Universitat Internacional de Catalunya

Procedural Penal Law 2

Procedural Penal Law 2
2
10415
4
Second semester
OB
Main language of instruction: Spanish

Other languages of instruction: Catalan

Teaching staff

Pre-course requirements

Having previously studied Criminal Procedure Law 1.

Objectives

(i) To acquire fluency in criminal litigation.

(ii) Dominating all criminal procedural types.

(iii) Be willing the student to provide a legal service, of quality and efficient, to their clients in criminal matters.

Competences/Learning outcomes of the degree programme

  • 03 - To be able to express one's ideas and arguments in an orderly and coherent way both in oral and written form (written and oral techniques)
  • 04 - To turn in documents that have been formally and thoroughly prepared to high standards
  • 06 - To acquire the ability to make decisions
  • 11 - To acquire skills for autonomous learning
  • 15 - To develop a perception of the united nature of the legal system and the required interdisciplinary vision for legal issues
  • 17 - To understand and have knowledge of public and private institutional principles in their origin and as a whole
  • 19 - To develop the ability to write legal texts
  • 20 - To have knowledge of the basic aspects of legal argumentation
  • 22 - To be able to identify and interpret documentation normally used in legal and negotiating settings
  • 23 - To identify the state, doctrinal and legal framework of a complex legal issue
  • 24 - To acquire the skills to resolve problems and make decisions using relevant information and by applying correct methods while placing the issue within a legal system context
  • 25 - To acquire the skills for legal paperwork processing: composing texts, clarifying a position on a matter, use of forms, etc.
  • 26 - To master the techniques and other evidence taking stategies
  • 29 - To be able to gather and interpret economic documentation

Learning outcomes of the subject

1. The student will dominate the criminal proceedings, from a practical standpoint.

2. You can develop without problems in any type of criminal procedure.

3. There will be honed their skills in oral and written communication.

4. There will be perfected their procedural skills. 

5. There will be acquired habits of neatness in personal presentation and documents.

Teaching and learning activities

In person



TRAINING ACTIVITYCOMPETENCES
Presenting concepts and their practical application in the classroom
15 17
Classroom activities in order to follow up on students (both individual and in a group)
03 06 22 23 24 25 26
Activities outside of the classroom in order to follow up on students (both individual and in a group)
26
Student independent study
11 17 24
Individual and group projects
04 15 22 24

Evaluation systems and criteria

In person



El sistema de evaluación será continuo en base a los siguientes términos:

 

1. Exámenes: Habrá un examen final obligatorio, que será liberatorio. Supondrá el 60% de la nota final de la asignatura.

 

2. Evaluación continua:

a)  Asistencia y participación en las clases: representa el 10% de la nota final de la asignatura.

La asistencia es el primer paso para la adquisición de un conocimiento del Derecho Procesal aplicado al día a día que se los alumnos se encontrarán en su futuro laboral. Ahora bien, debe ser una asistencia activa, por lo que, en aras a garantizar una evaluación realmente continua y adecuada al Plan de Bolonia, la actitud activa del estudiante en clase resulta imprescindible: se espera puntualidad, actitud participativa, colaborativa, abierta, inclusiva y de discusión entre todos los estudiantes para maximizar el aprendizaje de esta asignatura. 

b) Actividades prácticas que consistirán principalmente en análisis de querellas, atestados policiales, sentencias, comentarios a las mismas, debates jurídicos sobre distintas cuestiones tratadas en clase, exposiciones orales, escritos de acusación y defensa, simulación juicios orales, etc. Estas actividades representarán el 30% de la nota final de la asignatura.

Segunda convocatoria:

En la segunda convocatoria, el examen computará un 70 % de la nota final de la misma. La estructura del examen será idéntica a la del examen final. El 30 % de la nota final corresponderá a la nota de la evaluación continua indicada en el apartado anterior.


EVALUACIÓN ALUMNOS ERASMUS: 

 

10 % de la nota de asistencia se sustituirá mediante la  PARTICIPACIÓN EN TODOS LOS FORUMS QUE SE CREEN EN EL MOODLE DE LA ASIGNATURA. Si no se participa en TODOS no se podrá obtener ningún porcentaje de asistencia.

 

25% REALIZACIÓN DE UN ESQUEMA DEL PROCEDIMIENTO PENAL DE UN CASO REAL ASIGNADO AL ALUMNO

25 % REDACCIÓN DE UN ESCRITO PROCESAL A ELEGIR ENTRE

-         ESCRITO DE ACUSACIÓN 

-         ESCRITO DE DEFENSA (Mínimo incluir 1 atenuante )

-         ESCRITO DE SOLICITUD DE SOBRESEIMIENTO LIBRE O PROVISIONAL

40%  LOS ALUMNOS PODRÁN ELEGIR ENTRE LA RESOLUCIÓN DE UN DICTAMEN PROCESAL O LA REALIZACIÓN DEL EXAMEN PRESENCIAL CON EL RESTO DE LOS ALUMNOS

El docente irá asignando las tareas con la correspondiente fecha de entrega que será PRECLUSIVA. No se corregirán los ejercicios fuera de la fecha límite. 

 


 


Bibliography and resources

The main resource to study this subject is the Criminal Procedure Law (LECRIM) - consider that this has to be updated to the time in which the subject is taught. 

Moreover, in order to systematize the content of this law, the following manual are recommended:

ARMENTA DEU, T., Lecciones de Derecho procesal penal, Marcial Pons, Madrid, 13ª edition, 2021.

MONTERO AROCA, J., Derecho Jurisdiccional III Proceso Penal, Tirant lo Blanch, Valencia, 27ª edition, 2019.

FERNANDO GASCÓN INCHAUSTI, Derecho procesal penal, materiales para el estudio. Edición digital copyleft.

To work with the cases, the student will be required to use the legal databases available in the digital library of the University.