Universitat Internacional de Catalunya

Sociologia de la Família

Sociologia de la Família
2
14095
1
Segon semestre
OB
Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: anglès, castellà,

Professorat


Al final de la classe o quedant on line

Presentació

Aquesta es una assignatura que aprofondeix en el paper educador de la familia en convergència amb l'escola.

Per tant, qualsevol política que tingui com a objectiu millorar els estàndards d'alfabetització no es pot limitar als entorns educatius formals, on els nens passen només una petita part del seu temps. Al contrari, ha d'abraçar la família en el seu conjunt i incloure els pares com a socis en l'educació dels seus fills des del principi de la vida dels seus fills. Ha de tenir com a objectiu conscienciar els pares sobre la diferència que poden fer i establir sistemes que ofereixin estímul i suport constants segons els requisits i necessitats individuals.

Objectius

2, 5, 6, 11, 12, 13,  9, 10, 11, 12,  CE8, CB7, CB10, CG2, CG5, CG6, CG7,  CT6,  CML, CPL, FDV, TL, ETI, TG,  CT, CP, MC,   PA, PT, ETE, 

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CB06 - Posseir i comprendre coneixements que aportin una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d'idees, sovint en un context de recerca
  • CB07 - Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi
  • CB08 - Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, sent incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
  • CB09 - Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions -i els coneixements i raons últimes que les sustenten- a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats
  • CB10 - Que els estudiants sàpiguen aplicar les habilitats d'aprenentatge que permetin continuar estudiant d'una manera en gran manera autodirigida o autònom
  • CE07 - Relacionar l'educació amb el mitjà social, comprenent la funció educadora de la família i la comunitat, tant en l'adquisició de competències i aprenentatges com en l'educació en el respecte als drets i llibertats, en la igualtat de drets i oportunitats entre homes i dones i en la igualtat de tracte i no discriminació de les persones amb discapacitat
  • CE08 - Identificar l'evolució històrica de la família, els seus diferents estils educatius i la incidència del context familiar en l'educació; mostrar habilitats socials en la relació i orientació familiar
  • CE09 - Identificar els elements constitutius de la naturalesa humana i la centralitat de la persona per a entendre i dur a terme una educació integral
  • CG01 - Formular judicis reflexius i crítics, responsables, ètics i respectuosos sobre els diversos protagonistes de procés educatiu (família, escola i societat)
  • CG02 - Analitzar i sintetitzar la informació obtinguda de diversos entorns amb la finalitat de resoldre problemes o situacions de conflicte, per a identificar i definir els elements significatius que constitueixen un problema per a resoldre'l amb criteri i de manera efectiva
  • CG03 - Integrar-se i col·laborar de manera activa en la consecució d'objectius comuns amb altres persones, àrees i organitzacions
  • CG04 - Exposar les idees de manera oral i escrita adaptant-se a diferents estils comunicatius i tipus d'activitats
  • CG05 - Organitzar i planificar diferents tipus d'activitats, esdeveniments i situacions
  • CG06 - Integrar i utilitzar les Tecnologies de la Informació i la Comunicació en diversos camps de manera eficaç i responsable
  • CG07 - Expressar-se en públic i fer presentacions amb suport digital adaptades als diferents grups d'interès del context escolar
  • CT01 - Analitzar críticament el treball personal i utilitzar els recursos i estratègies adequats per a la millora professional
  • CT02 - Treballar en equip i desenvolupar actituds de participació i col·laboració com a membre actiu de la societat
  • CT03 - Mostrar comportaments ètics i responsables com a ciutadà/a i com a professional
  • CT04 - Desenvolupar la capacitat d'avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere, per a dissenyar mecanismes per a l'assoliment de la igualtat real, eludint interpretacions parcials i discriminatòries
  • CT05 - Identificar estratègies per a fomentar la igualtat de gènere, l'equitat i el respecte als drets humans
  • CT06 - Promoure situacions i entorns inclusius per al Desenvolupament Sostenible, creant contextos eficaços, responsables i inclusius a tots els nivells

Continguts

Col·laboració entre la Família, l'Escola i la Comunitat (Assignatura: Sociologia de la família)

0. Programació interna en continguts i competències

0.1. Competència en comunicació lingüística

0.2. Competència personal, social i aprendre a aprendre

0.3. Competència ciutadana

0.4. Competència en consciència i expressió culturals

1. Punt de partida: fracàs escolar alumnat vulnerable a Espanya, el paper de la família

2. Objectius de lassignatura de Sociologia de la Família

2.1. Col·laboració entre la família, l'escola i la comunitat

2.2. Alfabetització familiar: narratives, cultura, parentalitat

3. Delimitació de labast de lassignatura

4. Marc conceptual global: School, Family i Community Partnerships

5. L'informe Coleman (The Coleman Report)

6. Primer pas: Compromís familiar (family involvment) a la recerca de l'equitat educativa (educational equity)

7. Primer pas: la família educa els seus fills acostant-los a diversos marcs d'aprenentatge a la vida real

8. Primer pas: efectes del compromís familiar-escolar i resultats acadèmics

9. L'objectiu: el compromís familiar busca reduir la bretxa de l'èxit, assolir l'equitat educativa

10. L'objectiu: bretxa d'oportunitats (opportunity gap) i bretxa d'èxits (achievement gap).

11. Els mitjans: Esteses (expandides) oportunitats d'aprenentatge (expanded learning opportunities)

12. Actors i temps de les esteses (expandides) oportunitats daprenentatge.

13. Mentoria, tutoria (mentoring)

13.1. “What Do We Know?“

13.2. Mentoring programs

14. Alfabetització familiar (family literacy)

14.1. Històries familiars (family stories)

14.2. Històries familiars: família intencional

14.3. Històries familiars: donar sentit al món

14.4. Històries familiars: cultura familiar i estabilitat

14.5. Històries familiars constructives /divergents

14.6. Narrativa familiar (family narrative) com a sentit de la vida

14.7. Memòria familiar, narrativa familiar (family memory)

14.8. Habilitats narratives i alfabetització (narrative skills)

14.9. Èxit acadèmic, habilitats narratives i alfabetització (narrative skills)

15. Educació de la primera infància i el paper de la llar

15.1. Visites a les llars

15.2. Educació a la primera infància d'alta qualitat

15.3. Reducció estrès

15.4. L'impacte de l'adversitat durant la infància sobre el desenvolupament dels nens

15.5. Educació a la primera infància d'alta qualitat: continuïtat

15.6. Preparació escolar I.

15.7. Preparació escolar II.

16. Famílies i biblioteques

16.1. Compromís familiar i biblioteques públiques I

16.2. Compromís familiar i biblioteques públiques II

16.3. Compromís familiar i biblioteques públiques III

16.4. Compromís familiar i biblioteques públiques IV

17. Família, escola i comunitat

17.1. Un model de promoció del compromís

17.2. Propòsits i objectius

17.3. Cura, confiança, respecte, reciprocitat

17.4. Acabar l'escola (stay in school)

17.5. Un model de sinergies. Sis tipus de compromís.

17.6. Parentalitat/ parenting

17.7. Comunicació / communicating

17.8. Voluntariat / volunteering

17.9. Aprendre a casa / learning at home

17.10. Presa de decisions/ decision making

17.11. Col·laboració amb la comunitat / collaborating with communty

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment online



Col·laboració entre la Família, l'Escola i la Comunitat (Assignatura: Sociologia de la família)


METODOLOGIA DE LES CLASSES


Classe magistral, lectura dels continguts i, al final, preguntes del professor i dels alumnes.


A. El 50% (55 minuts aproximadament) de la metodologia és la classe magistral a partir del PowerPoint. 

Descansarem 5 minuts.

B. El segon 50% consta:

  • i. de la lectura atenta de les diapositives explicades a cada classe (20 minuts)
  • ii. i després s'entaula una reflexió sobre els continguts que inicialment ha explicat el professor amb el PowerPoint que després han rellegit i reflexionat els estudiants.
  • iii. Seran 40 minuts de discussió en el sentit més positiu de la paraula. Una reflexió veritable per entendre millor l'assignatura i preparar, consegüentment, l'examen.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment online



Col·laboració entre la Família, l'Escola i la Comunitat (Assignatura: Sociologia de la família)

 AVALUACIÓ


1. El 100% de la nota de lassignatura és lexamen.

  • Un examen que es fa amb tots els recursos al davant.
  • Hi ha quatre monografies que amplien temes tractats durant l'assignatura. S'escollirà un dels textos i s'hi preguntarà una qüestió en què s'haurà de demostrar que es manegen els conceptes de l'assignatura oportunament.
  • És difícil utilitzar ChatGPT o una altra Intel·ligència Artificial ja que la pregunta és molt concreta i les monografies no són molt assequibles per ara.
  • L'examen final té lloc el 15 de maig entre les 17.00 i les 19.00 hrs. Ens connectarem i faré la pregunta verbalment. Si es puja tard el fitxer estem davant d'un suspens.
  • L'arxiu de l'examen es presentarà a Word, el que pugui i sàpiga el converteix en PDF, i comptarà amb un títol reflexiu, representatiu i rellevant.
  • Un nivell suficient d'ortografia, redacció, coherència i argumentació seran elements indispensables.
  • La longitud de lexamen és una cara, amb un 1,15 dinterlineat, i amb els marges que ofereix Word per defecte.
  • Posar el nom i cognoms és imprescindible, encara que aquesta dada m'ho faciliti el programari.

 2. Podeu pujar fins a un punt sobre la nota de l'examen.

  • Per aquest punt, suma una bona assistència, una actitud atenta i participativa a classe i sobretot la creació d'un petit treball.
  • La petita feina que és radicalment voluntària serà el resultat de petites propostes que aniré fent al llarg de les explicacions. Un altre cop és un treball d'un foli per una sola cara amb les mateixes característiques que el Word de l'examen.
  • Tot això es concretarà un cop acabada la classe amb cada alumne.
  • Aquest 1 punt, no en resta, només suma.
  • En el cas extrem que que un estudiant en traurà un 10 a l'examen, i obtingués el seu punt de més, de fet, acabaria tenint un 11. Ja es veu que a l'expedient tornaria al 10.


Bibliografia i recursos

Ruiz-Valenzuela, J. Montalbán Castilla, J (14.9.2022). Fracaso escolar en España: ¿Por qué afecta tanto a los chicos y alumnos de bajo nivel socioeconómico?. EsadeEcPol Center for Economic Policy.  Recuperado, 20.10.2022., https://www.esade.edu/ecpol/es/publicaciones/fracaso-escolar-en-espana-por-que-afecta-tanto-a-los-chicos-y-alumnos-de-bajo-nivel-socioeconomico/

H. Weiss, M. E. López and M.Caspe,(2018). Joining Together to Create a Bold Vision for Next Generation Family Engagement, Carnegie Challenge Paper. Global Family Research Project.

Coleman, J. S.; Campbell, E. Q.; Hobson, C. J.; McPartland, F.; Mood, A. M.; Weinfeld, F. D. y York, R. L., (1966): Equality of Educational Opportunity (Washington D.C., U.S. Government Printing Office).  

Weiss, H., Bouffard, S., Bridglall, B., & Gordon, E. (2009). Reframing family involvement in education: Supporting families to support educational equity. Equity matters (Research Review No. 5, Campaign for Educational Equity). Campaign for Educational Equity, Teachers College, Columbia University.

Boonk, L., Gijselaers, H. J., Ritzen, H., & Brand-Gruwel, S. (2018). A review of the relationship between parental involvement indicators and academic achievement. Educational Research Review, 24, 10-30.   Jung, S. B., & Sheldon, S. (2020). Connecting Dimensions of School Leadership for Partnerships with School and Teacher Practices of Family Engagement. School Community Journal, 30(1), 9-32.  

Carter, P. L., & Welner, K. G. (Eds.). (2013). Closing the opportunity gap: What America must do  to give  every child an even chance. Oxford University Press.

Cavell, T., DuBois, D., Karcher, M., Keller, T., & Rhodes, J. (2009). Strengthening mentoring opportunities for at-risk youth. Policy Brief. Oakland, CA: The Mentoring Center. Available at: www. mentoring. org/downloads/mentoring_1233. pdf (accessed October 2010).

Morrow, L. M. (Ed.). (1995). Family literacy connections in schools and communities. New Brunswick.

Doherty, W. J. (1999). The intentional family: Simple rituals to strengthen family ties. HarperCollins.

Kellas, J. K., Morgan, T., Taladay, C., Minton, M., Forte, J., & Husmann, E. (2020). Narrative Connection: Applying CNSM Theory’s Translational Storytelling Heuristic. Journal of Family Communication, 20(4), 360–376.

Center on The Developing Child (2014). En Breve: El Impacto de la Adversidad Durante la Infancia Sobre el Desarrollo de los Niños. Recuperado, 2.12.21, en: https://developingchild.harvard.edu/translation/el-impacto-de-la-adversidad-temprana-en-el-desarrollo-de-los-ninos/

Departamento de Salud y Servicios Humanos de los EE. UU., Administración para Niños y Familias, Oficina Nacional de Head Start., Centro Nacional del Compromiso de Padres, Familias y Comunidad. (2018). Marco de participación en Head Start de los padres, las familias y la comunidad. Recupareado, 1.12.21. en https://eclkc.ohs.acf.hhs.gov/sites/default/files/pdf/pfce-framework-spanish.pdf

López, M.E. and  Caspe, M. (2021). Know, Partner, Lead: Family  Engagment in Public Libraries. Lopez, M. E. Mehra, B. Caspe, M.(Eds.), A Librarian’s Guide to Engaging Families in Learning. Santa Bárbara. Pp.3-20.

Lopez, M. E., Caspe, M.  & Simpson, C.  (2017) Engaging Families in Public Libraries, Public Library Quarterly, 36:4, 318-333, DOI: 10.1080/01616846.2017.1354364

Epstein, J. L., Sanders, M. G., Sheldon, S. B., Simon, B. S., Salinas, K. C., Jansorn, N. R., ... & Williams, K. J. (2018). School, family, and community partnerships: Your handbook for action. Thousands Oaks.