Assignatura

Psicologia I: Bases del Desenvolupament Psicològic (6-12 Anys)

  • codi 07849
  • curs 1
  • període Semestre 1
  • tipus FB
  • credits 6

Mòdul: Formació Bàsica

Matèria: Aprenentatge i desenvolupament de la personalitat

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat

Responsable

Dra. Maria CERRATO - mcerratolara@uic.es

Horari d'atenció

L'horàri de tutories serà a convenir segons les necessitats de l'alumne sempre mitjançant cita prèvia a traves de correu electrònic a la professora

Presentació

El sentit d’aquesta  assignatura rau en la necessitat  que el/la futur/a mestre/a conegui, per una banda, els fonaments de la psicologia de l’educació (com s’aprèn i s’ensenya en contextos educatius escolars) i per altra, les bases de la psicologia evolutiva (del desenvolupament).

D’aquesta manera, conèixer els elements basics que condicionen el desenvolupament de l’infant i les característiques que aquest presenta al llarg de les diferents etapes evolutives, esdevé un coneixement crucial per a una millor resposta educativa en un horitzó de màxima personalització dels processos d’ensenyament i aprenentatge.

Objectius

  • Conèixer les característiques psicològiques, evolutives i de la personalitat dels infants de 0-6 anys.
  • Reconèixer la identitat de l’etapa i les seves característiques cognitives, psicomotores, comunicatives, socials i afectives.
  • Conèixer els principis de l'estimulació primerenca, així com els principals autors de referència actuals en aquesta línia i els programes que presenten.
  • Caracteritzar les diferents etapes del desenvolupament des d’un punt de vista psico-evolutiu i analitzar-ne les implicacions educatives.
  • Reflexionar sobre les relaciona entre desenvolupament psicològic i educació.
  • Analitzar els principals components i variables dels processos d’ensenyament i aprenentatge des d’una perspectiva psicològica.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CEM-02 - Conèixer els desenvolupaments de la psicologia evolutiva de la infantesa en els períodes de 0 a 3 anys i de 3 a 6 anys.
  • CEM-03 - Conèixer els fonaments de l'atenció primerenca.
  • CEM-04 - Reconèixer la identitat de l'etapa i les seves característiques cognitives, psicomotores, comunicatives, socials i afectives.
  • CEM-05 - Saber promoure l'adquisició d'hàbits al voltant de l'autonomia, la llibertat, la curiositat, l'observació, l'experimentació, la imitació, l'acceptació de normes i de límits, el joc simbòlic i heurístic.
  • CET-5 - Col·laboració amb els companys de professió: tenir els coneixements i les habilitats necessaris per fer una aportació professional al clima pedagògic de l'escola, així com en les relacions professionals, i per aconseguir una bona organització escolar.
  • CET-6 - Col·laboració amb l'entorn professional de l'escola: tenir els coneixements i les habilitats suficients per establir una bona col·laboració amb les persones i les institucions dedicades al benestar infantil o que pertanyen a l'entorn professional de l'escola.
  • CET-7 - Foment de la responsabilitat pel que fa al desenvolupament professional: analitzar, reflexionar i desenvolupar els punts de vista sobre la professió i la competència com a mestre, saber-los explicitar i saber com posar-se al dia.
  • CG-01 - Integrar les tecnologies de la informació i la comunicació a les activitats d'ensenyament i aprenentatge, a la gestió de l'ensenyament i al desenvolupament professional.
  • CG-02 - Comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament -català i castellà-, de forma oral i escrita, segons el nivell c1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
  • CG-05 - Conèixer els elements que conformen el pensament analític, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  • Coneix les característiques psicològiques, evolutives i de la personalitat dels nens de 0-3 i 3-6 (1)
  • Reconeix les característiques cognitives, psicomotrius, comunicatives, socials i afectives pròpies dels alumnes de 0-6 anys i sap identificar-ne un possible dèficit o sobre dotació (4)
  • Sap com promoure l’adquisició dels hàbits en relació a l’autonomia, la llibertat, la curiositat, l’observació, l’experimentació, la imitació, l’acceptació de normes i de límits, el joc simbòlic i heurístic (5)
  • Ofereix als pares i a altres parts implicades informació sobre els alumnes, i usa adequadament la informació que obté d’aquests (12)
  • En el seu desenvolupament personal i professional utilitza informació obtinguda dels alumnes i dels seus companys de professió, a més de l’ajuda dels seus companys en forma de consell o supervisió, per orientar la seva acció cap a una millora constant (15)
  • Posseeix un coneixement suficient de la psicologia del comportament per analitzar i comprendre la seva conducta i la dels altres (16)
  • Coneix els processos mentals a seguir per desenvolupar  un anàlisis exhaustiu de los casos a estudiar (17)
  • Sap com tenir en compte les característiques de l’entorn tant per comprendre les característiques d’un cas com per preveure la seva intervenció (18)
  • Integra i agrupa els fonaments d’educació infantil i el seu desenvolupament a l’aula (30)
  • Reconeix la necessitat d’esforçar-se individualment per aconseguir assolir els objectius de la comunitat educativa (33)

Continguts

  1. Introducció a la psicologia del desenvolupament
  2. Processos psicològics bàsics
  3. Característiques psicològiques 0-3 (Desenvolupament cognitiu, comunicació i llenguatge, social i físic)
  4. Característiques psicològiques  0-6 (Desenvolupament cognitiu, comunicació i llenguatge, social i físic)
  5. Desenvolupament de la personalitat: Estructura de la personalitat i identificació de disfuncions
  6. Intervenció primerenca: fonaments i models 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

COMPETÈNCIESMETODOLOGIAACTIVITAT FORMATIVA
CEM-02 Mètode expositiu / lliçó magistral
Classes teòriques
Estudi i treball individual / autònom
CEM-03 Mètode expositiu / lliçó magistral
Classes teòriques
Estudi i treball individual / autònom
CEM-04 CET-5 Estudi de casos
Mètode expositiu / lliçó magistral
Classes teòriques
Estudi i treball individual / autònom
CEM-05 Mètode expositiu / lliçó magistral
Classes teòriques
CET-5 Aprenentatge cooperatiu
Estudi i treball en grup
CET-6 Mètode expositiu / lliçó magistral
Classes teòriques
Estudi i treball individual / autònom
CET-7 Estudi de casos
Estudi i treball individual / autònom
CG-01 Aprenentatge cooperatiu
Estudi i treball en grup
CG-02 Resolució d'exercicis i problemes
Estudi i treball individual / autònom
CG-05 Resolució d'exercicis i problemes
Estudi i treball individual / autònom

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L’alumne/a és avaluat al final de cada bloc temàtic de l’assignatura. Cada bloc temàtic té el mateix pes.

 

  • Pràctica 1

20%

  • Pràctica 2

20%

  • Pràctica 3

20%

  • Pràctica 4

20%

  • Pràctica 5

20%

RESULTATS D'APRENENTATGESISTEMA D'AVALUACIÓ
Coneix les caracteristiques psicològiques, evolutives i de la personalitat dels nens de 0-3 anys i de 3-6 (1)Proves objectives
Dossier d'aprenentatge
Coneix, sap aplicar i valora l'estimulació primarenca a l'educació infantil (3)Proves objectives
Reconeix les caracteristiques cognitives, psicomotrius, comunicatives, socials i afectives pròpies dels alumnes de 0-6 anys i sap identificar-ne un possible dèficit o sobre dotació (4)Grau de participació
Proves objectives
Presentació d'un treball
Dossier d'aprenentatge
Ofereix als pares i a altres parts implicades informació sobre els alumnes i utilitza adequadament la informació que n'obté (12)Proves objectives
Presentació d'un treball en grup
En el seu desenvolupament professional utilitza informació dels alumnes i companys per orientar la seva acció cap a un millora constant (15)Dossier d'aprenentatge
Poseeix un coneixement suficient de la psicologia del comportament com per analitzar i comprendre la seva conducta i la dels altres (16)Proves objectives
Autoavaluació
Dossier d'aprenentatge
Coneix els processos mentals per desenvolupar un anàlisi exhaustiu dels casos a estudiar (17)Proves objectives
Dossier d'aprenentatge
Sap com tenir en compte les característiques de l'entorn tant per comprendre les caracteristiques d'un cas com per preveure la seva intervenció (18)
Integra i agrupa els fonaments d'educació infantil i el seu desenvolupament a l'aula (30)Proves objectives
Dossier d'aprenentatge
Reconeix la necessitat d'esforçar-se individualment per aconseguir assolir els objectius de la comunitat educativa (33)Autoavaluació
Dossier d'aprenentatge
Sap promoure l'adquisició d'habits en relació a l'autonomia, la llibertat, la curiositat, l'observació, l'experimentació, la imitació, l'acceptació i de normes i límits, el joc simbólic i heuristic (5)

Bibliografia i recursos

-Berger, K. (2004). Psicologia del desarrollo. Buenos aires: editorial médica  panamericana S.A.

-Coll, C y otros. (1993). Dessarrollo psicológico y educación (3vols.) Madrid: Alianza.

-Córdoba Iñesta, A.I. (2006). Psicologia del desarrollo en edad escolar: Pirámide.

-Debesse, M. (1989). Psicologiía del niño. Buenos Aires: Nova.

-Gonzalez-Pérez, J y Criado del Pozo M.J. ( 2004) Psicologia de la educación para una  enseñanza práctica. Mardid: CCS.

-Hoffman, L y otros. (1983). Psicologia del Desarrollo hoy (2vols.): Mc Graw Hill.

-Marchesi, A y otros. ((1983). Psicologia evolutiva (3 vols.) Madrid: Alianza.

-Papalia, D.E y otros. (1998). Psicologia del Desarrollo. Bogotá: Mc Graw Hill.

-Richard, J. Philip G. (2005). Psicologia y vida. Mexico: Pearson Educacion.

-Richmond, P.G. (1984). Introducción a Piaget. Madrid: Fundamentos.

-Triadó, C i altres. (1998). Psicologia evolutiva. (1998). Barcelona: Publicacions de la   Universitat Autònoma de Barcelona.

 

Material didàctic

      Materials
            Presentació PSI-I  presentaciopsi-i2016-17.pptx 
            Rúbrica de l'assignatura PSI-I EI rubricapsi-ieicompleta.pdf 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00