Universitat Internacional de Catalunya

Metodologies de Recerca Biologia/Geologia

Metodologies de Recerca Biologia/Geologia
2
14822
1
Segon semestre
op
Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: anglès, castellà,

Professorat


 

L'estudiant pot posar-se en contacte amb la professora via e-mail sempre que vulgui.Serà respost en un termini màxim, excepte per qüestions excepcionals, de 48 hores

Presentació

L'assignatura de Metodologies de la Recerca pretén introduir a l'estudiant en els conceptes fonamentals de la recerca educativa, com ara les característiques i paradigmes. Així mateix, l'estudiant aprofundirà en el procés de la recerca educativa com a eina de formació professional i millora en la pràctica educativa.

Requisits previs

No hi ha requisits previs.

Objectius

1. Conèixer les característiques fonamentals de la investigació educativa.

2. Descobrir i entendre les principals metodologies i tècniques bàsiques de recerca educativa.

3. Dissenyar i plantejar projectes de recerca educativa.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CB09 - Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions -i els coneixements i raons últimes que les sustenten- a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats
  • CE15 - Aplicar metodologies i tècniques bàsiques de recerca i avaluació educatives i ser capaç de dissenyar i desenvolupar projectes de recerca, innovació i avaluació
  • CE16 - Realitzar escrits acadèmics utilitzant una metodologia rigorosa i establint els paràmetres d'interpretació crítica adequada per a la transmissió d'idees de manera eficaç amb les evidències suficients que corroborin les hipòtesis manifestades seguint les convencions acadèmiques
  • CG06 - Integrar i utilitzar les Tecnologies de la Informació i la Comunicació en diversos camps de manera eficaç i responsable

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Els estudiants diferenciaran els diferents paradigmes de la recerca educativa

Els estudiants seran capaços de formular adequadament els objectius d'una recerca i/o hipòtesi en l'àmbit educatiu

Els estudiants seran capaços de fer el disseny metodològic d'una recerca educativa: seleccó de la mostra i intruments de recollida de dades

Els estudiants seran capaços de comunicar els resultats d' una recerca de forma oral i de forma escrita amb rigor

Continguts

1. Cosmovisions i posicionament de linvestigador 

1.1. Dimensions que caracteritzen la investigació en educació 

1.1.1. Axiològica 

1.1.2. Ontològica 

1.1.3. Epistemològica 

1.1.4. Metodològica 

1.2. Cosmovisions a la investigació educativa 

1.2.1. Postpositivista 

1.2.2. Constructivista 

1.2.3. Transformadora 

1.2.4. Pragmàtica 

2. Investigació quantitativa 

2.1. Fases del procés de recerca quantitativa 

2.2. Dissenys de recerca quantitativa 

2.2.1. No experimentals 

2.2.2. Experimentals 

a) Preexperimentals 

b) Quasiexperimentals 

c) Experimentals purs 

3. Investigació qualitatiu-interpretativa 

3.1. Tradicions de recerca qualitativa 

3.1.1. Investigació narrativa 

3.1.2. Investigació-acció 

3.1.3. Estudi de cas 

4. Principals dissenys en mètodes mixts 

4.1. Idees fonamentals 

4.2. Tipus de dissenys

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment online



Metodologia d'ensenyament-aprenentatge - Lliçons Magistrals en línia - Classes pràctiques grupals en línia - Treball autònom Activitats formatives - Escolta activa - Disseny de projectes - Presentacions orals - Discussions, debats i plantejament de preguntes
     

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment online



L´avaluació d´aquesta assignatura és continuada.L'avaluació està formada per diverses tasques que han de ser superades cadascuna per superar l'assignatura.

Especialitat en biologia-geologia:

  • Desenvolupament i presentació projecte- 35%
  • Participació activitats- 15%
  • Examen tipus test - 50%

Cada part ha de ser superada amb almenys un 5 per procedir a realitzar la mitjana ponderada.

Bibliografia i recursos

Amo, D. (2018). Analítica del aprendizaje. Independiente [Amazon]

Bazarra, L., Casanova, O. (2016). La escuela ya no es un lugar. Arcix Formación

Bisquerra, R. (2004). Metodología de la investigación educativa. La Muralla.

Burns, A. (2009). Doing Action Research in English Language Teaching: A Guide for Practitioners. Taylor & Francis Group.

Cohen, L., Manion, L. and Morrison, K. (2011). Research Methods in Education. Routledge.

Creswell, J. Research Design (2009). SAGE Publications, Inc.

Denscombe, M. (2010). The good research guide for small-scale social research projects. Open University Press.

Gorard, S. and Taylor, C. (2004). Combining methods in educational and social research. McGraw-Hill Education.

Hernández, R., Fernández, C. Baptista, M. (2014). Metodología de la Investigación. McGrawHill Education

Jorrín, I. M., Fontana, M. and Rubia, B. (2021). Investigar en Educación. Editorial Síntesis.

Justo, A., del Rincón, D., Latorre, A. (1994). Investigación educativa. Fundamentos y metodología.
Labor

Lodico, M. et al. (2006). Methods in educational research: from theory to practice. Jossey-Bass.

Pérez Juste, R., Galán González, A., & Quintanal Díaz, J. (2012). Métodos y diseños de investigación en educación. UNED.

Román-González, M. (2021). Elección de técnicas e instrumentos para la recogida de información. En Ortega Navas, M.ª C., García-Castilla, F. J., De-Juanas Oliva, Á. (coords.). Guía para la elaboración de trabajos fin de máster de investigación educativa (pp. 147-159). Octaedro.

Wisniewska, D. (2011). Mixed Methods and Action Research: similar or different? Glottodidactica, 37, 59-72. 

Winn, W. (2003). Research Methods and Types of Evidence for Research in Educational Technology. Educational Psychological Review, 15(4), 367-373. 

Yates, L. (2004). What does good educational research look like? Conducting Educational Research. Open University Press, McGraw-Hill International.