Universitat Internacional de Catalunya

Educació Física de Base

Educació Física de Base
6
10125
4
Primer semestre
op
Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà,

Professorat


L'atenció es realitzarà en finalitzar les sessions de treball els dijous a partir de les 13'00 hores. Previament s'haurà de demanar una data per poder realitzar l'atenció personalitzada.

AVALUACIÓ CONTINUADA I FINAL

L’avaluació és continuada i considera els resultats dels aprenentatges mostrats en:

  1. Les activitats pràctiques individuals i col·laboratives realitzades.
  2. Per superar l’assignatura s’han de superar totes les activitats amb nota d’apte, amb la qualificació d’un 5/10 o equivalent.
  3. Una prova escrita sobre els continguts de la matèria.

Dates de Presentació / lliurament dels treballs / exàmens.

1

Vídeo presentació personal de l’alumne.

10 %

26 de setembre 2024

2

Treball de sessió + Film (aspectes educatius)

20 %

12 d’octubre 2024

3

Assistència i participació

0,5%

Al llarg del curs

4

Treball de menció (exposició + treball)

20 %

Gener 2025 per confirmar dates defensa tribunal.

5

Examen final + Prova escrita

30 %

9 de gener 2025

6

Treball col·laboratiu. CPM

15%

 

 

 

100 %

 

Normativa Lingüística

En els treballs escrits d'un màxim de 7 pàgines, es descomptarà 0.1 per falta si es tracta d'un treball a mà, i 0.3 si s'ha escrit amb un ordinador.

En els treballs escrits de més de 7 pàgines, es descomptarà 0.1 per falta, ja sigui a mà o amb ordinador.

El límit de descompte és de 2 punts com a màxim.

Presentació

L'Educació Física de Base és una de les assignatures que formen part de la Menció d’Educació Física del Grau de Mestre d’Educació Infantil i Primària de la Universitat Internacional de Catalunya. El treball del cos des de la base i el fonament de la configuració de l'individu com a subjecte integral possibilita que el moviment sigui un element clau en l'educació i en la construcció de significats a través del cos i del moviment. Aquesta assignatura és transversal a tots els blocs de continguts Currículum Oficial proposat pel Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya. Per aquesta raó l’assignatura resulta un dels fonaments essencials de la Menció d’Educació Física.

Requisits previs

No hi ha requisits previs.

Objectius

1. Descriure, interpretar i valorar els aspectes fonamentals que sustenten l’Educació Física de Base com a element clau en la programació de l’àrea d’Educació Física a l’Educació Primària en la formació i educació dels infants.

2. Descriure, interpretar i organizar els continguts bàsics de l’Àrea d’Educació Física a les etapes d’Educació Infantil i Primària.

3. Utilitzar i aplicar correctament les diferents metodologies pel correcte desenvolupament de les capacitats perceptiu-motrius, fisico-motrius i sòcio-motrius mitjançant la formació teòrica i pràctica adequada.

4. Desenvolupar l’assignatura de forma científica mitjançant activitats de tipus competencial de màxima exigència, de màxima reflexió i de màxim aprofundiment conceptual, procedimental i actitudinal.

5. Aplicar correctament les activitats dirigides al desenvolupament de les capacitats perceptiu-motrius, fisico-motrius i sòcio-motrius d’acord a les motivacions i interesos dels alumnes, a les característiques psicomotores, i als objectius de l’àrea d’Educació Física.

6. Aplicar correctament els mètodes i procedimients de recerca necessaris per a observar, recollir informació, avaluar, interpretar, diagnosticar, transferir i reorientar el desenvolupament de les capacitats perceptivo-motrius, físico-motriuss i sòcio-motrius dels infants.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CEM-06 - Conèixer la dimensió pedagògica de la interacció amb els iguals i els adults, i saber promoure la participació en activitats col·lectives, el treball cooperatiu i l'esforç individual.
  • CEM-12 - Saber treballar en equip amb altres professionals de dins i fora del centre en l'atenció a cada estudiant, així com en la planificació de les seqüències d'aprenentatge i en l'organització de les situacions de treball dins l'aula i en l'espai de joc, i tenint en compte les peculiaritats dels períodes de 0 a 3 i de 3 a 6.
  • CEM-13 - Atendre les necessitats dels estudiants i transmetre'ls seguretat, tranquil·litat i afecte.
  • CEM-18 - Situar l'escola infantil en el sistema educatiu espanyol, en el context europeu i en l'internacional.
  • CEM-19 - Conèixer experiències internacionals i exemples de pràctiques innovadores en l'educació infantil.
  • CEM-21 - Participar en l'elaboració i el seguiment de projectes educatius de l'educació infantil en el marc de projectes de centre i en col·laboració amb el territori i amb altres professionals i agents socials.
  • CEM-25 - Identificar trastorns del son, de l'alimentació, del desenvolupament psicomotor, i de l'atenció i la percepció auditiva i visual.
  • CEM-26 - Col·laborar amb els professionals especialitzats per solucionar aquests trastorns.
  • CEM-27 - Detectar manques afectives, alimentàries i de benestar que pertorbin el desenvolupament físic i psíquic adequat dels estudiants.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Resultats d'aprenentatge: Descriure l’origen de l’EFB, de la Psicomotricitat i del desenvolupament humà.

Resultats d'aprenentatge: Descriure amb precisió tots els elements que formen part del sistema perceptiu-motriu i la seva relació amb les assignatures de la Menció d'Educació Física.

Resultats d'aprenentatge: Introduir-se en el món psicomotor i treballar de forma pràctica: l'esquema corporal, el to muscular, l'actitud postural, la relaxació i la respiració, l’estructuració espai-temporal, les habilitats i destreses motrius.

Resultats d’aprenentatge: Comprendre, establir i definir els criteris d’inclusió educativa en les situacions d’aprenentatge i en les pràctiques, de tal manera que tothom pugui participar de les activitats proposades.

Resultats d'aprenentatge: Ser capaç de desenvolupar una programació didàctica per tal de treballar els conceptes que s’han treballat a l’assignatura.

Resultats d’aprenentatge: Reflexionar sobre el fenomen esportiu des d’un punt de vista cultural, pedagògic, antropològic i social per analitzar el model esportiu necessari per a les noves generacions.

Continguts

TEMA 1: Una aproximació històrica a l’Educació Física de Base.

 

Objectiu 1: Presentar-se com a alumne de la menció mitjançant un vídeo de 3’.

Objectiu 2: Aproximar-se a l’EFB, a la Psicomotricitat i al desenvolupament humà des de la història i l’humanisme.

1.1. Història de l’educació física i la seva relació amb l’esport actual i l’esport del futur. L’esport en l’època humana i en l’època post-humana.

Activitat pràctica 1: Presentar-se com a alumne mitjançant un vídeo de 3’.

Activitat pràctica 2: Lectura i anàlisi crítica d’un article sobre història de l’educació física i l’esport, a comentar a classe.

Activitat pràctica 3: Cinema i educació física. Creació i presentació d’una SA a partir d’un film proposat a classe.

TEMA 2: L’educació Física de Base i el fenomen psicomotriu.

 

Objectiu 3: Descriure l’origen de l’EFB, la Psicomotricitat i les lleis del desenvolupament humà.

 

2.1.  El fenomen Psicomotriu.

2.1.1. Origen del fenomen psicomotriu. Ciències i disciplines que contribueixen a la definició de l’EFB. Aproximació històrica.

2.1.2. La Psicomotricitat.

2.1.3. Classificació dels mètodes psicomotrius.

2.1.4. Aportacions i consideracions teòriques al fenomen psicomotriu: Wallon, Piaget, Spitz, Schilder, Ajuriaguerra, Le Boulch, Picq i Bayer, Lapìerre i Acouturier.

2.1.5. L’educació psicomotriu com a base de l’aprenentatge: moviment i llenguatge.

2.1.6. Del fenomen psicomotriu a l’EFB.

 

TEMA 3: El desenvolupament humà i els principis de l’entrenament.

 

Objectiu 4: Aprofundir en l’estudi de l’ésser humà, les lleis del desenvolupament humà i el moviment com a element clau en la socialització i la definició d’una identitat personal.

 

3.1. Els processos evolutius de l’ésser humà: ontogènesi i filogènesi.

3.2. Conceptes claus del desenvolupament humà.

3.2.1. Creixement

3.2.2. Maduració.

3.2.3. Ambient.

3.2.4. Context.

3.2.5. Aprenentatge i Desenvolupament Psicomotor.

3.2.6. Lleis fonamentals del desenvolupament humà: Llei Cefalo-caudal, Llei Pròxim-Distal, Llei dels Flexors-Extensors, les 5 lleis de Hurlock (1967) i la Llei General-Específic.

3.2.7. Característiques del desenvolupament psicomotriu.

3.3. Bases Biològiques del Condicionament Físic.

3.3.1. Aspectes energètics de les Capacitats Condicionals. Visió inicial.

3.3.2. Aspectes neuromusculars de les Capacitats Condicionals. Requeriments.

3.3.3. La Síndrome General d’Adaptació (SGA).

3.3.4. Llei del llindar.

3.3.5. Dinàmica dels esforços: relació volum (quantitat)–intensitat (nivell d’esforç) (perspectiva educativa).

 

3.4. Principis de l’entrenament: biològics i pedagògics.

3.4.1. Principi de continuïtat.

3.4.2. Principi de progressió de la càrrega.

3.4.3. Principi d’alternança entre càrrega i recuperació.

3.4.4. Principi de variació entre la tipologia de la càrrega.

3.4.5. Principi d’individualització i resposta a l’entrenament.

3.4.6. Principi de la càrrega (volum x intensitat) + Durada freqüència.

3.4.7. Principi de varietat de les activitats.

3.4.8. Principi de globalitat.

3.4.9. Principi de recuperació, assimilació i descans.

3.4.10. Principi de reversibilitat. (Càrrega, cansament, recuperació, sobre-compensació).

 

Activitat pràctica 4: Cerca d’articles sobre psicomotricitat i EFB i relació del mateix amb una activitat real.

 

TEMA 4:

 

Capítol 4.1: Consideracions generals respecte al moviment humà.

 

Objectiu 5: Aprofundir en l’estudi de l’ésser humà, les lleis del desenvolupament humà i el moviment com a element clau en la socialització i la definició d’una identitat personal.

 

4.1.1.  El moviment humà.

4.1.2.  Anàlisi del moviment humà.

4.1.3.  Organització del moviment humà.

4.1.4.  Estudi del moviment humà. Introducció a la biomecànica del moviment.

 

Capítol 4.2. Bases perceptiu-motrius del moviment humà: habilitats i destreses.

 

Objectiu 6: Descriure amb precisió tots els elements que formen part del sistema perceptiu-motriu i la seva relació amb les assignatures de la menció d’educació física.

 

Lliurament del treball de Vídeo Presentació Personal.

 

Capítol 4.3. Bases metodològiques de l’Educació Física de Base.

 

Objectiu 7: Descriure amb precisió els conceptes metodològics i les opcions per organitzar les sessions d’Educació Física.

 

4.3.1. La Piràmide de Maslow aplicada a l’EFB.

4.3.2. Les Intel·ligències múltiples de H. Gardner aplicades a l’EFB.

4.3.3. Els estils d’ensenyament de Muska Mosston.

4.3.4. Estudi de metodologies i estils.

4.3.5. Vers la construcció d’una metodologia inclusiva pròpia.

 

Capítol 4.4. Tema extra: La programació de situacions d’aprenentatge segons la nova LOMLOE. Aspectes a tenir en compte. Didàctica i elements essencials de programació.

 

Objectiu 8: Endinsar-se en la nova Llei d’Educació LOMLOE per tal d’entendre la forma de plantejar les situacions d’aprenentatge a les etapes d’Educació Infantil i Educació Primària.

 

Objectiu 9: Dissenyar situacions d’aprenentatge a partir d’estratègies creatives que impliquin l’educació inclusiva global, integral i total dels individus.

 

TEMA 5: L’esquema corporal i la definició de la identitat personal.

 

Objectiu 10: Descriure amb precisió en el llenguatge els conceptes relacionats amb l’esquema corporal i la identitat personal en el desenvolupament del moviment i de la imatge personal.

 

5.1. El concepte d’esquema corporal.

5.2. Diferents visions de l’esquema corporal.

5.3. Evolució històrica i conceptual de l’esquema corporal.

5.4. Esquema corporal i les habilitats i destreses motrius.

5.5. Criteris pedagògics per treballar l’esquema corporal.

 

Activitat: “EAU de moi”. Qui sóc jo? I tu qui ets?

 

TEMA 6: El to muscular i l’actitud postural.

 

Objectiu 11: Descriure amb precisió en el llenguatge els conceptes relacionats amb el to muscular i la actitud postural en el desenvolupament del moviment i el control de les accions motrius.

 

6.1. El concepte del to i de l’actitud corporal.

6.2. Diferents visions del to i de l’actitud postural.

6.3. Evolució històrica i conceptual del to i de l’actitud postural.

6.4. El to i l’actitud postural i les habilitats i destreses motrius.

6.5. Criteris pedagògics per treballar el to i l’actitud postural.

TEMA 7: La relaxació i la respiració.

 

Objectiu 12: Descriure amb precisió en el llenguatge els conceptes relacionats amb la respiració i la relaxació com a elements clau del benestar emocional de les persones.

 

7.1. El concepte de relaxació i respiració.

7.2. Relació entre la relaxació i la respiració.

7.3. Evolució històrica i conceptual de la relaxació i de la respiració.

7.4. La relaxació i la respiració i les habilitats i destreses motrius.

7.5. Criteris pedagògics per treballar la relaxació i la respiració.

 

TEMA 8: L’estructuració espai-temporal.

 

Objectiu 13: Descriure amb precisió en el llenguatge els conceptes relacionats amb l’estructuració de l’espai i el temps en el desenvolupament del moviment i en relació a les formes jugades, al pre-esport i a l’esport.

 

8.1. El concepte d’estructuració espai-temporal.

8.2. El concepte d’orientació espacial i d’orientació temporal.

8.3. Evolució històrica i conceptual de l’estructuració espacio-temporal..

8.4. L’estructuració espai-temporal i les habilitats i destreses motrius.

8.5. Criteris pedagògics per treballar l’estructuració espacio-temporal.

 

TEMA 9: L’equilibri.

 

Objectiu 14: Descriure amb precisió en el llenguatge els conceptes relacionats amb la respiració i la relaxació com a elements clau del benestar emocional de les persones.

 

9.1. El concepte d’equilibri.

9.2. Relació entre equilibri i les altres capacitats perceptiu-motrius.

9.3. Evolució històrica i conceptual de l’equilibri.

9.4. L’equilibri i les habilitats i destreses motrius.

9.5. Criteris pedagògics per treballar l’equilibri.

 

TEMA 10: Les habilitats i les destreses motrius. Evolució de les Habilitats Motrius Bàsiques i les destreses motrius i àmbits d’actuació de l’EFB.

 

Objectiu 15: Establir un ordre i una estructura metodològica en el desenvolupament de les habilitats i destreses motrius. 

 

Objectiu 16: Introduir els conceptes d’Habilitats Motrius Bàsiques, Capacitats perceptiu-motrius i Capacitats condicionals en el llenguatge professional de l’alumnat.

 

Objectiu 17: Observar i descriure elements de l’EFB amb precisió en diferents situacions reals de moviment: en l’educació física, en la iniciació esportiva, en l’educació especial i en l’àmbit recreatiu i de lleure.

 

10.1. Aproximació conceptual a les habilitats motrius bàsiques i destreses motrius.

10.2. Classificació de les habilitats i destreses motrius.

10.3. Les habilitats i destreses motrius bàsiques i les habilitats motrius específiques.

10.4. Anàlisi de les habilitats i destreses motrius bàsiques (treball pràctic).

10.5. Anàlisi de les habilitats i destreses motrius específiques.

10.6. L’equilibri estàtic l’equilibri dinàmic.

10.7. L’EFB en l’àmbit de l’educació física.

10.8. L’EFB en l’àmbit de la iniciació esportiva.

10.9. L’EFB en l’àmbit de l’educació especial.

10.10. L’EFB en l’àmbit recreatiu, lúdic i de lleure.

10.11. L’EFB en l’àmbit competitiu d’alt nivell.


Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



La metodologia proposada es fonamenta en treball teòric i pràctic tant a l'aula com a la pista esportiva o al medi natural. Es realitzaran classes expositives amb suport informàtic, sessions teòriques de treball en grup i sessions pràctiques de treball col·laboratiu. Els alumnes hauran de realitzar un total de 3 treball i un exament (tipus test + preguntes a desenvolupar)

COMPETÈNCIESMETODOLOGIAACTIVITAT FORMATIVA
CEM-05 CEM-06 CEM-12 CEM-17 CEM-39 CEM-53 CEM-55 CET-2 CET-3

Aprenentatge cooperatiu
Aprenentatge orientat a projectes
Mètode expositiu / lliçó magistral
Resolució d'exercicis i problemes

Elaboració d'un portfoli educatiu de la Menció d'Educació Física

Classes pràctiques
Classes teòriques
Estudi i treball individual / autònom
Estudi i treball en grup

Disseny i defensa d'un portfoli de la Menció d'Educació Física

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



RESULTATS D'APRENENTATGESISTEMA D'AVALUACIÓ
 Descriure l’origen de l’EFB, de la Psicomotricitat i del desenvolupament humà. Grau de participació
Presentacions orals
Disseny d'activitats
Proves de resposta curta
Proves objectives
Treballs i projectes
Presentació d'un treball
Presentació d'un treball en grup
 Descriure amb precisió tots els elements que formen part del sistema perceptiu-motriu i la seva relació amb les assignatures. Grau de participació
Presentacions orals
Disseny d'activitats
Proves de resposta curta
Proves objectives
Treballs i projectes
Presentació d'un treball
Presentació d'un treball en grup
 Introduir-se en el món psicomotor i treballar de forma pràctica: l'esquema corporal, el tó muscular, l'actitud postural, la relaxació i la respiració, l’estructuració espai-temporal, les habilitats i destresses motrius. Grau de participació
Presentacions orals
Disseny d'activitats
Proves de resposta curta
Proves objectives
Treballs i projectes
Presentació d'un treball
Presentació d'un treball en grup
 Ser capaç de desenvolupar una programació didàctica per tal de treballar els conceptes que s’han treballat a l’assignatura. Grau de participació
Presentacions orals
Disseny d'activitats
Proves de resposta curta
Proves objectives
Treballs i projectes
Presentació d'un treball
Presentació d'un treball en grup

Bibliografia i recursos

BIBLIOGRAFIA

Aconturier, B., Darrantt, I., Empinet, J.L. (1985). La práctica psicomotriz: reeducación y terapia. Madrid: Editorial Científico Técnica.

Ajuriaguerra, J., Marcelli, D. (1982). Manual de psicopatología del niño. Barcelona: Toray-Masson.

Arnold, P.J. (1991). Educación Física, movimiento y currículum. Madrid: Morata.

Aucouturier, B., Lapierre, A. (1977). La educación psicomotriz como terapia; Bruno.  Barcelona: Médica y Técnica SA.

Ballesteros, S. (1982). El esquema corporal. Madrid: TEA.

Bassedas, E. et al. (1998). Intervención educativa y diagnóstico psicopedagógico. Barcelona: Paidós.

 Batalla, A. (2000). Habilidades motrices. Barcelona: INDE.

 Bayer, C. (1986). La enseñanza de los juegos deportivos colectivos. Barcelona: Hispano Europea.

 

 Blázquez, D. (1986). Iniciación a los deportes de equipo. Barcelona: Martínez-Roca.

 Blázquez, D. (1990). Evaluar en Educación Física. Barcelona: INDE

 Blázquez, D. (1995). La iniciación deportiva y el deporte escolar. Barcelona: INDE.

 Cantó, R. Y Jiménez, J. (1998). La Columna Vertebral en la edad escolar. La postura correcta, prevención educación. Madrid: Gymnos. 

 Carranza, M. (1996). La educación física en el segundo ciclo de primaria. Barcelona: Paidotribo.

 Castañer, M. y Camerino, O. (1991). La educación física en la Enseñanza Primaria. Barcelona. Inde. 

Chokler, M. (1988).  Los organizadores del desarrollo psicomotor. Del mecanicismo a

la psicomotricidad operativa. Argentina: Ediciones Cinca.

 Corraze, J. (1988). Las bases neurofisiológicas del movimiento. Barcelona: Paidotribo.

 Cratty, B.J. (1979). Motricidad y psiquismo en la educación y el deporte. Valladolid: Miñón.

 Cratty, B.J. (1982). Desarrollo perceptual y motor en los niños. Barcelona: Paidós.

Da Fonseca, V. (1984). Filogénesis de la motricidad. Madrid. G. Nuñez editor. 

Da Fonseca, V. (1988). Ontogénesis de la motricidad. Madrid: G Núñez.

Da Fonseca, V. (1996). Estudio y génesis de la psicomotricidad. Barcelona : INDE

 

Da Fonseca, V. (1998b). Ontogénesis de la motricidad: Estudio psicobiológico del desarrollo humano. Madrid: Nuñez Editor

Díaz, J. (1994). El currículum de la Educación Física en la Reforma Educativa. Barcelona: INDE.

Durán, M. (1988). El niño y el deporte. Barcelona: Paidós.

Famose, J.P. (1992). Aprendizaje motor y dificultad de la tarea. Barcelona: Paidotribo.

García, L., Motos, T. (1990). Expresión Corporal. Madrid: Alhambra.

Guilmain, E., Guilmain, G (1981). Evolución psicomotriz desde el nacimiento hasta los 12 años. Escalas y pruebas motrices. Barcelona: Médica y Técnica.

Gutierrez, M. (1989). 140 juegos de educación psicomotriz. Sevilla. Wanceulen.

Knapp, B. (1991). La habilidad en el deporte. Valladolid. Miñón.

Lapierre y Aucouturrier. (1974): Los contrastes y el descubrimiento de las nociones fundamentales. Editorial Científico Médica. Barcelona. 

Lapierre, A. (1977). Educación psicomotriz en la Escuela Maternal. Una experiencia con los pequeños. Barcelona: Científico Médica.

Lapierre, A. (1977). La educación psicomotriz en la escuela maternal. Madrid: Editorial Científico-Médica. 

Lapierre,A. (1978). La reeducación física. Tomos 1, 2 y 3. Barcelona: Editorial Científico-Médica. 

Lapierre, A. Aucouturier, B. (1977a). Simbología del movimiento. Barcelona: Científico Médica.

Lapierre, A. Aucouturier, B. (1977b). Los matices. Barcelona: Científico Médica.

Lapierre, A. Aucouturier, B. (1977c).  Los contrastes y el descubrimiento de las nociones fundamentales. Barcelona: Científico Médica.

Lapierre, A. Aucouturier, B. (1980). El cuerpo y el inconsciente en educación y terapia. Barcelona: Científico Médica.

Lawther, J.D. (1983). Aprendizaje de las habilidades motrices. Barcelona: Paidós

Le Boulch, J. (1969). La educación por el movimiento. Buenos Aires. Editorial Paidós.

Le Boulch, J. (1978). Hacia una ciencia del movimiento humano. Buenos Aires. Editorial Paidós 

Le Boulch, J. (1983). El desarrollo psicomotor desde el nacimiento a los seis años. Madrid: Doñate.

Le Boulch, J. (1987). La educación psicomotriz en la escuela primaria. Buenos Aires: Paidós.

Le Boulch, J. (1991). El deporte educativo. Psicocinética y aprendizaje motor. Barcelona: Paidós.

Le Boulch, J. (1997). El movimiento en el desarrollo de la personal. Barcelona: Paidotribo.

Lleixà, T. (1988). La educación física en preescolar y ciclo inicial  (4 a 8 años). Barcelona. Paidotribo.

Llorca, M., Vega, A. (1998). Psicomotricidad y globalización del currículum de Educación Infantil. Málaga: Aljibe.

Luria, A.R. (1979). El cerebro en acción. Barcelona: Fontanella.

Maigre, A., Destrooper, J (1984). La educación psicomotora. Madrid: Morata.

McClenaghan, B.A., Gallahue, D.L. (1985). Movimientos fundamentales. Su desarrollo y rehabilitación. Buenos Aires: Panamericana.

Merani, A. (1980). De la Praxis a la Razón. Barcelona. Editorial Grijalbo. 

Moral, P., Cantó, R. (1980). Psicomotricidad: movimiento y educación. Madrid:Ed. UNED. MEC. 

Piaget, J. (1969). El nacimiento de la inteligencia en el niño. Madrid: Aguilar.

Piaget, J. (1976). Psicología del niño. Madrid: Morata.

Piaget, J. (1977). Seis estudios de Psicología. Barcelona: Seix Barral.

Picq, L. Vayer, P. (1985). Educación psicomotriz y retraso mental. Barcelona: Científico Médica.

Pieron, M. (1988). Didáctica de las actividades físicas y deportivas. Madrid: Gymnos.

Pulut Carrasco, R. (1995). Juegos de animación en educación infantil y primaria. Archidona (Málaga). Aljibe.

Riera, J. (1989). Fundamentos del aprendizaje de la técnica y la táctica deportivas. Barcelona: INDE.

Rigal, R. (1987). Motricidad Humana. Fundamentos y aplicaciones pedagógicas. Madrid: Pila Teleña.

Rigal, R., Paleotti, R. I Portmann, M. (1979). Motricidad: Aproximación psicofisiológica. Madrid: Augusto Pila Teleña.

Romero, S. (1993). Contenidos de educación física en la escuela (programas renovados/propuesta actual). Sevilla: Wanceulen.

Ruiz Pérez, L.M. y otros (1990). Educación Primaria, Primer y Segundo Ciclo: Educación Física. Madrid: Gymnos.

Ruiz Pérez, L.M. (1994a). Desarrollo motor y actividades físicas. Madrid: Gymnos.

Ruiz Pérez, L.M. (1994b). Deporte y aprendizaje. Procesos de adquisición y desarrollo de habilidades. Madrid: Visor.

Ruiz Pérez, L.M. (1995). Competencia motriz. Elementos para comprender el aprendizaje motor en Educación Física Escolar. Madrid: Gymnos.

Sáenz-López Buñuel, P. (1997). La educación física y su didáctica: manual para el profesor. Sevilla: Wanceulen.

Sánchez Bañuelos, F. (1986). Bases para una didáctica de la Educación Física y el Deporte. Madrid: Gymnos.

Schilder, P. (1983). Imagen y apariencia del cuerpo humano. Barcelona: Editorial Paidós.

Singer, R.N. (1986). El aprendizaje de las acciones motrices en el deporte. Barcelona: Hispano Europea.

Torres, J. i Altres (1995). Aspectos básicos de la educación física en Primaria. Manual para el maestro. Sevilla: Wanceulen.

AAVV. (1989). La educación física de base en la edad escolar (I y II).Barcelona: Paidotribo.

Vayer, P. (1977a). El diálogo corporal. Barcelona: Científico Médica.

Vayer, P. (1977b). El niño frente al mundo. Barcelona: Científico Médica.

Vayer, P. (1982). El equilibrio corporal. Barcelona: Científico Médica.

Vázquez, B. (1989). La educación física en la educación básica. Madrid: Gymnos.

Wallon, H. (1974). Del acto al pensamiento. Buenos Aires: Psiqué.

Wallon, H. (1979). Evolución psicológica del niño. Barcelona: Grijalbo.

Wallon, H., Piaget, J. et al. (1982). Los estadios en la Psicología del niño. Buenos Aires: Nueva Visión.

Zazzo, R. (1976). Manuel para el examen psicológico del niño. Madrid: Fundamentos.

REVISTES DE CONSULTA

APUNTS EDUCACION FISICA Y DEPORTES

BULLETI OF PHYSICAL EDUCACTION

CURRENT INDEX JOURNAL EDUCATION

ENFANCE. (PSYCHOLOGIE, PEDADOGIE ET NEUROPSIQUIETRIE)

EPS. EDUCATION PHYSIQUE ET SPORT

ESPACIO Y TIEMPO. Revista de educación física

ESPAÇO. REVISTA DE CIENCIAS DO DESPORTO DOS PAISES DE LINGUA PORTUGUESA

EUROPEAN PHYSICAL EDUCATION REVIEW

HABILIDAD MOTRIZ

HORIZONTE. Revista de Educaçäo Física e Desporto

INFANCIA Y APRENDIZAJE

JOURNAL OF TEACHING IN PHYSICAL EDUCATION

JOURNAL PSYCHOLOGY: INTERDISCIPLINAR AND APPLIED

LUDENS. CIENCIA DO DESPORTO

MOTRICIDAD. REVISTA EUROAMERICANA DE CIENCIAS DE LA ACTIVIDAD...

MOTRICIDADE HUMANA. LISBOA

MOVIMIENTO

PEDIATRA EXERCISE SCIENCE

PERSPECTIVE JOURNAL

PSICOMOTRICIDAD. REVISTA DE ESTUDIOS Y EXPERIENCIAS

REVISTA DA EDUCAÇAO FISICA/EUM

REVISTA DE EDUCACIÓN FÍSICA

REVISTA DE INVESTIGACIÓN EDUCATIVA

REVISTA ESPAÑOLA DE EDUCACIÓN FISICA Y DEPORTES

STADIUM

Material didàctic