Universitat Internacional de Catalunya

Psicologia en la Gestió del Talent

Psicologia en la Gestió del Talent
6
14058
4
Primer semestre
op
OPTATIVITAT
OPTATIVITAT
Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català, anglès,

Professorat

Presentació

Professorat:
Responsable:
Sra. COLOMBO BONALDI, Valeria - hello@valeriacolombo.tech

Horari d'atenció:
Prèvia confirmació per correu electrònic a:
Prof. COLOMBO BONALDI, Valeria - hello@valeriacolombo.tech
Prof. LÓPEZ GARCÍA, María - Marialopezgarciaef@gmail.com

Aquesta assignatura se centra en la relació entre l'empresa i l'empleat, des del primer contacte fins a la finalització de la relació. Durant aquesta relació, la psicologia dels Recursos Humans aplica tècniques i procediments d'avaluació i intervenció que faciliten la direcció i la gestió dels RRHH basant-se en principis psicosocials del funcionament de les persones com a individus, dels grups i de les organitzacions.

Requisits previs

Tenir cursat lassignatura Psicologia de les Organitzacions.

Objectius

  • Comprendre el cicle de vida de l'empleat a l'empresa: des que l'empleat és un candidat potencial a incorporar-se a l'empresa; el seu desenvolupament, formació, equips i lideratge; fins a la desvinculació (total o parcial/temporal o definitiva) de l'empleat de l'empresa.
  • Entendre l'actuació del psicòleg és una eina clau per millorar la gestió i el desenvolupament del talent a les organitzacions.
  • Aprendre i identificar els passos fonamentals de l'employee journey per dissenyar una experiència d'empleat/ada que atregui i fidelitzi el talent a les organitzacions.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CE08 - Prendre consciència de la realitat professional del psicòleg en un camp aplicat concret.
  • CE16 - Comunicar les pròpies valoracions de manera crítica i argumentada, respectant el compromís ètic que exigeix la difusió de coneixement psicològic.
  • CE17 - Saber analitzar les demandes i necessitats psicològiques i socials de persones, grups o organitzacions en diferents contexts.
  • CG01 - Capacitat de pensament crític i creatiu, i capacitat per indagar i adoptar un enfocament científic i ètic en els diferents àmbits de la professió.
  • CG07 - Capacitat per adaptar-se a l’entorn, la tasca o el context, afrontar noves tasques i responsabilitats, i generar processos de canvi.
  • CG08 - Capacitat per interpretar el contingut i l’abast de la informació rebuda o demandada, oralment o per escrit, i el tractament que cal donar-li segons la naturalesa del fet que es tracti.
  • CG13 - Utilitzar les diferents tecnologies de la informació i la comunicació per a diverses finalitats.
  • CT01 - Capacitat d’organització i planificació
  • CT02 - Capacitat per la resolució de problemes
  • CT07 - Capacitat de portar a terme un aprenentatge autònom
  • CT09 - Comunicar-se adequadament, tant de forma oral com escrita

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

L'alumnat serà capaç de:
  • Explicar el rol del/la psicòleg/òloga i la seva importància a les organitzacions.
  • Descriure els passos del cicle de vida de l'empleat dins de l'empresa.
  • Identificar les pràctiques i processos principals d'atracció, selecció, desenvolupament, formació, motivació, lideratge del talent.
  • Analitzar comportaments i decisions empresarials i valorar-los des del punt de vista del Psicòleg/òloga i des d'allò econòmic, social i ètic.

Continguts


  1. Planificació dels recursos Humans
  2. Employer branding: atracció del talent, Proposta de Valor, RRSS, Experiència de candidat.
  3. Recruitment: inbound recruitment, RRSS, portals d'ocupació, Head hunting, reclutament intern, programari de gestió (ATS)
  4. Procés de selecció: anàlisi CV, garbell, proves i entrevistes, avaluació per competències i per valors. Oferta d´incorporació.
  5. Onboarding: disseny, preparació, seguiment.

  1. Tècniques de formació: on-the-job, a l'aula, outdoor
  2. Desenvolupament de carrera
  3. Desenvolupament d'equip
  4. Avaluació de performance
  5. Estratègies de compensació i beneficis
  6. Offboarding (Desvinculació)

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



ACTIVITAT FORMATIVA METODOLOGIA
L'aprenentatge orientat a projectes és un mètode basat en l'aprenentatge experiencial i reflexiu en el qual té una gran importància el procés investigador al voltant d'un tema, amb la finalitat de resoldre problemes complexos a partir de solucions obertes o abordar temes difícils que permetin la generació de coneixement nou i desenvolupament de noves habilitats per part dels estudiants. L'estudi de casos és una tècnica d'aprenentatge en la qual el subjecte s'enfronta a la descripció d'una situació específica que planteja un problema, que ha de ser comprès, valorat i resolt per un grup de persones a través d'un procés de discussió. L'estudi de casos es realitza generalment a través de treball en grup que fomenta la participació de l'alumne, desenvolupant el seu esperit crític. Addicionalment prepara a l'alumne per a la presa de decisions, ensenyant-li a defensar els seus arguments i a contrastar-los amb les opinions de la resta del grup. Lectura de textos dirigits amb l'objecte d'accedir al pensament crític, el qual compleix un paper fonamental en la formació de ciutadans conscients i responsables. Sessió expositiva i explicativa dels continguts per part del professor. Aquesta metodologia d'aprenentatge permet la utilització de mitjans audiovisuals com a suport a l'explicació dels continguts. L'alumne pot interactuar o participar activament. Desenvolupament de debats i discussions en gran o petit grup que afavoreixin el sentit i judici crític. S'afavoreix la participació i la iniciativa, la realització de preguntes constructives i la presentació de nous problemes que promoguin el pensament crític. Dinàmica de grup de simulació o de dramatització de situacions típiques amb l'objecte que es comprengui millor l'actuació dels qui intervenen en elles en la vida real.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



Modalitat totalment presencial a l'aula

L'avaluació de l'assignatura es realitza segons:

  • Examen final (50%) amb preguntes tipus test i preguntes de desenvolupament.
  • Treball en grup (30%): s'avaluarà tant el treball escrit com la presentació del projecte a classe.
  • Activitats pràctiques (20%) tant individuals com col·lectives.

Important:

Plagi, copiar o qualsevol altra acció que es pugui considerar trampa suposarà un zero en aquest apartat davaluació. Realitzar-ho als exàmens suposarà el suspens immediat de l'assignatura.

En segona convocatòria no es podrà obtenir la qualificació de "Matrícula d'Honor", per la qual cosa la qualificació màxima serà de "Excel·lent".

Bibliografia i recursos

Bibliografía y recursos.

Talent Clue. Metodología Inbound Recruiting. Guía completa. Cómo implementar paso a paso una Estrategia de Inbound Recruiting en tu empresa. Recuperado en https://cdn2.hubspot.net/hubfs/252575/guia-completa-metodologia-inbound-recruiting.pdf

Candidate Journey: Cómo optimizar el proceso de solicitud de empleo. s.f. recuperado de  https://softgarden.com/es/blog/candidate-journeycomo-optimizar-el-proceso-de-solicitud-de-empleo/

Cómo diseñar el Candidate Journey Map. s.f. Recuperado de https://getwith.io/es/como-disenar-el-candidate-journey-map/ 

Martínez, C. (2019) Historia de un proceso de selección [PARTE 3: la post-contratación] Recuperado de http://blog.talentclue.com/candidate-journey-fases-experiencia-candidato-0-0 

The employee journey. S. Becker & W. Bolink. 2018 (en inglés)

Experiencia de Empleado. R. Vara García & I. Fernandez de Pierola. 2015

Delivering Happiness: ¿Cómo hacer felices a tus empleados y duplicar tus beneficios? T. Hsie. (2018)

Previsión y planificación de plantillas. Altea Pérez Serna (2019)

The Whole Brain Business Book. Ned Herrmann and Ann Herrmann- Nehdi. McGraw Hill Education. 2015

Los 7 hábitos de la gente altamente efectiva. Stephen R. Covey. Paidós.

Strengthsfinder 2.0 from Gallup Tom Rath. Don Clifton. Gallup Press 2017.

Reinventar las organizaciones. Frederic Laloux. Arpa y Alfa Editores.

Start with Why. How great leaders inspire everyone to take action. Simon Sinek. Penguin Random House.



Període d'avaluació

E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria:
  • E1 17/01/2024 I1 10:00h