Vés al contingut

Universitat Internacional de Catalunya

Intervenció en Processos de Dol

Intervenció en Processos de Dol
3
14694
2
Primer semestre
op
Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català, anglès

Professorat


S’atendrà l’alumnat després de les classes i/o amb cita prèvia.

Presentació

La mort d'un ser estimat ha estat reconeguda com una dels estressors vitals més transcendentals als quals s'enfronta l'ésser humà al llarg de la seva vida i, per tant, un dels quals major impacte pot tenir en la salut i el benestar psicològic. La majoria de les persones amb el temps aconsegueixen adaptar-se i desenvolupen estratègies que els permeten afrontar adequadament el sofriment i l'estrès causat per la pèrdua. No obstant això, en alguns casos, pot convertir-se en un trastorn de Dol Prolongat que ha estat inclòs com a entitat diagnòstica tant en el Manual diagnòstic i estadístic dels trastorns mentals (DSM-5-TR) com en la Classificació Internacional de Malalties (CIE-11).
En aquesta assignatura l'alumne tindrà l'oportunitat d'aprendre sobre el dol, les seves diferents aproximacions i les seves característiques i manifestacions en diferents situacions i moments vitals. També aprendrà sobre factors de risc de dol complicat i criteris diagnòstics del trastorn de dol persistent. Finalment, aquesta assignatura inclou l'aprenentatge de diferents abordatges i intervencions que es poden aplicar en el dol.

 

Requisits previs

N/A

Objectius

a) Assolir coneixements sobre les manifestacions del dol en diferents situacions vitals i els models existents per a entendre aquest procés i dissenyar estratègies d'intervenció.

b) Afavorir el desenvolupament d'estratègies de reparació emocional per a poder ajudar als altres en els processos de malaltia, mort i dol.

c) Desenvolupar coneixements sobre l'acompanyament en el dol al llarg del cicle vital.

d) Capacitar a l'alumne/a a fomentar el dol saludable i detectar dols complicats.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CE1 - Adquirir, desenvolupar i posar en pràctica un concepte de salut integral, en el qual tinguin cabuda els components biopsicosocials, d'acord amb les directrius establertes per l'OMS.
  • CE12 - Conèixer en profunditat la naturalesa psicològica del comportament humà, així com els factors socials i biològics que poden afectar-lo.
  • CE13 - Conèixer en profunditat la naturalesa psicològica dels trastorns del comportament humà.
  • CE14 - Conèixer en profunditat els factors psicosocials associats als problemes de salut i malaltia.
  • CE21 - Realitzar activitats de promoció i d'educació per a la salut psicològica individual i comunitària.
  • CT9 - Integrar els coneixements i avenços de la psicologia clínica en l'exercici de la seva professió.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

En finalitzar la matèria, l'alumnat serà capaç de:

a) Reconèixer el procés de dol i les manifestacions psicològiques, fisiològiques i socials pròpies d'aquest.
b) Diferenciar entre els processos de dol normatiu i els processos de dol patològic.
c) Reconèixer les diferències i característiques dels dols en diferents situacions al llarg del cicle vital.
d) Dissenyar programes o intervencions terapèutiques adaptades a diferents situacions de dol al llarg del cicle vital.
e) Establir objectius terapèutics clars en processos d'intervenció en dol.

Continguts

Tema 1. Introducció al dol 

1.1. Conceptualització del dol

1.2. Models conceptuals de dol (relacionals, de trauma i específics de dol)

1.3. El dol com a procés: Tasques i necessitats.

1.4. Dol normatiu i dol patològic

Tema 2. Dol al llarg del cicle vital

2.1. Dol Perinatal

2.2. Dol en la infància i l'adolescència

2.3. Dol en l'adult i en les persones majors

Tema 3. Intervenció en dol

3.1. Intervencions preventives i acompanyament en dol.

3.2. Psicoteràpia en dol.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



Les activitats formatives i metodologies que seran implementades en aquesta assignatura són:

  1. La classe magistral serà l'escenari per a aprendre i utilitzar la terminologia i estructures lingüístiques relacionades amb l'àmbit d'estudi, per a practicar i desenvolupar destreses de comunicació oral i escrita i per a familiaritzar-se amb bibliografia i material didàctic de suport per a una major integració dels continguts de les matèries.
  2. L'estudi de casos és una tècnica d'aprenentatge en la qual el subjecte s'enfronta a la descripció d'una situació específica que planteja un problema, que ha de ser comprès, valorat i resolt per un grup de persones a través d'un procés de discussió. L'estudi de casos es realitza generalment a través de treball en grup que fomenta la participació de l'alumne, desenvolupant el seu esperit crític. Addicionalment prepara a l'alumne per a la presa de decisions, ensenyant-li a defensar els seus arguments i a contrastar-los amb les opinions de la resta del grup.
  3. Lectura de textos dirigits a fi d'accedir al pensament crític, el qual compleix un paper fonamental en la formació de ciutadans conscients i responsables.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



1a CONVOCATÒRIA

30% Resolució de casos proposats durant les classes magistrals.
70% Examen final de l'assignatura.

2a CONVOCATÒRIA

100% Examen final de l'assignatura.

 

Bibliografia i recursos

  • Payàs, A. Las tareas del duelo: psicoterapia de duelo desde un modelo integrativo-relacional. Barcelona: Paidós, 2015. 

  • Stroebe M, Hansson R, Schut H, Stroebe W. Handbook of bereavement research and practice: advances in theory and intervention. American Psychological Association, 2008. 

  • Payàs, A. El mensaje de las lágrimas: una guía para afrontar la pérdida de un ser querido. Barcelona: Paidós Ibérica, 2014. 

  • Neimeyer, R. Aprender de la pérdida: una guía para afrontar el duelo. Barcelona: Paidós, 2007

  • Kübler-Ross E. La muerte: un amanecer. Barcelona: Ed. Luciérnaga, 1991

L’alumne o alumna disposa de bibliografia per facilitar-ne la consulta.