Universitat Internacional de Catalunya
Psicologia
Professorat
fjgarcia@uic.es
Presentació
L'assignatura s'endinsa a l'alumnat a les principals teories sobre el comportament humà, aprofundint en la psicologia de la comunicació humana. Contempla el fenomen de la publicitat des de les perspectives evolutiva, individual i social, aportant mètodes per a l'anàlisi de social del món de la Publicitat i de les Relacions Públiques.
Requisits previs
No s'estableix cap requisit previ pel seguiment d'aquesta assignatura.
Objectius
- Comprendre les bases psicològiques de la persona per aplicar-les al món de la Publicitat i de les Relacions Públiques.
- Conèixer les principals teories psicològiques sobre la comunicació.
Competències
- 01 - Capacitat d'adaptació a circumstàncies variables
- 02 - Capacitat de comprensió, acceptació de critiques i correcció d'errors
- 04 - Capacitat per treballar en equip i autònomament
- 06 - Capacitat de desenvolupar rigor acadèmic, responsabilitat, ètica i professionalitat
- 07 - Capacitat per aplicar la deontologia i el respecte pel gremi audiovisual
- 08 - Capacitat d'anàlisi crítica, síntesi, concreció i abstracció
- 10 - Capacitat per afrontar dificultats i resoldre problemes
- 11 - Capacitat per generar debat i reflexió
- 14 - Coneixement i domini de la retòrica i oratòria per comunicar idees pròpies
- 16 - Capacitat de fer servir, analitzar i reflexionar sobre continguts
- 18 - Capacitat i desenvolupament de cultura general i interès pels esdeveniments socials
- 37 - Capacitat per contextualitzar i analitzar críticament l'estructura orgànica de la comunicació global
Resultats d'aprenentatge
En finalitzar l'assignatura l'alumnat ha de ser capaç de:
Interpretar des d'una perspectiva psicològica la realitat personal, social i professional
Saber gestionar les relacions intra i interpersonals.
Continguts
I Introducció a la Psicologia
- Psicologia, publicitat i psicologia del consumidor
- Psicologia social
- Personalitat
II L'art de persuadir: llenguatge, aprenentatge i memòria
- semiòtica
- tipus de memòria
- persuasió, manipulació i suggestió
III El llenguatge dels sentits
- Sensació i percepció
- Sentits
- Colors
- Formes
- Aromes
- Sabors
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
Alternarem classes magistrals amb classes plenàries per poder fomentar les diferents competències de la matèria. Aquestes competències se centraran en tres grans eixos: Anàlisi (interpretació, síntesi i abstracció), Debat (reflexió, actitud crític-propositiva i deliberació), Treball cooperatiu i individual (per fomentar el desenvolupament de l'autonomia i l'ètica).
Per fer més efectiu el treball de les classes magistrals els alumnes hauran de realitzar breus lectures temàtiques. Aquestes lectures els permetran obtenir recursos per obtenir major rigor conceptual a l'hora de participar a les classes plenàries de forma rigorosa mostrant l'assimilació de les competències. Per a això la participació activa a les classes plenàries serà imprescindible per obtenir els coneixements necessaris per a la matèria.
ACTIVITAT FORMATIVA | CRÈDITS ECTS |
Aprenentatge entre iguals. Amb aquesta activitat es pretén que els alumnes guanyin capacitat d'anàlisi i capacitat crítica Una manera d'aconseguir-ho és corregir exercicis, productes, etc. dels seus propis companys. Cada estudiant obtindrà una doble avaluació: com a receptor i com a transmissor de coneixement crític. | 0.5 |
Classe magistral. En les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants. | 3 |
Coaching. Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats. | 0.5 |
Seminari. aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat en alguns casos, socialment debatudes, mitjançant treball actiu en grups reduïts. | 1 |
Taller. espai de treball eminentment pràctic, en el qual s'adquireixen competències (comportaments observables i habituals que condueixen a l'èxit en l'acompliment d'una funció o tasca) pertanyents a matèries pràctiques o també teòriques (capacitats intel·lectuals, lògiques, crítiques, d'aprenentatge intel·lectual, estudi, citació, etc.). | 1 |
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
-
-
Evaluació continua:
60% Participació i Pràctiques aula i domicili (10% comentari crític (lectura). 25% Treball grupal, 25% treball pràctiques a l'aula). Examen 40%.
2a convocatòria i ss: 100% examen
-
Bibliografia i recursos
Bibliografia bàsica seguiment matèria:
Guirbau, M. Dolors. (2014). Psicología de la comunicación. Barcelona: Ariel.
Kahneman, D. (2013) Pensar rápido, pensar despacio. Barcelona: Debolsillo.
Lancaster, S. (2015) Winning Minds. New York: Palgrave McMillan.
Redolar, D. (2015). Neurociencia cognitiva. Madrid: Editorial Médica Panamericana.
Bibliografia complementària:
Bringué, X. (2010). Nacidos digitales. Una generación frente a las pantallas. Madrid: Rialp.
Briñol, P. (2001). Qué es Persuasión. Madrid: Biblioteca Nueva
Bur, R. & Nine, L. (2003). Psicología para principiante. México: Era Naciente
Cyrulnik, B. (2009). El murmullo de los fantasmas. Barcelona: Gedisa.
Garcia, S. (2011). Psicología Aplicada a la Publicidad. Madrid: Dykinson.
Girbau, D. (2014). Psicología de la comunicación. Barcelona: Ariel
Martínez, M. (2012). Psicología de la comunicación. http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/30802/7/PsicologiaComunicaci%C3%B3nMMartinez_M.pdf
McGonigal, K. (2012). Autocontrol. Barcelona: Urano.
Méndiz, A. (2007). Nuevas formas publicitarias. Publicaciones y Divulgación Científica Universidad de Málaga
Méndiz, A. (2013). Teoría de la Publicidad. Valencia: Pasión por los libros.
Quintanilla, I. (2006). Psicología del consumidor. Barcelona: Pearson
Schiffman, R. (2010). Comportamiento del consumidor. Barcelona: Pearson
Slater, L. (2006). Cuerdos entre locos: grandes experimentos psicológicos del siglo XX. Barna: Alba.