Vés al contingut

Universitat Internacional de Catalunya

Pràcticum en el Maneig Integral del Pacient Crític

Pràcticum en el Maneig Integral del Pacient Crític
4
14545
1
Anual
PR
Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: anglès, castellà

Professorat


A travès del correu: ramonpedrosa@uic.es; anamedinap@uic.es

Presentació

Les pràctiques s'ajusten al que estableix el Reial decret 1707/2011, de 18 de novembre, pel qual es regulen les pràctiques acadèmiques externes dels estudiants universitaris, així com al que preveu el Reglament intern que regula les pràctiques en empreses i institucions aprovat pel Comitè Executiu de la Junta de Govern de la Universitat Internacional de Catalunya (UIC) a data 14.10.2013.

Requisits previs

No hi ha requisits previs per cursar aquesta assignatura

Objectius

  • Integrar i implementar els coneixements teòrics adquirits en aula
  • Adquirir i millorar habilitats tècniques específiques

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CB8 - Que els estudiants siguin capaços d’integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d’una informació que, encara que sigui incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l’aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • CE03 - Identificar i avaluar, en qualsevol pacient amb un procés agut o reaguditzat, les troballes clíniques que indiquen risc vital o amenaça funcional greu i n’estableixen la prioritat assistencial.
  • CE05 - Identificar a través de l’anamnesi i de l’exploració física els símptomes i signes dels principals processos patològics aguts i de les complicacions agudes dels crònics, i interpretar-los correctament.
  • CE06 - Demostrar un coneixement i maneig àgil i decidit dels protocols d’actuació i les guies de pràctica clínica davant els processos més greus o prevalents en urgències i emergències.
  • CE07 - Realitzar una reavaluació contínua del pacient en urgències i emergències amb el reajustament del diagnòstic provisional i el conseqüent canvi en la planificació de l’atenció quan sigui necessari.
  • CE09 - Reconèixer els riscos associats als procediments operatius i les tècniques diagnòstiques i terapèutiques en urgències, i desenvolupar-los en condicions de màxima seguretat amb relació a un mateix, la resta de professionals i el mateix pacient.
  • CG6 - Aplicar la legislació vigent en l’assistència sanitària tant prehospitalària com hospitalària.
  • CT01 - Respectar les normes de l’ètica i dels dret que regeixen l’assistència sanitària i la relació amb el pacient en urgències i emergències, i ser capaç d’informar dels aspectes bàsics d’aquestes normes quan es requereixi.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  • Coneix i manega les habilitats específiques per comunicar amb pacients i familiars en cas de patologia urgent o emergent.
  • Coneix i empra adequadament els equipaments de protecció individual (EPI) i els procediments d'actuació per a la prevenció d'accidents en relació a si mateix i a la resta de membres del seu equip.
  • Coneix els models organitzatius i operatius de la relació entre personal mèdic, d'infermeria i tècnics d' emergència en els serveis extrahospitalaris d'urgències mèdiques.
  • Sap realitzar les gestions per activar els recursos sanitaris d'emergència.
  • Manega de forma integral el pacient en situació d'urgència: parada respiratòria i parada cardiorespiratòria.
  • Manega de forma integral la pacient en situacions d'urgències ginecològiques i obstètriques, incloent-hi l'assistència al part eutòcic.
  • Manega de forma integral el pacient en situació d'urgències pediàtriques.
  • Manega de forma integral el pacient en els procediments d'analgèsia, sedació i relaxació a urgències i emergències.

Continguts

Aquesta matèria suposa l'aproximació a l'aplicació integran, en circumstàncies reals, dels coneixements i habilitats adquirides, sota la supervisió d'un tutor de pràctiques, mitjançant la rotació pels serveis sanitaris hospitalaris següents:

Especialitats (4 ECTS)

  • Servei de Pediatria
  • Servei d' Obstetrícia

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



En la metodologia docent del Pràcticum es combina:

  • L'aprenentatge basat en problemes
  • L'aprenentatge pràctic per l'exercici,
  • L'aprenentatge pràctic per observació de model.

Les rotacions en el Pràcticum desenvolupen seguint un programa individual en una xarxa de centres sanitaris específicament seleccionats per la seva activitat assistencial i investigadora i el seu potencial per a la formació de professionals.

Aquest programa individual es comunica a l'alumne a l'inici del curs acadèmic, podent-se realitzar canvis a instàncies de l'alumne sota determinades condicions i requisits.

En cada rotació pràctica l'alumne és tutoritzat per un Tutor de Pràctiques, que serà professional sanitari adequadament qualificat per a l'exercici clínic i per a la docència, que s'encarregarà de guiar l'alumne en el seu aprenentatge pràctic.

El Coordinador de Pràctiques realitzarà un seguiment individualitzat i continuat de l'alumne durant el desenvolupament de les pràctiques per garantir l'aprenentatge i la satisfacció de l'alumne durant l'experiència pràctica, a més de consultar dubtes i/o resoldre conflictes.

L'assistència diària a les pràctiques és obligatòria. Si per motius justificats no es pot acudir un dia a les pràctiques, l'alumne ho ha de notificar al Coordinador de Pràctiques, que avaluarà si la falta és justificada i si és tal cas si escau i és possible reprogramar-la.

En qualsevol cas, es tolerarà un màxim d'un 10% d' absències en les rotacions del Pràcticum.Superar aquest percentatge suposarà una penalització determinada per la Comissió Acadèmica.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



En termes generals, les pràctiques s'avaluaran tenint en compte l'activitat individual de l'alumne i l'avaluació al lloc de práctiques per part dels tutors

Cada tutor de pràctiques de l'alumne realitzarà l'avaluació dels alumnes tutoritzats atenent a uns criteris avaluatius adaptats a cada rotació específica, alineats amb els objectius i els criteris d'aprenentatge establerts a la memòria acadèmica per al Pràcticum.

La nota final del Pràcticum estarà determinada per:

60%: Nota mitjana de totes les avaluacions realitzades pels Tutors de Pràctiques a cadascuna de les rotacions.
30%: Nota mitjana de la Memòria de Pràctiques del Pràcticum.
10%: Assistència i esforç individual.

Bibliografia i recursos

Se encontrarán en la Plataforma Virtual Moodle, incluyendo instrucciones específicas para cada rotación relativas a calendario, horarios, ubicación, instrucciones, uniformidad, persona de contacto, etc