23/02/2026

Carlos Rey, codirector de la Càtedra Direcció per Missions i Propòsit Corporatiu: “La IA amb propòsit connecta amb les tres dimensions de la persona”

En un moment en el qual la Intel·ligència Artificial s'ha instal·lat definitivament en el present de les organitzacions, el 11è Simposi Empreses amb Rostre Humà proposa anar un pas més enllà del debat tecnològic. Sota el lema Intel·ligència Artificial amb Propòsit, la Càtedra Direcció per Missions i Propòsit Corporatiu de UIC Barcelona reuneix a Palma a acadèmics i directius per a reflexionar sobre com aquesta transformació impacta no sols en la productivitat o l'eficiència, sinó en la identitat, l'autenticitat i el sentit vital de les persones.

Parlem amb Carlos Rey, professor de Facultat de Ciències Econòmiques i Socials i director de la Càtedra Direcció per Missions i Propòsit Corporatiu de UIC Barcelona, sobre els reptes que la IA planteja al lideratge, la importància d'integrar tecnologia i propòsit, i el significat de celebrar per primera vegada aquesta trobada a Mallorca.

El Simposi Empreses amb Rostre Humà se celebra per primera vegada a Mallorca. Què significa portar aquest esdeveniment a Palma?

El Simposi se celebra alternativament a Barcelona (seu de UIC Barcelona) i a la ciutat d'alguna de les empreses col·laboradores de la Càtedra Direcció per Missions i Propòsit Corporatiu. Hem estat a Sevilla, Madrid, Oviedo, Lisboa… I ara, a Palma, gràcies a la invitació de la família empresària de Bosch & Lozano. Ens hem trobat amb moltes empreses a Mallorca que es mouen amb una visió de propòsit, de sentit de missió i de valors, i ens estan acollint molt bé.

Per què el tema Intel·ligència Artificial amb Propòsit?

En triar el tema vam tenir un debat intern. Jo pensava: tothom parla d'IA. En els simposis sempre busquem avançar temes de futur, i la IA ja és present. Però vam donar amb la clau en plantejar com afectarà la IA al sentit vital de les persones: com afectarà el nostre caràcter, a les nostres relacions personals, a la nostra autoestima o al nostre sentit de propòsit. Això és futur. Aquest plantejament ens ajudarà a entendre què és el que ve: qüestions positives i altres amb les quals anar amb compte. Ja hi ha estudis que demostren que quan un fa un treball amb IA pot tenir molt menys sentit de propietat sobre el que està fent, fins i tot menor sentit de propòsit. És menys autèntic, més artificial.

Per als qui no estiguin tan familiaritzats amb la idea del propòsit, què vol dir exactament aquest concepte i per què és clau per al futur de les organitzacions?

La IA amb propòsit connecta amb les tres dimensions de la persona. M'agrada imaginar-ho com un triangle de plata (per allò que la plata és un metall de gran conductivitat) que es forma entre cap, cor i mans, és a dir, entre el que pensem, la qual cosa sentim i el que fem. La IA influeix en aquestes tres dimensions. Se suma a la nostra pròpia intel·ligència, incrementa la nostra productivitat i afecta a com ens sentim. Aquesta és la mirada que volem aportar: com la IA afectarà el nostre sentit vital. Usem la IA des de l'harmonia de les tres dimensions de la persona.

Per a compartir aquests plantejaments heu triat uns ponents molt interessants. 

És una de les tasques amb les quals més hem gaudit des de l'organització. D'una banda tenim a Pep Martorell, amb tota la seva experiència com a director del Barcelona Supercomputing Center, que ens parlarà de cap a on anem des del punt de vista de la tecnologia en la seva ponència El demà de la IA comença avui: tendències que marcaran la dècada vinent. En l'àmbit d'empresa, la professora del IESE Business School, Inés Alegre, abordarà els reptes de Liderar en l'era de la IA: Decisions amb Propòsit. I Gabriel Fernández Borst, professor i investigador de UIC Barcelona, ens plantejarà Qui dirigeix a qui? Llums i ombres de la IA. Així tenim diferents perspectives per a analitzar com afecta la IA a la persona. A més, entrevistaré l'empresari Andrés Sendagorta, president de SENER i de la Fundació SENER, per a conèixer com aplica el propòsit.

Per a la tarda hem plantejat un gran exercici d'intel·ligència col·lectiva amb tots els assistents. Volem elaborar una agenda per a aplicar tot el que hem estat veient durant el matí, en les nostres empreses i en el nostre dia a dia en el treball.

Per a acabar, com resumiries els grans reptes que ens planteja la IA per al lideratge i la presa de decisions dins de les empreses?

Ho concentraré en un repte: el de l'autenticitat. La IA sempre ens donarà una resposta a tot i a més sonarà molt bé. Però potser no és com parlaries tu; no et representa. El repte és ser un líder autèntic perquè segons com utilitzis la IA podràs potenciar la teva autenticitat o tot el contrari. La IA ens pot fer més bonics, però menys autèntics. 

Si haguessis de donar un motiu a empresaris, directius, investigadors o professionals perquè s'inscriguin en el Simposi del 12 de març en Caixaforum Palma, què els diries?

Entendre el futur. És el que portem fent en cada edició del Simposi i estem encertant. Obrir una finestra al futur. Moltes de les idees de les quals parlarem les recordarem dins d'un temps. Serem afortunats els qui puguem escoltar què passarà el dia de demà.