Universitat Internacional de Catalunya

Psicologia dels Grups

Psicologia dels Grups
6
14901
3
Primer semestre
OB
ÀREES DE LA PSICOLOGIA
PSICOLOGIA SOCIAL I DEL TREBALL
Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català

Professorat


Sol·licitar una cita per correu electrònic.

Presentació

La Psicologia dels Grups s'emmarca en l'àrea de coneixement de la Psicologia Social i suposa l'estudi de la interacció social en contextos grupals. Gran part de la conducta humana es realitza en grups més o menys formalitzats, i tot això implica la necessitat d'estudiar els grups des d'una aproximació científica i professional. En l'assignatura de Psicologia dels Grups es presenten teories i processos bàsics que permeten comprendre l'estructura i desenvolupament dels grups, així com dels processos intra i entre els grups.

Requisits previs

Es recomana haver cursat l'assignatura de Psicologia Social.

Objectius

El principal objectiu de l'assignatura és oferir a l'alumnat els continguts bàsics sobre la investigació i en la intervenció sobre la naturalesa dels grups, les seves lleis de funcionament i desenvolupament, així com les relacions dins de cada grup i entre diferents grups. D'aquesta manera, s'estudien les bases psicosocials del comportament des dels enfocaments grupal i intergrupal. Finalment, es familiaritza l'alumnat amb els processos d'intervenció en contextos d'exclusió social, marginació i desigualtat.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CB03 - Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d’estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d’índole social, científica o ètica.
  • CE17 - Saber analitzar les demandes i necessitats psicològiques i socials de persones, grups o organitzacions en diferents contexts.
  • CP04 - En finalitzar el Grau, l'estudiant serà capaç d'adaptar la seva feina a l’entorn, la feina o context, generant processos de canvi mitjançant diferents habilitats en les relacions interpersonals i la feina en equip.
  • CP08 - En finalitzar el Grau l'estudiant serà capaç d'identificar les desigualtats entre homes i dones i els principals efectes en l'àmbit laboral i psicosocial, reduint les discriminacions i/o exclusions per raons de gènere.
  • HB01 - En finalitzar el Grau l'alumne/a podrà justificar les decisions preses de forma argumentada i a través de dades rellevants i reflexives sobre temes d’índole social, científic o ètic.
  • HB04 - En finalitzar el Grau l'alumne/a podrà utilitzar les diferents tecnologies de la informació i la comunicació, (informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat), per a diverses finalitats.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

En finalitzar l'assignatura, l'estudiant serà capaç de: 

  • Recordar els principis, procediments, models teòrics, funcions i característiques de la influència que els grups tenen sobre el comportament individual. 

  • Reconèixer les aproximacions teòriques, metodològiques i models d'estudi del comportament dels grups, així com les seves lleis de desenvolupament i les seves interrelacions amb altres grups. 

  • Elaborar un projecte d'intervenció social.

Continguts

Tema 1. Introducció a l'estudi dels grups. 

  • L'estudi dels grups 
  • Composició i estructura dels grups 
  • Formació, desenvolupament i socialització 
  • Normes i conducta 

Tema 2. Relacions dins dels grups. 

  • Identitat social 
  • Lideratge 
  • Rendiment grupal 
  • Cohesió grupal 
  • Influència social 
  • Presa de decisions 

Tema 3. Relacions intergrupals. 

  • Prejudici i discriminació 
  • Conflicte intergrupal 
  • Estratègies de resolució de conflicte 

Tema 4. Psicologia de la Intervenció Social.

  • El grup com a espai de construcció didentitat. Dinàmiques internes.
  • Relació del grup amb la societat: estereotips i prejudicis
  • Anàlisi i reflexió entorn de la realitat social.
  • Estratègies dintervenció social per a la inclusió.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



La metodologia emprada en aquesta assignatura serà activa i centrada en l'alumnat, que serà el protagonista en el seu procés d'aprenentatge i desenvolupament de competències. Aquesta metodologia combina classes magistrals, ensenyament pràctic (estudis de casos, dinàmiques de grup, seminaris, anàlisi de recursos audiovisuals), preparació de treball en grup (projecte) i tutoria (tant col·lectiva com personalitzada). L'assignatura requereix l'alumnat tant treball individual i autònom com en grup. A més del treball continu que requereix la preparació i aprofitament de les diferents sessions teòriques i pràctiques, l'alumnat haurà de realitzar un projecte en grups de 5 ±1 persones, amb base empírica i sobre un tema negociat amb el professorat. Per a això, disposarà de tutories amb la professora durant el semestre. Finalment, el projecte serà discutit amb la resta de companys i companyes a classe.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



L'avaluació de l'assignatura es realitza d'acord amb: 

  • Examen final (70%), incloent-hi preguntes tipus test i preguntes de resposta oberta 

  • Treball en grup (30%): s'avaluarà tant el treball escrit com la presentació del projecte a classe. 

En segona convocatòria, es mantindran els mateixos criteris i se seguirà la mateixa metodologia d'avaluació. 

Als alumnes repetidors que hagin aprovat el treball en grup, no se'ls exigirà repetir-lo. Podran presentar-se directament a l'examen que tindrà un valor del 100% de la nota. En cas de no haver aprovat el treball en grup i l'examen final, hauran de tornar a cursar l'assignatura. 

Importants: 

  1. S'haurà d'obtenir una nota mínima de 5.0 a l'examen final per poder fer mitjana amb la resta de les notes. 

  2. La realització del treball en grup s'entén com a avaluació contínua, i per tant la seva NO entrega segons les dates establertes implicarà la impossibilitat de tenir aquesta part de la nota. 

  3. L'avaluació respectarà sempre la normativa general establerta en el Grau. 

  4. Plagi, copiar o qualsevol altra acció que es pugui considerar trampa suposarà un zero en aquest apartat d'avaluació. Realitzar-ho en els exàmens suposarà el suspens immediat de l'assignatura. 

  5. En segona convocatòria no es podrà obtenir la qualificació de "Matrícula d'Honor", per la qual cosa la qualificació màxima serà d'"Excel·lent".

Bibliografia i recursos

Bibliografia

  • Huici, C., Molero, F., Gómez, A., y Morales, J. F. (Coords.) (2012). Psicología de los grupos. Madrid: UNED
  • Myers, D. G. y Twenge, J. M. (2019). Psicología Social. Ed. McGrawHill

Bibliografia complementària

  • Baron, R. A. y Byrne, D. (1998). Psicología Social. Madrid: Pearson.
  • Paterna Bleda, C., Martínez Martínez, M. C., Vera Martínez, J. J. (2003). Psicología social: De la teoría a la práctica cotidiana. Ediciones Pirámide.
  • Rodríguez, A., Morales, J. F., Delgado, N., y Betancor V. (Coords.) (2016). 50 Experimentos Imprescindibles para entender la Psicología Social. Alianza Editorial.
  • Smith, E.R. y Mackie, D.M. (1997). Psicología Social. Ed. Médica Panamericana

Altres recursos

 

Període d'avaluació

E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria:
  • E1 16/12/2025 I3 08:00h