Universitat Internacional de Catalunya

Litigació Civil i Mercantil

Litigació Civil i Mercantil
5
14961
1
Segon semestre
OB
Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català

Professorat


Per a qualsevol qüestió la Dra. Tiziana Di Ciommo estará a la disposició dels alumnes. S'aconsella sol·licitar cita prèvia dirigint un e-mail a la següent adreça de correu electrònic: (tdiciommo@uic.es).

Presentació

L'estudiant d'aquesta assignatura ha d'encarar-la com la realització del dret substantiu que ha estudiat al llarg de la seva formació.

En aquest sentit, l'assignatura pretén situar a l'alumne no sols davant el seu futur exercici de l'advocacia enfront dels tribunals, en el que podríem dir dret jurisdiccional strictu sensu, sinó també davant altres formes de solució de conflictes.

Requisits previs

No se'n demana cap.

Objectius

Es persegueixen els següents objectius:

(i) Conèixer l’estructura i el funcionament del sistema processal espanyol, així com, comprendre correctament la mecànica de les principals institucions del procés civil. Es pretén que l’alumne entengui la matèria perfectament, de manera que pugui enfrontar-se a la Llei, a les explicacions dels clients i a l’assimilació d’informació especialitzada sense problemes.

(ii) Saber manejar amb soltesa i sense ajuda totes i cadascuna de les institucions que conformen el procés civil declaratiu. Al final del curs, s’ha de saber redactar i contestar demandes, interessar mesures cautelars, sol·licitar la pràctica de diligències preliminars, intervenir amb profit en audiències prèvies i saber portar judicis ordinaris i verbals.

(iii) Dominar els textos legals, els seus detalls, escletxes i peculiaritats.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CN01 - L’alumnat és capaç de descriure detalladament les diferents tècniques de composició d’interessos.
  • CP03 - L’alumnat és capaç d’interactuar de forma apropiada amb la ciutadania, les institucions i altres persones professionals.
  • CP04 - L’alumnat respecta els drets fonamentals d’igualtat entre homes i dones, i la promoció dels drets humans i els valors propis d’una cultura de pau i de valors democràtics; utilitzant un llenguatge que eviti l’androcentrisme i els estereotips.
  • HB04 - L’alumnat és capaç d’emprar convenientment els mètodes alternatius a la via jurisdiccional per a la solució de conflictes jurídics.
  • HB05 - L’alumnat és capaç d’aplicar adequadament les tècniques processals en l’execució dels actes que tenen lloc en els diferents ordres jurisdiccionals, amb especial atenció als terminis, actes de comunicació, execució i vies de constrenyiment.
  • HB06 - L’alumnat és capaç de realitzar eficaçment i correctament els actes de comunicació de les parts en el procés.
  • HB08 - L’alumnat és capaç d’incorporar els drets i deures deontològics de la persona que exerceix l’advocacia o la procura en les relacions amb clients, altres parts, tribunals, autoritats públiques i altres professionals.
  • HB10 - L’alumnat és capaç d’utilitzar les tècniques més pertinents en cada cas dirigides a la identificació i liquidació de drets aranzelaris, obligacions tributàries, de constitució de dipòsits judicials i d’atenció de les despeses i costes que siguin necessàries per garantir la tutela judicial efectiva dels drets de les seves persones representades.
  • HB12 - L’alumnat és capaç d’emprar adequadament i amb independència de criteri les tècniques de resolució de conflictes més pertinents a cada situació i context.

Continguts

Sesión 1ª. 7 de febrero de 2024 (4 h) AULA B504

14-15 h. Claves de estrategia procesal (P. Franquet).

15-16 h. Cómo redactar escritos procesales con excelencia (P. Franquet).

16-17 h. Presentación de la metodología (T. di Ciommo).

17-18 h. Sobrevivir a la sala de vistas (F. Jaureguízar).

 

 

Sesión 2ª. 8 de febrero de 2024 (4 h) AULA B504+A506

14-16 h. Las partes, representación y defensa y plazos procesales (J. Aso)

16-18 h.

Grupo 1: Elaboración de solicitud de diligencias preliminares. Caso 2 (P. Franquet). (entrega el 12/02/24, hasta las 23.59 h, en Moodle).

Grupo 2: Elaboración de solicitud de medidas cautelares. Caso 1 (F. Jaureguízar). (entrega el 12/02/24 hasta las 23.59 h, en Moodle).

 

Sesión 3ª. 9 de febrero de 2024 (4 h) AULA B504 +B602

14-18 h.

Grupo 1: Elaboración de demanda de juicio ordinario. Caso 3 (T. Di Ciommo). (entrega hasta el 11/02/24, hasta las 23.59 h, en Moodle)

Grupo 2: Elaboración de demanda de juicio ordinario – Caso 4 (F. Jaureguízar). (entrega hasta el día 11/02/23, hasta las 23.59h, en Moodle)

 

Sesión 4ª. 12 de febrero de 2023 (4 h) AULA B504 +A504

14-18 h.

Grupo 1: Elaboración de escrito de contestación a la demanda ordinaria confeccionada por el grupo contrario. Caso 4 (T. Di Ciommo). (entrega hasta el 14/02/24, hasta las 23.59 h, en Moodle)

Grupo 2: Elaboración de escrito de contestación a la demanda ordinaria confeccionada por el grupo contrario. Caso 3 (D. Doria). (entrega hasta el 14/02/23, hasta las 23.59 h, en Moodle)

 

Sesión 5ª. 13 de febrero de 2024 (2 h) AULA B504 +B603

14-16 h.

Grupo 1: Elaboración de instructa para oposición a solicitud de medidas cautelares. Caso 1 (P. Franquet). (no es necesaria entrega en Moodle).

Grupo 2: Elaboración de escrito de oposición frente a la resolución favorable a las diligencias preliminares interesadas de adverso. Caso 2 (F. Jaureguízar). (entrega el 13/02/24, hasta las 23.59 h, en Moodle)

 

 

Sesión 6ª. 14 de febrero de 2024 (4 h) AULA B504 +B602

14-15 h

Grupo 1: Preparación de las vistas de incidente de oposición a diligencias preliminares. Caso 2 (P. Franquet).

Grupo 2: Preparación de las vistas de incidente de medidas cautelares – Caso 1 (F. Jaureguízar).

15-16 H

Grupo 1: Preparación de las vistas de incidente de medidas cautelares – Caso 1 (P. Franquet).

Grupo 2: Preparación de las vistas de incidente de oposición a diligencias preliminares. Caso 2 (F. Jaureguízar).

16-17 h Vista de incidente de medidas cautelares – Casos 1 y 2 (M. J. Hernández [magistrada]).

17-18 h. Vista de oposición a solicitud de diligencias preliminares – Casos 1 y 2 (M. J. Hernández [magistrada]).

 

 

Sesión 7ª. 15 de febrero de 2024 (2 h) AULA B504 +B603

14-16 h.

Grupo 1: Preparación de las audiencias previas de ambos juicios ordinarios - Casos 3 y 4 (T. Di Ciommo).

Grupo 2: Preparación de las audiencias previas de ambos juicios  ordinarios - Casos 3 y 4 (D. Doria).

 

 

 

Sesión 8ª. 16 de febrero de 2023 (4 h) AULA B504 +B602

14-16 h.

Grupo 1: Elaboración de la demanda del juicio verbal – Caso 5 (T. Di Ciommo) (entrega hasta el día 19/02/23, hasta las 23.59h, en Moodle)

Grupo 2: Elaboración de la demanda del juicio verbal – Caso 6 (F. Jaureguízar). (entrega hasta el día 19/02/23, hasta las 23.59h, en Moodle)

16-17 h. Celebración de la primera audiencia previa en sala de vistas - Casos 3 y 4 (M. J. Hernández [magistrada]).

17-18 h. Celebración de la primera audiencia previa en sala de vistas - Casos 3 y 4 (M. J. Hernández [magistrada]).

 

Sesión 9ª. 19 de febrero de 2023 (4 h) AULA B504 +B603

14-16h

Grupo 1: Preparación de las vistas de juicio ordinario - Casos 3 y 4 (T. Di Ciommo).

Grupo 2: Preparación de las vistas de juicio ordinario - Casos 3 y 4 (F. Jaureguízar).

16-17 h. Celebración de la primera de las vistas de juicio ordinario - Casos 3 y 4 (M. J. Hernández [magistrada]).

17-18 h. Celebración de la segunda de las vistas de juicio ordinario - Casos 3 y 4 (M. J. Hernández [magistrada]).

 

Sesión 10ª. 20 de febrero de 2024 (2 h) AULA B504 +B603

14-16 h.

Grupo 1: Contestación a la demanda de juicio verbal. Caso 6 (P. Franquet) (entrega hasta el 20/02/24, hasta las 23.59 h, en Moodle)

Grupo 2: Contestación a la demanda de juicio verbal. Caso 5 (F. Jaureguízar) (entrega hasta el 20/02/24, hasta las 23.59 h, en Moodle)

 

Sesión 11ª. 21 de febrero de 2024 (4 h) AULA B504 +B602

14-16 h.

Grupo 1: Preparación de las vistas de juicio verbal. Casos 5 y 6 (T. Di Ciommo).

Grupo 2: Preparación de las vistas de juicio verbal. Casos 5 y 6 (P. Franquet).

16-18

Grupo 1: Elaboración de demanda de ejecución de títulos judiciales. Caso 7 (entrega hasta el 22/02/24, hasta las 23.59 h, en Moodle) (J. Sanz)

Grupo 2: Elaboración de demanda de ejecución de títulos no judiciales. Caso 8 (entrega hasta el 22/02/24, hasta las 23.59 h, en Moodle) (J. Aso)

 

 

Sesión 12ª. 22 de febrero de 2024 (2 h) AULA B504

14-15 h. Celebración de la primera de las vistas de juicio verbal (M. J. Hernández [magistrada]).

15-16 h. Celebración de la segunda de las vistas de juicio verbal (M. J. Hernández [magistrada]).

 

Sesión 13ª. 23 de febrero de 2024 (4 h) AULA B504 +B602

14-16

Grupo 1: Elaboración de oposición a demanda de ejecución de títulos no judiciales. Caso 8 (entrega hasta el 24/02/24, hasta las 23.59 h, en Moodle) (J. Sanz)

Grupo 2: Elaboración de oposición a la demanda de ejecución de títulos judiciales. Caso 7 (entrega hasta el 24/02/24, hasta las 23.59 h, en Moodle) (J. Aso)

16-18 h

La fase de embargo y la fase de apremio de la ejecución (J. Sanz)

 

Sesión 14ª. 26 de febrero de 2024 (4 h) AULA B504

14-16 h.

Aspectos importantes del recurso de apelación (T. Di Ciommo).

16-18 h.

Clase con caso práctico: Revisión de las principales cuestiones aprendidas (T. di Ciommo).

 

Sesión 15ª. 27 de febrero de 2023 (2 h) AULA B504

14-16 h

Análisis de la sentencia dictada por la magistrada tras el juicio ordinario  y aspectos importantes del recurso de apelación (P. Franquet)

 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



Les activitats formatives són:

  • Classe magistral (CM): El professorat exposa la teoria més rellevant de la matèria per reforçar coneixements del grau i garantir un correcte acompliment en les altres activitats formatives.
  • Anàlisi de casos pràctics (ACP): Anàlisi i discussió de la qualificació jurídica dels fets, alternatives processals que permet, altres alternatives de composició d’interessos en conflicte i elaboració d’escrits processals vinculats a l’assumpte.
  • Simulació d’escenaris professionals (SEP): Recreació, supervisada, de tota classe d’actuacions professionals d’advocacia i procura, escrites i orals, tant en l’àmbit de l’assessorament legal, com en el de l’activitat forense. L’alumnat ha de preparar-les amb antelació, sobre supòsits i materials extrets de casos reals.
  • Preparació de casos o simulacions (PCS): Treball previ a la classe presencial. Es pot fer individualment o en grup. Permet participar en la discussió del supòsit o en la realització de la simulació, amb un rendiment adequat.
  • Treball autònom (TA): L’alumnat analitza, busca informació o resol problemes per si sol, ajudant-se del material que se li facilita, bases de dades, bibliografia i informació que reculli en classes presencials o durant el període de pràctiques. Treball necessari en tots els mòduls, dirigit a aprofundir i consolidar els coneixements rebuts i a un rendiment més alt de les sessions de mètode del cas o de simulació d’escenaris professionals.
  • Estudi individual dirigit (EID): Treball d’adquisició individual de coneixements jurídics sota guia, acompanyament i supervisió del professor-tutor que resol dubtes i inquietuds i verifica els avenços realitzats per l’alumnat.

 

Les metodologies docents són les següents:

  • Classe teòrica (CT): Mètode amb el qual el professorat exposa els aspectes teòrics més substancials de la matèria amb el propòsit de reforçar els coneixements adquirits en el grau i garantir un correcte acompliment en les altres activitats formatives.
  • Mètode del cas (MC):  Permet la deliberació de l’alumnat sota la guia i participació del professorat. Es tracta de presentar un supòsit pràctic a classe per tal d’analitzar-lo i resoldre’l. En algunes activitats la presentació del cas i la resolució es realitzen en la mateixa unitat d’aprenentatge. No obstant això, és habitual que l’alumnat treballi el cas prèviament de forma individual o en grup per tal d’aprofitar el rendiment de les sessions presencials de forma adequada. L’activitat sempre està guiada pel professorat. Es promou que l’alumnat posi en pràctica els coneixements adquirits, que tingui l’ocasió d’integrar els nous coneixements i fer front a la complexitat de les situacions reals.
  • Mètode de simulació d’escenaris professionals (MSEP): Permet recrear tota classe de situacions possibles —extretes de casos reals— d’acompliment professional, en assessorament legal o en pràctica forense, i requereix que l’alumne, amb una preparació i supervisió adequada prèvia, les realitzi per si mateix, individualment o col·lectivament, davant d’un professor que acompanyi l’estudiant durant la seva actuació i l’avaluï.
  • Sessions d’estudi dirigit (SED): Mètode pel qual l’alumnat adquireix coneixements jurídics, de forma individual, mitjançant l’estudi, dirigit per un professor/a-tutor/a, que resol dubtes i inquietuds dels estudiants i que verifica els avenços realitzats per l’alumnat.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



Els sistemes d’avaluació són:

  • Resolució de casos pràctics (RCP): L’alumnat ha de demostrar la seva capacitat resolutiva respecte als casos pràctics presentats i se l’avalua atenent a la qualificació jurídica dels fets, les alternatives processals de defensa, l’elaboració d’escrits processals vinculats al cas, tant en l’aspecte formal com en els de fons i l’expressió escrita, especialment pel que fa a la utilització del llenguatge jurídic.
  • Realització de simulacions d’escenaris professionals (RSEP): L’alumnat ha de demostrar la seva capacitat per a la realització d’actuacions professionals pròpies de l’advocat, escrites i orals, tant en l’àmbit de l’assessorament legal, com en el propi de l’activitat forense, i se l’avaluarà atenent a la qualitat de la forma i del fons de la seva intervenció professional simulada i el rigor tècnic jurídic.
  • Prova escrita (PE): Prova objectiva de respostes o respostes múltiples, o de desenvolupament, sobre qüestions d’ordre teòric o sobre supòsits pràctics, sobre els quals hagin de dictaminar o resoldre justificadament.
  L'avaluació és continuada, amb una ponderació de 60% de participació/casos pràctics/treball a l'aula i 40% a l'examen.

Bibliografia i recursos

El punt de partida per l'estudi d'aquesta signatura és la Llei d'Enjudiciament Civil (LEC) - tinguin en compte que aquesta haurà d'estar actualitzada a la data en què s'imparteixi l'assignatura. 

Amb la finalitat de sistematitzar el contingut de la citada, es recomanen els següents manuals:

RAMOS MÉNDEZ, F., Juicio civil, 3ª edición (actualitzada por Cachón Cadenas y Ramos Romeu), editorial Atelier, Barcelona,
2019.

ARMENTA DEU, T., Lecciones de Derecho procesal civil, Marcial Pons, Madrid, 13ª edició, 2021.