Universitat Internacional de Catalunya

Deontologia Professional de l'Advocacia i la Procura

Deontologia Professional de l'Advocacia i la Procura
3
14965
1
Segon semestre
OB
Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català

Professorat


Reyes Alcón: ralcon@uic.es

Horari d'atenció: de dilluns a divendres de 09.30 h a 13.30 h. En tot cas s'ha d'enviar un correu electrònic prèviament per a concertar l'hora


Qualsevol pregunta relativa a la marxa del mòdul, al seu contingut o a la seva avaluació ha de dirigir-se a la coordinadora d'aquest, prof. Belén Zárate   bzarate@uic.es

Presentació

El coneixement i l'adequat maneig de les normes deontològiques resulten indispensables per a l'advocat en el seu exercici professional. Constitueix un corpus ètic que regeix la conducta de l'advocat en el seu quefer habitual i en les relacions que estableixi amb els clients, amb els contraris, amb altres companys i amb les institucions col·legials, judicials i d'una altra naturalesa.

Requisits previs

No es precisen. Els elements normatius i teòrics necessaris es contenen en els materials annexos, en la bibliografia recomanada i també es transmeten a l'aula.

Objectius


Aprendre a analitzar èticament les conductes professionals. Conèixer i dominar les exigències deontològiques normatives, aplicades a casos concrets, reals, enfocant, aquest aprenentatge a la superació amb èxit de l'examen d'Estat.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CN01 - L’alumnat és capaç de descriure detalladament les diferents tècniques de composició d’interessos.
  • CP01 - L’alumnat és capaç de guardar el secret professional i la confidencialitat en relació amb els assumptes que té encomanats.
  • CP02 - L’alumnat és capaç de desenvolupar treballs professionals en equips especialitzats i interdisciplinaris.
  • CP03 - L’alumnat és capaç d’interactuar de forma apropiada amb la ciutadania, les institucions i altres persones professionals.
  • CP04 - L’alumnat respecta els drets fonamentals d’igualtat entre homes i dones, i la promoció dels drets humans i els valors propis d’una cultura de pau i de valors democràtics; utilitzant un llenguatge que eviti l’androcentrisme i els estereotips.
  • HB01 - L’alumnat és capaç d’aplicar correctament i adequadament els coneixements especialitzats adquirits en la llicenciatura o el grau en l’exercici professional davant tribunals o autoritats públiques, així com en les funcions d’assessorament pel que fa als principis d’igualtat de tracte i de no-discriminació.
  • HB02 - L’alumnat és capaç d’utilitzar les tècniques dirigides a l’esbrinament i establiment dels fets en els diferents tipus de procediment en l’elaboració de documents processals, en els interrogatoris i en les proves pericials, amb especial atenció a la perspectiva de gènere.
  • HB03 - L’alumnat és capaç d’integrar correctament el dret a la defensa i la postulació processal dels clients en el marc dels sistemes de tutela jurisdiccionals nacionals i internacionals.
  • HB04 - L’alumnat és capaç d’emprar convenientment els mètodes alternatius a la via jurisdiccional per a la solució de conflictes jurídics.
  • HB08 - L’alumnat és capaç d’incorporar els drets i deures deontològics de la persona que exerceix l’advocacia o la procura en les relacions amb clients, altres parts, tribunals, autoritats públiques i altres professionals.
  • HB09 - L’alumnat és capaç de descriure les diferents responsabilitats vinculades a l’exercici de l’activitat professional, incloent el funcionament bàsic de l’assistència jurídica gratuïta i la promoció de la responsabilitat social de la persona que exerceix l’advocacia o la procura.
  • HB10 - L’alumnat és capaç d’utilitzar les tècniques més pertinents en cada cas dirigides a la identificació i liquidació de drets aranzelaris, obligacions tributàries, de constitució de dipòsits judicials i d’atenció de les despeses i costes que siguin necessàries per garantir la tutela judicial efectiva dels drets de les seves persones representades.
  • HB11 - L’alumnat és capaç de reconèixer les situacions de conflicte d’interessos que es poden produir en la pràctica professional.
  • HB12 - L’alumnat és capaç d’emprar adequadament i amb independència de criteri les tècniques de resolució de conflictes més pertinents a cada situació i context.
  • HB13 - L’alumnat és capaç de planificar l’estructura organitzativa del despatx professional en funció dels recursos humans que l’integren i del tipus de clients a què es dirigeix.
  • HB14 - L’alumnat és capaç d’establir un protocol de gestió econòmica i fiscal per al despatx professional, de compliance i de protecció de riscos laborals i de dades de caràcter personal.
  • HB15 - L’alumnat és capaç d’utilitzar els procediments, protocols, sistemes, i aplicacions judicials que requereixin els actes de comunicació i cooperació amb l’Administració de Justícia amb especial atenció als de naturalesa electrònica, informàtica i telemàtica.
  • HB16 - L’alumnat és capaç d’implementar tècniques de treball en equip dirigides a assolir més eficiència mitjançant l’accés a fonts d’informació, el coneixement d’idiomes, la gestió del coneixement i el maneig de tècniques i eines aplicades.
  • HB17 - L’alumnat és capaç de planificar l’estructura organitzativa del despatx professional en funció dels recursos humans que l’integren i del tipus de clients a què es dirigeix.
  • HB18 - L’alumnat és capaç d’expressar-se oralment i per escrit de manera adequada al context i a les necessitats o característiques especials de cada destinatari.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

L’alumnat és capaç de:

  1. Identificar el marc legal en què es desenvolupen l’advocacia i la procura, incloent les qüestions pròpiament deontològiques i col·legials aplicables.
  2. Reconèixer les principals obligacions de l’advocat i el procurador amb els seus clients, amb els seus companys i amb els òrgans jurisdiccionals o institucions.
  3. Desenvolupar amb soltesa les diverses formes d’exercir la professió, així com identificar el règim de previsió social que li correspon.
  4. Identificar les conseqüències de la seva eventual responsabilitat professional, civil, penal i disciplinària.

Continguts

  1. Anàlisi ètica de les accions professionals del jurista.
  2. Normes Deontològiques de l'advocat
  3. Principis, deures i drets
  4. Relacions de l'advocat amb el client
  5. Relacions de l'advocat amb companys de professió
  6. Relacions de l'advocat amb la part contrària
  7. Relacions de l'advocat amb Jutges i Tribunals
  8. Relacions de l'advocat amb el Col·legi Professional
  9. Deontologia i professió de procurador
  10. Drets i deures dels procuradors
  11. Relacions del procurador amb el client
  12. Relacions del procurador amb altres procuradors
  13. Relacions del procurador amb advocats i altres professionals
  14. Relacions amb jutges i Tribunals
 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



Les activitats formatives són:

  • Classe magistral (CM): El professorat exposa la teoria més rellevant de la matèria per reforçar coneixements del grau i garantir un correcte acompliment en les altres activitats formatives.
  • Anàlisi de casos pràctics (ACP): Anàlisi i discussió de la qualificació jurídica dels fets, alternatives processals que permet, altres alternatives de composició d’interessos en conflicte i elaboració d’escrits processals vinculats a l’assumpte.
  • Simulació d’escenaris professionals (SEP): Recreació, supervisada, de tota classe d’actuacions professionals d’advocacia i procura, escrites i orals, tant en l’àmbit de l’assessorament legal, com en el de l’activitat forense. L’alumnat ha de preparar-les amb antelació, sobre supòsits i materials extrets de casos reals.
  • Preparació de casos o simulacions (PCS): Treball previ a la classe presencial. Es pot fer individualment o en grup. Permet participar en la discussió del supòsit o en la realització de la simulació, amb un rendiment adequat.
  • Treball autònom (TA): L’alumnat analitza, busca informació o resol problemes per si sol, ajudant-se del material que se li facilita, bases de dades, bibliografia i informació que reculli en classes presencials o durant el període de pràctiques. Treball necessari en tots els mòduls, dirigit a aprofundir i consolidar els coneixements rebuts i a un rendiment més alt de les sessions de mètode del cas o de simulació d’escenaris professionals.
  • Estudi individual dirigit (EID): Treball d’adquisició individual de coneixements jurídics sota guia, acompanyament i supervisió del professor-tutor que resol dubtes i inquietuds i verifica els avenços realitzats per l’alumnat.

 

Les metodologies docents que s’utilitzaran són les següents:

  • Classe teòrica (CT): Mètode amb el qual el professorat exposa els aspectes teòrics més substancials de la matèria amb el propòsit de reforçar els coneixements adquirits en el grau i garantir un correcte acompliment en les altres activitats formatives.
  • Mètode del cas (MC):  Permet la deliberació de l’alumnat sota la guia i participació del professorat. Es tracta de presentar un supòsit pràctic a classe per tal d’analitzar-lo i resoldre’l. En algunes activitats la presentació del cas i la resolució es realitzen en la mateixa unitat d’aprenentatge. No obstant això, és habitual que l’alumnat treballi el cas prèviament de forma individual o en grup per tal d’aprofitar el rendiment de les sessions presencials de forma adequada. L’activitat sempre està guiada pel professorat. Es promou que l’alumnat posi en pràctica els coneixements adquirits, que tingui l’ocasió d’integrar els nous coneixements i fer front a la complexitat de les situacions reals.
  • Mètode de simulació d’escenaris professionals (MSEP): Permet recrear tota classe de situacions possibles —extretes de casos reals— d’acompliment professional, en assessorament legal o en pràctica forense, i requereix que l’alumne, amb una preparació i supervisió adequada prèvia, les realitzi per si mateix, individualment o col·lectivament, davant d’un professor que acompanyi l’estudiant durant la seva actuació i l’avaluï.
  • Sessions d’estudi dirigit (SED): Mètode pel qual l’alumnat adquireix coneixements jurídics, de forma individual, mitjançant l’estudi, dirigit per un professor/a-tutor/a, que resol dubtes i inquietuds dels estudiants i que verifica els avenços realitzats per l’alumnat.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



Els sistemes d’avaluació són:

  • Resolució de casos pràctics (RCP): L’alumnat ha de demostrar la seva capacitat resolutiva respecte als casos pràctics presentats i se l’avalua atenent a la qualificació jurídica dels fets, les alternatives processals de defensa, l’elaboració d’escrits processals vinculats al cas, tant en l’aspecte formal com en els de fons i l’expressió escrita, especialment pel que fa a la utilització del llenguatge jurídic.
  • Realització de simulacions d’escenaris professionals (RSEP): L’alumnat ha de demostrar la seva capacitat per a la realització d’actuacions professionals pròpies de l’advocat, escrites i orals, tant en l’àmbit de l’assessorament legal, com en el propi de l’activitat forense, i se l’avaluarà atenent a la qualitat de la forma i del fons de la seva intervenció professional simulada i el rigor tècnic jurídic.
  • Prova escrita (PE): Prova objectiva de respostes o respostes múltiples, o de desenvolupament, sobre qüestions d’ordre teòric o sobre supòsits pràctics, sobre els quals hagin de dictaminar o resoldre justificadament.
L'avaluació és continuada, amb una ponderació de 60% de participació/casos pràctics/treball a l'aula i 40% a l'examen.

Bibliografia i recursos

Vademécum Acceso a la Abogacía, Volumen I Parte General, De Pablo Hermida, José María, Editorial Colex.

Deontología y práctica de la abogacía del Siglo XXI, V.V.A.A., Editorial Thomson Aranzadi, 2008.

Deontología profesional del abogado, Aparisi Miralles, Ángela, Editorial Tirant lo Blanch, Valencia, 2013 (2ª edición 2018).

Manual de Deontología para abogados, Sánchez Stewart, Nielson. Editorial La Ley, 2021.

Justicia y Ética de la Abogacía, V.V.A.A., Editorial Dykinson, 2007.

El Alma de la Toga, Ossorio y Gallardo, Ángel, Editorial Reus.