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

En finalitzar l'assignatura, els alumnes no només han desenvolupat una mirada crítica per analitzar formats d'entreteniment, sinó que també han adquirit coneixements pràctics relacionats amb l'escriptura d'aquest tipus de continguts a la televisió. Els fonaments teòrics plantejats, combinats amb trobades amb professionals de la indústria televisiva i amb el desenvolupament del seu propi format, contribuiran a fer que els alumnes tinguin una visió global i de caràcter internacional sobre la creació de programes d'entreteniment.

Continguts


  1. Características del entretenimiento en televisión
  2. ¿Qué es un formato? Género/formato/programa

  1. Concursos: quiz shows, talent shows
  2. Magazines, talk shows, late night shows
  3. Reality shows, docuseries, docushows
  4. Programas de humor
  5. Otros contenidos de entretenimiento

  1. Conflicto y tensión dramática
  2. Personajes, historia y tramas
  3. Dinamizadores del guion
  4. Otras herramientas narrativas

  1. En la etapa de desarrollo: analistas de I+D y formateadores
  2. En la etapa de producción: redactores y guionistas

  1. Formatos basados en ideas originales
  2. Adquisición y adaptación de formatos internacionales

  1. El "paper format"
  2. La escaleta
  3. El guion

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



      

ACTIVITAT FORMATIVA CRÈDITS ECTS
Classes magistrals: a les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants. 1
Focused praxis: Lliurament periòdic i individual d'exercicis per aprendre la teoria a través de la pràctica. Cada exercici anirà destinat a adquirir coneixements molt definits i adaptats a la persona concreta així com a esmenar llacunes particulars. seminaris: aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat –en alguns casos, socialment debatudes–, mitjançant treball actiu en grups reduïts. 1
Meeting points: s'organitzaran punts de trobada entre personalitats del món professional, científic, àmbit internacional, etc. i els alumnes. Se'ls donarà forma de conferència, sessió de treball, tertúlia, entrevista, etc. 0,6
Taller: espai de treball eminentment pràctic, en el qual s'adquireixen competències (comportaments observables i habituals que condueixen a l'èxit en l'acompliment d'una funció o tasca) pertanyents a matèries pràctiques o també teòriques (capacitats intel·lectuals, lògiques, crítiques, d'aprenentatge intel·lectual, estudi, citació, etc.). 1,4

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



Primera convocatòria (maig)

50% Part pràctica: projecte final. Desenvolupament d'un format d'entreteniment original. Això es plasmarà en un paper format i en un pitch que es realitzarà davant de tota la classe, i que haurà d'incloure una promo/demo del format plantejat. Els alumnes també han de lliurar l'escaleta de guió i les primeres pàgines del guió del primer programa. La nota del projecte final serà d'avaluació contínua, tenint en compte la feina feta als tallers i el lliurament de tots els documents.

40% Part teòrica: examen final. Tindrà una part més teòrica i una part més pràctic-analítica, on es persegueix que l'alumne apliqui d'una manera pràctica els coneixements adquirits al llarg de l'assignatura.

10% Participació a classe.

Per aprovar lassignatura serà imprescindible superar tant la part pràctica com lexamen final.

Segona convocatòria (juny)

En cas de suspendre una de les dues parts (pràctica o teòrica), a la convocatòria de juny només caldrà recuperar la part suspesa. Els alumnes que hagin suspès tant el projecte com lexamen hauran de recuperar ambdues parts.

Tercera convocatòria (i successives)

100% Examen final.

Bibliografia i recursos

Mandatory bibliography

Students will be expected to read a series of texts (academic articles, press articles, book chapters), which will be uploaded to the module's Blackboard / Moodle webpage. 

 

Recommended bibliography

In English

AVEYARD, Karina; MORAN, Albert y JENSEN, Pia Majbritt (eds.) New Patterns in Global Television Formats (Intellect, 2016).

CHALABY, Jean K. The Format Age. Television's Entertainment Revolution (Polity Press, 2016).

MORAN, Albert. Copycat TV: Globalisation, Program Formats and Cultural Identity (University of Luton Press, 1998).

MORAN, Albert y MALBON, Justin. Understanding the Global TV Format (Intellect, 2006).

MORAN, Albert (ed.) TV Formats Worldwide: Localizing Global Programs (Intellect, 2010).

OREN, Tasha y SHAHAF, Sharon (eds.). Global Television Formats: Understanding Television Across Borders (Routledge, 2012).

VVAA. TV Formats: History, Theory, Industry and Audiences. Monographic issue of Critical Studies in Television, edited by Andrea Esser (Vol. 8 nº 2, 2013).

 

In Spanish and/or Catalán

GORDILLO, Inmaculada. La hipertelevisión: géneros y formatos (Editorial Quipus - Ciespal, 2009).

GUERRERO, Enrique. Guion y producción de programas de entretenimiento (Eunsa, 2013). 

GUERRERO, Enrique. El entretenimiento en la televisión española. Historia, industria y mercado (Deusto, 2010).

GUITIÁN, Tonino. El guionista no es el asesino (Gedisa, 2008).

LACALLE, Charo. El espectador televisivo: Los programas de entretenimiento (Gedisa, 2001).

SALÓ, Gloria. ¿Qué es eso del formato? Cómo nace y se desarrolla un programa de televisión (Gedisa, 2003).

SANGRO, Pedro y SALGADO, Alejandro. El entretenimiento en TV: guion y creación de formatos de humor en España (Laertes, 2008).

TOLEDO, Sergio. Cómo crear un programa de TV: La creatividad y su aplicación a lo audiovisual (Laertes, 2012).

VIOLÁN GALÁN, Enric. Com fer un programa per a televisió: l’elaboració del projecte, de la idea a l’emisió (Edicions Universitat Barcelona, 2008).

VVAA. Televisió d’entreteniment o entretenir-se a la televisió. Monográfico de la revista Trípodos, nº 27, 2011. Enlace: http://www.raco.cat/index.php/TRIPODOS/issue/view/17548/showToc.