Vés al contingut

Universitat Internacional de Catalunya

Comunicació Escrita II

Comunicació Escrita II
6
14039
4
Segon semestre
op
Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català, anglès,

Professorat


Concertar cita prèvia a través de correu electrònic.

Presentació

Comunicació Escrita II és una assignatura de 6 crèdits ECTS que s'imparteix durant el segon semestre del primer curs del grau de Periodisme.

La seva justificació es troba en la necessitat de fonamentar en els alumnes el coneixement dels gèneres periodístics: notícia, crònica, reportatge i entrevista.

Requisits previs

No s'estableixen requisits previs.

Objectius

  • Valorar els resultats i els processos i indicar com millorar l'aprenentatge.
  • Compartir tasques avaluatives entre docent i estudiants.
  • Incorporar l'autoavaluació i l'avaluació entre iguals.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 06 CG - Capacitat de lectura, anàlisi i síntesi
  • 15 CE - Capacitat lingüística en català, castellà i anglès
  • 17 CE - Capacitat de produir textos orals i escrits per a projectes periodístics
  • 29 CE - Capacitat per entendre i aplicar els diferents gèneres i formats periodístics
  • 38 CE - Coneixement i domini dels conceptes, dades, estadístiques i gràfics econòmics
  • 40 CE - Coneixement i domini de les funcions del llenguatge
  • 45 CE - Capacitat i habilitat per donar forma creativa al missatge periodístic
  • CB01 - Que els estudiants hagin demostrat que posseeixen i comprenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i s’acostuma a trobar en un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
  • CB03 - Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  • CB04 - Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • CB05 - Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • CE19 - Reconèixer els principis de les ciències biomèdiques relacionades amb la salut i aprendre a treballar en qualsevol àmbit de les ciències biomèdiques (empresa biomèdica, laboratoris de bioinformàtica, laboratoris d'investigació, empresa d'anàlisis clíniques, etc.).
  • CG07 - Integrar els conceptes bàsics relacionats amb el camp de la biomedicina tant teòrics com experimentals.
  • CG10 - Dissenyar, redactar i executar projectes relacionats amb l'àrea de les ciències biomèdiques.
  • CG11 - Reconèixer conceptes bàsics de diferents àmbits vinculats a les ciències biomèdiques.
  • CT01 - Desenvolupar la capacitat d'organització i planificació adequades al moment.
  • CT02 - Desenvolupar la capacitat per a la resolució de problemes.
  • CT03 - Desenvolupar la capacitat d'anàlisi i síntesi.
  • CT04 - Interpretar resultats experimentals i identificar elements consistents i inconsistents.
  • CT05 - Fer servir internet com a mitjà de comunicació i com a font d'informació.
  • CT06 - Saber comunicar, fer presentacions i redactar treballs científics.
  • CT07 - Ser capaç de treballar en equip.
  • CT08 - Raonar i avaluar les situacions i resultats des d'un punt de vista crític i constructiu.
  • CT09 - Tenir la capacitat de desenvolupar habilitats en les relacions interpersonals.
  • CT10 - Ser capaç de dur a terme un aprenentatge autònom.
  • CT11 - Aplicar els coneixements teòrics a la pràctica.
  • CT12 - Aplicar el mètode científic.
  • CT13 - Reconèixer els aspectes generals i específics relacionats amb el camp de la nutrició i envelliment.
  • CT14 - Respectar els drets fonamentals d'igualtat entre homes i dones, i la promoció dels drets humans i els valors propis d'una cultura de pau i de valors democràtics.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Els/les estudiants:

1. Parlaran i escriuran correctament.

2. Tindran un major domini del llenguatge, capacitat creativa i podran manipular-lo de manera eficaç segons els objectius que es proposin.

3. Coneixement i domini de diferents gèneres periodístics (notícia, entrevista, crònica)

Continguts

Introducció al llenguatge i estil periodístic 

Introducció als gèneres periodístics

Informació, interpretació, opinió

Teòric-pràctica 

Tècniques de titulació

Qüestionis d'estil, puntuació, vocabulari, enfocament...

Gèneres informatiu-interpretatius

NOTÍCIA

Les W. La entradilla. El titular


ENTREVISTA

L'entrevista objectiva i l'entrevista perfil


CRÓNICA

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



ACTIVITAT FORMATIVACRÈDITS ECTS
Focused praxis: Lliurament periòdic i individual d'exercicis per aprendre la teoria a través de la pràctica. Cada exercici anirà destinat a adquirir coneixements molt definits i adaptats a la persona concreta així com a esmenar llacunes particulars. seminaris: aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat –en alguns casos, socialment debatudes–, mitjançant treball actiu en grups reduïts.
1.5
Seminari. aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat –en alguns casos, socialment debatudes–, mitjançant treball actiu en grups reduïts.
0.5
Classes magistrals: En les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants.
4

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



Examen final: 50 % de la nota 

Pràctiques: 30 % de la nota. Aquesta nota es correspon amb el lliurament de diferents exercicis al llarg del curs relacionats amb:

Bloc Notícia 

Bloc Entrevista 

Crónica

Estil, enfocament, errors comuns 

Treball tema propi: 20 %

Test d'actualitat i participació: fins + 10 % de la nota

Cal treure almenys un 4 en l'examen per poder fer mitjana amb les pràctiques.

En segona convocatòria: 100 % examen.

Bibliografia i recursos

Lectures obligatòries:

Lyon, William (2014): La escritura transparente. Cómo contar historias. Madrid: Libros del KO.

GRIJELMO, A. (2001): El estilo del periodista, Madrid: Taurus.

Lectures recomanades:

Libros de estilo de El País, ABC, EL Mundo y La Voz de Galicia.

Kapuscinski, Ryszard: Los cínicos no sirven para este oficio. 

Vizuete, J. I. A., Caminos, J. M. (2009). Redacción informativa en prensa. Ariel

RANDALL, R. (1999): El periodista universal, Madrid: Siglo Veintiuno de España Editores.