Universitat Internacional de Catalunya
Teràpia Manual 1
Altres llengües d'impartició: anglès, castellà,
Professorat
Per qualsevol consulta podeu enviar un email a:
Dr. Carlos López de Celis carlesldc@uic.es
Dra. Silvia Pérez Guillén sperezgu@uic.es
Sr. Daniel Pantaleóm Hernández daniel.pantaleon@uic.es
Presentació
Aquesta matèria forma part de l'assignatura de Mètodes Específics d'Intervenció en Fisioteràpia. Amb ella es pretén donar a l'alumne els coneixements teòrics i pràctics sobre les diferents maniobres de teràpia manual aplicades a l'aparell locomotor, principalment les tècniques més analítiques de mobilització articular emprant els lliscaments articulars.
Requisits previs
No es determinen requisits previs.
Objectius
- Augmentar l'habilitat i destresa manual per al desenvolupament de la Teràpia Manual.
- Millorar l'execució i eficàcia de les diferents manobres de l'extremitat inferior i superior.
- Aplicar les tècniques específiques de TM en les diferents regions de l'aparell locomotor.
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
- 01 - Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
- 02 - Tenir capacitat per organitzar i planificar.
- 09 - Demostrar un raonament crític.
- 10 - Desenvolupar les capacitats per dur a terme un aprenentatge autònom.
- 15 - Mostrar motivació per la qualitat.
- 29.1 - Mantenir una actitud d'aprenentatge i millora.
- 43 - Conèixer els procediments fisioterapèutics basats en mètodes i tècniques específics d'actuacions fisioterapèutiques a aplicar a les diferents patologies de tots els aparells i sistemes, i a totes les especialitats de medicina i cirurgia, així com a la promoció i conservació de la salut, i a la prevenció de la malaltia.
- 48 - Ésser capaç de determinar el diagnòstic en fisioteràpia d'acord amb les normes reconegudes internacionalment i amb els instruments de validació internacionals.
- 48.2 - Ésser capaç de jerarquitzar les necessitats del pacient/usuari per tal d'atendre amb prioritat les que comprometin més el procés de recuperació.
- 49 - Ésser capaç de dissenyar el pla d'intervenció en fisioteràpia.
- 50 - Saber executar, dirigir i coordinar el pla d'intervenció en fisioteràpia, atenent el principi de la individualitat de l'usuari i utilitzant les eines terapèutiques pròpies de la fisioteràpia.
- 50.1 - Saber establir i aplicar els mitjans físics terapèutics en els tractaments que es facin als usuaris de totes les especialitats de medicina i cirurgia en què l'aplicació d'aquests mitjans sigui necessària.
- 50.6 - Saber dissenyar i aplicar les diferents modalitats de les tècniques terapèutiques i mètodes reflexos així com d'altres teràpies manuals específiques, alternatives o complementàries afins al camp de competència de la fisioteràpia.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
- MAT12 - 01. Demostrar habilitats palpatòries per a la identificació correcta de les diferents estructures de l'extremitat inferior, superior i de columna.
- MAT12 - 02. Aplicar les tècniques específiques de teràpia manual a les diferents regions de l'aparell locomotor.
- MAT12 - 03. Aplicar una avaluació i un tractament de les disfuncions osteoartro-neuromiofascials de l'extremitat inferior, superior, i de la columna.
- MAT12 - 06. Demostrar una actitud de motivació i millora en el procés d'aprenentatge.
Continguts
Evolució històrica de la medicina manual
- TM aplicada al peu i turmell
- TM aplicada al genoll
- TM aplicada a la cadera
- TM aplicada a l'extremitat superior
- Principios de aplicación del abordaje neural
- Aplicació de tècniques analítiques de movilització articular emprant els lliscaments articulars
- Aplicació Manual dels principals test Neurodinàmics quadrant inferior
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
Aquesta assignatura, principalment és de caràcter presencial. Les classes es realitzaran en les aules de la Universitat Internacional de Catalunya realitzant-se en seminaris teòric-pràctics. La metodologia utilitzada serà la lliçó magistral, l'aprenentatge cooperatiu i la resolució d'exercicis y problemes proposats a classe.
Per altra banda, l'alumne haurà de realitzar activitats d'autoaprenentatge. La metodologia utilitzada serà el contracte d'aprenentatge amb la finalitat de desenvolupar l'aprenentatge autònom de l'alumne.
De forma no presencial es desenvoluparà l'estudi independent de l'alumne.
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
Aquesta matèria s'avaluarà mitjançant la realització d'una avaluació pràctica que correspondrà al 70% de la nota (Es valorarà, posició del pacient, del terapeuta, preses, intensitat de la técnica i raonament) i una prova teòrica que correspondrà al 30% (Examen tipo test. Les preguntes fallades resten 0,33). És imprescindible aprovar els dos apartats de l'avaluació per superar l'assignatura.
S'utilitzarà el sistema de qualificacions d'acord amb la legislació vigent. Actualment, segons el RD 1.125/2003 del 5 de setembre.
0-4,9 Suspens
5,0-6,9 Aprovat
7,0-8,9 Notable
9-10 Excel·lent
La menció de "Matrícula d'Honor" podrà ser atorgada als alumnes que hagin obtingut una qualificació igual o superior a 9,0. El seu número no podrà ser superior al 5% dels alumnes matriculats en una matèria en el corresponent curs acadèmic.
Normativa d’assistència
Les assignatures del Grau de Fisioteràpia que presenten continguts teòric-pràctics tenen com a objectiu principal l'adquisició i el desenvolupament de procediments i habilitats tècniques relacionades directament amb l'exercici pràctic de la professió. Aquest és el motiu que determina l'estructura d'aquestes classes, en grups reduïts amb la supervisió directa i contínua del professor de l'assignatura. Per això, l'assistència als seminaris es considera fonamental i necessària per assegurar l'adquisició d'aquestes competències. Sobre la base de l'exposat, les faltes d'assistència només es podran produir de manera excepcional estant motivades per causes majors i, en qualsevol circumstància, si les mateixes superen el 20% de la càrrega formativa, obligaran l'alumne a tornar a realitzar la matrícula d'aquesta assignatura en el següent curs acadèmic, sense existir la possibilitat d'examinar-se en la segona convocatòria. Les conseqüències derivades del no compliment d'aquesta normativa poden tenir efectes molt negatius directament relacionats amb el procés de matriculació (solapaments i/o incompatibilitats acadèmiques), i amb la previsió temporal corresponent per a la finalització dels estudis del Grau.
Bibliografia i recursos
F.M.KALTENBORN. Fisioterapia manual columna. Madrid: Mc Graw-Hill Interamericana, 2000.
F.M.KALTENBORN. Fisioterapia manual extremidades. Madrid: Mc Graw-Hill Interamericana, 1999.
GENOT, NEIGER, PIERRON, PÉNINOU,...(1988): Kinesioterapia. Tomos I, II, III, IV. Buenos Aires: Ed. Panamericana.
K.HAINAUT. Introducción a la biomecánica. Editorial Jims, Barcelona 1976.
KAPANDJI, I. A. Cuadernos de fisiología articular I, II y III. Barcelona: Ed.Masson, 1973.
TIXA, S. Atlas de anatomía palpatoria de cuello, tronco y extremidad superior. Investigación manual de superficie. Barcelona: Ed.Masson, 2000.
TIXA, S. Atlas de anatomía palpatoria de la extremidad inferior. Investigación manual de superficie. Barcelona: Ed.Masson, 1999.
MICHAEL SHACKLOCK. Neurodinamica clínica. Elsevier España
Període d'avaluació
- E1 05/06/2026 G6 08:00h
- E1 05/06/2026 A14 08:00h
- E1 05/06/2026 A12 08:00h
- E1 05/06/2026 G5 08:00h
- E2 01/07/2026 A12 08:00h
- E2 01/07/2026 A14 08:00h
- E2 01/07/2026 G1 08:00h