Vés al contingut

Universitat Internacional de Catalunya

Nefrologia

Nefrologia
4
12086
4
Segon semestre
OB
Llengua d'impartició principal: català

Professorat


L’alumnat pot consultar dubtes al professorat al final de cada classe. Fora d’aquest horari, cal sol·licitar cita prèvia per correu electrònic:

Dr. Josep Maria Galceran: jmgalceran@uic.es

Dr Vicente Juan Esteve: vesteve@uic.es

Dra Isabel Trias Puig Sureda: itrias@uic.es

Dra Maria Isabel Comerma Coma: mcomermac@uic.es

Dr Juan José Sánchez Fernández: jjsanchez@uic.es

 

Presentació

La assignatura de Nefrologia tracta de la prevenció, diagnòstic i tractament de les malalties renals que tenen fonamentalment un abordatge mèdic.

Requisits previs

Tenir aprovada l’assignatura “Estructura i Funció: Sistema Renal i Reproductor” de segon curs.

Objectius

Reconèixer els signes i símptomes que permeten identificar les malalties, identificar els síndromes i poder orientar el procediment diagnòstic.

Conèixer de cadascuna de les entitats les causes (etiologia), la incidència (epidemiologia), el mecanisme de producció (patogènia), les alteracions produïdes sobre el funcionalisme normal (fisiopatologia), les lesions estructurals (morfopatologia), les manifestacions clíniques (signes i símptomes), les exploracions necessàries pel seu diagnòstic (bàsiques i complementàries), el diagnòstic diferencial, el pronòstic, la profilaxi (prevenció) i el tractament.

Identificar la necessitat d’actuació urgent i/o d’ingrés hospitalari, identificar la  patologia que cal remetre a l’especialista. Conèixer les situacions terminals o irreversibles, limitacions del tractament (mesures pal·liatives) o tractament simptomàtic.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 05 - Reconèixer les pròpies limitacions i la necessitat de mantenir i actualitzar la competència professional, posant un especial interès en l'aprenentatge de manera autònoma de nous coneixements i tècniques i a la motivació per la qualitat.
  • 08 - Reconèixer les bases de la conducta humana normal i les seves alteracions.
  • 09 - Comprendre i reconèixer els efectes, mecanismes i manifestacions de la malaltia sobre l'estructura i funció del cos humà.
  • 10 - Comprendre i reconèixer els agents causants i factors de risc que determinen els estats de salut, saber com determinen la simptomatologia i el desenvolupament natural de les malalties agudes o cròniques en els individus i les poblacions.
  • 11 - Comprendre i reconèixer els efectes del creixement, el desenvolupament i l'envelliment sobre l'individu i el seu entorn social.
  • 12 - Comprendre els fonaments d'acció, indicacions i eficàcia de les intervencions terapèutiques, d'acord amb l'evidència científica disponible.
  • 15 - Tenir capacitat per elaborar un judici diagnòstic inicial i establir una estratègia diagnòstica raonada.
  • 16 - Reconèixer i tractar les situacions que posen la vida en perill immediat i aquelles que exigeixen una atenció immediata.
  • 17 - Establir el diagnòstic, pronòstic i tractament, amb l'aplicació dels principis basats en la millor informació possible i en condicions de seguretat clínica.
  • 18 - Indicar la terapèutica més adequada (farmacològiques, quirúrgiques, psicològiques i socials o d'altres) que són pertinents en els processos aguts i crònics més predominants, en la rehabilitació així com dels malalts en fase terminal, incloent-hi l'avaluació de la seva eficàcia.
  • 19 - Plantejar i proposar les mesures preventives adequades a cada situació clínica.
  • 26 - Assumir el seu paper en les accions de prevenció i protecció davant de malalties, lesions o accidents, i en el manteniment i promoció de la salut, tant individual com col·lectiva.
  • 31 - Conèixer, valorar críticament i saber utilitzar les fonts d'informació clínica i biomèdica per obtenir, organitzar, interpretar i comunicar la informació científica i sanitària.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

L’alumne que superi l’assignatura sabrà:

- Interpretar les diverses maneres de mesurar la funció renal i les tècniques diagnòstiques per la imatge.

- Orientar les síndromes renals i establir un diagnòstic diferencial, i les exploracions complementàries necessàries per a perfilar el diagnòstic.

- Coneixerà els tractaments actuals per a les diverses glomerulopaties.

- Orientar el diagnòstic, avaluació i tractament de la hipertensió arterial.

- Plantejar l’estudi diagnòstic del fracàs renal agut, i els tractaments més adients segons la etiologia.

- Orientar el diagnòstic etiològic de la malaltia renal crònica, conèixer les comorbilitats associades i els tractaments per a alentir la seva progressió i reduir el risc associat.

- Identificar les diverses modalitats de tractament renal substitutiu i les problemàtiques associades a cada una d’elles.

- Interpretar l’equilibri àcid-base i les causes de la seva alteració.

- Orientar la etiologia i maneig de les alteracions electrolítiques.

- Mesurar correctament la pressió arterial amb les diferents modalitats de mesura.

- Col·locar una via central.

- Identificar les lesions patològiques bàsiques en la biòpsia renal

Continguts

Classes Magistrals (CM)

Tema 1. Funció renal i proves de funció renal. Biòpsia renal.

Tema 2. Síndromes glomerulars. Proteïnúria, Sd. Nefrítica i Nefròtica.

Tema 3. Glomerulopaties primàries

Tema 4. Glomerulopaties secundàries 1: Lupus, vasculitis, Schönlein, infeccioses.

Tema 5. Glomerulopaties secundàries 2: Mieloma, Amiloïdosi, Diabetis

Tema 6. Malalties túbul-intersticials.

Tema 7. Tubulopaties.  Malalties hereditàries.

Tema 8. Hipertensió arterial.

Tema 9. Insuficiència renal aguda.

Tema 10. Insuficiència renal crònica.

Tema 11. Diàlisi Peritoneal.

Tema 12. Trasplantament renal.

Tema 13. Alteracions hidro-electrolítiques

Tema 14. Hemodiàlisi

 

Mètode del cas (MC)

1. Glomerulopaties primàries. Casos clínics.

2. Glomerulopaties secundàries. Casos clínics.

3. Estudi inicial d’un pacient amb HTA. Plantejament diagnòstic i terapèutic.

4. Insuficiència renal aguda. Plantejament de casos clínics.

5. Insuficiència renal crònica. Plantejament de casos clínics.

6. Fluidoteràpia.


Aprenentatge basat en problemes (ABP)

1. Plantejament d'un cas de proteïnúria ± microhematúria.

2. Alteracions electrolítiques. Plantejament de casos clínics.

 

Laboratori d’habilitats (Lh)

1. Equilibri àcid/base.

2. Col·locació de vies centrals.

3. Diagnòstic per la imatge.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



- Classes magistrals: el professor transmet el coneixement en una aula a tot el grup d’alumnes.

- Mètode del cas: els alumnes, en grup, resolen casos clínics que els hi seran proporcionats prèviament perquè puguin cercar la informació necessària. En el aula els alumnes exposen les seves conclusions amb la participació activa del professor.

- Aprenentatge basat en problemes:  té similituds amb el mètode del cas però difereix en que es responsabilitza als estudiants de trobar la solució al problema. El professor exerceix de tutor que facilita el procés d’aprenentatge a partir de les seves capacitats metacognitives. També es realitza en grups.

- Laboratori d’habilitats: els alumnes aprenen el maneig d’aparells diagnòstic i instruments terapèutics. Els alumnes treballen en grup reduït sota la guia d’un professor. L’assistència és obligatòria i s’avalua l’aprenentatge. 

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



- Avaluació continuada (14%): als mètodes del cas impartits pels doctors Comerma, Esteve i Galceran (7 MCs) es faran 2 preguntes ràpides a l'inici de la classe, la correcta resposta a cada una de les quals correspondrà a un 1% de la nota final.

- Examen final (86%): examen tipus test de 45 preguntes amb 4 possibles respostes.

- L’entrega dels mètodes del cas treballats i contestats és obligatòria i han d’assolir un nivell adequat de correcció. En cas contrari, la nota final pot ser disminuïda fins a 0,5 punts.

* En l’examen tipus test es puntuarà amb 1 punt cada pregunta correcta. Per cada pregunta amb resposta incorrecta es descomptarà 1/3 del valor de la resposta.

* No es pot aprovar l’assignatura sense haver puntuat ≥ 5/10 a l’examen final.

* L’examen de segona convocatòria substitueix a l’examen final de la primera convocatòria.

* No es concediran matrícules d’honor en segona convocatòria.

Bibliografia i recursos

Harrison Principios de Medicina Interna. Editorial Mc Graw Hill.

Nefrología al día. Grupo editorial Sociedad Española de Nefrología. http://nefrologiadigital.revistanefrologia.com/modules.php?name=home

Kaplan's Clinical Hypertension. Editorial Lippincott, Williams & Wilkins.

Materials subministrats al moodle.