Vés al contingut

Universitat Internacional de Catalunya

Factors Cognitius en l'Aprenentatge de Llengües Estrangeres

Factors Cognitius en l'Aprenentatge de Llengües Estrangeres
4
13770
1
Segon semestre
OB
Llengua d'impartició principal: anglès

Altres llengües d'impartició: català, castellà,

Professorat


Dra. Noelia Navarro

nnavarrog@uic.es

Presentació

Aquest curs té com a objectiu mostrar com factors interns i externs afecten l’adquisició i aprenentatge d’una llengua estrangera. En primer lloc, el curs presentarà com el factor edat afecta en el procés d’aprenentatge d’una llengua estrangera, així com analitza les metodologies utilitzades en l’ensenyament de llengües amb relació a diferents grups d’edat i la seva maduració cognitiva. En segon lloc, el curs presentarà com les diferències individuals, com ara l’aptitud, afecten també l’adquisició d’una llengua. Finalment, el curs presentarà el paper que juga la qualitat i quantitat de l’input en l’adquisició i aprenentatge d’una llengua.

Requisits previs

Estar familiaritzat amb estudis realitzats en el camp de l’adquisició i l’ensenyament de llengües estrangeres.

Objectius

- Familiaritzar-se amb conceptes cognitius en estudis d’adquisició de segones llengües.

- Familiaritzar-se amb terminologia relacionada amb estudis sobre edat i diferències individuals.

- Entendre l’estructura d’un estudi d’investigació.

- Entendre i interpretar els resultats d’estudis d’investigació i relacionar-los amb els conceptes teòrics presentats en el curs.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CN01 - El titulat ha de ser capaç d’identificar els processos d’adquisició i aprenentatge de l’anglès com a llengua estrangera sobre la seva literatura i cultura .
  • CP03 - El titulat ha de ser capaç de desenvolupar el treball en equip de forma efectiva en entorns multilingües, multiculturals i interdisciplinaris, professionals i/o acadèmics.
  • CP05 - El titulat ha de ser capaç d’integrar les tecnologies de la informació i la comunicació en les activitats d’ensenyament i aprenentatge, en la gestió de l’ensenyament i en el desenvolupament professional.
  • CP06 - El titulat ha de ser capaç de generar propostes innovadores i competitives en l’activitat professional i investigadora.
  • CP09 - El titulat ha de ser capaç d’avaluar el desenvolupament de la competència lingüística en anglès de l’alumnat durant les diferents etapes educatives, segons les exigències del Marc europeu comú de referència per a les llengües.
  • CP11 - L’alumnat ha de respectar els drets fonamentals d’igualtat entre homes i dones, i la promoció dels drets humans i els valors propis d’una cultura de pau i de valors democràtics; utilitzant un llenguatge que eviti l’androcentrisme i els estereotips.
  • HB01 - El titulat ha de ser capaç d’aplicar els coneixements adquirits i la capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d’estudi.
  • HB02 - El titulat ha de ser capaç de formular judicis a partir d’una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques.
  • HB03 - El titulat ha de ser capaç d’informar de les seves conclusions i raons últimes que les sustenten a públics especialitzats i no especialitzats d’una manera clara i sense ambigüitats
  • HB04 - El titulat ha de ser capaç d’aplicar les habilitats d’aprenentatge que li permetin continuar estudiant d’una manera majoritàriament autodirigida o autònoma.
  • HB05 - El titulat ha de ser capaç d’aplicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia) a l’ensenyament de l’anglès com a llengua estrangera
  • HB06 - El titulat ha de ser capaç d’aplicar les habilitats de pensament crític, resolució de problemes, presa de decisions o d’indagació a la realitat educativa amb l’objectiu de fomentar l’autonomia, la creativitat, la confiança i la iniciativa personal dels alumnes.
  • HB07 - El titulat ha de ser capaç d’organitzar el temps de treball en funció de les prioritats i objectius d’aprenentatge fomentant l’autoaprenentatge.
  • HB08 - El titulat ha de ser capaç d’informar de manera argumentada sobre la presa de decisions en el camp de l’ensenyament de l’anglès com a llengua estrangera.
  • HB09 - El titulat ha de ser capaç d’aplicar models d’innovació pedagògica i recerca educativa sobre l’adquisició, l’ensenyament i l’ús de l’anglès com a llengua estrangera a casos concrets, al context escolar específic i/o contextos relacionats amb l’educació, de manera que es relacionin adequadament els coneixements teòrics adquirits amb la pràctica educativa.
  • HB10 - El titulat ha de ser capaç d’analitzar críticament el treball personal.
  • HB11 - El titulat ha de ser capaç d’explicar en públic i fer presentacions amb suport digital adaptades als diferents grups d’interès del context escolar (docents, famílies, estudiants, etc.).
  • HB12 - El titulat ha de ser capaç d’analitzar el procés d’aprenentatge de les llengües diferents de la llengua materna en les diferents etapes educatives i al llarg de la vida.
  • HB17 - El titulat ha de ser capaç d’expressar-se en anglès, tant oralment com per escrit dins i fora de l’aula per emprendre totes aquelles funcions comunicatives que són pròpies del docent en aquesta llengua.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Els resultats d’aprenentatge que es requeriran als estudiants es vincularan amb les competències seleccionades en cada cas. Entre d’altres, es destaquen els següents:

  • Identifica i analitza els diferents factors cognitius, processos o fenòmens relacionats amb l’ensenyament i l’aprenentatge-adquisició de l’anglès com a llengua estrangera en contextos bilingües i multilingües.
  • Reflexiona sobre el procés d’aprenentatge de les llengües diferents de la llengua materna en les diferents etapes educatives i al llarg de la vida.
  • Analitza i avalua el desenvolupament de la competència lingüística en anglès de l’alumnat durant les diferents etapes d’educació, segons les exigències del Marc Europeu Comú de Referència per a les Llengües.

Empra l’idioma anglès per a finalitats acadèmiques i professionals relacionades amb l’adquisició, l’ensenyament i l’aprenentatge de l’anglès com a llengua estrangera.

Continguts

1. Introducció

1.1. Factors interns i externs en l’aprenentatge de llengües estrangeres

1.2. Factors cognitius i adquisició del llenguatge

2. El factor edat

2.1. Introducció

2.2. El període crític en l’adquisició de la L1

2.3. El període crític en l’adquisició de la L2

2.4. Desenvolupament i maduresa

2.5. Efecte de l’edat en l’ensenyament i aprenentatge d’una llengua estrangera

3. Diferències Individuals

3.1. Introducció

3.2. Edat i aptitud

3.3. Com mesurar l’aptitud

3.4. Efectes de l’aptitud en l’ensenyament i aprenentatge d’una llengua estrangera

4. Input

4.1. Introducció

4.2. Quantitat i qualitat de l’input

4.3. Efectes de l’input en l’ensenyament i aprenentatge d’una llengua estrangera

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment online



CML - Classes magistrals en línia

CPL - Classes pràctiques en línia

TI - Estudi i treball autònom  individual

TG – Estudi i treball autònom en  grup

TL- Tutories en línia

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment online



1. Discussió i anàlisi de lectures obligatòries – 15%.

2. Realització d’un estudi de recercaen el qual els alumneshauran d’estudiar els efectes de l’edat, les diferències individuals o l’input en l’aprenentatge o l’ensenyament de l’anglès – 40%.

 Projecte realitzat en grups. L’estudi consistirà en:

 - Breu revisió de la literatura

- Pregunta d’investigació i hipòtesis

 - Recollida, anàlisi de dades i resultats

- Escriptura del projecte, que serà equivalent a la metodologia d’un estudi de recerca + secció de resultats.

 3. Tasques d’anàlisi de dades / mesures per analitzar diferències individuals – 30%.

4. Examen final – 15%.

 

El programari especialitzat en detectar el plagi será utilitzat en totes les activitats avaluades. 

 

Bibliografia i recursos

Flege, J. 2009. Give Input a Chance!. In T. Piskeand M. Young.Scholten (eds.) Input Matters in SLA (pp. 175-190). Clevedon: MultilingualMatters. 

Muñoz, C. (ed.) (2006). AgeandtheRate of Foreign Language Learning. Clevedon: MultilingualMatters. 

Ortega, L. (2009). UnderstandingSecond Language Acquisition. HodderEducation. (ch. 2, 7, 8, 9). 

Robinson, P. 2001. CognitionandSecond Language Instruction. Cambridge: CUP. 

Segalowitz, N. 1997. Individual Differences in Second Language Acquisition. In A.M.B. de Groot& J.F. Kroll (eds.) Tutorials in Bilingualism. Psycholinguistic Perspectives. LawrenceErlbaum. 

Singleton, D. & Ryan, L. 2004. Language Acquisition: TheAge Factor. 2nd edn. Clevedon: MultilingualMatters. 

Skehan, P. 2002. Theorisingandupdatingaptitude. In P. Robinson (ed.) Individual DifferencesandInstructed Language Learning. (pp. 69-93). Amsterdam: John Benjamins Publishing Company.