Psicologia I: Bases del Desenvolupament Psicològic (6-12 Anys)
Mòdul: Formació Bàsica
Matèria: Aprenentatge i desenvolupament de la personalitat
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
Responsable
Dra. Maria CERRATO - mcerratolara@uic.es
Horari d'atenció
L'horàri de tutories serà a convenir segons les necessitats de l'alumne sempre mitjançant cita prèvia a traves de correu electrònic a la professora
El sentit d’aquesta assignatura rau en la necessitat que el/la futur/a mestre/a conegui, per una banda, els fonaments de la psicologia de l’educació (com s’aprèn i s’ensenya en contextos educatius escolars) i per altra, les bases de la psicologia evolutiva (del desenvolupament).
D’aquesta manera, conèixer els elements basics que condicionen el desenvolupament de l’infant i les característiques que aquest presenta al llarg de les diferents etapes evolutives, esdevé un coneixement crucial per a una millor resposta educativa en un horitzó de màxima personalització dels processos d’ensenyament i aprenentatge.
COMPETÈNCIES | METODOLOGIA | ACTIVITAT FORMATIVA |
---|---|---|
CEM-02 | Mètode expositiu / lliçó magistral | Classes teòriques Estudi i treball individual / autònom |
CEM-03 | Mètode expositiu / lliçó magistral | Classes teòriques Estudi i treball individual / autònom |
CEM-04 CET-5 | Estudi de casos Mètode expositiu / lliçó magistral | Classes teòriques Estudi i treball individual / autònom |
CEM-05 | Mètode expositiu / lliçó magistral | Classes teòriques |
CET-5 | Aprenentatge cooperatiu | Estudi i treball en grup |
CET-6 | Mètode expositiu / lliçó magistral | Classes teòriques Estudi i treball individual / autònom |
CET-7 | Estudi de casos | Estudi i treball individual / autònom |
CG-01 | Aprenentatge cooperatiu | Estudi i treball en grup |
CG-02 | Resolució d'exercicis i problemes | Estudi i treball individual / autònom |
CG-05 | Resolució d'exercicis i problemes | Estudi i treball individual / autònom |
L’alumne/a és avaluat al final de cada bloc temàtic de l’assignatura. Cada bloc temàtic té el mateix pes.
|
20% |
|
20% |
|
20% |
|
20% |
|
20% |
RESULTATS D'APRENENTATGE | SISTEMA D'AVALUACIÓ |
---|---|
Coneix les caracteristiques psicològiques, evolutives i de la personalitat dels nens de 0-3 anys i de 3-6 (1) | Proves objectives Dossier d'aprenentatge |
Coneix, sap aplicar i valora l'estimulació primarenca a l'educació infantil (3) | Proves objectives |
Reconeix les caracteristiques cognitives, psicomotrius, comunicatives, socials i afectives pròpies dels alumnes de 0-6 anys i sap identificar-ne un possible dèficit o sobre dotació (4) | Grau de participació Proves objectives Presentació d'un treball Dossier d'aprenentatge |
Ofereix als pares i a altres parts implicades informació sobre els alumnes i utilitza adequadament la informació que n'obté (12) | Proves objectives Presentació d'un treball en grup |
En el seu desenvolupament professional utilitza informació dels alumnes i companys per orientar la seva acció cap a un millora constant (15) | Dossier d'aprenentatge |
Poseeix un coneixement suficient de la psicologia del comportament com per analitzar i comprendre la seva conducta i la dels altres (16) | Proves objectives Autoavaluació Dossier d'aprenentatge |
Coneix els processos mentals per desenvolupar un anàlisi exhaustiu dels casos a estudiar (17) | Proves objectives Dossier d'aprenentatge |
Sap com tenir en compte les característiques de l'entorn tant per comprendre les caracteristiques d'un cas com per preveure la seva intervenció (18) | |
Integra i agrupa els fonaments d'educació infantil i el seu desenvolupament a l'aula (30) | Proves objectives Dossier d'aprenentatge |
Reconeix la necessitat d'esforçar-se individualment per aconseguir assolir els objectius de la comunitat educativa (33) | Autoavaluació Dossier d'aprenentatge |
Sap promoure l'adquisició d'habits en relació a l'autonomia, la llibertat, la curiositat, l'observació, l'experimentació, la imitació, l'acceptació i de normes i límits, el joc simbólic i heuristic (5) |
-Berger, K. (2004). Psicologia del desarrollo. Buenos aires: editorial médica panamericana S.A.
-Coll, C y otros. (1993). Dessarrollo psicológico y educación (3vols.) Madrid: Alianza.
-Córdoba Iñesta, A.I. (2006). Psicologia del desarrollo en edad escolar: Pirámide.
-Debesse, M. (1989). Psicologiía del niño. Buenos Aires: Nova.
-Gonzalez-Pérez, J y Criado del Pozo M.J. ( 2004) Psicologia de la educación para una enseñanza práctica. Mardid: CCS.
-Hoffman, L y otros. (1983). Psicologia del Desarrollo hoy (2vols.): Mc Graw Hill.
-Marchesi, A y otros. ((1983). Psicologia evolutiva (3 vols.) Madrid: Alianza.
-Papalia, D.E y otros. (1998). Psicologia del Desarrollo. Bogotá: Mc Graw Hill.
-Richard, J. Philip G. (2005). Psicologia y vida. Mexico: Pearson Educacion.
-Richmond, P.G. (1984). Introducción a Piaget. Madrid: Fundamentos.
-Triadó, C i altres. (1998). Psicologia evolutiva. (1998). Barcelona: Publicacions de la Universitat Autònoma de Barcelona.