Universitat Internacional de Catalunya

Ethics

Ethics
6
8851
2
First semester
FB
Humanities
The individual and society
Main language of instruction: Spanish

Other languages of instruction: Catalan

Teaching staff


By appointment. In order to make an appointment, please request one by mail.

Introduction

The most frequent problems in our personal and professional activities are usually not really professional, in a technical sense. They are often human problems like: how to act correctly, how to maintain good relationships with other people. The subject “Ethics” is the space to study and think about this.

Pre-course requirements

No pre-course requirements are needed to enrol in this subject.

Objectives

The main objectives in this subject are:

1. To provide students with theoretical tools for the analysis of human behavior.

2. To introduce students into the use of the basic elements of moral thought and the main concepts in ethics.

Competences/Learning outcomes of the degree programme

  • E02 - Ability to use methods and techniques specific to human sciences.
  • E06 - Awareness of and respect for different points of view resulting from cultural and social diversity.
  • E24 - Ability to present the results of research project in accordance with the standards of each subject area.
  • E25 - Ability to communicate orally in one's own language and other languages using the terminology and resources accepted in the cultural framework of each language
  • G01 - To analyse and interpret social and cultural environments to identify need, opportunities, weaknesses and strenghts..
  • G02 - To lead, cooordinate and form part of interdisciplinary work teams.
  • G03 - To search for and/or administer economic resources within the framework of an institution or company, or a cultural programmes, project or service.
  • G04 - To know how to communicate, encourage and mediate between the various agents involved in a cultural project, programme or service.
  • G05 - To act responsibly and produce high-quality, rigorous and efficient work that benefits society.
  • G07 - To know how to apply and adapt to new technologies in processes of cultural management, production and dissemination.

Learning outcomes of the subject

Students who enrol in this subject will:

- Develop their capacity to identify ethical values and exercise ethical judgments.

- Learn to identify and solve practical problems and make correct decisions.



Syllabus

1. Qué es la ética

                Definición de ética

                Ética como disciplina filosófica

                El ser humano como ser moral

 

2. Autors principals

                Sócrates, Platón, Aristóteles

                Maquiavelo, Hume, Kant            

 

3. Fundamentos de la ética I

Fundamentos racionales de la ética.

Leyes físicas y ley moral

                Fuentes de moralidad

Science of virtue:

 

4. Fundamentos de la Ética II

La dignidad Humana

 

5. Acción humana y libertad

Teleología de la acción

La diferencia entre bienes externos, del cuerpo y del alma

El fin último

El papel de la razón en la acción

Acto voluntario. Razón y deseo. Deseo racional y deseo sensible

Integrar pasiones y emociones

 

6. La felicidad

Felicidad como autorrealización (realización del fin último) y plenitud

El sentido de la vida

Felicidad y emociones

                Felicidad y dolor

 

7. La virtud

                Felicidad y virtud

                Virtud como “poder”

                Hábito bueno, Término Medio

                Nuestras acciones “nos hacen”

                Actividad conforme a Razón/ actividad libre

                Excelencia (Plenitud del desarrollo personal)

                Felicidad y virtud

                La virtud es personal y es un bien social

               

 

8. Fortaleza y templanza

                Definición de Fortaleza

                Necesidad de la fortaleza para la libertad

                La práctica de la fortaleza

                Definición de Templanza

                Necesidad de la templanza para la libertad

                La práctica de la templanza

 

9. Justicia y ley natural, derechos humanos

                Definición de Justicia

                Ley natural y ley positiva

                Gobierno y bien común

Vida en sociedad

                Derechos humanos

 

10. Prudencia y Juicio moral

                Definición de la virtud de la prudencia

Prudencia y racionalidad práctica

Juicio moral y conciencia moral

 

11. Virtudes intelectuales

                Prudencia

                Ciencia

                Sabiduría

Entendimiento

Arte

 

12. La amistad y el amor

                Condiciones de la amistad verdadera

                El amor a uno mismo

El amor

 

13. La verdad y la relación con los demás

                La verdad como exigencia de la justicia

                Comunicación personal

Veracidad y medios de comunicación

                Veracidad y relaciones sociales virtuales

 

14. El mal menor

                Condiciones y referencias para la evaluación

 

15. La cooperación al mal

                El fin no justifica los medios

 

16. Trascendencia

                Trascendencia como fortaleza de carácter. )(Ref. Seligman i Peterson)

                El trabajo enfocado a las personas (People Focussed work, PFW)

 

Teaching and learning activities

In person



Three different methodological resources are used in this subject:

1. Interactive class, raising the previous knowledge of the students

2. Theoretical class, explaining the main concepts

3. Analysis of practical cases

Evaluation systems and criteria

In person



 

50% Final exam 25% Essay 25% Practical work: work in class, homework, partial exam    

 

(Students must obtain a passing mark of 5 in all parts of the subject, in order to pass it)

En el cas que el professorat detecti un treball plagiat o a un alumne copiant durant un examen, aquest ho comunicarà a la Junta de Facultat que emprendrà les mesures pertinents, entre les que s’inclourà l’obtenció automàtica d’una qualificació de 0.0 per aquella assignatura passant directament a la convocatòria següent.

Bibliography and resources

ARENDT, H., La condición humana, Paidós, Barcelona, 1993.

ARISTÓTELES, Ética a Nicómaco. Ed. bilingüe, Instituto de Estudios Políticos,       Madrid, 1970.

AUDI, R.; Means, ends and persons, Oxford University Pres, Oxford 2016

              , Reasons, Rights and Values, Cambridge University Press, Cambridge, 2015  

BASTONS, M.; La inteligencia práctica. Prohom, Barcelona 2003

                         La toma de decisiones en la organización, Ariel, Barcelona 2000

Logro mis objetivos…, pero ¿Hago lo correcto? 22 respuestas para una ética en la toma de decisiones. Aranzadi, Cizur Menor 2021

BOSCH, M.; La ética amable, EUNSA, Pamplona 2015

CICERÓN, De los deberes

                  De la amistad

                  De la vejez

DESCARTES, Discurso del método

FRANKL, El hombre en busca de sentido, Herder

El hombre doliente. Fundamentos antropológicos de la psicoterapia. Herder, Barcelona 1994

GRISEZ, G., y SHAW, R., Ser persona. Curso de Ética, Rialp, Madrid, 1993.

HABERMAS, J.; Conciencia Moral y Acción comunicativa, Planeta, Barcelona 1994

KANT, Crítica de la razón práctica

            Metafísica de las costumbres

LLANO, A.; La vida lograda, Ariel, Barcelona 2006

MARCO AURELIO, Meditaciones
MACINTYRE, A., Tras la virtud, Crítica, Barcelona, 1987.

                            Tres versiones rivales de le ética, Rialp, Madrid 1992

MAQUIAVELO, El Príncipe
MARÍAS, J. La felicidad humana, Alianza, Madrid, 1989.

MAURI, M.; Bien humano y moralidad, PPU, Barcelona 1989

MEDINA CEPERO, JR; Sistemas contemporáneos de educación moral, Ariel, Barcelona 2001   

NAGEL, Th.; The possibility of Altruism, Princeton University Press, Princeton

PETERSON, Ch. and SELIGMAN, M.; Character Strengths and Virtues. A handbook and classification, Oxford University Press, Oxford 2004
PIEPER, J. Las virtudes fundamentales, Rialp, Madrid, 1980.

PAKALUK, M and PEARSON, G.; Moral Psychology and Human Action in Aristotle, Oxford, 2012
RODRÍGUEZ LUÑO, A. Ética, Eunsa, Pamplona, 1986.

SENECA, Sobre la felicidad, Alianza, Madrid 1997
SPAEMANN, R., Ética. Cuestiones fundamentales, Eunsa, Pamplona, 1995.

                           Lo natural y lo racional, RIALP. Madrid 1989

TAYLOR, Ch.; La ética de la autenticidad, Paidós, Barcelona 1994

TRIGO, T.; En busca de una ética universal: un nuevo modo de ver la ley natural. Eunsa. Pamplona 2011
YEPES STORK, R. Fundamentos de antropología. Un ideal de la existencia humana. Eunsa. Pamplona. 1996.

SCHROEDER, D. and ABOL-HASSAN BANI-SADR, Dignity in the 21st Century. Middle East and West, Springer, Switzerland 2017

Teaching and learning material