Universitat Internacional de Catalunya
Atenció Avançada a les Necessitats Psicològiques
Altres llengües d'impartició: català, anglès
Professorat
S’atendrà l’alumnat després de les classes i/o amb cita prèvia.
Presentació
En aquesta assignatura es presenten els fonaments bàsics de l'atenció psicològica en l'àmbit de les cures pal·liatives. L'objectiu és que l'alumne adquireixi coneixements, competències i recursos terapèutics que permetin avaluar i abordar les necessitats psicològiques i espirituals dels pacients en situació de malaltia avançada.
Requisits previs
No aplica.
Objectius
a) Aprofundir en les intervencions eficaces per a l'atenció psicològica de pacients en situació avançada i les seves famílies derivades a equips de cures pal·liatives.
b) Aprendre a avaluar de manera proactiva les necessitats psicològiques dels pacients, integrant-les en el pla terapèutic de l'equip de manera adequada.
c) Facilitar l'adquisició d'habilitats terapèutiques bàsiques per a l'acompanyament al final de la vida.
d) Aplicar estratègies terapèutiques en casos simulats que provenen de la pràctica clínica real.
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
- CN01 - Adquirir coneixements avançats i específics en control de símptomes (físics i emocionals) i en la comunicació i atenció al pacient i la família.
- CN05 - Adquirir coneixement en el maneig de situacions complexes de final de vida incloent-hi el desig d'avançar la mort i considerant totes les dimensions del pacient.
- CN07 - Identificar tècniques avançades d'avaluació i de maneig de les necessitats físiques, psicològiques (incloent-hi la visió espiritual) i socials amb una visió multicultural.
- CP02 - Aplicar a l'àmbit professional dels CP els principis d'honestedat intel·lectual i integritat científica.
- CP09 - Aplicar solucions als problemes que puguin sorgir en fer tasques en l'àmbit dels CP
- HB03 - Integrar l'atenció multidimensional als problemes dels pacients en situació de malaltia avançada
- HB04 - Analitzar problemes complexos a l'àrea assistencial amb una visió multidimensional per resoldre'ls de manera tàctica i estratègica.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
En finalitzar la matèria, l'alumnat serà capaç de:
1. Demostrar habilitats basades en el coneixement per gestionar el malestar psicològic incloent-hi síndrome de desmoralització, ansietat i depressió que permetin un tractament adequat del pacient.
2. Avaluar el suport de les necessitats psicològiques i espirituals del pacient amb una visió multidimensional.
3. Incorporar tècniques i habilitats per atendre les necessitats de suport de l'equip interdisciplinari.
Continguts
1. Models d'afrontament davant de la malaltia
2. Avaluació psicològica
3. Necessitats essencials i espiritualitat
4. Pacient geriàtric i necessitats específiques.
5. Esclerosi Lateral Amiotròfica i necessitats específiques
6. Pacient oncològic i necessitats específiques.
7. Teràpies humanistes (teràpia de dignitat, teràpia de compasió, terapia de sentit, perdó)
8. Altres reràpies: Realitat virtual, mindfulness, etc.
9. Arteràpia
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment online
Les metodologies que es faran servir en aquesta assignatura seran:
- Classes síncrones
- Classes magistrals asíncrones
- Lectura d'articles
- Participació en fòrums
- Activitats individuals de reflexió i resolució de casos clínics.
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment online
Aquest màster fonamenta la seva avaluació a l'avaluació contínua.
1. Activitats asíncrones (suposaran el 70% de la qualificació total de l'assignatura):
- Lliurament de proves escrites en forma d'informes, treballs reflexius o analítics
- Lliurament de la resolució de casos (escrit o mitjançant un vídeo) on l'estudiantat explicarà com resoldre el cas.
- Realització d'exercicis
- Anàlisi de textos i material audiovisual
- Participació en fòrums de discussió
2. Activitats síncrones (suposaran el 30% de la qualificació total de l'assignatura):
S'exigirà l'assistència i la participació d'almenys el 50% de les activitats síncrones per poder obtenir la puntuació corresponent a aquestes activitats.
- Activitats de discussió face-to-face amb el/la tutor/a.
- Resolució de casos clínics amb el tutor.
Bibliografia i recursos
-
Rodríguez, J. A. C. (2013). Manual de psicooncología: tratamientos psicológicos en pacientes con cáncer. Piramide Ediciones Sa.
-
Breitbart, W. S. (Ed.). (2016). Meaning-centered psychotherapy in the cancer setting: Finding meaning and hope in the face of suffering. Oxford University Press.