1. Metes seleccionades:

5.1 Posar fi a totes les formes de discriminació contra totes les dones i nenes a tot el món.

5.2 Eliminar totes les formes de violència contra totes les dones i nenes en els àmbits públic i privat, inclosos el tràfic i l’explotació sexual, així com altres tipus d’explotació.

5.4 Reconèixer i valorar les cures no remunerades i el treball domèstic no remunerat, mitjançant la prestació de serveis públics, la provisió d’infraestructures i la formulació de polítiques de protecció social, així com mitjançant la promoció de la responsabilitat compartida a la llar i la família, segons escaigui a cada país.

5.5 Vetllar per la participació plena i efectiva de les dones, i per la igualtat d’oportunitats de lideratge en tots els àmbits de presa de decisions en la vida política, econòmica i pública.

5.c Adoptar i enfortir polítiques encertades i lleis aplicables per a promoure la igualtat entre els gèneres i l’apoderament de dones i nenes a tots els nivells.

Indicador2018/192019/202020/212021/22
Nombre d’intervencions en aplicació del protocol de violències de gènere de UIC Barcelona0000
Percentatge d’investigadores líders de grups de recerca51,51%51,51%56%37%
Percentatge de dones en càrrecs acadèmics55,73%58,73%60%55%
Percentatge de dones catedràtiques respecte del total7,69%7,14%8%18%
Percentatge de dones en administració i serveis a la Universitat80%77%78%80%

3. Educació

Actualment, la Unitat d’Igualtat i les facultats estan revisant totes les guies docents dels setze graus de UIC Barcelona amb l’objectiu de fomentar la visibilitat de les dones, l’ús del llenguatge no sexista i l’impuls de la recerca desagregada per sexe per obtenir resultats més ajustats.

De manera preliminar, es va fer la primera fase d’aquesta revisió, que està publicada al capítol Perspectiva de gènere i qualitat universitària del llibre Murs de discriminació i exclusió en la construcció d’identitats: la mirada de les Ciències Socials (2021).      

3.1 Mesurament de les dades d’accés a la Universitat.

Sistemàticament, es mesura la taxa de sol·licitud de dones i la taxa d’acceptació a la Universitat i la graduació.

Aquestes dades, reflectides a l’Informe de matriculació i graduació dels estudiants de UIC Barcelona del curs 2021-2022, ens ajuden a comprendre el nostre progrés i garantir una inscripció igualitària entre homes i dones. En aquest informe facilitem les dades dels estudiants, tant del primer any de grau com de postgrau, el nombre total de sol·licitants per a aquest any acadèmic, la proporció de dones i homes matriculats, els estudiants internacionals, els alumnes procedents de països en vies de desenvolupament, així com les taxes de graduació dels graus, concretament la mitjana de finalització és del 88,07 %, del qual el 68,88 % són dones graduades.

La Unitat d’Igualtat fa un seguiment de l’evolució de l’equitat a tota la Institució, tenint en compte les dades desagregades de l’alumnat i la plantilla (PAS i PDI).

L’anàlisi d’aquestes dades serveix com a base per al disseny de polítiques i accions de diferents programes, en concret dels plans d’igualtat d’oportunitats entre homes i dones.

L’eliminació de qualsevol bretxa en la representació, l’accés als graus, la promoció en la carrera professional i la retribució són els objectius dels plans que serveixen com a guia i compromís.

3.2 Programes com a suport específic per als estudis de les alumnes.

3.2.1 Programes de mentoria.

Presentem els diferents programes de mentoria i la proporció de dones involucrades i dins dels 3 primers enllaços mostrem les competències adquirides en línia amb els esquemes de mentoria de dones.

1. Programa Alumne Mentor d’Odontologia. 57,1 % de dones.
2. Programa de mentoria per a alumnes de la Facultat de Bioenginyeria. 100 % de dones.
3. Programa Mentoria. 69 % de dones.
4. Programa Alumni Ambassadors. 57,14 % de dones.
5. Programa Mentors 2022 de la Fundació CYD.

3.2.2 Assessorament: tot l’alumnat té una assessora o un assessor que l’acompanya a la tutoria i l’orienta de manera personalitzada en l’àmbit acadèmic, professional i personal per ajudar-lo a descobrir nous horitzons en la seva etapa universitària.

3.2.3 Servei de coaching per a alumnes d’últims cursos de grau i postgrau.

3.2.4 Des del Departament de Promoció i Admissions, s’informa sobre beques i es duen a terme activitats per a futurs alumnes, dins de les instal·lacions de la Universitat, per donar a conèixer tots els graus i dobles graus i poden matricular-s’hi.

3.2.5 Beques: la Universitat té un compromís amb l’alumnat amb el qual procura que cap persona amb aptituds per a l’estudi deixi de cursar una titulació per motius econòmics. La Unitati de Beques ofereix una atenció personalitzada als alumnes de postgrau i màster que necessitin accedir a beques i altres tipus d’ajuts que ofereix la Universitat.

 

campaña anual ningun talento

Campanya anual Cap Talent Sense Futur - curs 2021-2022 |UIC Barcelona 

4. Impacte social

4.1 Promoció de la dona en matèries STEM

Mitjançant programes de divulgació i col·laboració, promocionem l’accés de les nenes i dones a les matèries i carreres STEM (ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques).

Per aconseguir aquest objectiu, oferim informació, esdeveniments i recursos que busquen ajudar i inspirar les alumnes en aquests estudis.    

 

4.1.1 El grau en Bioenginyeria va començar el curs 2017-2018. Com a exemple de divulgació, destaquem la comunicació promocional de la Facultat de Bioenginyeriaque ha inspirat moltes noies a matricular-se en aquesta carrera, com ho demostren els resultats del curs 2021-2022 en què d’un total de 111 estudiants, el 70 són noies i el 41 són nois. 

 

Sara Estruch

Sara Estruch: “La meva experiència estudiant Bioenginyeria”.

4.1.2 Altres activitats educatives en aquesta mateixa línia han estat finançades per la Fundació Engineering Information EIF, com és el cas del Programa de Mentoria: La dona a l’enginyeria o la creació de jocs escolars, els quals han estat realitzats per la Facultat de Ciències de l’Educació de UIC Barcelona.


El Joc de cartes de dones científiques mostra els assoliments de les dones en ciència i enginyeria d’una manera fàcil i lúdica per a nens i nenes d’entre 6 i 12 anys. El pla pilot s’ha dut a terme amb 50 alumnes d’una escola durant la Setmana de la Ciència el novembre de 2021.

 

Joc de cartes de dones científiques

Per una altra banda, l’escape room virtual de la dona a l’enginyeria, dut a terme amb motiu del Dia Internacional de la Dona i la Nena a la Ciència de l’any 2021, està orientat a alumnes de 3r d’ESO fins a 2n de Batxillerat. Els estudiants fan un viatge en el temps per conèixer els descobriments de les dones científiques/enginyeres i comprovar com aquests descobriments han impactat en el sector de la bioenginyeria actual. Fins ara, hi han participat 2.696 alumnes de 58 escoles en 22 províncies espanyoles.

4.2 Col·laboració amb altres universitats
 

Col·laboració amb altres universitats que fa la Facultat de Ciències de l’Educació de UIC Barcelona per afavorir les competències STEAM amb el programa Erasmus+ de la Unió Europea.

L’objectiu és desenvolupar competències científiques STEAM (ciència, tecnologia, enginyeria, art i matemàtiques) en l’educació preescolar a través dels laboratoris de cuina i en l’elaboració de materials i recursos educatius que promoguin la sostenibilitat entre nenes i nens de 3 a 6 anys.

Com expliquen les investigadores, “el nou projecte, que introdueix les disciplines STEAM com un camí per a la comprensió de la sostenibilitat, té com a objectiu principal dissenyar un currículum centrat en l’educació STEAM a l’aire lliure per a la sostenibilitat, complementari al currículum d’educació infantil que permeti als mestres triar recursos individuals o trajectòries d’aprenentatge”. Així mateix, el projecte dedica especial atenció a superar la bretxa de gènere i els estereotips relacionats amb l’educació en disciplines STEAM a les nenes.

Ambdós projectes estan liderats per la Universitat Ignatium de Cracòvia i amb la participació de les universitats de LUMSA (Roma), el Politècnic de Milà, la Dublin City University i UIC Barcelona. 

5. Polítiques

5.1 Política de no discriminació, incloent l’admissió i la participació en la Universitat

La Universitat Internacional de Catalunya, des de la seva fundació el 1997, manté un ferm compromís en el respecte de la dignitat de cada persona, els seus drets, la igualtat d’oportunitats (accés, desenvolupament, promoció i retribució) així com la no discriminació per qualsevol causa (nacionalitat, raça, ideologia, sexe, discapacitat, etc.).

Aquests principis estan recollits en el seu ideari, a l’article 8 i en els estatuts de UIC Barcelona:

“La Universitat està oberta amb esperit universal a tota classe de persones, sense discriminacions per motiu de religió, nacionalitat, procedència geogràfica o social, sexe, raça, ideologia o de qualsevol altre tipus, i cultiva sabers molt variats. Respecta la llibertat de les consciències i les legítimes diferències d’opinió entre els membres de la comunitat universitària.”

I a l’article 6 de l’ideari esmenta:

“És requisit indispensable per al servei adequat que la Universitat vol prestar a la persona que tothom que integra la comunitat universitària i la mateixa feina universitària estiguin presidits per la consideració de l’elevada dignitat de la persona, amb el més ple respecte als drets humans. D’aquesta manera, la Universitat contribuirà, a més, a preparar els estudiants per a una convivència social recta.”

5.1.1 La Unitat d’Igualtat, creada el 2019, vetlla perquè es respecti el principi d’igualtat d’oportunitats i la no discriminació per a tota la comunitat universitària (PAS, PDI i alumnat), així com els processos per abordar l’assetjament.

El 2020 es va aprovar per Junta de Govern el Protocol per a la Prevenció, Avaluació i Intervenció davant l’Assetjament i el II Pla d’igualtat (2020-2025) i el 2022 el III Pla d’igualtat d’oportunitats (2022-2026). El protocol i els plans d’igualtat d’oportunitats són les polítiques i els compromisos ferms que la nostra universitat assumeix en total continuïtat amb els principis del seu ideari fundacional i els diferents plans estratègics que han guiat el seu govern.

5.1.2 En l’apartat de legislació de la Unitat d’Igualtat, s’hi recullen les lleis, amb les accions i procediments que treballa UIC Barcelona sobre la igualtat d’oportunitats, conciliació feina-família/vida personal, diversitat/inclusió/tractament i perspectiva de gènere.

El 2021 es va renovar el Pacte d’Estat contra la Violència de Gènere a Espanya, per erradicar la violència contra les dones. La nostra universitat treballa des del 2019 en una sèrie de mesures per aconseguir-ho.

5.1.3 Destaquem una selecció de textos de UIC Barcelona on es recullen:

5.2 Maternitat i paternitat

Destaquem les polítiques de maternitat i paternitat, en les quals la Universitat aplica la legislació vigent i que queden recollides en els plans d’igualtat. A més, en matèria de protecció de la maternitat disposa del suport de la Unitat de Prevenció de Riscos Laborals.

També cal assenyalar que la Universitat promou des de l’Institut d’Estudis Superiors de la Família de UIC Barcelona la formació en habilitats parentals, acompanyament familiar i polítiques familiars. El maig de 2022 va organitzar el Workshop Internacional sobre Acompanyament Familiar, amb l’objectiu d’ajudar en la formació de persones que es dediquen a aquesta tasca, com a eina preventiva per donar suport a les persones i les famílies. Hi van participar 850 persones de 50 països.

 

https://www.youtube.com/watch?v=kITDOS8hNVQ&embeds_referring_euri=https%3A%2F%2Fwww.uic.es%2F&feature=emb_imp_woyt

I Workshop Internacional sobre Acompanyament Familiar | UIC Barcelona

Pel que fa a la carrera professional, cal destacar l’alt percentatge de dones PDI. El 52,23 % del personal docent i investigador (PDI) el 2022 són dones.

6. Activitats

Dia internacional de la Dona

Dia Internacional de la Dona i la Nena a la Ciència

Aquest vídeo mostra el compromís social de la Universitat, les polítiques impulsades i la cultura en favor del talent femení, visibilitzant el paper de la dona en la recerca a la nostra universitat, així com la importància i l’impacte que té en la societat ser investigadora i compaginar-ho amb la maternitat i tenir una trajectòria d’èxit en un sector tan competitiu.

Altres activitats: