Universitat Internacional de Catalunya

Jurisdiccions Especials i Mitjans Alternatius de Solució de Controvèrsies (MASC)

Jurisdiccions Especials i Mitjans Alternatius de Solució de Controvèrsies (MASC)
3
14967
1
Segon semestre
OB
Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català

Professorat


Per a qualsevol qüestió la Dra. Tiziana Di Ciommo estará a la disposició dels alumnes. S'aconsella sol·licitar cita prèvia dirigint un e-mail a la següent adreça de correu electrònic: (tdiciommo@uic.es).

Presentació

L’article 24 de la Constitució espanyola reconeix la tutela judicial efectiva com a dret fonamental de tota persona i li afegeix una sèrie de garanties processals per assegurar-ne l’abast.

Requisits previs

No escauen.

Objectius

Familiaritzar-se amb els diversos aspectes vinculats a la tutela judicial efectiva.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CN01 - L’alumnat és capaç de descriure detalladament les diferents tècniques de composició d’interessos.
  • CP01 - L’alumnat és capaç de guardar el secret professional i la confidencialitat en relació amb els assumptes que té encomanats.
  • CP02 - L’alumnat és capaç de desenvolupar treballs professionals en equips especialitzats i interdisciplinaris.
  • CP03 - L’alumnat és capaç d’interactuar de forma apropiada amb la ciutadania, les institucions i altres persones professionals.
  • CP04 - L’alumnat respecta els drets fonamentals d’igualtat entre homes i dones, i la promoció dels drets humans i els valors propis d’una cultura de pau i de valors democràtics; utilitzant un llenguatge que eviti l’androcentrisme i els estereotips.
  • HB01 - L’alumnat és capaç d’aplicar correctament i adequadament els coneixements especialitzats adquirits en la llicenciatura o el grau en l’exercici professional davant tribunals o autoritats públiques, així com en les funcions d’assessorament pel que fa als principis d’igualtat de tracte i de no-discriminació.
  • HB02 - L’alumnat és capaç d’utilitzar les tècniques dirigides a l’esbrinament i establiment dels fets en els diferents tipus de procediment en l’elaboració de documents processals, en els interrogatoris i en les proves pericials, amb especial atenció a la perspectiva de gènere.
  • HB03 - L’alumnat és capaç d’integrar correctament el dret a la defensa i la postulació processal dels clients en el marc dels sistemes de tutela jurisdiccionals nacionals i internacionals.
  • HB04 - L’alumnat és capaç d’emprar convenientment els mètodes alternatius a la via jurisdiccional per a la solució de conflictes jurídics.
  • HB08 - L’alumnat és capaç d’incorporar els drets i deures deontològics de la persona que exerceix l’advocacia o la procura en les relacions amb clients, altres parts, tribunals, autoritats públiques i altres professionals.
  • HB09 - L’alumnat és capaç de descriure les diferents responsabilitats vinculades a l’exercici de l’activitat professional, incloent el funcionament bàsic de l’assistència jurídica gratuïta i la promoció de la responsabilitat social de la persona que exerceix l’advocacia o la procura.
  • HB10 - L’alumnat és capaç d’utilitzar les tècniques més pertinents en cada cas dirigides a la identificació i liquidació de drets aranzelaris, obligacions tributàries, de constitució de dipòsits judicials i d’atenció de les despeses i costes que siguin necessàries per garantir la tutela judicial efectiva dels drets de les seves persones representades.
  • HB11 - L’alumnat és capaç de reconèixer les situacions de conflicte d’interessos que es poden produir en la pràctica professional.
  • HB12 - L’alumnat és capaç d’emprar adequadament i amb independència de criteri les tècniques de resolució de conflictes més pertinents a cada situació i context.
  • HB13 - L’alumnat és capaç de planificar l’estructura organitzativa del despatx professional en funció dels recursos humans que l’integren i del tipus de clients a què es dirigeix.
  • HB14 - L’alumnat és capaç d’establir un protocol de gestió econòmica i fiscal per al despatx professional, de compliance i de protecció de riscos laborals i de dades de caràcter personal.
  • HB15 - L’alumnat és capaç d’utilitzar els procediments, protocols, sistemes, i aplicacions judicials que requereixin els actes de comunicació i cooperació amb l’Administració de Justícia amb especial atenció als de naturalesa electrònica, informàtica i telemàtica.
  • HB16 - L’alumnat és capaç d’implementar tècniques de treball en equip dirigides a assolir més eficiència mitjançant l’accés a fonts d’informació, el coneixement d’idiomes, la gestió del coneixement i el maneig de tècniques i eines aplicades.
  • HB17 - L’alumnat és capaç de planificar l’estructura organitzativa del despatx professional en funció dels recursos humans que l’integren i del tipus de clients a què es dirigeix.
  • HB18 - L’alumnat és capaç d’expressar-se oralment i per escrit de manera adequada al context i a les necessitats o característiques especials de cada destinatari.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

L’alumnat és capaç de:

  1. Reconèixer les principals obligacions de l’advocat i el procurador amb els seus clients, amb els seus companys i amb els òrgans jurisdiccionals o institucions.
  2. Reconèixer totes les qüestions generals que pertanyen a l’assistència lletrada, l’assistència jurídica gratuïta, el torn d’ofici, l’organització judicial, interna i europea, les garanties constitucionals del procés, i els mecanismes de tutela corresponents, i el funcionament organitzatiu i burocràtic de l’Administració de Justícia.
  3. Determinar adequadament les implicacions econòmiques del procés judicial.
  4. Explicar a un potencial client totes les vies legals de possible solució del conflicte jurídic o del problema legal plantejat i, singularment, els mecanismes de resolució alternativa, o no judicial, de conflictes (en particular, mediació i arbitratge).

Continguts

JURISDICCIONS ESPECIALS

Sessió 1a. 23 d'abril de 2024 (2 h)

14-16 h. Demarcació i planta. Les ordres jurisdiccionals. Jurisdicció i competència. (Juan León).

Sessió 2a. 24 d'abril de 2024 (4 h)

14-16 h. Jurisdicció i competència. (Juan León)

16-18 h. Principis i garanties constitucionals del procés judicial i el recurs d'empara constitucional. Redacció d'un recurs d'empara. (M. Nebrera).

Sessió 3a. 25 d'abril de 2024 (2 h)

16-18 h. L'incident de nul·litat d'actuacions. Redacció d'un escrit de nul·litat d'actuacions. (M. Nebrera).

Sessió 4a. 26 d'abril de 2024 (4 h)

14-16 h. Sistema jurisdiccional de la Unió europea. Competència dels tribunals europeus i internacionals. (M. Mut).

16-18: Anàlisi de tots els recursos que es puguin plantejar davant tribunals europeus i internacionals (M. Mut).

Sessió 5a. 29 d'abril de 2024 (3 h)

14-15 h. Cas pràctic. Les qüestions prejudicials abans el TJEU (M. Mut).

15-16 h. Cas pràctic. Recurs davant el TEDH (M. Mut).

16-17 h. Cas pràctic. Recurs davant la CPI (M. Mut).



MÈTODES ALTERNATIUS DE SOLUCIÓ DE CONTROVÈRSIES

Sessió 1a. 29 d'abril de 2024 (1 h)

17-18 h. Introducció als MASC (J. Gallel).

Sessió 2a. 30 d'abril de 2024 (2 h)

14-16 h. Teoria sobre mediació (J. Azagra).

Sessió 3a. 2 de maig de 2024 (2 h)

14-15 h. Teoria sobre arbitratge (I). Fase pre-contenciosa: clàusula arbitral, mesures cautelars, competència arbitral (J. Azagra).

15-16 h. Teoria sobre arbitratge (II). Inicio arbitratge: acta de missió, ordres processals, casi management conference. Memorials i prova: demanda i contestació, de redfern schedule, rèplica i dúplica, closing statements (J. Azagra).

Sessió 4a. 3 de maig de 2024 (4 h)

14-16 h. Cas pràctic mediació (J. Gallel).

16-17 h. Teoria sobre arbitratge (III). Vista oral: pre-*hearing conference, preparació de la vista, interrogatoris (direct, cross, re-direct, re-cross) (J. Azagra).

17-18h. Cas pràctic arbitratge: proposició d'interrogatoris (J. Azagra).

Sessió 5a. 6 de maig de 2024 (4 h)

14-16 h. Cas pràctic arbitratge: vista arbitral (J. Azagra).

16-18 h. Cas pràctic arbitratge: vista arbitral (J. Gallel).

Sessió 6a. 7 de maig de 2024 (2 h)

14-15 h. Teoria sobre arbitratge (IV). Laude: contingut, efectes, costes. Fase post-arbitral: anul·lació de laude, reconeixement i execució (J. Gallel).

15-16 h. Conclusió i revisió preguntes d'exàmens d'accés (J. Gallel).

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



Les activitats formatives són:

  • Classe magistral (CM): El professorat exposa la teoria més rellevant de la matèria per reforçar coneixements del grau i garantir un correcte acompliment en les altres activitats formatives.
  • Anàlisi de casos pràctics (ACP): Anàlisi i discussió de la qualificació jurídica dels fets, alternatives processals que permet, altres alternatives de composició d’interessos en conflicte i elaboració d’escrits processals vinculats a l’assumpte.
  • Simulació d’escenaris professionals (SEP): Recreació, supervisada, de tota classe d’actuacions professionals d’advocacia i procura, escrites i orals, tant en l’àmbit de l’assessorament legal, com en el de l’activitat forense. L’alumnat ha de preparar-les amb antelació, sobre supòsits i materials extrets de casos reals.
  • Preparació de casos o simulacions (PCS): Treball previ a la classe presencial. Es pot fer individualment o en grup. Permet participar en la discussió del supòsit o en la realització de la simulació, amb un rendiment adequat.
  • Treball autònom (TA): L’alumnat analitza, busca informació o resol problemes per si sol, ajudant-se del material que se li facilita, bases de dades, bibliografia i informació que reculli en classes presencials o durant el període de pràctiques. Treball necessari en tots els mòduls, dirigit a aprofundir i consolidar els coneixements rebuts i a un rendiment més alt de les sessions de mètode del cas o de simulació d’escenaris professionals.
  • Estudi individual dirigit (EID): Treball d’adquisició individual de coneixements jurídics sota guia, acompanyament i supervisió del professor-tutor que resol dubtes i inquietuds i verifica els avenços realitzats per l’alumnat.

 

Les metodologies docents són les següents:

  • Classe teòrica (CT): Mètode amb el qual el professorat exposa els aspectes teòrics més substancials de la matèria amb el propòsit de reforçar els coneixements adquirits en el grau i garantir un correcte acompliment en les altres activitats formatives.
  • Mètode del cas (MC):  Permet la deliberació de l’alumnat sota la guia i participació del professorat. Es tracta de presentar un supòsit pràctic a classe per tal d’analitzar-lo i resoldre’l. En algunes activitats la presentació del cas i la resolució es realitzen en la mateixa unitat d’aprenentatge. No obstant això, és habitual que l’alumnat treballi el cas prèviament de forma individual o en grup per tal d’aprofitar el rendiment de les sessions presencials de forma adequada. L’activitat sempre està guiada pel professorat. Es promou que l’alumnat posi en pràctica els coneixements adquirits, que tingui l’ocasió d’integrar els nous coneixements i fer front a la complexitat de les situacions reals.
  • Mètode de simulació d’escenaris professionals (MSEP): Permet recrear tota classe de situacions possibles —extretes de casos reals— d’acompliment professional, en assessorament legal o en pràctica forense, i requereix que l’alumne, amb una preparació i supervisió adequada prèvia, les realitzi per si mateix, individualment o col·lectivament, davant d’un professor que acompanyi l’estudiant durant la seva actuació i l’avaluï.
  • Sessions d’estudi dirigit (SED): Mètode pel qual l’alumnat adquireix coneixements jurídics, de forma individual, mitjançant l’estudi, dirigit per un professor/a-tutor/a, que resol dubtes i inquietuds dels estudiants i que verifica els avenços realitzats per l’alumnat.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



Els sistemes d’avaluació són:

  • Resolució de casos pràctics (RCP): L’alumnat ha de demostrar la seva capacitat resolutiva respecte als casos pràctics presentats i se l’avalua atenent a la qualificació jurídica dels fets, les alternatives processals de defensa, l’elaboració d’escrits processals vinculats al cas, tant en l’aspecte formal com en els de fons i l’expressió escrita, especialment pel que fa a la utilització del llenguatge jurídic.
  • Realització de simulacions d’escenaris professionals (RSEP): L’alumnat ha de demostrar la seva capacitat per a la realització d’actuacions professionals pròpies de l’advocat, escrites i orals, tant en l’àmbit de l’assessorament legal, com en el propi de l’activitat forense, i se l’avaluarà atenent a la qualitat de la forma i del fons de la seva intervenció professional simulada i el rigor tècnic jurídic.
  • Prova escrita (PE): Prova objectiva de respostes o respostes múltiples, o de desenvolupament, sobre qüestions d’ordre teòric o sobre supòsits pràctics, sobre els quals hagin de dictaminar o resoldre justificadament.
  L'avaluació és continuada, amb una ponderació de 60% de participació/casos pràctics/treball a l'aula i 40% a l'examen.

Bibliografia i recursos

Es facilitarà al principi de cada classe