Vés al contingut

Universitat Internacional de Catalunya

Bases de l'Aplicació de Tecnologia Interactiva en Salut

Bases de l'Aplicació de Tecnologia Interactiva en Salut
6
15572
2
Segon semestre
FB
Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: anglès, castellà

Professorat


Sra. Aina Ros Alsina (arosa@uic.es)

Sr. Marc Pallarès Mallafrè

Sr. Alejandro Ernesto Portela Otaño (aeportela@uic.es)

Presentació

L’assignatura posa a l’abast de l’alumnat els coneixements fonamentals sobre els principals tipus de dispositius biomèdics i tecnologies mèdiques utilitzats en l’àmbit de la salut i, específicament, en la pràctica fisioterapèutica. Al llarg del curs s’estudiaran els dispositius de mesura, diagnòstic, teràpia, assistència i rehabilitació emprats en les diferents fases de la intervenció terapèutica. Així mateix, s’introduiran tècniques i tecnologies complementàries que s’utilitzen conjuntament amb aquests dispositius per afavorir l’adhesió del pacient al tractament i el compliment dels objectius de recuperació funcional.

Requisits previs

Haver cursat les assignatures de primer curs d’Estructura i Funció de l’Aparell Locomotor I i II.

Objectius

  • Conèixer què és un dispositiu biomèdic i comprendre el seu paper en les diferents fases de la intervenció fisioterapèutica.

  • Identificar els principals tipus de dispositius biomèdics utilitzats en fisioteràpia segons la seva funció: mesura, monitoratge, diagnòstic, teràpia, assistència i rehabilitació.

  • Comprendre els criteris bàsics de classificació dels dispositius mèdics segons el risc, així com els principals models reguladors (FDA i marcatge CE).

  • Reconèixer els principals senyals biomèdics utilitzats en l’àmbit de la fisioteràpia i els dispositius emprats per a la seva adquisició.

  • Entendre l’ús clínic dels dispositius de mesura i de monitoratge en el seguiment del pacient.

  • Conèixer els conceptes bàsics de l’anàlisi de la marxa humana i interpretar els principals paràmetres biomecànics obtinguts.

  • Identificar els dispositius de teràpia més habituals en fisioteràpia, incloent sistemes d’estimulació i neuromodulació, i comprendre els seus principis bàsics de funcionament.

  • Comprendre el paper de les ortesis, pròtesis i exosquelets com a dispositius d’assistència i rehabilitació, segons el context clínic i la finalitat terapèutica.

  • Reconèixer les aplicacions clíniques dels exosquelets i dels entorns virtuals en la rehabilitació funcional i neuromotora

  • Conèixer els principis bàsics de les neuropròtesis i de les interfícies cervell–ordinador (BCI) en el context de la rehabilitació.

  • Identificar els materials i tecnologies més habituals emprats en ortopròtesi, incloent nocions bàsiques de fabricació additiva i prototipat aplicats a dispositius de rehabilitació (3D printing).

  • Comprendre la importància de l’adhesió del pacient al tractament i el paper de les tecnologies biomèdiques en el compliment dels objectius de recuperació funcional.

  • Desenvolupar criteri clínic bàsic per a la selecció i l’ús adequat de dispositius biomèdics en funció de les necessitats del pacient.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CN01 - Distingir les bases teòriques, els procediments fisioterapèutics generals i els models d'actuació en fisioteràpia a aplicar en les diferents malalties de tots els aparells i sistemes i en totes les especialitats de medicina i cirurgia.
  • CN06 - Identificar les bases de les tecnologies interactives en ciències de la salut i afavorir una actitud creativa per a les pautes d'intervenció en fisioteràpia.
  • CP01 - Aplicar els diferents mètodes, procediments i intervencions fisioterapèutiques per a la promoció i el manteniment de la salut, la recuperació i la prevenció de les malalties, tant a nivell de l'usuari com de la família.
  • CP02 - Aplicar els diferents exercicis terapèutics, metodologies i tècniques de tractament fisioterapèutic davant de lesions i malalties de les diferents especialitats clíniques, atorgant una assistència integral en els pacients/usuaris, mitjançant la cooperació multiprofessional, la integració dels processos i la continuïtat assistencial, interpretant les prescripcions facultatives i prenent les decisions adequades en cada cas.
  • CP05 - Organitzar una pauta de tractament específic de fisioteràpia (Pla d'Intervenció) segons l'estat de salut del pacient, demostrant una capacitat adequada d'execució, direcció i coordinació del pla, utilitzant un raonament crític, habilitats de resolució de problemes, i les eines terapèutiques pròpies de la fisioteràpia, tot això atenent al principi de la individualitat de l'usuari, així com criteris d'adequació, validesa i eficiència.
  • HB01 - Integrar els diferents aspectes ètics, legals i professionals en la pràctica de la fisioteràpia, així com els valors essencials de la dignitat humana, actuant amb discreció i respecte a la diversitat i multiculturalitat, tenint en compte els drets del pacient/usuari i dels familiars.
  • HB02 - Contrastar la informació clínica necessària per elaborar i emplenar de forma sistemàtica la història clínica de fisioteràpia completa, on es registri de forma adequada i eficaç tots els passos seguits des de la recepció del pacient/usuari fins a l'informe a l'alta de fisioteràpia.
  • HB03 - Demostrar capacitat per desenvolupar un treball autònom amb esperit emprenedor, que estableixi la base per al desenvolupament d'una intervenció fisioterapèutica de qualitat, així com capacitat per treballar en un equip interdisciplinari de salut de manera responsable, podent ésser en un context internacional, amb comunicació efectiva i motivadora, tot plegat amb actitud d'aprenentatge i millora.
  • HB05 - Estructurar les diferents passes del mètode científic, desenvolupant les habilitats metodològiques més òptimes per a la fisioteràpia en el raonament científic i clínic i analitzant críticament els mètodes, protocols i tractaments de l'atenció a Fisioteràpia de manera que s'adeqüin a l'evolució del saber científic.
  • HB08 - Incorporar una pràctica clínica de fisioteràpia basada en l'evidència científica.
  • HB10 - Aplicar les bases jurídiques, el codi ètic i deontològic de la fisioteràpia, incorporant a la cultura professional els principis ètics i legals de la professió i ajustant-se als límits de la competència professional en l'atenció a la salut.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  • MAT10 - 07. Prioritzar l'adhesió del pacient a la intervenció terapèutica i la seva participació en l'elaboració dels objectius i el procés de recuperació.
  • MAT10 - 05. Definir les bases teòriques de la tecnologia interactiva i entorns immersius, aplicats a la salut.

Continguts

TEMA 1. DISPOSITIUS BIOMÈDICS
TEMA 2. DISPOSITIUS DE TERÀPIA
TEMA 3. DISPOSITIUS DE MESURA, MONITORATGE I DIAGNÒSTIC
TEMA 4. DISPOSITIUS D’ASSISTÈNCIA I REHABILITACIÓ

 

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



40% → Examen parcial 

20% → Projecte en grups 

40% → Examen final

Període d'avaluació

E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria:
  • E1 26/05/2026 A16 12:00h
  • E1 26/05/2026 A14 12:00h
  • E2 08/07/2026 A14 12:00h