ROQUET PUGÈS, Helena

Grup de recerca
L'adquisició de llengües des de la Catalunya multilingüe (ALLENCAM)

Perfil profesor

Professor Adjunt
Directora 2015

Formación Académica

  • DOCTORAT EN COMUNICACIÓ MULTILINGÜE I TRADUCCIÓ. Universitat Pompeu Fabra
  • CURS D'APTITUD PEDAGÒGICA - ANGLÈS. Universitat de Barcelona
  • TRADUCCIÓ INTERPRETACIÓ - ANGLÈS I ALEMANY. Universitat Pompeu Fabra

Intereses en investigación

La Dra. Helena Roquet és la Directora de l’Institute for Multilingualism a la Universitat Internacional de Catalunya (UIC Barcelona), on fa de professora d’adquisició de llengües estrangeres. També és professora associada al Departament de Traducció i Ciències del Llenguatge de la Universitat Pompeu Fabra (UPF). Va acabar el doctorat en adquisició de segones llengües a la UPF el 2011, data en què va defensar la tesi doctoral sobre l’adquisició de l’anglès com a llengua estrangera integrant contingut i llengua en l’educació reglada. És membre del grup de recerca consolidat ALLENCAM (Adquisició de Llengües a la Catalunya Multilingüe) a la UPF. Els principals interessos de recerca són l’adquisició de segones i terceres llengües i l’AICLES (Aprenentatge Integrat de Contingut i Llengua Estrangera a l’Educació Superior).

Articles

  • Roquet, H.; Vraciu, A.; Nicolás, F.; Pérez, C., (2020), "Adjunct instruction in higher education: examining the effects on English foreign language proficiency", International journal of bilingual education and bilingualism, ISSN: 1367-0050.
  • Navarro, N.; Roquet, H., (2019), "Linking or delinking of ideas? The use of adversative linking adverbials by advanced EFL learners", Revista Española de Lingüística Aplicada, ISSN: 0213-2028.
  • Artieda, G.; Roquet, H.; Nicolás, F., (2017), "The impact of age and exposure on EFL achievement in two learning contexts: formal instruction and formal instruction + content and language integrated learning (CLIL)", International journal of bilingual education and bilingualism, pp. 1-19, ISSN: 1367-0050.
  • Roquet, H.; Pérez, C., (2015), "DO PRODUCTIVE SKILLS IMPROVE IN CONTENT AND LANGUAGE INTEGRATED LEARNING (CLIL) CONTEXTS? THE CASE OF WRITING", Applied linguistics, ISSN: 0142-6001.
  • Roquet, H.; Pérez, C., (2015), "THE LINGUISTIC IMPACT OF A CLIL SCIENCE PROGRAMME: AN ANALYSIS MEASURING RELATIVE GAINS", System. An international journal of educational technology and applied linguistics, ISSN: 0346-251X.
  • Roquet, H.; Llopis, J.; Pérez, C., (2015), "DOES GENDER HAVE AN IMPACT ON THE POTENTIAL BENEFITS LEARNERS MAY ACHIEVE IN TWO CONTEXTS COMPARED: FI AND FI + CLIL?", International journal of bilingual education and bilingualism, ISSN: 1367-0050.
  • Pérez, C.; Escobar, C.; Roquet, H., (2013), "PERSPECTIVES SOBRE L'APRENENTATGE DE LLENGUES I EL MULTILINGUISME. DE LA IMPLANTACIO DE L'EICLE EN LLENGUA ANGLESA AL MULTILINGUISME", Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya.
  • Pérez, C.; Roquet, H., (2011), "A study of the acquisition of English as a foreign language: integrating content and language in mainstream education in Barcelona.", TriCLIL proceedings. International round table on CLIL programmes. VI colloquium on CLIL in catalonia.
  • Valls-Ferrer, M.; Roquet, H.; Pérez, C., (2010), "The effect of practice in different contexts of language acquisition: contrasting FI, SA and CBLC", THE EFFECT OF PRACTICE IN DIFFERENT CONTEXTS OF LANGUAGE ACQUISITION: CONTRASTING FI, SA AND CBLC, ISSN: 978-84-8427-759-0.
  • Roquet, H.; Pérez, C., (2008), "La lectura bilingüe: Factor esencial para la adquisición de la competencia escrita en una tercera lengua", 25 años de lingüística en España: hitos y retos. actas del congreso nacional de lingüística aplicada AESLA. Universidad de Murcia, pp. 163-170, ISSN: 978-84-8371-714-1.
  • Roquet, H.; Pérez-Vidal, C., (2007), "Bilingual reading: An essential factor for the acquisition of written competence in a third language", COMPLEXITY, FLUENCY AND ACCURACY IN SECOND LANGUAGE USE, LEARNING AND TEACHING CONGRESS PROCEEDINGS, ISSN: D/2007/0455/19.

Llibres

  • Roquet, H., (2011), "INTEGRATING CONTENT AND LANGUAGE IN MAINSTREAM EDUCATION IN BARCELONA. A STUDY OF THE ACQUISITION OF ENGLISH IN MAINSTREAM EDUCATION IN BARCELONA". Lambert Academic Publishing. ISBN: 978-3-8465-5293-3.

Capítols de llibre

  • Roquet, H.; Vraciu, A.; Nicolás, F., (2019), "The effect of amount of exposure to English medium instruction programmes in higher education: The case of morphosyntax", Second and Third Language Acquisition in Bilingual Contexts., pp. 69-106, Juan de la Cuesta.
  • Pérez, C.; Roquet, H., (2015), "CLIL IN CONTEXT: PROFILING LANGUAGE ABILITIES.", Content-Based language learning in multilingual educational environments, Springer Verlag. ISBN: 978-3-319-11495-8.

Proyectos de investigación

Adquisición de lenguas en el aula multilingüe y multicultural: internacionalización en el propio país y en el extranjero para todos los aprendices (INTCLASS)

IP: Pérez, C.
Ministerio de Economia y Competitividad
01/01/2014 - 31/12/2017

Combinación y complementariedad de tres contextos de adquisición del inglés a nivel avanzado. practica lingüística, entornos virtuales, e impacto competencia y profesional.

IP: Pérez, C.
MINISTERIO DE CIENCIA E INNOVACION DE ESPAÑA
25/10/2011 - 31/12/2014

Actividades

37.º Congreso Internacional de AESLA

Ponència "The role of pragmatics in classroom discourse: The case of pre-primary education", 2019.

ICLHE Conferences. Integrating Content and Language in Higher Education

Ponència "Integrating content and language in higher education: Examining the effects on language gains.", 2019.

Congreso Internacional de AESLA

Ponència "The impact of age in two learning contexts: formal instruction and formal instruction (FI) + content and language integrated learning (CLIL)", 2018.

EUROSLA - 28th Annual Conference of the European Second Language Association -esborrar

Ponència "INTEGRATING CONTENT AND LANGUAGE IN HIGHER EDUCATION. EXAMINING THE EFFECTS ON LANGUAGE GAINS", 2018.

Congreso Internacional sobre la calidad de los Programas Bilingües en la Educación Superior

Ponència convidada "INTEGRATING CONTENT AND LANGUAGE IN HIGHER EDUCATION. EXAMINING THE EFFECTS ON LANGUAGE GAINS", 2018.

Integrating Content and Language in Higher Education ESBORRAR

Ponència "Study on morphosyntax in the EMI classroom.", 2017.

Annual Spring Research Seminar

Ponència "The effects of English-medium instruction programmes in Higher Education: The case of morphosyntax.", 2017.

Spring Research Seminar

Ponència "A Study of the Acquisition of English as a Foreign Language: Integrating Content and Language in Mainstream Education in Barcelona.", 2016.

Congreso Internacional de la Asociación española de lingüística aplicada

Ponència "Study on morphosyntax and reading in the EMI classroom", 2016.

First DEAiA Spring Institute: Content and Language Integrated Learning (CLIL) in the 21st century

Membre del comité científic, 2016.