Universitat Internacional de Catalunya

Història Contemporània Universal

Història Contemporània Universal
6
8009
1
Primer semestre
FB
Societat de la informació i del coneixement
Història
Llengua d'impartició principal: castellà

Professorat


Concertar cita prèvia per correu electrònic amb el professor Rubén Carrillo (rcarrillo@uic.es)

Presentació

El món actual és fruit d'un conjunt de complexos processos polítics, socials i culturals que ha viscut la humanitat des de mitjans del segle XVIII fins a l'actualitat. Al llarg d'aquesta assignatura analitzarem els principals fets, processos, estructures i personatges que han decidit la configuració del món contemporani. 

Ens centrarem en el nostre àmbit de civilització -Europa i Occident- però estudiarem també l'evolució històrica d'altres espais que conformen el nostre món global i interconnectat. Ens focalitzarem en la història política, però resseguirem també les transformacions econòmiques, els salts tecnològics, les corrents culturals o l'evolució de les mentalitats. 

Treballarem des d'una hermenèutica oberta, és a dir, entenent que els fenòmens històrics no estaven ja decidits ni tancats d'antuvi, sinó que podíen haver seguit diverses trajectòrires. Comprendre per què van seguir el curs que van seguir i com hem arribat fins aquí és l'objectiu principal d'aquesta assignatura, així com la millor forma de desvetllar la consciència de la llibertat i la responsabilitat en cada persona.  

 

 

Requisits previs

No requereix cap requisit previ

Objectius

No serà necessari memoritzar dates ni noms de batalles o personatges, sinó fer una formació per desenvolupar, a través de l'estudi de la història, competències bàsiques transferibles a d'altres estudis i disciplines. Aquestes són:

  • La capacitat d'anàlisi de fonts primàries, ja siguin textos, imatges o documents audiovisuals
  • La capacitat de lectura crítica de fonts secundàries
  • La capacitat d'estructurar un argument històric raonat
  • La capacitat d'elaborar una crítica estructurada dels discursos històrics tradicionals
  • La utilització d'eines digitals pel treball acadèmic
  • Treball en equip

Per tal d'aconseguir aquests objectius es donarà als estudiants la oportunitat d'endinsar-se a la investigació històrica com ho fa un historiador professional.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 01 - Capacitat d'adaptació a circumstàncies variables
  • 02 - Capacitat de comprensió, acceptació de critiques i correcció d'errors
  • 03 - Capacitat per administrar i gestionar recursos humans i tècnics
  • 04 - Capacitat per treballar en equip i autònomament
  • 05 - Capacitat per organitzar temps i espai
  • 06 - Capacitat de desenvolupar rigor acadèmic, responsabilitat, ètica i professionalitat
  • 07 - Capacitat per aplicar la deontologia i el respecte pel gremi audiovisual
  • 08 - Capacitat d'anàlisi crítica, síntesi, concreció i abstracció
  • 09 - Capacitat per objectivar i quantificar i interpretar (dades, estadístiques…)
  • 10 - Capacitat per afrontar dificultats i resoldre problemes
  • 11 - Capacitat per generar debat i reflexió
  • 12 - Capacitat de complir amb els terminis previstos, desenvolupar la puntualitat i el respecte pels recursos humans, tècnics i material
  • 13 - Capacitat de crear comunicació oral i escrita
  • 14 - Coneixement i domini de la retòrica i oratòria per comunicar idees pròpies
  • 15 - Coneixement i domini de l'expressió corporal i la tècnica de locució
  • 16 - Capacitat de fer servir, analitzar i reflexionar sobre continguts
  • 17 - Capacitat per contextualitzar i analitzar críticament els esdeveniments de la realitat social, i poder representar la Història Contemporània
  • 18 - Capacitat i desenvolupament de cultura general i interès pels esdeveniments socials
  • 19 - Capacitat de documentació informativa
  • 20 - Coneixement i domini bibliogràfic mediàtic
  • 21 - Coneixement i domini de la cultura digital
  • 22 - Coneixement i domini de la distinció entre opinió i informació/ registres col·loquials i cultes.
  • 23 - Capacitat de prioritzar els esdeveniments noticiables i contrastar la informació
  • 24 - Capacitat de planificació i organització de projectes a curt i llarg termini
  • 53 - Capacitat lingüística en català, castellà i anglès
  • 54 - Capacitat de fer us amb habilitat la bibliografia, terminologia i estructures lingüístiques de la llengua anglesa relacionades amb l'àmbit de la Comunicació.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Conèixer els principals esdeveniments que ajuden a entendre la realitat

Comprensió i anàlisi de les principals dinàmiques socio-econòmiques de la societat moderna

Desenvolupar una capacitat d’analitzar críticament la realitat

 

Continguts

BLOC I: NAIXEMENT I HEGEMONIA DE L'EUROPA LIBERAL

1. L'Antic Règim i els contrastos de la primera Modernitat. 

2. Les bases del pensament liberal. 

3. El primer cicle revolucionari al món anglosaxó. 

4. La Revolució Francesa i l'Europa napoleònica.

5. El Romanticisme

6. La revolució industrial i la consolidació del capitalisme.

7. Imperis i Estats nacionals a l'Europa del segle XIX. 

8. Colonialisme i globalització.

 

BLOC II: LA CRISI DE LA MODERNITAT

9. L'auge del socialisme i del moviment obrer. 

10. Les vanguàrdies artístiques i la crisi de la Modernitat. 

11. I Guerra Mundial, Feixisme i II Guerra Mundial. 

12. La revolució comunista i l'evolució del bloc soviètic.

 

BLOC III: LA CONFIGURACIÓ DEL MÓN ACTUAL

13. La Unió Europea. 

14. L'hegemonia americana. 

15. El ressorgiment del drac: la Xina. 

16. El món islàmic: Iran i Turquia.

17. La renovació del catolicisme al segle XX. 

18. La revolució feminista i la transició ecològica

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



ACTIVITAT FORMATIVA CRÈDITS ECTS
Coaching: Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats. 0.2
Focused praxis: Lliurament periòdic i individual d'exercicis per aprendre la teoria a través de la pràctica. Cada exercici anirà destinat a adquirir coneixements molt definits i adaptats a la persona concreta així com a esmenar llacunes particulars. seminaris: aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat –en alguns casos, socialment debatudes–, mitjançant treball actiu en grups reduïts. 1.4
Classes magistrals: a les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants. 3.6
Aprenentatge entre iguals: Amb aquesta activitat es pretén que els alumnes guanyin capacitat d'anàlisi i capacitat crítica Una manera d'aconseguir-ho és corregir exercicis, productes, etc. dels seus propis companys. Cada estudiant obtindrà una doble avaluació: com a receptor i com a transmissor de coneixement crític. 0,8

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



L'avaluació de l'assignatura tindrà tres eixos: 

- Els examens parcials d'assoliment de continguts [30% + 30%]

- L'elaboració d'un podcast en grup sobre matèries opcionals d'Història Contemporànea [15%].

- L'elaboració d'un vídeo didàctic en grup sobre matèries opcionals d'Història Contemporània [15%].  

- La participació en el desenvolupament de l'assignatura: assistència, participació, treballs, diari de reflexió [10%].  

 

Bibliografia i recursos

 

Bibliografia recomendada

Arostegui, J. y Saborido, J., El mundo contemporáneo, historia y problemas, Barcelona, Crítica, 2001.

Artola, Miguel y Pérez Ledesma, Manuel, Contemporánea. La historia desde 1776, Madrid, Alianza Editorial.

Briggs, Asa, Historia contemporánea de Europa, 1789-1989, Barcelona. Crítica, 2000.

Brower, D.R., Historia del mundo contemporáneo, 1900-2001. Madrid, Pearson, Educación, 2002. 

Fontana, J. Por el bien del imperio, Pasado y presente, Barcelona, 2011.

Fuentes, J. F., La Parra, López, E., Historia universal del siglo XX. De la Primera Guerra Mundial al ataque de las Torres Gemelas. Madrid, Síntesis, 2001.

Kinder, Hermann, Atlas histórico mundial, Madrid, Istmo, 1999-2000 

Martínez Carreras, José U., Introducción a la Historia Contemporánea, Madrid, Istmo, 1996-1999.

Palmer, R., y Colton, P, Historia contemporánea, Madrid Akal D.L.1981.

Paredes Alonso, Francisco Javier, Historia universal contemporánea, Ariel, Barcelona, 1999.

Procacci, Giulano, Historia General del siglo XX, Crítica, Barcelona, 2001

V.V.A.A, Historia Universal, vols. IX-XIII, EUNSA, Pamplona, 1990.

Bibliografia adicional

Avilés Farré, Juan, Historia política y social moderna y contemporánea, Universidad Nacional de Educación a Distancia, Madrid, 2001

Baldó Lacomba, Marc, La revolución industrial, Síntesis, Madrid, 1993.

Carr, Edward Hallett, La revolución rusa: de Lenin a Stalin, 1917-1929, Alianza editorial, Madrid, 1988

Castells Oliván, Irene, La Revolución Francesa (1789-1799), Síntesis, Madrid, 1997.

Deane, Phyllis, La primera revolución industrial, Península, Barcelona, 1998.

Egido Leon, Angeles, La historia contemporánea en la práctica (Textos escritos y orales, mapas, imágenes y gráficos comentados), Centro de Estudios Ramon Areces, Madrid, 1996.

González Pacheco, Antonio, La Revolución Francesa (1789-1799), Ariel, Barcelona, 1998.

Hobsbawm, E.: La era de la revolución, 1789-1848, Barcelona, Labor, 1991/2003.

Hobsbawm, E.: Historia del siglo XX, Barcelona, Crítica, 2010.

Kemp, Tom, La revolución industrial en la Europa del siglo XIX, Editorial Fontanella, Barcelona, 1979.

Lario González, Ángeles (coord.): Historia contemporánea universal: del surgimiento del Estado

Contemporáneo a la Primera Guerra Mundial, Madrid, Alianza Editorial, 2010.

Martínez Roda, F. (dir.): Historia del mundo contemporáneo de la revolución a la globalización,

Valencia, Tirant lo Blanch, 2010

Sirugo, Francesco, La segunda revolución industrial, Oikos-Tau, Barcelona, 1989.

Material didàctic