Universitat Internacional de Catalunya

Infància i l'Adolescència

Infància i l'Adolescència
6
12746
1
Segon semestre
OB
ÀREES DE LA PSICOLOGIA
PSICOLOGIA DEL DESENVOLUPAMENT - PSICOLOGIA EVOLUTIVA I DE L'EDUCACIÓ
Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català, anglès

Professorat

Presentació

L'assignatura Infància i Adolescència busca formar l'alumne en les etapes del desenvolupament humà, des de la concepció fins a l'adolescència, específicament als àmbits físic, cognitiu, emocional, social i espiritual. L'alumne adquirirà coneixements sobre les pautes normatives de cada etapa evolutiva per poder detectar necessitats, alteracions o dificultats en el futur exercici professional com a psicòleg. 


Objectius

General

L'objectiu general de l'assignatura és que l'alumne sigui capaç d'identificar les fites i les característiques principals des de la concepció fins a l'adolescència.


Específics

  • Aprendre sobre els diferents corrents teòrics del desenvolupament humà i els seus principals postulats antropològics.

  • Conèixer el desenvolupament prenatal del fetus, així com el paper que juguen les influències hereditàries i contextuals.

  • Conèixer els canvis (físics, psicoemocionals i socials) de la mare i figura paterna durant l'embaràs.

  • Conèixer les característiques del desenvolupament (físic, socioemocional i cognitiu) a la infància primerenca (0-3 anys).

  • Conèixer les característiques del desenvolupament (físic, socioemocional i cognitiu) a la infància intermèdia (3-6 anys).

  • Conèixer les característiques del desenvolupament (físic, socioemocional i cognitiu) a la infància tardana (6-12 anys).

  • Conèixer les característiques del desenvolupament (físic, socioemocional i cognitiu) a l'adolescència (13-18 anys).

  • Diferenciar els marcadors evolutius normatius dels no normatius des de la concepció fins a l'adolescència.

  • Entendre la teoria de l'aferrament, així com la seva importància en el desenvolupament posterior.

  • Comprendre la importància de la família i la seva influència en el desenvolupament.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CB02 - Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements a la seva feina o vocació de una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se mitjançant l’elaboració i defensa d’arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d’estudi.
  • CE08 - Prendre consciència de la realitat professional del psicòleg en un camp aplicat concret.
  • CE09 - Identificar les bases biològiques de les funcions psicològiques i de la conducta humana, entenent com funcionen i com influeixen sobre els diversos aspectes de la persona.
  • CE12 - Saber explicar i identificar les principals etapes del desenvolupament de l’ésser humà, reconèixer la seva evolució i identificar els signes i símptomes característics dels trastorns psicològics més freqüents de cada etapa evolutiva.
  • CE13 - Reconèixer les funcions, característiques, avantatges i limitacions dels diferents models teòrics i/o Escoles de Psicologia.
  • CE14 - Reconèixer las bases de la conducta humana normal i les seves alteracions.
  • CE18 - Identificar les estructures i els processos involucrats en les funcions psicològiques bàsiques i reconèixer la naturalesa de les diferències individuals.
  • CG02 - Realitzar judicis i valoracions crítiques argumentades en el procés de presa de decisions.
  • CG08 - Capacitat per interpretar el contingut i l’abast de la informació rebuda o demandada, oralment o per escrit, i el tractament que cal donar-li segons la naturalesa del fet que es tracti.
  • CT03 - Capacitat d’anàlisi i síntesi
  • CT08 - Aplicar els coneixements teòrics a la pràctica

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

En finalitzar l'assignatura l'alumne ha de ser capaç de:

  • Distingir els canvis físics, cognitius, emocionals i socials que succeeixen a cada etapa evolutiva, des de la concepció fins a l'adolescència.

  • Detectar les necessitats, les alteracions o les dificultats relacionades amb un desenvolupament no normatiu.

  • Conèixer l'evolució del joc al llarg de la infància, així com la seva influència en el desenvolupament cognitiu i socioemocional del nen.

  • Comprendre la importància de la família i els factors externs en el desenvolupament de l'ésser humà.

  • Adquirir l'habilitat d'analitzar un cas i dissenyar intervencions des d'una perspectiva evolutiva, tenint en compte els marcadors evolutius corresponents.

Continguts

MÒDUL 1: INTRODUCCIÓ A LA PSICOLOGIA EVOLUTIVA

1.1 Premises bàsiques (naturalesa vs. criança)

1.2 Influències en el desenvolupament

1.2.1 Finestres del desenvolupament: períodes crítics i sensibles

1.3 Teories de psicologia evolutiva

1.3.1 Perspectiva psicoanalítica

1.3.2 Perspectiva d'aprenentatge

1.3.3 Perspectiva cognitiva

1.3.4 Perspectiva contextual

1.3.5 Perspectiva evolutiva


MÒDUL 2. EMBARÀS I DESENVOLUPAMENT PRENATAL

2.1 Desenvolupament físic del fetus

2.1.1 Desenvolupament embrionari

2.1.2 Formació del sistema nerviós central

2.2 Embaràs, part i postpart

2.2.1 Part, postpart i vivències socioculturals

2.2.2 Teratògens i influències ambientals

2.3 Elements psicosocials a l'embaràs

2.3.1 Creences al voltant de la maternitat

2.3.2 Canvis psicoemocionals de la mare

2.3.3 Influència del pare



MÒDUL 3. INFÀNCIA PRIMERENCA (de 0 a 3 anys)

3.1 Desenvolupament físic

3.1.1 El nounat

3.1.2 Creixement de l'encèfal

3.2 Desenvolupament motriu

3.2.1 Fites del desenvolupament motriu

3.2.2 Gateig i primeres passes

3.3 Desenvolupament cognitiu

3.3.1 Fites del desenvolupament cognitiu

3.3.2 Memòria

3.3.3 Llenguatge

3.4 Desenvolupament psicosocial

3.4.1 Desenvolupament emocional

3.4.2 Teoria de l'aferrament

3.4.3 Temperament i caràcter

3.4.4 El joc

3.4.5 Importància de la figura materna i paterna



MÒDUL 4. INFÀNCIA INTERMÈDIA (3 a 6 anys)

4.1 Desenvolupament físic

4.1.1 Fites del desenvolupament físic

4.1.2 Habilitats motores

4.2 Desenvolupament cognitiu

4.2.1 Pensament preoperacional

4.2.2 Memòria i intel·ligència

4.2.3 Llenguatge

4.3 Desenvolupament psicosocial

4.3.1 El jo i l'autoconcepte

4.3.2 Autoestima

4.3.3 Estils de criança

4.3.4 El joc

4.3.5 Escolarització i socialització

4.4 Importància de la família



MÒDUL 5. INFÀNCIA AVANÇADA (6 a 12 anys)

5.1 Desenvolupament físic

5.1.1 Desenvolupament cerebral

5.1.2 Canvis corporals

5.2 Desenvolupament cognitiu

5.2.1 Operacions mentals concretes

5.2.2 Raonament moral

5.2.3 Intel·ligència i altres funcions executives

5.3 Desenvolupament psicosocial

5.3.1 Autoconcepte

5.3.2 Socialització i amistat

5.3.3 Salut mental i assetjament escolar

5.3.4 La importància de la família i els amics

 


MÒDUL 6. ADOLESCÈNCIA (12 a 18 anys)

6.1. Desenvolupament físic

6.1.1 El cervell adolescent

6.1.2 Pubertat i canvis hormonals

6.2. Desenvolupament cognitiu

6.2.1 Pensament formal

6.2.2 Raonament moral

6.3. Desenvolupament psicosocial

6.3.1 Cerca i formació de la identitat

6.3.2 Sexualitat i afectació psicològica a canvis corporals

6.3.3 Canvis familiars i amistat

6.3.4 Salut mental i conductes de risc

 

MÒDUL 7. LA FAMÍLIA EN EL DESENVOLUPAMENT


Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



Activitat formativa

Metodologia

Classe Magistral (CM)

Lliçó Magistral (LM)

Estudi De Casos (EC)

Classe Teòrica (CT)

Plantejament i Resolució de casos (PRC)

Tutoria Acadèmica Grupal (TAG)

Lectura Crítica (LC)

Aprenentatge Autònom (AA)

Treball Individual (TI)

Preparació y realització d´activitats avaluables (PRE) 

Treball Individual (TI)

Treball autònom d'estudi i realització d'exercicis (TA)

Treball Individual (TI)

Aprenentatge Autònom (AA)

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



Modalitat totalment presencial a l'aula


1a Convocatòria:

50% Examen final

  • Examen escrit, amb preguntes tipus test i de desenvolupament, de tot el contingut

  • Preguntes tipus test: 1 minut per pregunta; cada error resta 0,33 punts

  • Preguntes de desenvolupament: es tindran en compte els criteris d'avaluació de redacció i ortografia establerts a la normativa del Grau de Psicologia


20% Examen parcial

  • Examen escrit, amb preguntes tipus test i de desenvolupament, dels temes vistos fins al moment.

  • Preguntes tipus test: 1 minut per pregunta; cada error resta 0,33 punts

  • Preguntes de desenvolupament: es tindran en compte els criteris d'avaluació de redacció i ortografia establerts a la normativa del Grau de Psicologia



*IMPORTANT: S'aprovarà l'assignatura amb una mitjana mínima de 5 tenint en compte totes les parts avaluades (aprovades i suspeses). És a dir, per superar l'assignatura, la mitjana ha d´estar aprovada. Si en obtenir la mitjana ponderada, és inferior a 5, l'alumne estarà suspès i haurà de recuperar l'assignatura. És imprescindible aprovar l'examen final amb un 5 per fer mitjana. En cas de suspendre aquesta part, s'haurà de recuperar a la segona convocatòria.



2a Convocatòria:

Als exàmens de segona convocatòria, la nota de l'avaluació continuada es manté, per tant treure un 5 a la recuperació no implica aprovar l'assignatura ni recuperar-la. L'alumne haurà de treure una nota suficient a l'examen perquè la mitjana ponderada sigui igual o superior a 5.

Bibliografia i recursos

  • García, J. & Delval, J. (2019). Psicología del Desarrollo I (2ª edición). UNED

  • Papalia, D. & Martorell, G. (2017). Desarrollo humano (13ª edición). McGraw Hill

  • Shaffer, D. (2000). Psicología del desarrollo: Infancia y Adolescencia (5ª edición). Thomson

  • Més recursos penjats a la plataforma Moodle

Període d'avaluació

E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria:
  • E1 27/05/2024 I3 08:00h
  • E1 27/05/2024 I1 08:00h
  • E1 27/05/2024 I2 08:00h
  • E2 27/06/2024 I3 10:00h
  • E2 27/06/2024 I2 10:00h