Teoria del Coneixement
Mòdul: Estructures i sistemes de desenvolupament
Matèria: Societat y cultura
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
El coneixement és una operació que sovint ens condueix a l'error, la confusió, el fracàs o a l'escepticisme. Per tal d'aclarir-la ens en cal fer una teoria, que no és altra cosa que una observació, des de la distància, per tal d'aclarir què li passa i què és, si és que és possible, el coneixement. A partir d'aquest plantejament recorrerem les diverses qüestions que estructuren la teoria del coneixement: la seva possibilitat, la seva essència i, finalment, el seu origen.
En el rerefons de l'assignatura s'hi trobarà la pregunta per la manera com el coneixement és viscut en les societats altament tecnificades, propenses sovint al subjectivisme i el relativisme, victimes quasi inevitables de la manipulació i la post-veritat, però confiades en la ciència, en el seu progrés, en la seva capacitat de coneixement i orientació.
Cap requisit específic.
1. Aplica competències lingüístiques adquirides a l'expressió oral i escrita
2. Redacta textos narratius i descriptius
3. Adquireix conceptes clau de cadascuna de les matèries
4. Coneix i selecciona documentació específica de les matèries
5. Aplica coneixements teòrics en anàlisi i debats d'activitats presencials i en treball autònom
9. Relaciona conceptes de les diferents matèries treballades de forma transversal
10. Aprèn a diagnosticar problemes en l'àmbit intel·lectual, social i polític
11. Llegeix i analitza assajos sobre temes actuals
13. Aplica / transfereix conceptes teòrics i / o abstractes de cadascuna de les matèries a situacions reals
Les preguntes pel coneixement
1. Coneixem?
Dogmatisme
Escepticisme
2- Què coneixem?
Realisme
Idealisme
3. Com Coneixem?
Empirisme
Racionalisme
Les classes es desenvoluparan sota la forma de lliçons magistrals amb el recolzament de textos seleccionats pel professor que seran comentats participativament a l'aula. Al llarg del curs es realitzarà una lectura d'una obra clàssica de la filosofia, especialment il·lustrativa de la teoria del coneixement, a la qual es dedicaran sessions específiques de seminari.
L'assignatura s'avaluarà a partir d'una prova realitzada al final de curs (60%) i també a partir la participació a classe i la realització de treballs de comentari de text (40%).
Addenda: La prova final es farà online per les circumstàncies extrarodinàries decretades pel govern.
Plató, Eutifró, Editorial Gredos (castellà) Bernat Metge (català)
Plató, Menó, Editorial Gredos (castellà) Bernat Metge (català)
Plató, Teetet, Editorial Gredos (castellà) o Bernat Metge (català)
Plató, Fileb, Edicions de la ela geminada (català)
Descartes, Discurs del Mètode
Descartes, Meditacions Metafísiques
Kant,I. Crítica de la razón pura (Kritik der reinen Vernunft)
Cassirer, Ernst. El problema del conocimiento. I. Mexico: Fondo de cultura económica
George Santayana, Escepticismo y fe animal, La Balsa De La Medusa
Sales i Coderch, J. R., Coneixement i situació, Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona, Barcelona, 2014 [1ª ed. 1988].
Hessen, J. (1981). Teoría del conocimiento. Madrid: Espasa-Calpe. Colección Austral
Lester Embree. (2013) Anàlisi reflexiva. trad. Carles Serra Pagès (Traductor). Barcelona: Universitat de Barcelona.