Universitat Internacional de Catalunya

Intervenció Educativa en Alumnes amb Deficiències Sensorials i Motores

Intervenció Educativa en Alumnes amb Deficiències Sensorials i Motores
6
10163
4
Primer semestre
op
Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català,

Professorat

Presentació

Optativa pensada per a l’alumnat que estigui interessat en la clínica infantil i juvenil i en la psicologia educativa. L’objectiu és aprofundir en els trastorns que incideixen, directament o indirectament, en l’aprenentatge dels infants i joves. Posar l’accent en el tractament als centres de reeducació i en el tractament i les pautes que són necessàries perquè els centres educatius puguin assegurar una inclusió educativa i un procés d’ensenyament-aprenentatge òptim per a aquests, així com la millor orientació educativa i professional.

Requisits previs

  • Conèixer la llei educativa actual
  • Tenir conceptes previs sobre inclusió educativa
  • Conèixer l'atenció a la diversitat i metodologies actives
  • Conèixer els processos bàsics de l'aprenentatge normalitzat a l'educació infantil y/o primaria

Objectius

  1. Conèixer les possibilitats d’intervenció, tècniques, metodologies i recursos dels trastorns d'aprenentatge (TA) i d’aquells trastorns les característiques dels quals afecten l’aprenentatge.
  2. Adquirir les diferents estratègies per a aconseguir una atenció a la diversitat real.
  3. Aprendre i entendre les dificultats que presenten aquests infants i joves i la implicació que tenen aquestes dificultats en els diferents contextos. 
  4. Identificar quines implicacions tenen els TA a nivell emocional i les comorbilitats que poden existir i tenir-ho en compte en la intervenció.
  5. Saber oferir orientacions útils a les famílies d'aquests infants i joves.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CET-1 - Responsabilitat interpersonal: ser conscient de l'actuació professional i de la influència en l'alumnat. Tenir habilitats i coneixements per gestionar els processos de grup i la comunicació per tal d'aconseguir una bona col·laboració amb i entre l'alumnat.
  • CET-2 - Responsabilitat pedagògica: tenir els coneixements i les habilitats pedagògiques per crear un entorn d'aprenentatge segur, per a tota una classe o per a un grup, però també per a alumnes individuals, amb la possibilitat que els infants es puguin convertir en adults responsables i autònoms.
  • CET-3 - Expert en la matèria que s'imparteix i en els mètodes d'ensenyament: tenir els coneixements necessaris sobre la matèria que s'ensenya i saber quins mètodes didàctics s'han d'aplicar per crear un bon entorn d'aprenentatge que permeti a l'alumnat adquirir el bagatge cultural que necessita per viure en societat, i aconseguir-ho d’una manera contemporània, professional i sistemàtica.
  • CET-4 - responsabilitat organitzativa: tenir un coneixement i unes habilitats organitzatives suficients per crear un clima de treball agradable a les seves classes i a la classe: organitzat, ordenat i centrat en tots els aspectes, amb ell mateix i amb els companys, i per damunt de tot, és clar, amb l'alumnat. i aconseguir tot això d'una manera professional i sistemàtica.
  • CET-5 - Col·laboració amb els companys de professió: tenir els coneixements i les habilitats necessaris per fer una aportació professional al clima pedagògic de l'escola, així com en les relacions professionals, i per aconseguir una bona organització escolar.
  • CET-6 - Col·laboració amb l'entorn professional de l'escola: tenir els coneixements i les habilitats suficients per establir una bona col·laboració amb les persones i les institucions dedicades al benestar infantil o que pertanyen a l'entorn professional de l'escola.
  • CET-7 - Foment de la responsabilitat pel que fa al desenvolupament professional: analitzar, reflexionar i desenvolupar els punts de vista sobre la professió i la competència com a mestre, saber-los explicitar i saber com posar-se al dia.
  • CG-01 - Integrar les tecnologies de la informació i la comunicació a les activitats d'ensenyament i aprenentatge, a la gestió de l'ensenyament i al desenvolupament professional.
  • CG-02 - Comunicar-se clarament i de forma correcta en la llengua d'ensenyament -català i castellà-, de forma oral i escrita, segons el nivell c1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
  • CG-03 - Saber expressar-se en llengua anglesa segons el nivell b1, d'acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües.
  • CG-04 - Promoure i facilitar en els contextos d'aprenentatge i de convivència, a l'escola i en relació amb l'entorn, l'atenció a les necessitats educatives singulars dels estudiants, a la igualtat de gènere, a l'equitat i al respecte als drets humans.
  • CG-09 - Conèixer els elements que conformen la competència de la creativitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-10 - Conèixer els elements que conformen la competència de l'esperit emprenedor, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
  • CG-11 - Conèixer els elements que conformen la competència de l'orientació a la qualitat, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  • Conèixer les necessitats educatives especials i les necessitades específiques de suport educatiu que deriven dels trastorns d’aprenentatge, el trastorn de llenguatge, TEA i TDAH.
  • Conèixer les necessitats educatives i les característiques dels alumnes amb més capacitats i les diferents tècniques d’intervenció, dins i fora de l’àmbit escolar.
  • Conèixer les diferents intervencions i adaptacions per aconseguir el desenvolupament integral del diferent alumnat en l’àmbit clínic i escolar.
  • Conèixer i dissenyar estratègies per afrontar els trastorns d’aprenentatge. Conèixer les diferents tècniques i recursos per atendre els TA i els trastorns que afecten directament l’aprenentatge. 
  • Conèixer les bases conceptuals dels TA, les intervencions i les orientacions que són necessàries en l’àmbit personal, familiar i escolar.
  • Comprendre, dissenyar i planificar estratègies de resposta educativa per als diferents tipus de TA o trastorns que influeixen negativament en el procés d’ensenyança.
  • Respectar i valorar la diversitat com a element d’enriquiment humà.

Continguts

Tema 1: Introducció a les dificultats d'aprenentatge, a les NESE i als trastorns del neurodesenvolupament que afecten l'aprenentatge

1.1 Necessitats específiques de suport educatiu (NESE) i Necessitats Educatives Especials (NEE)

1.1.1 Trastorns de l'aprenentatge i trastorns del neurodesenvolupament.

1.2 Referències

 

Tema 2: Intervenció en Altes Capacitats (AACC)

2.1 Presentació del cas

2.2 Models teòrics

2.3 Definició i prevalença

2.4 Tipologia i característiques

2.5 Precocitat

2.6 Doble excepcionalitat

2.7 Característiques

2.8 Possibles dificultats associades

2.9 Avaluació

2.10 Mesures i suport per a alumnes amb AACC

2.11 Resolució del cas

2.12 Referències

 

Tema 3: Intervenció al Trastorn de l'Espectre Autista (TEA)

3.1 Definició

3.2 Prevalença

3.3 Diferència de gènere

3.4 Comorbiditat

3.5 Característiques Generals

3.6 Etiologia

3.7 Signes d'alarma

3.8 Detecció

3.9 Casos

3.10 Mesures i suport per a alumnes amb TEA

3.11 Referències

3.12 Pàgines web d'interès

 

Tema 4: Intervenció en el Trastorn per Dèficit d'Atenció amb Hiperactivitat (TDAH)

4.1 Definició

4.2 Símptomes

4.3 Diferències de gènere

4.4 Etiologia

4.5 Comorbiditat

4.6 Funcionament cognitiu

4.7 Interaccions socials en els nens amb TDAH

4.8 Baixa autoestima

4.9 Dificultats daprenentatge

4.10 Característiques alumnes amb TDAH

4.11 Signes d'alarma

4.12 Detecció i Intervenció: el paper del professor

4.13 Mesures i suport per a alumnes amb TDAH

4.14 Referències

 

Tema 5: Intervenció en els trastorns específics de l'aprenentatge amb dificultats en la lectura i l'escriptura

5.1 Definició

5.2 Simptomatologia

5.3 Característiques per etapes

5.4 Prerequisits del procés lecto escriptor

5.4.1 Procés lector

5.4.2 Alteració del procés lector

5.4.3 Aprenentatge escriptura

5.4.4 Alteració aprenentatge escriptura

5.5 Desenvolupament i etiologia

5.6 Problemes associats

5.7 Procés lectoescriptor

5.8 Avaluació Educació Infantil i Primària

5.9 Protocol Avaluació

5.10 Intervenció Educativa

5.10.1 Intervenció Educativa en Educació Infantil

5.10.2 Educació Primària (Cicle Inicial)

5.10.3 Educació Primària (Cicle Mitjà i Superior)

5.11 Recursos

5.12 Referències

 

Tema 6: Intervenció en els trastorns específics de l'aprenentatge amb dificultat matemàtica

6.1 Definició i Prevalença

6.2 Desenvolupament d'habilitats numèriques

6.3 Alteració en el desenvolupament

6.4 Afectació altres habilitats

6.5 Simptomatologia

6.6 Tipus d'errors als càlculs matemàtics

6.7 Dificultats associades

6.8 Signes d'alarma

6.9 Problemes associats

6.10 Intervenció Educativa

6.10.1 Components de la intervenció

6.10.2 Consideracions bàsiques

6.10.3 Estratègies compensatòries

6.10.4 Intervenció a l'aula

6.10.3 Estratègies eficaces

6.10.4 Resolució de problemes

6.11 Referències

 

Tema 7: Intervenció en el trastorn del llenguatge

7.1 Definició

7.2 Dificultats no lingüístiques

7.3 Repercussions socials i en els aprenentatges escolars

7.4 Senyals d'alerta

7.5 Orientacions generals

7.6 Tasques prioritàries per al llenguatge oral

7.7 Intervenció Educativa

7.7.1 Educació Infantil

7.7.2 Educació Primària

7.8 Referències

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



  • Classe teòrica (CT) 
  • Aprenentatge autònom (AA) 
  • Treball individual (TI) 
  • Debat i discussió (DiD) 
  • Tutoria acadèmica personal (TAP) 
COMPETÈNCIESMETODOLOGIAACTIVITAT FORMATIVA
CEM-08 CEM-09 CEM-20 CEM-25 CEM-26 CEM-28 CET-1 CET-2 CET-3 CET-4 CET-5 CET-6 CET-7 CG-01 CG-02 CG-03 CG-04 CG-09 CG-10 CG-11 Aprenentatge cooperatiu
Estudi de casos
Mètode expositiu / lliçó magistral
Resolució d'exercicis i problemes
Classes pràctiques
Classes teòriques
Estudi i treball individual / autònom
Estudi i treball en grup
Seminaris tallers
Tutories

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



1a Convocatòria:    

  • 50% Prova escrita de contingut  
  • 10% Treball en grup    
  • 20% Treball individual (Entrega 1: 8% i Entrega 2: 12%)
  • 20% Participació a classe

Es requerirà un mínim de 5 en la prova escrita i en els treballs pràctics per poder calcular la mitjana ponderada de l'assignatura i aprovar. En cas de suspendre alguna d'aquestes parts, s'haurà de recuperar en 2a convocatòria.

2a Convocatòria:    

  • 50% Prova escrita de contingut  
  • 10% Treball en grup    
  • 20% Treball individual
  • 20% Participació a classe (mateixa nota que a 1ª convocatòria)

Es requerirà un mínim de 5 en la prova escrita i en els treballs pràctics per fer mitjana ponderada. S'aprovarà l'assignatura amb una mitjana mínima de 5 tenint en compte totes les parts avaluades (aprovades i suspeses).


Bibliografia i recursos

American Psychiatric Association - APA. (2014). Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales DSM-5 (5a. ed. --.). Madrid: Editorial Médica Panamericana.

Arco Tirado, J.L. y Fernández Castillo, A. (Coords.) (2004). Necesidades educativas especiales. Manual de evaluación e intervención psicológica. Madrid: McGrawHill.

Asociación TEL Galicia. (2014). Trastorno específico del lenguaje. https://www.ttmib.org/documentos/Guia_TEL.pdf

Benedicto-López, P., y Rodríguez-Cuadrado, S. (2019). Discalculia: manifestaciones clínicas, evaluación y diagnóstico. Perspectivas actuales de intervención educativa. RELIEVE. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa25(1).

Carbó, A. G. (2022). Trastorno específico del aprendizaje. Pediatría Integral7, 21.

Decret 150/2017, de 17 d’octubre, de l’atenció educativa a l’alumnat en el marc d’un sistema educatiu inclusiu. Diari Oficial de La Generalitat de Catalunya, 7477, 1–18. (2017). https://portaldogc.gencat.cat/utilsEADOP/PDF/7477/1639866.pdf

El TDAH: detecció i actuació en l'àmbit educatiu. Departament d'Educació (gencat.cat)

Elices Simon, J. A. Palazuelo Martínez, M. M. y Del Caño Sánchez, M. (2013). “Alumnos con AACC intelectuales, características, evaluación y respuesta educativa.” Editorial CEPE. Colección: Educación especial y dificultades de aprendizaje. ISBN: 9788478699667.

Fernandez, M.F., Llopis, A.M., Pablo, C., (2012) Discalculia escolar. Reeducación Logopedica. Madrid ISBN: 978-84-7869-853-0.

Fewell, R. R., y Deutscher, B. (2002). Attention deficit hyperactivity disorder in very young children: Early signs and interventions. Infants & Young Children14(3), 24-32.

Garrido, A., Guilló, N. y Sagarra, M., (2017) Trastorn especific del llenguatge (TEL): Orientacions per a Mestres: Educació infantil i cicle inicial. https://serveiseducatius.xtec.cat/creda-jordiperello/wp-content/uploads/usu975/2020/02/GUIA-TEL-Educaci%C3%B3-Infantil-i-Cicle-Incial-dEducaci%C3%B3-Prim%C3%A0ria.pdf

Gómez Vera, A. B., y Moya Martínez, M. E. (2019). La discalculia y el aprendizaje de las matemáticas. Atlante Cuadernos de Educación y Desarrollo, (agosto).

Matellán, M. D. M. G. (2019). Guía para la integración del alumnado con TEA en Educación Primaria.

Mena Pujol, B. et al. (2011) Guia Práctica para Educadores. El alumno con TDAH. Ediciones Mayo.

Mesibov, G. y Howley, M. (2010). El acceso al currículo por alumnos con trastorno del espectro del autismo. Uso del programa TEACCH para favorecer la inclusión. Ávila: Autismo Ávila.

Orjales Villar, I. (2017). “Déficit de atención con hiperactividad. Manual para padres y educadores.” Editorial: CEPE. Colección: Educación especial y dificultades de aprendizaje. ISBN:9788478692941.

Roca, E., et al (2010). El aprendizaje en la infancia y la adolescencia: claves para evitar el fracaso escolar. Esplugues del Llobregat: Hospital Sant Joan de Déu. https://faros.hsjdbcn.org/sites/default/files/informe_faros_04-fracaso-escolar_esp.pdf

Sans, A., Boix, C., Colomé, R., López-Sala, A., y Sanguinetti, A. (2012). Trastornos del aprendizaje. Pediatría integral16(9), 691-699.

Silva, C. (2020). Método Diverlexia. Intervención psicopedagógica de la dislexia. Málaga. Amazon. Autoedición.

XTEC (s.d.). La dislèxia: detecció i actuació en l’àmbit educatiu. Recuperat de http://xtec.gencat.cat/web/.content/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/0057/78d86f2b8e9e-45e3-ad9e-4641658865ff/dislexiainfpri.pdf

XTEC (s.d.). La dislèxia: recursos i estratègies per a la inclusió de l’alumnat . Recuperat de http://www.xtec.cat/crp-santcugat/dislexiaconferencies.html