Universitat Internacional de Catalunya

Comunicació Persuasiva

Comunicació Persuasiva
4
10727
4
Segon semestre
OB
Llengua d'impartició principal: castellà

Professorat


Per a qualsevol dubte podeu contactar amb mi mitjançant el meu correu electrònic.

Presentació

La persuasió consisteix en la utilització deliberada de la comunicació per canviar, formar o reforçar les actituds de les persones. L'emissor que domina la comunicació persuasiva aconsegueix que el missatge sigui transcendent. A l'àmbit de la comunicació, la persuasió és un element primordial en totes les especialitats professionals.


En aquesta assignatura, lalumnat treballarà en profunditat (de forma teòrica i pràctica) la comunicació persuasiva a través dels atributs de lemissor, la construcció del missatge i les característiques psicològiques dels receptors. També s'abordaran diversos àmbits d'aplicació de la persuasió, com ara la comunicació interpersonal, la política, la publicitat, les vendes o la gestió de la reputació. Això permetrà, alhora, la desconstrucció crítica dels missatges que rebem com a receptors.

 

Requisits previs

No són necessaris requisits previs.

Objectius

  • Integrar la planificació estratègica en la comunicació persuasiva.
  • Establir un marc teòric bàsic sobre el model de comunicació integral.
  • Dominar el discurs amb intenció.
  • Distingir entre la informació, la comunicació i la persuasió.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 02 CG - Capacitat per aprendre i actuar autònoma i responsablement
  • 17 CE - Capacitat de produir textos orals i escrits per a projectes periodístics
  • 20 CE - Capacitat de planificar i executar projectes periodístics
  • 41 CE - Capacitat i habilitat per relacionar-se amb l'entorn

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Els/les estudiants:

1. Milloraran el seu enteniment sobre les tècniques de comunicació persuasiva

2. Obtindran eines per a la construcció de continguts persuasius en qualsevol format

3. Milloraran la seva capacitat d'argumentar

4. Practicaran diversos gèneres persuassius en els àmbits del màrqueting, la comunicació institucional i política

6. Desenvoluparan un coneixement més ampli sobre conceptes com l'empatia, la credibilitat o la psicologia de la persuasió

 

Continguts

  • La persuasió i el sistema de la retòrica
  • Retòrica, persuasió i el debat de les idees
  • Les fonts comunicativo-persuasives i els missatges bàsics de la persuasió
  • La perspectiva psicològica de la persuasió
  • El neuromàrqueting
  • La persuasió a través de l'empatia
  • Estratègies de recuperació de la imatge després d'una crisi reputacional
  • Persuasió política. Anàlisi de campanyes

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



  • Taller: Espai de treball eminentment pràctic, en el qual s'adquireixen competències (comportaments observables i habituals que condueixen a l'èxit en l'acompliment d'una funció o tasca) pertanyents a matèries pràctiques o també teòriques (capacitats intel·lectuals, lògiques, crítiques, d'aprenentatge intel·lectual, estudi, citació, etc.).
  • Focused Praxi. Lliurament periòdic d'exercicis per a aprendre la teoria a través de la pràctica. Cada exercici anirà destinat a adquirir coneixements molt definits i adaptats a les circumstàncies.
  • Classes Magistrals. En les classes magistrals, el professor, no sols transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants.
ACTIVITAT FORMATIVA CRÈDITS ECTS
Focused praxis: Lliurament periòdic i individual d'exercicis per aprendre la teoria a través de la pràctica. Cada exercici anirà destinat a adquirir coneixements molt definits i adaptats a la persona concreta així com a esmenar llacunes particulars. seminaris: aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat –en alguns casos, socialment debatudes–, mitjançant treball actiu en grups reduïts. 1.5
Classes magistrals: En les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants. 1
Taller: espai de treball eminentment pràctic, en el qual s'adquireixen competències (comportaments observables i habituals que condueixen a l'èxit en l'acompliment d'una funció o tasca) pertanyents a matèries pràctiques o també teòriques (capacitats intel·lectuals, lògiques, crítiques, d'aprenentatge intel·lectual, estudi, citació, etc.). 1.5

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



  • Actitud (10%)
  • Pràctiques (60%) 
  • Examen final (30%)

Altres convocatòries: 100% examen final.

S'observarà de manera rigorosa la normativa de la Facultat en els casos de plagi, utilització fraudulenta de la Intel·ligència Artificial i en relació a les faltes d'ortografia.

Bibliografia i recursos

  • Benoit, W. L. (1997): Image Repair. Discourse and Crisis Communication. Public Relations Review. 3(2) 177- 186.
  • Cialdini, R. B. (1990). Influencia: ciencia y práctica. Barcelona, Universidad de Barcelona.
  • Freire Úbeda, M. (2020). Ponte en modo DISC – Una guía de autoconocimiento. Ed. Samarcanda
  • Hasso Platner Institute of Design (2014?): Mini-guía: Una introducción al Design Thinking. +Bootleg Bootcam en Español. Stanford University.
  • Lario, J. E. (2019). Técnicas de persuasión y comunicación digital. Caligrama.
  • León, J. L. (2008). Persuasión pública. Universidad del País Vasco, Servicio Editorial= Euskal Herriko Unibertsitatea, Argitalpen Zerbitzua.
  • Maarek, P. J. (2009). Marketing político y comunicación: claves para una buena información política. Paidós.
  • Marraud, H. (2017): De las siete maneras de contraargumentar. Quadripartita Ratio: Revista de Retórica y Argumentación, 2(4), 52-57.
  • Owen, J. E., Mahatmya, D., & Carter, R. (2017). Dominance, Influence, Steadiness, and Conscientiousness (DISC) Assessment Tool. Encyclopedia of Personality and Individual Differences, 1–4. doi:10.1007/978-3-319-28099-8_25-1
  • Renvoisé, P., & Morin, C. (2006). Neuromárketing: el nervio de la venta. Editorial UOC.
  • Serrano Ortega, M. & Blázquez Ceballos, P. (2015): Design Thinking. Lidera el presente. Crea el futuro. Libros profesionales de empresa. ESIC.
  • Spang, K. (2005). Persuasión. Fundamentos de retórica. Pamplona: Ediciones de la Universidad de Navarra.
  • Weston, A., & Seña, J. F. M. (1994). Las claves de la argumentación. Barcelona: Ariel.