Universitat Internacional de Catalunya
Gèneres Literaris I
Altres llengües d'impartició: català
Professorat
Presentació
L’anàlisi de l’evolució dels gèneres literaris poètic i teatral ens dona una clau per a comprendre, transversalment, els fonaments de la nostra història, cultura i identitat. És per tant fonamental accedir directament als textos de la literatura universal per a establir un diàleg entre ells i comprendre críticament aspectes de forma i contingut com a agents estructuradors de les tradicions literàries.
Objectius
L'objectiu central de l'assignatura és l'anàlisi de les transferències literàries i culturals des de la perspectiva de la transformació dels gèneres poètic i teatral en obres clàssiques de la literatura universal. A partir d'una lectura atenta i crítica de diversos textos, l'alumne haurà de reflexionar sobre conceptes com la metamorfosi de materials literaris o la intertextualitat existent entre textos lírics i dramàtics aparentment allunyats en temps, espai i llengua.
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
- CP05 - L’estudiantat serà capaç d’analitzar les estructures socioculturals, històriques i artístiques, des del respecte pels drets fonamentals d’igualtat entre homes i dones, utilitzant un llenguatge que eviti l’androcentrisme i els estereotips.
- E03 - Capacitat per comprendre i fer servir adequadament conceptes clau en cultura
- E06 - Consciència dels punts de vista que es deriven d'antecedents culturals i socials diferents i respecte cap aquests punts de vista
- E13 - Coneixement del marc general diacrònic del passat
- E14 - Capacitat crítica davant de les manifestacions literàries i artístiques
- E17 - Coneixement de la realitat europea des d'una perspectiva comparada
- E22 - Coneixement d'instruments de recopilació de dades, com ara catàlegs bibliogràfics, inventaris d'arxius, fonts documentals, referències electròniques, etc. i habilitat per fer-los
- E24 - Habilitat per exposar de manera narrativa els resultats de la recerca d'acord amb els cànons crítics de cada matèria.
- E25 - Capacitat de comunicar-se oralment en el mateix idioma i en idiomes estrangers utilitzant terminologia i tècniques acceptades en el marc cultural de cadascun
- E27 - Capacitat per treballar en contextos multiculturals
- G01 - Capacitat per comprendre i expressar idees i arguments amb ordre i coherència de manera oral i escrita
- G02 - Capacitat d'anàlisi i de síntesi.
- G03 - Capacitat de crítica i autocrítica.
- G04 - Capacitat per prendre decisions, resoldre problemes i elaborar judicis argumentats
- G08 - Capacitat d'investigació
- G09 - Creativitat, iniciativa i esperit emprenedor.
- HB03 - L’estudiantat serà capaç de desenvolupar la comprensió i l’expressió d’idees i arguments coherentment de forma oral i escrita.
- HB04 - ’estudiantat serà capaç de desenvolupar la capacitat d’anàlisi, síntesi i pensament crític.
- HB08 - L’estudiantat serà capaç d’investigar sobre les diferents disciplines humanístiques a partir de l’anàlisi i el contrast de la informació pertinent.
- HB12 - L’estudiantat serà capaç d’aplicar de forma adequada i efectiva els mètodes i tècniques específics de diferents disciplines de les ciències humanes en la resolució de problemes i l’elaboració d’arguments crítics i fonamentats.
- HB14 - L’estudiantat serà capaç d’avaluar críticament produccions culturals i humanístiques.
- HB17 - L’estudiantat serà capaç d’utilitzar instruments de recopilació de dades amb alta capacitat d’autonomia, com ara catàlegs bibliogràfics, inventaris d’arxiu, fonts documentals, referències electròniques i altres recursos.
- HB19 - L’estudiantat serà capaç d’analitzar textos o documents originals en la seva llengua materna i en d’altres, emprant tècniques de resum i categorització adequades.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
- Adquisició en l'àmbit dels estudis literaris d'una perspectiva històrica, crítica, retòrica, teòrica i comparada a partir de l'estudi d'autors i obres de la literatura universal, amb les seves característiques fonamentals (textuals i crítiques).
- Comprensió dels conceptes de "clàssic", "cànon" "literatura universal", "literatura occidental" i "literatura europea" des d'un punt de vista comparat, revisant qüestions historiogràfiques.
- Lectura analítica de les obres literàries del programa, tenint en compte els models literaris i els estils vigents en un determinat context històric i cultural.
- Adquisició d'un mètode rigorós de crítica literària i de comentari de text per a definir i plantejar problemes, formular hipòtesis, aplicar metodologies apropiades per a resoldre aquests problemes i desenvolupar-les argumentalment amb el suport d'una bibliografia tècnica.
- Reflexió sobre temes i motius transversals i rellevants en la literatura universal, en el marc de la tradició i de l'horitzó literari actual.
- Detecció de constants temàtiques i estilístiques mitjançant l'estudi comparatiu dels diversos corrents de pensament i tradicions culturals.
- Estímul i gaudi estètic, emocional i intel·lectual de les obres literàries.
- Coneixement del paper fonamental de la tradició en les transferències literàries i culturals.
Continguts
1.- Introducció als gèneres literaris
2.- Literatura i mite: Grècia i Roma
3.- Edat Mitjana europea: diàleg de tradicions
4.- Els gèneres de l’humanisme renaixentista
5.- El Barroc europeu
6.- La llum i l’ombra a la Il·lustració i al Romanticisme
7.- Del realisme literari a la renovació literària del segle XX
8.- Projecte 'A hombros de gigante'
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
En aquesta assignatura es combinaran les sessions teòriques (d'exposició del temari) amb les sessions pràctiques (proves orals, comentaris de text, debats, etc.). L'assignatura s'estructurarà al voltant de les lectures obligatòries:
- Plauto, Miles gloriosus
- Virgilio, La Eneida (selecció)
- Luciano de Samósata, Diàleg dels morts (selección)
- Dante, Divina comedia, "Infern" (selecció) – alternatives: Arcipreste de Hita, Libro del buen amor; Petrarca, Canzionere (selecció)
- Shakespeare, El mercader de Venècia
- Calderón de la Barca, La vida es sueño – alternativa: Calderón de la Barca, La hija del aire (primera parte)
- Molière, El malalt imaginari
- Poe, El corb
- Baudelaire, Las flors del mal (selecció)
- García Lorca, Bodas de sangre
Aquestes lectures seran debatudes a classe en les datas indicades i seran matèria evaluable per a les proves d'avaluació continuada.
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
- 2 proves d’avaluació continuada (40%)
- 2 comentaris de text (20%)
- Avaluació del projecte 'A hombros de gigantes' (40%)
Bibliografia i recursos
TEATRE / TEATRO / DRAMA
AAVV.: The Cambridge Guide to World Theatre, ed. Martin Banham, Cambridge University Press, 1988.
BOBES NAVES, M.C.: Semiología de la obra dramática, Madrid, Taurus, 1987.
CASTRI, M.: Por un teatro político: Piscator, Brecht, Artaud, Madrid, Akal, 1999
DORT, Bernard, Tendencias del teatro actual (trad. Manuel Vidal), Madrid, Fundamentos, 1975.
ESSLIN, Martin, El teatro del absurdo (trad. Manuel Herrero), Barcelona, Seix Barral, 1966.
OLIVA, César, TORRES MONREAL, Francisco, Historia básica del arte escénico, Madrid, Cátedra, 1990.
PANDOLFI, Vito (1964), Història del teatre (trad. Jaume Fuster; ed. Josep M. Benet i Jornet i Josep M. Carandell), Barcelona, Institut del Teatre. Diputació de Barcelona, 1989-1993, 3 v.
PAVIS, Patrice, Diccionario del teatro, Barcelona, Paidós, 1983.
SALVAT, R.: Historia del teatro moderno, Barcelona, Peninsula, 1981
SANCHEZ, José; A. (ed.): La escena moderna, Madrid, Akal, 1999
SZONDI, P.: Teoria del drama modern, Barcelona, Institut del Teatre, 1986.
UBERSFELD, Anne: Lire le théatre;atre (3 vols.), Paris, Editions Sociales, 1982.
POESIA / POESÍA / POETRY
Ballart, P. (1998): El contorn del poema, Barcelona, Quaderns Crema. [Trad. Castellana en El Acantilado]
Bousoño, C. (1970): Teoria de la expresión poética, 2 vols., Madrid, Gredos.
Cabo Aseguinolaza, F. (ed.) (1999): Teorías sobre la lírica, Madrid, Arco/Libros.
Eliot, T.S. (2004): El bosque sagrado, Madrid, Langre.
Friedrich, H. (1974): Estructura de la lírica moderna. De Baudelaire hasta nuestros días, Barcelona, Seix Barral.
Gómez Bedate, P. (1990): Introducción a la poesía lírica, Barcelona, PPU.
Núñez Ramos, R. (1992): La poesía, Madrid, Síntesis.
Paz, O. (1986): El arco y la lira, México, Fondo de Cultura Económica.
Todó;, Ll. Mª; (1987): El Simbolismo. El nacimiento de la poesía moderna, Barcelona, Montesinos.