Universitat Internacional de Catalunya

Envelliment, Pluripatologia i Cronicitat

Envelliment, Pluripatologia i Cronicitat
4
12099
5
Primer semestre
OB
Llengua d'impartició principal: castellà

Professorat


L’alumnat pot consultar dubtes al professorat al final de cada classe. Fora d’aquest horari, cal sol·licitar cita prèvia per correu electrònic:

Coordinadors Assignatura 

M.Victòria Farré Mercadé     mfarre@uic.es (responsable assignatura)

Enric Garcia Restoy             egarciar@uic.es

Professors col.laboradors

Margarita Carmona  Sánchez   mcarmona@cst.cat

Mireia Llonch Masriera         mllonch@uic.es

Ester Marco Navarro            emarco@uic.es

Daniel Rodriguez González   DRodriguez@cst.cat

Nicole Stantonyonge       nicolesys@gmail.com

Presentació

L’envelliment de la nostra població és una realitat evident que anirà en augment en les següents dècades,
de la mateixa manera que ho són la presència de malalties cròniques i la pluripatologia o multimorbilitat,
definida per la presència de dues o més malalties cròniques. 
Per aquest motiu, la Organització Mundial de la Salut (OMS) té el compromís de promoure i prioritzar el
coneixement en aquestes àrees per tal de millorar el seu maneig amb l'objectiu de donar "vida als anys"
tal com es prioritza en l’actualitat i es promociona en la Década de l’Envelliment Saludable (2021-2030),
declarada per l’Assamblea General de les Naciones Unides al desembre del 2020, que constitueix la principal
estratègia per construir una societat per a totes les edats, i es basa en el marc de l’estratègia mundial
sobre l’envelliment i salut (2016-20) https://www.who.int/es/initiatives/decade-of-healthy-ageing. 

Pel quèno hem de tractar els pacients multimòrbids i/o d’edat avançada per una sola malaltia, sinó d’una forma integral tenint en compte la vessant sanitària, funcional i social, sense oblidar els seus valors i preferències. D'aquesta manera, millorarem el seu estat de salut i la seva qualitat de vida, reduirem possibles complicacions evitables, i en definitiva, millorarem la seva atenció i els costos sanitaris associats,

Aquesta assignatura "Envelliment, pluripatologia i cronicitat" us convida a conèixer al pacient d'edat
avançada amb les seves diferents tipologies, així com també al pacient crònic i pluripatològic, des del més
jove al més vell. Aprendrem a aplicar el millor model d'atenció d'aquests pacients a partir de la detecció
de les seves necessitats individuals, mitjançant  un maneig integral i seguint una continuïtat en les seves
cures a través d'una intervenció interdisciplinar centrada en la persona.

Sigueu benvinguts!
 
M. Victòria Farré i Enric Garcia 
Coordinadors de l'assignatura

Requisits previs

Cap

Objectius

1.- L'estudiant sabrà identificar les tipologies de pacients fràgil, geriàtric, crònic, crònic complex i MACA i
demostrarà prou coneixements sobre els diferents models i nivells assistencials d'atenció a la cronicitat i la
seva aplicació en el context clínic.
2.- Demostrarà suficients coneixements sobre les teories i fisiologia de l'envelliment, per així comprendre
conceptes com la presentació atípica, i pèrdua funcional.
4.- Demostrarà suficients coneixements de farmacologia (farmacocinètica i farmacodinàmica) per així
comprendre els principis de prescripció per a la gent gran, malalts crònics pluripatològics amb especial
atenció a la conciliació farmacològica, la polifarmàcia, les interaccions, les reaccions adverses
medicamentoses, i la prescripció potencialmnet inadequada de medicaments mitjançant els criteris
STOPP-START.
5.- Comprendrà la relació complexa existent entre processos patològics, disfuncions, minusvalideses i
incapacitats, i serà capaç d'avaluar les conseqüències de la malaltia en l'esfera funcional. Així com
l'adaptació mitjançant ajudes tècniques i l'adequació a l'entorn.
6.- Com que les manifestacions de la malaltia en aquests col·lectius és freqüentment atípica, manifestada                        per deteriorament funcional i influida freqüentment per factors socials; es realitza un enfocament interdisciplinari. L'estudiant haurà de demostrar una bona comprensió de la dinàmica d'equip, apreciar les contribucions de cada membre i participar dins de l'equip com a membre mèdic que és.

7.- Demostrarà competència en: l'obtenció de la informació, la comunicació amb pacients amb dèficits
sensorials i cognitius, la posada en pràctica d'una valoració integral detallada, l'elaboració d'un llistat de
problemes i un pla de tractament establint prioritats, destacant en la promoció de la funcionalitat, la
independència i la qualitat de vida.
8.- Demostrarà un enfocament adequat de les síndromes i malalties més comunes entre la gent gran, i
pacient crònic pluripatològic incloent: problemes de mobilitat, inestabilitat i caigudes, síndromes habituals
de salut mental (demència, deliri i depressió), incontinència (urinària i fecal), malalties cardiovasculars
(HTA, IC i IAM), malalties metabòliques (DM, osteoporosi, trastorns tiroïdals, desequilibris d'aigua i
electròlits), úlceres per pressió, fragilitat i sarcopènia.
9.- Aplicarà els principis de gestió de la malaltia complexa en l'ancià i en els malalts crònics pluripatològics
en activitats com la rehabilitació, i  l'assistència mèdica.
10.- Comprendrà els principis de la prevenció primària, secundària, terciària i quaternària i els incorporarà
en la seva atenció a aquests col·lectius.
11. Comprendrà les limitacions en l'aplicació de les guies de pràctica clínica convencionals, així com els
diferents aspectes que fan complex el maneig dels pacients crònics, pluripatològics, i d'edat avançada.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • 01 - Reconèixer els elements essencials de la professió mèdica, incloent-hi els principis ètics, les responsabilitats legals i l'exercici professional centrat en el pacient.
  • 02 - Comprendre la importància d'aquests principis, especialment del secret professional, per al benefici del pacient, de la societat i de la professió.
  • 03 - Saber aplicar el principi de justícia social a la pràctica professional i comprendre les implicacions ètiques de la salut en un context mundial en transformació.
  • 04 - Desenvolupar la pràctica professional amb relació a l'autonomia del pacient, i a les seves creences i cultura.
  • 05 - Reconèixer les pròpies limitacions i la necessitat de mantenir i actualitzar la competència professional, posant un especial interès en l'aprenentatge de manera autònoma de nous coneixements i tècniques i a la motivació per la qualitat.
  • 06 - Desenvolupar la pràctica professional amb relació a altres professionals de la salut i adquirir habilitats de treball en equip.
  • 10 - Comprendre i reconèixer els agents causants i factors de risc que determinen els estats de salut, saber com determinen la simptomatologia i el desenvolupament natural de les malalties agudes o cròniques en els individus i les poblacions.
  • 11 - Comprendre i reconèixer els efectes del creixement, el desenvolupament i l'envelliment sobre l'individu i el seu entorn social.
  • 12 - Comprendre els fonaments d'acció, indicacions i eficàcia de les intervencions terapèutiques, d'acord amb l'evidència científica disponible.
  • 13 - Obtenir i elaborar una història clínica que contingui tota la informació que sigui rellevant.
  • 14 - Fer un examen físic i una valoració mental.
  • 15 - Tenir capacitat per elaborar un judici diagnòstic inicial i establir una estratègia diagnòstica raonada.
  • 17 - Establir el diagnòstic, pronòstic i tractament, amb l'aplicació dels principis basats en la millor informació possible i en condicions de seguretat clínica.
  • 18 - Indicar la terapèutica més adequada (farmacològiques, quirúrgiques, psicològiques i socials o d'altres) que són pertinents en els processos aguts i crònics més predominants, en la rehabilitació així com dels malalts en fase terminal, incloent-hi l'avaluació de la seva eficàcia.
  • 19 - Plantejar i proposar les mesures preventives adequades a cada situació clínica.
  • 21 - Escoltar amb atenció, obtenir i sintetitzar informació pertinent sobre els problemes que afligeixen el malalt, i comprendre el contingut d'aquesta informació.
  • 24 - Establir una bona comunicació interpersonal que doni capacitat de dirigir-se amb eficiència i empatia als pacients, familiars, mitjans de comunicació i altres professionals.
  • 25 - Reconèixer els factors determinants de la salut en la població, tant els genètics com els dependents del sexe i estil de vida, els demogràfics, ambientals, socials, econòmics, psicològics i culturals.
  • 26 - Assumir el seu paper en les accions de prevenció i protecció davant de malalties, lesions o accidents, i en el manteniment i promoció de la salut, tant individual com col·lectiva.
  • 27 - Reconèixer el seu paper en equips multiprofessionals, i assumpció del lideratge quan convingui, tant en el subministrament de cures de la salut com en les intervencions per a la promoció de la salut.
  • 31 - Conèixer, valorar críticament i saber utilitzar les fonts d'informació clínica i biomèdica per obtenir, organitzar, interpretar i comunicar la informació científica i sanitària.
  • 32 - Saber utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació en les activitats clíniques, terapèutiques, preventives i de recerca.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

- Conèixer la repercussió de l'envelliment sobre el funcionament dels òrgans i en la patologia. La longevitat i el seu impacte demogràfic i epidemiològic.

- Saber identificar les tipologies de pacient fràgil, pacient crònic, pacient crònic complex i MACA (malaltia crònica avançada criteris NECPAL).

- Conèixer els models assistencials nacionals i regionals més rellevants d'abordatge a l'envelliment, pluripatologia i cronicitat.

-  Conèixer els diferents nivells i dispositius assistencials  disponibles pel maneig dels pacients d’edat avançada, amb pluripatologia o en situació de cronicitat, i saber fer la derivació adequada segons les necessitats individuals.

- Conèixer la dinàmica del procés assistencial, fent èmfasi en la dinàmica del treball en equip multidisciplinari i interdisciplinari.

- Conèixer les peculiaritats de la malaltia en el pacient ancià. Reconèixer, diagnosticar i orientar les síndromes geriàtriques més freqüents: demència i deliri, caigudes, immobilitat, úlceres per pressió, incontinència urinària, trastorns de l'alimentació (malnutrició), sarcopènia, restrenyiment.

- Reconèixer, diagnosticar i orientar un pacient de perfil geriàtric a través de la Valoració Geriàtrica Integral. Conèixer les principals eines de valoració funcional, cognitiu-afectiva i social.

- Saber manejar la polifarmàcia en patologia crònica i pacients majors per evitar les medicacions inapropiades i prevenir la iatrogènia.

- Conèixer hàbits de vida saludable (dieta, exercici, higiene del son) en pacient grans, amb pluripatologia i situació de cronicitat. Conèixer les programes que promocionen l'educació sanitària comunitària en relació a la prevenció i promoció de la salut.

- Conèixer els principis bàsics de la rehabilitació funcional i prescripció de l'exercici físic. Identificar el deteriorament funcional per malaltia aguda intercurrent i les limitacions associades a comorbiditat prevalent.

- Reconèixer, diagnosticar i orientar les necessitats de rehabilitació d'un pacient crònic pluripatològic, i en edat avançada.

- Conèixer les indicacions de les ortesis i ajudes tècniques més freqüents

- Reconèixer, diagnosticar i orientar la malnutrició en el pacient ancià, malalt crònic i pluripatològic. Saber aplicar les mesures d'hidratació i nutrició en aquests col·lectius.

- Reconèixer, diagnosticar i orientar les síndromes de incontinència urinaria.

- Reconèixer, diagnosticar i orientar la síndrome d'inestabilitat, trastorn de l'equilibri i caigudes.Conèixer i saber aplicar les mesures de prevenció de caigudes.

- Reconèixer els pacients crònics a un pacient crònic complex pluripatològic, essent capaç d'analitzar i abordar la complexitat terapèutica.

- Reconèixer, diagnosticar i orientar pacients amb els perfils de comorbiditat més freqüents

- Conèixer els aspectes mèdico - legals en relació a la gent gran, amb pluripatologia, situació de cronicitat o pèrdua d'autonomia.

- Conèixer tècniques de participació i integració del nucli pacient-cuidador-associacions. Conèixer la malaltia des de la perspectiva del pacient. Desenvolupar materials divulgatius educacionals com pòsters, vídeos.

- Reconèixer el paper dels cuidadors i treballar eines que fomentin la seva formació tant en les tasques de tenir cura com en la seva pròpia autocura.

- Saber reconèixer les necessitats socials dels pacients grans, amb pluripatologia o en situació de cronicitat.


Continguts

Tema 01. (CM1) Envelliment, Pluripatologia i Cronicitat. Transició demogràfica, epidemiològica i tecnològica. Definicions. El subjecte ancià, tipus. Biologia i canvis fisiològics de l'envelliment. Valoració Geriàtrica Integral. Nivells assistencials.
Tema 02. (CM2) Presa de decisions en pacients amb multimorbiditat, pluripatologia i complexitat. Guies de pràctica clínica i pacients amb multimorbiditat, pluripatologia i complexitat. Comorbiditats més freqüents: implicacions diagnòstiques, pronòstiques i terapèutiques. Model de complexitat acumulativa. Medicina mínimament disruptiva. Complexitat terapèutica: factors i conseqüències.
Tema 03. (CM3) .Síndromes geriàtrics: Definició i conseqüències. Els Gegants de la Geriatria i els nous síndromes geriàtriques. Sarcopènia, Fragilitat. Restrenyiment.
Tema 04. (CM4) Models d'Atenció a la Cronicitat en el nostre entorn. Pacient crònic complex (PCC), i MACA. Atenció Centrada en la Persona: concepte, principis generals i criteris fonamentals. Àmbits d'actuació i planificació.
Tema 05. (CM5) Conceptes generals sobre Rehabilitació i Cronicitat: valoració funcional, indicacions i contraindicacions de la rehabilitació, programa de rehabilitació, equip multidisciplinari. Rehabilitació funcional en el pacient amb malalties agudes / cròniques.
Tema 06. (CM6) Consideracions farmacològiques i principis generals de la prescripció de medicaments en Geriatria i pacient crònic pluripatològic: Definicions i conseqüències de polifarmàcia, hiperpolifarmacia, politeràpia i adherència medicamentosa. Canvis farmacodinàmics i farmacocinètics que apareixen en l'envelliment. Factors predisposants d'incompliment terapèutic. Mecanismes per optimitzar la polifarmàcia: conciliació terapèutica i deprescripció farmacològica.
Tema 7. (CM7) Actuacions Preventives i promoció de la salut. Envelliment satisfactori: programa d'atenció a l'ancià sa. Definició i objectius de la prevenció i promoció de la salut. Tipus de prevenció (primària, secundària, terciària, quaternària). Programa ancià sa: intervenció en hàbits de vida, factors de risc cardiovascular, programa de vacunació, cribratge neoplàsies més freqüents.
Tema 08. (LH1) La sessió interdisciplinària com a vehicle del pla terapèutic. Concepte d'interdisciplinarietat. Objectius i limitacions de l'equip interdisciplinari. Interdisciplinarietat formal i informal. Infermeria en geriatria. Fisioteràpia i Teràpia ocupacional. Altres disciplines implicades en la cura de l'ancià i pacient crònic. Nivells assistencials.
Tema 09. (TP1) Aspectes nutricionals en l'ancià, malalt crònic i pacient pluripatològic. Definició. Causes. Malalties relacionades amb la malnutrició. Conseqüències. Valoració de l'estat nutricional. Requeriments nutricionals en l'ancià. Tractament i prevenció. Suplements nutricionals. 
Tema 10. (TP2) Deteriorament cognitiu. Delirium. Demència. Formes clíniques i complicacions neuropsiquiàtrics. Procés diagnòstic i abordatge terapèutic inter- multidisciplinari.
Tema 11. (LH2) Abordatge nutricional en l'ancià, el malalt crònic i pluripatològic.
Tema 12. (TP3) Adaptació a la discapacitat: Prescripció mèdica de ortesis i ajudes tècniques.
Tema 13. (TP4) Abordatge de la cronicitat des de la multidisciplinarietat: maneig social. Maneig social interdisciplinari de les patologies cròniques més prevalents.
Tema 14. (TP5) Inestabilitat i caigudes. Importància de les caigudes. Epidemiologia. Factors de risc relacionats. Valoració dels pacients amb risc de caigudes. Estratègies de prevenció. Intervencions específiques. Conseqüències de les caigudes: fractura de maluc. Osteoporosi.
Tema 15. (TP6) Incontinència urinària: Definició. Epidemiologia. Anatomia i fisiologia de la micció. Canvis del tracte urinari inferior lligats a l'envelliment. Repercussió clínica, psicosocial i econòmica. Classificació clínica dels tipus d'incontinència urinària: concepte, definició, causes i tractament.
Tema 16. (TP7) Depressió i Trastorns del Son. Definicions i classificació. Magnitud del problema. Manifestacions clíniques i valoració diagnostica. Tractament. Arquitectura del son en l'envelliment. Insomni. Abordatge terapèutic.
Tema 17. (TP8,10) Escola de pacients (presentació dels treballs).
Tema 18. (TP9,11 -ABP1-)  Cas Pràctic 1: Pacient crònic
Tema 19. (TP11,13 -ABP2-) Cas Pràctic 2: Pacient geriàtric. Aplicació de la Valoració Geriàtrica Integral.

 

 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



Aquest curs 2023-24, la docència serà presencial . Tot i això, la modalitat de les classes i dels exàmens estarà supeditada a eventuals canvis relacionats amb qüestions epidemiològiques i amb les normes que puguin estar vigents en cada moment.

Data Horari Modalitat Grup Tema Professor/a
5/9/23 16-18h CM1 TOT Envejecimiento, Pluripatología y Cronicidad FARRÉ MERCADÉ, María Victoria  
7/9/23 18-20h CM2 TOT Toma de decisiones en pacientes con multimorbilidad, y complejidad GARCIA RESTOY, Enric
12/9/23 18-20h CM3 TOT Síndromes Geriátricos FARRÉ MERCADÉ, María Victoria  
14/9/23 16-18h CM4 TOT Modelos de Atención a la Cronicidad.Atención Centrada en la Persona GARCIA RESTOY, Enric
19/9/23 18-20h CM5 TOT RHB y Cronicidad MARCO NAVARRO, Ester
20/9/23 18-20h CM6 TOT Consideraciones farmacologicas LLONCH MASRIERA, Mireia 
21/9/23 16-18h LH1 G4 Interdisciplinariedad  GARCIA RESTOY, Enric
21/9/23 18-20h LH1 G2 Interdisciplinariedad  GARCIA RESTOY, Enric
28/9/23 16-18h TP1 A Nutrición en Envejecimiento, Pluripatología y Cronicidad STANTONYONGE, Nicole
28/9/23 18-20h TP1 B Nutrición en Envejecimiento, Pluripatología y Cronicidad STANTONYONGE, Nicole
2/10/23 16-18h LH1 G1 Interdisciplinariedad  GARCIA RESTOY, Enric
2/10/23 18-20h LH1 G5 Interdisciplinariedad  GARCIA RESTOY, Enric
5/12/23 16-18h CM7 TOT Actuaciones preventivas en el envejecimiento y enfermo crónico. Envejecimiento activo LLONCH MASRIERA, Mireia 
6/10/23 16-18h LH1 G3 Interdisciplinariedad  FARRÉ MERCADÉ, María Victoria  
10/10/23 18-20h CM8-PARCIAL TOT    
11/10/23 16-18h LH2 G2 Abordaje Nutricional STANTONYONGE, Nicole
11/10/23 18-20h LH2 G5 Abordaje Nutricional STANTONYONGE, Nicole
11/10/23 16-18h TP3 A Deterioro Cognitivo. Delirium. Demencia RODRIGUEZ GONZALEZ, Daniel
11/10/23 18-20h TP3 B Deterioro Cognitivo. Delirium. Demencia RODRIGUEZ GONZALEZ, Daniel
25/10/23 16-18h TP5 B Adaptación a la discapacidad  MARCO NAVARRO, Ester
25/10/23 18-20h TP5 A Adaptación a la discapacidad   MARCO NAVARRO, Ester
30/10/23 16-18h TP9 A ABP Paciente Crónico (1) GARCIA RESTOY, Enric
30/10/23 18-20h TP9 B ABP Paciente Crónico (1) GARCIA RESTOY, Enric
2/11/23 16-18h TP2 B  Inestabiliad y caídas FARRÉ MERCADÉ, María Victoria 
2/11/23 18-20h TP2 A Inestabiliad y caídas FARRÉ MERCADÉ, María Victoria
3/11/23 16-18h LH2 G3 Abordaje Nutricional STANTONYONGE, Nicole
3/11/23 18-20h LH2 G4 Abordaje Nutricional STANTONYONGE, Nicole
8/11/23 16-18h TP6 B Incontinencia urinaria FARRÉ MERCADÉ, María Victoria  
8/11/23 18-20h TP6 A Incontinencia urinaria FARRÉ MERCADÉ, María Victoria  
10/11/23 16-18h TP12 A ABP Paciente Crónico (2) GARCIA RESTOY, Enric
10/11/23 18-20h TP12 B ABP Paciente Crónico (2) GARCIA RESTOY, Enric
14/11/23 16-18h TP8 B Escuela de pacientes A FARRÉ MERCADÉ, María Victoria  
14/11/23 18-20h TP8 A Escuela de pacientes A FARRÉ MERCADÉ, María Victoria  
27/11/23 18-20h LH2 G1 Abordaje Nutricional LLONCH MASRIERA, Mireia 
29/11/23 16-18h TP7 A ABP Paciente Geriátrico (1)   FARRÉ MERCADÉ, María Victoria  
29/11/23 18-20h TP7 B ABP Paciente Geriátrico (1)   FARRÉ MERCADÉ, María Victoria  
4/12/23 16-18h TP10 B Escuela de pacientes B GARCIA RESTOY, Enric
4/12/23 18-20h TP10 A Escuela de pacientes B GARCIA RESTOY, Enric
11/12/23 16-18h TP11 B Depresión y Transtornos del sueño RODRIGUEZ GONZALEZ, Daniel
11/12/23 18-20h TP11 A Depresión y Transtornos del sueño RODRIGUEZ GONZALEZ, Daniel
13/12/23 16-18h TP4 B Abordaje de la cronicidad desde la multidisciplinaridad:manejo social CARMONA SÁNCHEZ, Margarita
13/12/23 18-20h TP4 A Abordaje de la cronicidad desde la multidisciplinaridad:manejo social CARMONA SÁNCHEZ, Margarita
15/12/23 16-18h TP13 B ABP Paciente Geriátrico (2) FARRÉ MERCADÉ, María Victoria  
15/12/23 18-20h TP13 A ABP Paciente Geriátrico (2) FARRÉ MERCADÉ, María Victoria  
21/12/23 16:30-18:30 EF TOT EXAMEN FINAL i CORRECCIÓ  
   
             

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



Aquest curs 2023-24, la docència serà presencial.  

L'avaluació de l’assignatura es farà en base als apartats següents:

1) Part teòrica: examen parcial  i examen final (són obligatoris): 75%

L'examen final representa el 60% de la nota final: prova escrita de 60 preguntes de resposta múltiple (amb 4 respostes possibles).Es descompta 1/3 del valor de la pregunta per cada resposta incorrecta. Punt de tall per a l'aprovat en 5 sobre 10.

L'examen parcial correspon al 15% de la nota final: prova escrita de 30 preguntes de resposta múltiple (amb 4 respostes possibles). Es descompta 1/3 del valor de la pregunta per cada resposta incorrecta. El punt de tall per a  aprovar és de 5 sobre 10.

La revisió dels exàmens es durà a terme  el mateix dia, immediatament després de la finalització de la prova.

 

2) Exercicis i treball grupal grupal / individual

a) Assistència, treball i participació en les classes d'Aprenentatge Basat en Problemes (TP9, TP11, TP12,TP13):   10% (5% de cada ABP)

En cas que no s’assisteixi a alguna sessió i no es justifiqui adequadament mitjançant l’enviament de la documentació que acrediti la justificació de l’abscència al professor responsable de l’assignatura i de la classe, es descomptarà el percentatge corresponent la sessió de l’ABP perduda.

b) Exercici grupal “escola de pacients” (RP8): 10% 

En cas que es necessiti realitzar canvis de grup de classe d’ABP, escola de pacients o de laboratori d’habilitats, caldrà sol·licitar-lo, com a mínim, una setmana abans de la data de la classe, per escrit explicant-hi el motiu. Es farà mitjançant un correu electrònic adreçat al responsable de l’assignatura i de la classe i serà imprescindible que s’hagi acordat prèviament el canvi amb un alumne de l’altre grup, en cas contrari no es podrà dur a terme el canvi.  

     

3) Professionalitat, participació assertiva, i informe reflexiu: 5%   

L’informe reflexiu s’haurà d’entregar entre els dies 15 i 30 de desembre de 2023.

Per aprovar l'assignatura, s'haurà d'haver aprovat l'examen final amb un mínim de 5 sobre 10.  En cap cas,  es realitzarà cap prova ni exercici extra per pujar la nota final. 

Optaran a matrícula d’honor tots aquells alumnes que tinguin una nota final total igual o superior a 9 sobre 10 i la seva obtenció estarà subjecta al criteri de l’equip docent de l’assignatura, que tindrà en compte el professionalisme, la motivació, l’interès per l’assignatura i el respecte de l’alumne envers els professors i els companys.

Bibliografia i recursos

Bibliografia i recursos

- Sociedad Española de Geriatria y Gerontologia. Tratado de Geriatria para residentes. https://www.segg.es/tratadogeriatria/index.html

 
- Pedro Abizanda Soler, et al. Medicina Geriátrica Una aproximación basada en problemas. Editorial Elsevier Masson 2020

- Ministerio de Sanidad Servicios Sociales e Igualdad. Estrategia para el abordaje de la cronicidad en el sistema nacional de salud. Madrid: Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad; 2012.

-   Bullich I, Elias T, Ferrando C, Salvà A, Sánchez P. Adequació de la xarxa sociosanitària en l’atenció a la cronicitat. In: Sociosanitari PD, editor. Barcelona: Departament de Salut; 2015. https://canalsalut.gencat.cat/web/.content/Documents/adequa_cronicitat.pdf

- Generalitat de Catalunya. Programa de prevenció i atenció a la cronicitat. Bases per a un model català d’atenció a les persones amb necessitats complexes. Conceptualització i introducció als elements operatius.  https://salutweb.gencat.cat/web/.content/_ambits-actuacio/Linies-dactuacio/Estrategies-de-salut/Cronicitat/Documentacio-cronicitat/arxius/doc_complexitat_final_5.pdf

Altres llibres i materials recomanats:


- Abizanda Soler, P, et al. Tratado de medicina geriátrica : fundamentos de la atención sanitaria a los mayores. 2ª edición.  Elsevier. 2020.

 - Roller-Wirnsberger, R, Singler K, et al. Learning Geriatric Medicine. A Study Guide for Medical Student.   Springer, 2018.

- Harrison’s Principles of Internal Medicine.19th edition by Kasper D, Fauci A, Hauser S, Longo DL, Jameson L and Loscalzo J. et al. New York McGraw Hill. 2015

- Farreras Rozman. Medicina Interna. 20ª edición, Rozman Borstnar & Cardellach Elsevier. 2016

Període d'avaluació

E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria:
  • E1 21/12/2023 I3 16:30h
  • E1 21/12/2023 I1 16:30h
  • E1 21/12/2023 I2 16:30h