Universitat Internacional de Catalunya
Rehabilitació Oral Avançada
Altres llengües d'impartició: català, castellà
Professorat
Jordi Ortega Martínez jortega@uic.es
Bárbara Pàmies Jordana babipam@uic.es
Presentació
Els alumnes assisteixen de forma presencial a les classes presencials de l'assignatura de pròtesi sobre implants. S'imparteixen classes magistrals per part de professorat, amb un total de 14 temes relacionats amb les bases de la pròtesi sobre implants. Els alumnes als quals se'ls imparteix l'assignatura és a MUORE 1 i IMOS 1. Es realitzaran també revisions de la literatura clàssica i actual, amb presentacions orals per part dels alumnes.
Requisits previs
Coneixements de les bases d'anatomia de sistema estomatognàtic i de pròtesi dental.
Objectius
- Conèixer les pròtesis sobre implants.
- Conèixer els additaments necessaris per fer pròtesis sobre implants així com el diagnòstic i la planificació de casos correctes.
- Adquirir capacitat de debat.
- Adquirir capacitat d’analitzar de manera crítica la literatura.
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
- CN01 - Relacionar conceptes avançats i especialitzats en cirurgia oral, implantologia i rehabilitació oral.
- CN02 - Definir conceptes avançats relacionats amb l'anatomia quirúrgica aplicada a la cavitat oral.
- CN03 - Identificar els diferents tipus d'intervencions quirúrgiques, tècniques asèptiques i tipus de cicatrització dels teixits durs i tous.
- CN04 - Reconèixer l'origen i el desenvolupament de les diferents patologies que afecten la cavitat oral, a partir de la interrelació transversal de les ciències biomèdiques.
- CP01 - Planificar i rehabilitar pacients amb edentulisme unitari, parcial i total amb un resultat estètic i funcional (ajustant l'oclusió i la integració de la pròtesi al conjunt de la boca i la cara del pacient).
- CP02 - Diagnosticar i tractar de forma conservadora o quirúrgica les lesions de la cavitat oral que presentin els pacients, així com el seguiment posterior.
- CP03 - Resoldre les complicacions que poden sorgir abans, durant i després duna intervenció de cirurgia oral.
- CP04 - Generar sinergies de treball amb professionals d‟altres àrees i disciplines mitjançant el disseny d‟estratègies conjuntes d‟actuació en pacients de cirurgia oral i implantologia.
- CP05 - Aplicar els tractaments quirúrgics i rehabilitadors avançats en implantologia oral de forma adequada a qualsevol pacient, respectant els drets fonamentals digualtat entre homes i dones, i la promoció dels drets humans i els valors propis duna cultura de pau i de valors democràtics; utilitzant un llenguatge que eviti l'androcentrisme i els estereotips.
- CP06 - Avaluar críticament la investigació i els avenços actuals en cirurgia oral i implantologia, mitjançant la valoració de les metodologies i, si escau, la proposició de nous plantejaments/hipòtesis.
- CP07 - Tractar amb el diagnòstic apropiat, els defectes mucogingivals al voltant de dents i implants.
- CP08 - Realitzar, mitjançant una elaboració prèvia, un pla de tractament de rehabilitació oral estètica i funcional.
- HB01 - Realitzar adequadament l'anamnesi i l'exploració física per sistemes, cara, coll i cavitat oral per completar la història clínica, incloent-hi una bona documentació gràfica (fotografia i vídeo).
- HB02 - Interpretar les diferents exploracions radiològiques a l'àmbit de la cirurgia oral i implantologia.
- HB03 - Realitzar un diagnòstic diferencial de les lesions patològiques orals i tractar-les de manera quirúrgica en cas necessari.
- HB04 - Manejar l'instrumental quirúrgic, així com l'aparatologia relacionada amb la implantologia i la cirurgia bucal.
- HB05 - Manejar les eines digitals més modernes de planificació, disseny i fabricació assistits per ordinador.
- HB06 - Aplicar les diferents tècniques existents per fer extraccions dentals complexes.
- HB07 - Aplicar les diferents tècniques reconstructives i regeneratives de teixits durs i tous.
- HB08 - Tractar les malalties associades als implants dentals aplicant les pautes de manteniment apropiades.
- HB09 - Redactar i publicar un article científic en revista indexada al seu àmbit de coneixement.
- HB10 - Tractar l'ansietat i el dolor producte dels tractaments quirúrgics de l'àmbit de la implantologia i la cirurgia oral.
- HB11 - Preparar comunicacions i pòsters als diferents congressos nacionals i internacionals relacionats amb la cirurgia oral i implantologia.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
- - Ciències Biomèdiques - RESULTATS DE L'APRENENTATGE: 1. Identificar les estructures anatòmiques principals de cap i coll. 2. Reconéixer anomalies o alteracions macro o microscòpiques que causen patologia a la cavitat oral. 3. Identificar els diferents microorganismes patògens mitjançant laplicació de les tècniques de laboratori necessàries. 4. Realitzar un diagnòstic de les diferents patologies de la cavitat oral a partir de la interpretació dels resultats obtinguts. 5. Analitzar i interpretar els resultats obtinguts per determinar l‟afectació d‟altres sistemes complexos. 6. Discutir quines accions o fàrmacs són més adequats per al tractament de patologies diagnosticades relacionades amb la cavitat oral.
- - Cirurgia Oral i Implantologia - RESULTATS DE L'APRENENTATGE: 1. Realitzar tècniques de dissecció avançada 2. Realitzar un correcte diagnòstic de la patologia medicoquirúrgica oral i en implantologia 3. Diagnosticar les lesions de la cavitat oral i els protocols diagnòstics apropiats 4. Identificar les tècniques quirúrgiques per col·locar implants dentals a les diferents indicacions 5. Realitzar extraccions dentals amb diferents graus de complexitat. 6. Planificar la cirurgia, la implantologia i la pròtesi de forma digital 7. Realitzar les diferents tècniques reconstructives/regeneratives a la cavitat oral, tant de teixits durs com tous. 8. Presentar casos clínics i plans de tractament en públic i defensa argumentada
- - Especialitats Complementàries - RESULTATS APRENENTATGE: 1. Treballar de forma multidisciplinària, en especial amb els departaments de pròtesis, periodòncia, ortodòncia i endodòncia. 2. Interpretar les exploracions radiològiques complementàries, especialment en una tomografia computada CBCT. 3. Simular intervencions quirúrgiques i protèsiques en models sintètics, animals o virtuals. 4. Realitzar un pla de tractament rehabilitador i les seues alternatives. 5. Conéixer les diferents tècniques de diagnòstic en rehabilitació oral 6. Diagnosticar i tractar quirúrgicament la malaltia periodontal 7. Identificar els conceptes de gestió de la clínica dental 8. Descriure els materials i les tècniques associades a la cirurgia endodòntica 9. Simular les intervencions quirúrgiques models artificials, animals o digitals.
- - Pràctiques Acadèmiques Externes-Clínica Cirurgia i Implantologia - RESULTATS DE L'APRENENTATGE: RESULTATS DE L'APRENENTATGE De títol – CN01, CN02, CN03, CN04, HB01, HB02, HB03, HB04, HB05, HB05 CP02, CP03 , CP04, CP05, CP07, CP08 De matèria – En finalitzar la matèria l'alumne serà capaç de: 1. Realitzar una anamnesi, un diagnòstic i un pla de tractament adequat en cirurgia oral i implantologia 2. Diagnosticar les lesions de la cavitat oral i els protocols diagnòstics del càncer oral. 3. Aplicar les tècniques quirúrgiques apropiades per fer extraccions dentals, senzilles i complexes. 4. Col·locar implants en diferents moments després de l'extracció i els diferents moments per fer-ne la càrrega. 5. Preparar un camp quirúrgic estèril seguint les normes d'esterilització/desinfecció 6. Treballar en un entorn hospitalari/ ambulatori amb sedació i amb anestèsia general 7. Realitzar les diferents tècniques reconstructives/regeneratives a la cavitat oral, tant de teixits durs com tous. 8. Resoldre les complicacions dels tractaments quirúrgic
- - Pràctiques Acadèmiques Externes-Clínica de prostodòncia - RESULTATS DE L'APRENENTATGE: 1. Identificar els passos per fer el diagnòstic i el pla de tractament en rehabilitació oral 2. Prendre els registres i les fotografies necessàries per poder presentar un cas clínic 3. Identificar els diferents tipus i dissenys i pròtesis que es poden realitzar. 4. Coneixerà els materials i els additaments protètics 5. Planificar casos de rehabilitació oral 6. Realitzar les pròtesis provisionals o temporals 7. Rehabilitar pacients de forma definitiva
- - Treball fi de màster - RESULTATS DE L'APRENENTATGE: 1. Descriure les diferents fases del procés de recerca. 2. Accedir a les fonts documentals identificades a la cerca bibliogràfica, descarregant els documents complets per a la seva avaluació. 3. Escriure un resum científic per a la presentació preliminar de resultats en jornades i congressos, així com elaborar una comunicació oral i/o pòster. 3. Dissenyar un protocol de recerca basat en el mètode científic. 4. Realitzar una investigació clínica o de laboratori, aplicant noves tècniques apreses i gestionant el temps i els recursos. 5. Redactar adequadament la introducció, la justificació, els objectius, les hipòtesis, l'estat de la qüestió, els materials i els mètodes, els resultats, la discussió i les conclusions del seu treball de fi de màster. 6. Identificar els diferents tipus d'articles científics, l'estructura i les característiques i les normes de publicació d'aquests. 7. Avaluar críticament la literatura científica trobada
Continguts
PROGRAMA TEÒRIC
TEMA 1. INTRODUCCIÓ A LA PRÒTESI SOBRE IMPLANTS
Terminologia en pròtesi sobre implants
Trets diferencials entre implant i dent natural
Característiques dels implants, diferents formes i superfícies
Biomecànica, els diferents tipus de forces i el seu efecte sobre l’implant
Les diferents fases en el desenvolupament del tractament
Diferents tipus de pròtesis a efectuar
TEMA 2. DIAGNÒSTIC I SELECCIÓ DEL PACIENT
Anamnesi i exploració del pacient
Utilitats dels models d’estudi
Exploracions complementàries més utilitzades i per què ho són
Coneixement de les indicacions i contraindicacions absolutes i relatives
TEMA 3. ENCERAT, GUIA RADIOLÒGICA I QUIRÚRGICA
Importància de l’encerat diagnòstic i les seves aplicacions
Conceptuació dels terminis, guia radiològica i guia quirúrgica
Importància de la guia radiològica en la planificació del tractament
Proves radiodiagnòstiques i les seves indicacions
TEMA 4. SELECCIÓ DE PILARS
Factors que defineixen el tipus de pilar que s’ha d’utilitzar
Pilar mecanitzat, mecanitzat sobrecolat i colat, característiques i indicacions
Pròtesis cargolades versus pròtesis cimentades
TEMA 5. PRESA D’IMPRESSIONS
Diferències entre dent natural i implants i la seva importància en la presa d’impressions
Objectius de les impressions sobre implants
Diferents additaments necessaris per prendre impressions
Tècnica de cubeta oberta i cubeta tancada. Característiques i indicacions
Materials necessaris per al buidatge de la impressió
PRÀCTICA de presa d’impressions
TEMA 6. Pròtesis temporals
Importància de la pròtesi provisional
Tipus de pròtesis provisionals, indicacions
Conceptes de càrrega i estètica immediata
TEMA 7. Pròtesis unitàries
Característiques diferencials entre pròtesis unitàries anteriors i posteriors
Diferents elements necessaris per confeccionar les pròtesis unitàries sobre implants
Factors de risc per aconseguir un resultat estètic al front anterior
Importància de la distribució de forces en el sector posterior i relació corona-implant
TEMA 8. Pròtesis parcials
Materials utilitzats en la seva preparació
Diferents fases en la preparació d’una pròtesi parcial anterior i posterior
Tipus d’oclusió en les pròtesis parcials
TEMA 9. Pròtesi completa fixa
Diferents tipus de pròtesis que es fan en funció dels materials i de les pròtesis que s’han de fer. Concepte de pròtesis híbrida i full arch
Identificació dels diferents additaments i materials utilitzats en la preparació d’una pròtesi completa fixa
Saber quin tipus d’oclusió hem de donar a les pròtesis fixes implantosoportades.
TEMA 10. Sobredentadures implantoretingudes
Conceptuació sobre què és una sobredentadura
Indicacions i contraindicacions clíniques
Conceptuació dels termes de sobredentadura implantosoportada i sobredentadura implantomucosoportada
Pràctica d’activació d’una sobredentadura amb ancoratges
Detecció de la seqüència clínica que cal seguir en la seva preparació
PROGRAMA PRÀCTIC
1. Additaments. Cargols de tancament. Pilars de cicatrització. Pilars transepitelials.
Pilars per cimentar. Transfers i rèpliques
Connexió externa i interna
Objectius: reconèixer els additaments de diferents sistemes d’implants, la seva forma i funció i familiaritzar-se amb el seu maneig.
2. Presa d’impressions en implantologia. Cubeta oberta i tancada. Impressió directa a implant i impressió a pilar transepitelial. Fèrules de comprovació.
Objectius: conèixer totes les maneres de prendre impressions en implantologia i estar habilitats per utilitzar-les.
3. Planificació d’un cas. Encerat. Guia radiològica i guia quirúrgica.
Objectius: planificar diversos casos diferents mitjançant la pissarra i, a partir d’això, fer la guia quirúrgica i la radiològica.
4. Planificació implantològica assistida per ordinador. Guies de cirurgia guiada.
Objectius: conèixer sistemes de navegació i saber-los utilitzar per planificar els casos.
5. Planificació de casos. Mapatge i cirurgia de models.
Objectius: reproduir en un model la geniva tova i la posició 3 correcta de l’implant. Fabricar guies a partir del model amb l’implant.
6. Implants unitaris. Pas a pas. Cimentacions i cargolats. Pilars per a implants unitaris. Materials. Provisionals sobre implant unitari.
Objectius: conèixer el pas a pas de l’implant unitari. Tècniques de confecció de provisionals sobre unitaris.
7. Pas a pas de la realització d’una pròtesi full fitxers. Rodets fixos a implants.
Proves de dents fixes a implants. Selecció de pilars transepitelials. Prova de dents cargolades. Materials. Provisionals sobre múltiples implants.
Objectius: conèixer el pas a pas de les pròtesis múltiples. Tècnica de confecció de rodets i proves de dents fixes. Selecció de pilars transepitelials segons diferents cases comercials. Provisionals sobre pròtesis múltiples i aplicació a la càrrega immediata.
8. Protocol cad/cam. Impressions sobre scanbodis. Escaneig de models. Disseny de pilars per cad/cam per unitaris. Estructures cad/cam múltiples. Proves de compòsit.
Objectius: familiaritzar-se amb les pròtesis cad/cam. Conèixer els diferents sistemes d’obtenció de models tridimensionals virtuals. Introducció al disseny d’additaments per cad/cam.
9. Relació amb el laboratori. Visites a diferents laboratoris.
10. Fotografia al laboratori.
Objectiu: realització de fotografies d’implants en les fases de laboratori. Presentar un book fotogràfic de les pràctiques al laboratori.
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
- Classes magistrals
- Sessions clíniques
- Seminaris teòrics
- Seminaris i pràctica de laboratori
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
- Avaluació contínua de l’alumne
- Valoració de la qualitat de les presentacions
- Valoració de la revisió bibliogràfica
- Exàmens parcials i final
Bibliografia i recursos
Carl E. Misch. Contemporary Implant Dentistry, 3rd Edition, 2007. ISBN: 0978-0-323-04373-1 2007
Carl E. Misch. Dental Implant Prosthetics. 2004. ISBN: 0978-0-323-01955-2 2004
Sobretot ens basem en literatura clàsica i actual publicada en format articles que estiguin indexats i puguin ser cercats a Pubmed